Eikö saa keskustella siitä miksi

missä.vika

ruotsin kielen asema on Suomessa romahtanut? Onko syynä esim. se, että kyseiselle kielelle ei ole nykyään tarvetta mantereella?

Asiahan liittyy nimenomaan RKP:n, sillä puolue kamppailee epätoivoisesti asiaa vastaan.

24

225

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perustuslaki

Eihän tuolla ole mitäänmerkitystä kuinka paljon ruotsinpuhujia on jossakin alueella. Ruotsi on toinen kansalliskielemme ja sillä on perustuslain takaamat oikeudet. Piste!!!

• jnkjknjn

Henriksson kertoikin että ruotsinkielisten määrällä ei ole väliä jos kunta haluaa muuttua kaksikieliseksi.
        Yksikin ilmeisesti riittää, lainsäädännöstä piittaamatta.

• VesaKaitera

Perustuslaki ei ole ikuinen. Itse en ole suhtautunut Suomen kaksikielisyyteen koskaan lähtökohtaisen kielteisesti, mutta erityisesti viime vuosina minua on ruvennut todella askarruttamaan se, kuinka paljon tuo kaksikielisyys Suomelle maksaa vuodessa. Tiedossani tietenkin on se, että kun Ruotsin pääministeriltä oli aikoinaan Ruotsin mahdollisesta kakasikielisyydetä tiedusteltu, niin hän (Persson) kertoi, että kaksikielisyys tulisi Ruotsille liian kalliiksi. Ja Ruotsin on kumminkin Suomea rikkaampi maa. Pidän mahdollisena, että kaksikielisyyden kustannukset nousisivat liki kolmeen miljoonaan euroon päivässä, ja epäilen vahvasti, ettei suomenkieliseltä enemmistöltä löydy pitkässä juoksussa halukkuutta maksaa tuota hintaa. Mutta tämä on usean kymmenen vuoden projekti. Minun elinaikanani ruotsin kielen asemaa Suomen kansalliskielenä tuskin tullaan kyseenalaistamaan. Mutta Suomi jatkaa toimintaansa minun kuolemani jälkeenkin.

Olipa ruotsi yksi Suomen kansalliskielistä tai ei, niin pidän selvänä, että niillä alueilla, joilla ruotsi on merkittävän väestömäärän käyttämä kieli, sen asema säilyy vahvana, ja valtion on turvattava siellä ruotsinkieliset palvelut. Mitä tulee muuhun osaan Suomea, niin olisi varmaan syytä ottaa esimerkiksi Kanadassa käytössä oleva malli. Siellä ei ole virkamiesranskaa eikä pakkoranskaakaan muuten kuin ranskankieliseen osavaltioon rajoittuvilla alueilla. Kuitenkin riittävät palvelut on saatu ranskankieliselle väestölle turvattua koko Kanadan alueella. Suomen mallin ero Kanadan malliin selittynee sillä, ettei Kanadassa ranska ole koskaan ollut ylimpien yhteiskuntaluokkien valtakieli. Historiallinen tausta on siten erilainen.

• asiata-asiata
        VesaKaitera kirjoitti:

Perustuslaki ei ole ikuinen. Itse en ole suhtautunut Suomen kaksikielisyyteen koskaan lähtökohtaisen kielteisesti, mutta erityisesti viime vuosina minua on ruvennut todella askarruttamaan se, kuinka paljon tuo kaksikielisyys Suomelle maksaa vuodessa. Tiedossani tietenkin on se, että kun Ruotsin pääministeriltä oli aikoinaan Ruotsin mahdollisesta kakasikielisyydetä tiedusteltu, niin hän (Persson) kertoi, että kaksikielisyys tulisi Ruotsille liian kalliiksi. Ja Ruotsin on kumminkin Suomea rikkaampi maa. Pidän mahdollisena, että kaksikielisyyden kustannukset nousisivat liki kolmeen miljoonaan euroon päivässä, ja epäilen vahvasti, ettei suomenkieliseltä enemmistöltä löydy pitkässä juoksussa halukkuutta maksaa tuota hintaa. Mutta tämä on usean kymmenen vuoden projekti. Minun elinaikanani ruotsin kielen asemaa Suomen kansalliskielenä tuskin tullaan kyseenalaistamaan. Mutta Suomi jatkaa toimintaansa minun kuolemani jälkeenkin.

Olipa ruotsi yksi Suomen kansalliskielistä tai ei, niin pidän selvänä, että niillä alueilla, joilla ruotsi on merkittävän väestömäärän käyttämä kieli, sen asema säilyy vahvana, ja valtion on turvattava siellä ruotsinkieliset palvelut. Mitä tulee muuhun osaan Suomea, niin olisi varmaan syytä ottaa esimerkiksi Kanadassa käytössä oleva malli. Siellä ei ole virkamiesranskaa eikä pakkoranskaakaan muuten kuin ranskankieliseen osavaltioon rajoittuvilla alueilla. Kuitenkin riittävät palvelut on saatu ranskankieliselle väestölle turvattua koko Kanadan alueella. Suomen mallin ero Kanadan malliin selittynee sillä, ettei Kanadassa ranska ole koskaan ollut ylimpien yhteiskuntaluokkien valtakieli. Historiallinen tausta on siten erilainen.

Hyvä kirjoitus jälleen!

• onneaVaanSinne

Jossain vaiheessa sitäkin lakia tullaan muuttamaan.

• Tiedotan

Perustuslaki EI velvoita pakkoruotsiin, pakkovirkaruotsiin, (ylisuuriin) kielikiintiöihin tai (alhaisin tai olemattomiin) kaksikielisyysrajoihin!

Ei sis mihinkään kohtuuttomuuksiin. Niihin velvoittavat vain tavalliset lait, joita on helppo muuttaa yksinkertaisella enemmistöä ja kertapäätöksellä.

• Tiedotan kirjoitti:

Perustuslaki EI velvoita pakkoruotsiin, pakkovirkaruotsiin, (ylisuuriin) kielikiintiöihin tai (alhaisin tai olemattomiin) kaksikielisyysrajoihin!

Ei sis mihinkään kohtuuttomuuksiin. Niihin velvoittavat vain tavalliset lait, joita on helppo muuttaa yksinkertaisella enemmistöä ja kertapäätöksellä.

Niin.
        Ei tarvita kuin 3 ruåtsinkielentaitåista lääkäriä Vantaalle.

• jnkjknjn
      • karmeaa

Karmeaa!

• jnkjknjn
        karmeaa kirjoitti:

Karmeaa!

Karmeaa on kun entinen oikeusministeri Henriksson sanoi ettei laista ja siihen säädetyistä kaksikielisyysrajoista tarvitse pitää kiinni jos kunta haluaa muuttua kaksikieliseksi.
        Yksikin ruotsinkieliseksi itsensä kirjauttanut ilmeisesti riittää ja kunta voi olla kaksikielinen.

• "Asiahan liittyy nimenomaan RKP:n, sillä puolue kamppailee epätoivoisesti asiaa vastaan."

Ainoa asia, mikä RKP:n kieliteemaa pitää yllä on lainsäädäntö.
      Ruotsi on Suomessa turha kieli ja kuoleva kieli.
      Niin kaun kuin lainsäädäntö pakottaa kansalaiset, eli med-börjet, lukemaan pakkoruotsia, RKP:llä on jokin merkitys, itse itselleen.
      Muut eivät tokikaan ole kiinnotuneita RKP:n kohtalosta, paitsi itse itseään varten olevat "poliitikot" omassa pikkuisessa puolueessaan.

• vadärpoängen

Varje dag berättar ni ju att svenskan och svenskspråkiga snart dör ut ?

• Perustuslakipohtija

Atte. Vesa Kaitera. Magman teettämän selvityksen mukaan nuorten enemmistö ei enää katso tarpeelliseksi säilyttää ruotsin kielen kansalliskieliasemaa. Siis nuorten aikuisten enemmistö! Syynä on se, että kaksikielisyys ei anna suomenkielisille mitään lisäarvoa, vaan ainoastaan riesaa ja rasitetta pakkoruotsin muodossa.
      Luulisi kokoomuksenkin tajuavan asian..

Lainaus
      – Aika moni ei pidä itsestäänselvyytenä sitä, että Suomi on kahden kansalliskielen maa, Herberts sanoi.

Nuoret suhtautuvat nuivemmin ruotsin kieleen

Alle 25-vuotiaista yli puolet katsoo, ettei Suomessa tarvita kahta kansalliskieltä.

Taloustutkimus Oy kokosi 7.2.–8.3.2017 kaksi valtakunnallisesti edustavaa kyselyaineistoa 18–79-vuotiaista suomalaisista. Kyselyt tehtiin puhelinhaastatteluina."

• åpoiuuuuyu

Sama kyselyssä tuli ilmi, että suurin osa haastatelluista ei kuitenkaan haluaisi ruotsinkielisten palvelujen heikkenevän, mikä on täysin ristiriidassa kansalliskielisyyden poiston kanssa.

Epäilenkin, että käsitys kansalliskielisyydestä ei ole kaikille nuorille edes selvä (etenkin jos on puhelimessa haastateltu).

• uguil
        åpoiuuuuyu kirjoitti:

Sama kyselyssä tuli ilmi, että suurin osa haastatelluista ei kuitenkaan haluaisi ruotsinkielisten palvelujen heikkenevän, mikä on täysin ristiriidassa kansalliskielisyyden poiston kanssa.

Epäilenkin, että käsitys kansalliskielisyydestä ei ole kaikille nuorille edes selvä (etenkin jos on puhelimessa haastateltu).

Nuorille kyse on pakkokielestä ja sen tuomasta haitasta.
        He haluavat päättää mitä kieliä opiskelevat.

• iiiiiiyytyty
        uguil kirjoitti:

Nuorille kyse on pakkokielestä ja sen tuomasta haitasta.
        He haluavat päättää mitä kieliä opiskelevat.

Eli kyse onkin siis pakkoruotsin poistosta. Vähän epäilinkin näin, että haastateltavat eivät ole täysin ymmärtäneet kysymystä.

• iiiiiiyytyty kirjoitti:

Eli kyse onkin siis pakkoruotsin poistosta. Vähän epäilinkin näin, että haastateltavat eivät ole täysin ymmärtäneet kysymystä.

-Eli kyse onkin siis pakkoruotsin poistosta. Vähän epäilinkin näin, että haastateltavat eivät ole täysin ymmärtäneet kysymystä.

Magman kysely

• denendaäktaglädjen

Skadeglädje vill fennorna visa eller hur ?

• Olisi hyvä, jos ruotsinkielen kustannukset laskettaisiin. Kulut, kun laitettaisiin budjettiraamin ulkopuolelle niin ihmiset näkisivät kuinka paljon rahaa menee hukkaan suomalaiset politiikot vain ovat luusereita.

• rikssvenska

Niin monta miljardia, että sitä ei uskalleta julkaista, Ruotsihan sanoi, että he eivät pystyisi kustantamaan kaksikielisyyttä.

• -Niin monta miljardia, että sitä ei uskalleta julkaista, Ruotsihan sanoi, että he eivät pystyisi kustantamaan kaksikielisyyttä.

Aatteles jås Ruåtsi alkaisi kaksikieliseksi, mikä olå ålisi kun kaikki suåmalaiset våisivat mennä suåjatöihin Ruåtsiin.

• Selkökurssi

Suomi menisi konkurssiin, jos se tulisi yksikieliseksi. Suomen todellinen selkäranka on kaksikielisyys ja sillä siisti.

• ViikonVoittaja

Hyvin perusteltu ja vahvat argumentit.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4184
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      96
      3607
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3329
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      2860
    5. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2329
    6. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2318
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2052
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      1646
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      14
      1517
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      32
      1506
    Aihe