Etiikan olemus: hyvän ja pahan erotuskyky

Etiikkatyhjiössä

Olipa loistava kolumni tämän päivän ykkösaamun päätteeksi yle radio ykkösessä. Jari Ehrnrooth käsitteli uskontoja laajemminkin Turun iskujen valossa. Piispat ja papit, kuunnelkaa.

Olen itse pohtinut pitkään kirkkoon kuulumisen mieltä ja tullut siihen tulokseen, että jos/ kun kirkko menettää kykynsä asettaa eettisiä opasteita oikeasta ja väärästä ikään kuin pimeän talvisen tien varrelle laitettavia aurauskeppejä, minulla ei enää syytä kuulua kirkkoon.

33

421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitkä sitten mielestäsi olisivat ne "oikeat" eettiset opasteet ?

      • Tarkoittaa varmaan noitien polttamista, homojen ja avionrikkojien kivittämistä.

        Näistä aktiviteeteista ja aurausmerkeistä kirkko on ainakin väliaikaisesti luopunut, joten suosittelisin aloittajalle kirkosta eroamista.


    • kristitty_mies

      Kiitos tiedosta! Täytyypä kuunnella Areenasta. Jari Ehrnrooth on arvostamani ajattelija

      • kristitty_mies

        Kuuntelin. Todella hyvä.


      • kristitty_mies

      • erittäin.hyvä.oli

        Kannattais kaikkien kuunnella.


      • erittäin.hyvä.oli kirjoitti:

        Kannattais kaikkien kuunnella.

        Heikko usko estää fundiksia kuulemasta todellisuuteen pohjautuvaa tarinaa.


      • erittäin.hyvä.oli
        sage8 kirjoitti:

        Heikko usko estää fundiksia kuulemasta todellisuuteen pohjautuvaa tarinaa.

        Ja jos kuntelevatkin ovat vaiti kuin kivi.


      • AsiaaIhmiset

    • Hyvyys ja pahuus ovat aika vaikeita käsitteitä. Ihminenhän aina pyrkii siihen, mikä itselle on hyvää, niin raadollista kuin se onkin. Ympärillä olevat ihmiset sitten taas luokittelevat sen omalta kannaltaan katsottuna hyväksi tai pahaksi. Pyyteetöntä ihmistä ei ole varmaankaan vielä syntynyt, jos nyt Jeesusta ei lueta tähän mukaan. Sen takia meillä on hyvä olla jotkut yleisesti hyväksytyt normit siitä, kuinka tulee käyttäytyä, jotta mahdollisimman monella olisi hyvä olla. Nekin normit voivat olla ja ovatkin sitten taas eri kansoilla erilaiset.

      Onko ihminen siis pahaan kykenevä hyvä olento vai paha, joka kykenee hyvään? Vai ihan vain omaan hyvään pyrkivä tallustelija?

      • Taitaa olla niin, että ihminen on omaan hyvään pyrkivä tallustelija. Parhaimmillaan siitä hyötyy myös muut ihmiset.
        Eettisyyshän on aika vaikeasti yksiselitteisesti määriteltävä asia. Ateistin ja uskovan arvot poikkeavat toisistaan joillakin osa-alueilla. Ne nousevat hiukan eri lähteistä ja joskus voi olla vaikea ymmärtää toisen lähtökohtia toiminnalleen.
        Kun puhutaan kirkon tehtävästä, käsityksiä on monia siinäkin kohtaa. Jollekin asia näyttäytyy toisin kuin jollekin toiselle.
        Aloittaja osoitti aloituksen papeille ja piispoille, minusta kysymyksen voi esittää ihan jokaiselle ihmisielle, missä ne aurauskepit ovat?


      • Näinpä ja kun kaiken lisäksi muuttuvassa yhteiskunnassa nuo eettiset arvotkin muokkautuvat maallistenlakien rinnalla.


    • Hyvä puhe Ehrnrootilta ja todistaa sen, että Raamattu ei ole kirjaimellisesti totena otettava teos vaan pääosin myyttien ja legendojen kokoelma sekä jälkikäteen niiden pohjalta helvetillä peloittelulla terästetty ja muodostettu kirkkoisien omien tavoitteiden mukainen kirja.

    • Milloin ihminen huomaa elävänsä ? .....tietysti silloin, kun kuolema tulee lähelle.
      Onko kuolema paha, vai opettaako se meille jotakin. Herättääkö se kuolleet, jotka eivät havainneet, että he elävät.

      • Jos ei rakasta toista ihmistä milloinkaan edes vähän niin silloin mielestäni ei huomaa elävänsä.


      • sage8 kirjoitti:

        Jos ei rakasta toista ihmistä milloinkaan edes vähän niin silloin mielestäni ei huomaa elävänsä.

        Rakkaus ei ole kevyt, se on myös raskas.


      • fari.g kirjoitti:

        Rakkaus ei ole kevyt, se on myös raskas.

        Kyllä, ainakin silloin, jos ei saa vastarakkautta.


      • Rakkaus on raskan mielestäni silloinkin, kun saa vastarakkautta. Rakkaus kun on sen toisen hyvän etsimistä ja se ei aina ole ihan helppoa.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Rakkaus on raskan mielestäni silloinkin, kun saa vastarakkautta. Rakkaus kun on sen toisen hyvän etsimistä ja se ei aina ole ihan helppoa.

        Siis raskasta.... :)


    • Molo-Molo

      Havainnollistetaanpa kristillistyyppistä eettistä ajattelua hiukan:
      Kysymys: Miksi kaikkitietävä ja kaikkivoipa Jumala kautta historian on sallinnut miljoonien ja miljoonien viattomien lasten joutua kärsimykseen ja kuolemaan? Varmaan Jumala olisi pystynyt säätämään ihmisen vapaan tahdon semmoiseksikin, että ihminen oppisi syntiläksynsä pienempien kärsimysten hinnalla?
      Vastaus: Meillä ei voi olla käsitystä Jumalan tarkoitusperistä, kenties Hän on sallinnut miljoonien ja miljoonien lasten kärsimyksen ja kuoleman estääkseen jotakin suurempaa pahaa tapahtumasta...
      Jne.
      Tämmöinen kristillistyyppinen eettinen ajattelu on ateistista sanoinkuvaamattoman sairasta/perverssiä.

      • moro.moro

        Mitä se on?


      • Sairas.ateismi

        Ateistit ovat itse luoneet sanoinkuvaamattoman sadistiset ja perverssit onnelansa, jotka ovat tuottaneet sata miljoonaa kuolonuhria ei niin kovin kauan sitten. Siitä huolimatta he vaan syyttelevät taivaan Jumalaa.


      • skitsoko.olet

        Miten ateistit voivat syyttää taivaan Jumalaa kun eivät edes usko siihen?


      • Molo-Molo
        skitsoko.olet kirjoitti:

        Miten ateistit voivat syyttää taivaan Jumalaa kun eivät edes usko siihen?

        Heheheheh, enhän minä nyt olematonta mistään syytä, väänsin vain rautalangasta hihhulien omaa moraaliajattelua.


    • Nämä molo-molo-apinasta mielestään polveutuvat ateistit ja maailmalliset viisastelijatko muka pystyvät arvioimaan mikä on hyvää ja pahaa? Mikä sen tekee? Yliopistotutkintoko?

      Todellisuus on tarua ihmeellisempää:

      Ei ihmiskunta tiedä edes tekevänsä syntiä (=pahaa) jossei sitä ilmoitettaisi Jumalan laissa joka ilmoittaa synnin ja tuomion. Ihmisessä itsessään ei ole sellsiat kykyä luonnollisen järkensä avulla, se piti lain kautta ihmiselle ilmoittaa.

      Jumala yksin on hyvä. Me tiedämme mikä on hyvää vain siitä että Jumala on sen meille ilmoittanut mikä on hyvää. Jumala on hyvä. Kaikki ihmiset ovat pahoja, mätiä omenoita eivätkä kelpaa muuhun kuin pois heitettäväksi.

      Tästä seuraa että oppiaksemme mikä on hyvää ja mikä pahaa, meidän on se opeteltava Raamatusta, Jumalan erehtymättömästä sanasta joka on nyt viimeisinä aikoina Pyhän Hengen johdatuksesta annettu meille kirjoitettuna. Apostolien, profeettojen ja Kristuksen ääni kertoo ihmiselle mikä on hyvää ja mikä pahaa, kartettavaa.

      Kaikkien maailman filosofien ja kirjanoppineiden yhteenlaskettukaan viisaus ei ole Jumalan sanan rinnalla kuin arvotonta ulostetta jota oppimalla ihminen ainoastaan hankkii sielullensa iäisen vahingon. Maailmallisesta "viisaudesta" ja kyvystä erottaa hyvä ja paha on oivallisena esimerkkinä esim. ateisitisten valtioiden historia. Siellähän se ihmisen pimeys oikein konkretisoituu.

      • Molo-Molo

        No kylläpä aloit kiukutella, näemmä osui. "Saatana on valheen isä!" määkivät hihhulit ja jatkavat tolkutonta valehteluansa & pölvästiydellänsä rehvastelua.


      • Pikkusen oli Ev.Lut kommenttisi ylimielinen. Kyllä ihminen kykenee hyvään .... ja pahaan


    • kannattaa_lukea

      Tässä vielä tekstiversio Jari Ehrnroothin kolumnista:

      Marokkolaisen muslimin surmattua ja haavoitettua lukuisia ihmisiä isis-tyylisellä veitsi-iskulla Turussa, pääministeri sanoi, että viattomien tappaminen on vastoin uskontojen periaatteita ja että vihaan ei tule vastata vihalla. Tasavallan presidentti osallistui rauhoitteluun varoittamalla vastakkainasettelusta ja vetoamalla mielipidejohtajiin maltillisen ja tolkullisen puheen puolesta.

      Kun tosiasioiden vyyhti sittemmin alkoi purkautua, kielletyn pahuuden kasvot nousivat esiin.

      Jokainen peruskouluhistorian suorittanut tietää, että henkinen ja fyysinen väkivalta nimenomaan on kuulunut kaikkiin järjestäytyneisiin uskontoihin. Autoritäärisessä muodossaan ja vaiheessaan kristillinen kirkko käännytti pakolla, alisti, kontrolloi, kidutti ja murhasi viattomia ihmisiä Jumalan nimeen.

      Nykyisessä muodossaan islam on yhä autoritäärinen ja laajentumishaluinen maailmanuskonto, jonka jyrkimpiin muotoihin kuuluu kammottava määrä paitsi henkistä alistusta myös fyysistä väkivaltaa ja murhaamista. Miksi sen myöntäminen on niin vaikeaa?

      Kuka tai mikä on syyllinen Turun terroristiseen pahuuteen? Toki syyllisiä ovat iskun suunnittelijat ja tekijät, mutta he ovat kuitenkin yhden äärilaidan islamilla aivopestyjä uskonsotureita Allahin käskystä. Vaikka islamia ei voi haastaa oikeuteen, se on samassa mielessä syytteessä Historian tuomiolla kuin esimerkiksi kristinusko, kansallissosialismi tai kommunismi niistä hirmuteoista, joihin ne ovat seuraajiaan pakottavasti ohjanneet.

      Mitä vastakkainasetteluun tulee, niin minusta ihmisiä alistavien ja murhaavien aatteiden vastustaminen on oikein ja jokaisen vapauden ystävän velvollisuus.

      Suomen Evankelisluterilaisella kirkolla on yhä vahva yhteiskunnallinen rooli eettisenä instituutiona. Tyrmistyneenä olen lukenut piispojen lausumia terrorismista.

      Helsingin piispa Irja Askolan mielestä terrorismissa huutaa globaali epäoikeudenmukaisuus isoin kirjaimin. Turun piispa Kaarlo Kalliala on samoilla linjoilla ja miettii, että Isisin sotureiksi hakeudutaan, koska Suomi on ohikatsomisen yhteiskunta. Heti Turun iskun jälkeen arkkipiispa Kari Mäkinen kertoi, että on vaikea eläytyä tekijän ajatusmaailmaan ja ymmärtää, mikä saa ihmisen toimimaan niin, ja samalla hän halusi muistuttaa, että myös tekijä on yksi meistä.

      Luonnollisesti kaikki piispat ovat toistuvasti varoittaneet vastakkainasettelusta ja olleet sitä mieltä, että islam kuten kaikki muutkin uskonnot on rauhan asialla.

      Nämä kirkolliset reaktiot ja lausumat kertovat syvästä eettisestä kriisistä, johon Jeesus Nasaretilaisen saarnaama äärimmäinen ja sekava ihanteellisuus johtaa. Äärimmäistä se on Jeesuksen vaatiessa seuraajiaan rakastamaan vihollisiaan. Siiskö Isisin raiskaamien tyttöjen pitäisi rakastaa sadistisia alistajiaan – aivan kuten nämä ihmishirviöt itsekin vaativat. Sekavaa se on Jeesuksen asettaessa ajatukset, sanat ja teot samanarvoisiksi. Siiskö se, joka joskus on ajatellut ”kuole sika”, on samassa määrin syyllinen kuin terroristi, joka puukottaa ja viiltelee viattomia ohikulkijoita kaksin käsin.

      Kun ajattelutapa on ylimaallista armollisuutta, pahuus liukenee pois tai siitä tulee samassa määrin kaikkien ominaisuus – perisynti. Jos kaikki ovat pahoja, kukaan ei ole erityisesti paha.

      Vanhassa autoritäärisessä kristillisyydessä kuvioon tuli taikauskoista tolkkua siitä, että pahuus oli persoonallisen pahan, Sielunvihollisen vaikutusta, mutta modernissa eksistentiaalisessa kristillisyydessä Paholainen on haihtunut ja jäljelle on jäänyt pelkkä epä-älyllinen sekasotku, joka yleisessä mielipiteessä kääntyy toivekuvaksi jokaisen ihmisen syntyperäisestä perimmäisestä hyvyydestä.

      Pahuuden kieltämisen toinen päälähde onkin oletus eettisestä ihmisluonnosta. Toisin sanoen, ne jotka vaikeina hetkinä syvästi liikuttuen turvaavat ihmisyyteen – kuten Sauli Niinistö tai Timo Soini – joko tietoisesti tai vaistomaisesti kallistuvat sille kannalle, että ihmisessä on jokin myötäsyntyinen eettinen olemus. Tarkemmin ajatellen tämä emotionaalisesti ymmärrettävä turvautuminen annettuun ihmisyyteen on evoluution vastaista unelmointia.

      Syntyessään ihmislapsi on vain homo sapiens –lajin yksilö, josta voidaan kasvattaa ja muokata yhtä hyvin myötätuntoinen oikeudenmukaisuuden vaalija kuin toisia ihmisiä surutta surmaava lapsisoturi.

      Kun hyväksymme realistisen tavan suhtautua ihmisyyteen, se tekee elämästämme sekä vaativampaa että arvokkaampaa. Hyvyyden ja pahuuden tase tässä maailmassa on vain ja ainoastaan valintojemme ja tekojemme seurausta. Vaikuttavan esimerkin tästä antoivat ne Turun torin auttajat, jotka nousivat pahaa vastaan ja riensivät uhrien avuksi.

      Terroristisen pahuuden äärellä on siis syytä olla tarkkana, ennen kuin ryhtyy leikkimään ylenpalttista anteeksiantajaa, sillä eettisen johdonmukaisuuden kannalta katsoen pahuuden kieltäminen ja pahojen armahtaminen ovat pahuuden jatkamista.

      • tämä.on.totta

        "Vaikka islamia ei voi haastaa oikeuteen, se on samassa mielessä syytteessä Historian tuomiolla kuin esimerkiksi kristinusko, kansallissosialismi tai kommunismi niistä hirmuteoista, joihin ne ovat seuraajiaan pakottavasti ohjanneet."


      • Minusta on harhaa sekin, ettei kantasuolalainen ole lietsottavissa väkivaltaan ja siihen käsittääkseni on osoitettu nuo kommentit, jotka näköjään luetaan hiukan eri tavoin kuin minä niitä luen.
        Tietenkin kristilliseen etiikkaan tai siis uskoon ja Jeesuksen opetuksiin kuuluu syntien sovitus ja anteeksi saaminen ja -antaminen, joten näkökulma nousee sieltä ja on tietenkin hiukan erilainen kuin hänellä, joka voi ajatella koston näkökulmasta asiaa. Koston ja tuomion näkökulmasta. Uskon näkökulmasta teko on kauhistus tässä Turunkin tapauksessa ja muissa rikoksissa ja terroriteoissa, tekijä on kuitenkin ihminen. Sitä luullakseni tarkoitetaan sillä, että hän on yksi meistä. Hänellä on perhe, joihin ei ole syytä kohdistaa kostamista ja väkivaltaa. Väkivaltaa ei ole syytä kohdistaa myöskään muslimeihin yleensä, ei myöskään tummahipiäisiin ihmisiin Suomessa tai maailmalla. Koston kierre ei johda mihinkään muuhun kuin kostamiseen ja vihan ja raivon kohdistaminen vääriin ihmisiin on nähdäkseni se motiivi näihin "rauhotteluihin". Luulen meidän kaikkien tietävän millaista vihapuhetta ja törkeyksiä tänä päivänä ihmisille syydetään, jopa lapset saavat siitä osansa ja se on asia ,jota ei tule lietsoa. Kantasuomalainen ei ole mitenkään jalompi kuin joku muukaan. Ja sekin on syytä ymmärtää ja tunnustaa.
        Ei pidä olla sinisilmäinen suhteessa muihin ihmisiin, ei muslimeihin, ei myöskään suhteessa kantasuomalaisiin, myös kantasuomalainen kykenee väkivaltaa, eikä sitä pidä tietoisesti lietsoa


      • kristitty_mies
        tämä.on.totta kirjoitti:

        "Vaikka islamia ei voi haastaa oikeuteen, se on samassa mielessä syytteessä Historian tuomiolla kuin esimerkiksi kristinusko, kansallissosialismi tai kommunismi niistä hirmuteoista, joihin ne ovat seuraajiaan pakottavasti ohjanneet."

        Minusta seuraava Antti Kalevan haastattelu valottaa myös tätä asiaa:

        Keskustelu terrorismista on hyssyttelyä tai tuomitsemista

        Suomalaiset käsittelevät radikaaliin islamiin liittyviä kysymyksiä joko silkki- tai rautahansikkain. Näin sanoo jihadismitutkija, kapteeni Atte Kaleva.

        Osa näkee kaiken terrorismin islamofobisten lasien läpi.

        – Osa taas on radikaalin suvaitsevaisia. Se on ihan yhtä absurdia. Ei pidä pelätä, että muslimit pahoittavat mielensä.

        Kaleva sanoo, että kaikki terrorismi ei liity islamiin – mutta nykyään pahin terrorismi liittyy.

        – Islam on oman tulkintansa mukaan hyvin militantti ja suvaitsematon uskonto. Jos tätä valkopestään, tehdään väkivaltaa Koraania kohtaan. Jos taas kaikkia muslimeja pidetään terroristeina, sekin on väkivaltaa.

        Kalevan mukaan ääri-islamia tarkastellaan liikaa länsimaisista, maallistuneen kristinuskon värittämistä lähtökohdista. Koraanin konkreettisen tulkitsemisen merkitystä ei ymmärretä. Esimerkiksi Isis-järjestö mestaa vääräuskoisia, koska Koraanissakin lyödään pää poikki uskostaan luopuneilta.

        Hän uskoo, että myös Suomessa osa muslimeista hyväksyy Isisin teot.

        Kaleva sanoo, että on huolestuttavaa, kuinka yhä useampi lähtee Suomesta taistelemaan radikaalien järjestöjen riveihin.

        Moni haluaisi estää taisteluihin lähteneiden palaamisen maahan. Kaleva huomauttaa, että laki ei sitä salli. Hänestä Suomen pitää miettiä, vastaako laki terrorismin ongelmiin eikä syyttää lakiin perustuvaa toimintaa.

        Kaleva ja hänen vaimonsa siepattiin Jemenissä. He eivät ole kertoneet paljoa tuosta ajasta.

        – Se ei palvele yhteiskunnallista keskustelua, vaikka ymmärrän, että jotakuta voi kiinnostaa. Täytyy miettiä, jos joskus sitä käsittelisi.

        Hän sanoo, että ei halua demonisoida sieppaajiaan: kukaan ei ole pelkkä jihadisti.

        Kaleva ja toinen tutkija, kapteeni Antti Paronen ovat kirjoittaneet Maanpuolustuskorkeakoulun julkaisemaan Vihatkoot kunhan pelkäävät -kirjaan artikkelin, jossa he esittävät, että ideologiaa ja järjestöä ei pidä tarkastella toisistaan riippumattomina. Ideologiat säilyvät, kun järjestöt pommitetaan.

        – Lopulta ne eivät varmaan koskaan häviä, kuten ei natsismi tai muu totalitaristinen aate häviä. Voi vain toivoa, että ne muuttuvat niin marginaalisiksi, että niitä voitaisiin esimerkiksi poliisivoimin hallita, Paronen sanoo.


      • tätäkö.se.on

        Fundamentalismi tappaa niin islamissa, juutalaisuudessa kuin kristinuskossakin.


    • genitaalitko.pääosassa

      Pannaanpas ylös hyvä aloitus. Epäilen kyllä ettei tähän asiallisia kommetteja tule ainakaan näiltä genitaaliuskovaisilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paskakaivo Kuhmo

      Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      68
      4351
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

      Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      97
      3903
    3. Miten sinut

      Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      50
      3426
    4. Mitä kuuluu?

      Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      22
      2683
    5. Keilahalli

      Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      24
      2518
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

      kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      56
      2373
    7. Heippa mies......

      Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      43
      2207
    8. Huomenta rakas

      Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1858
    9. Elämäni rakkaus

      Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      39
      1857
    10. Alkaa olemaan

      IRL tylsää, vinkki ehkä
      Ikävä
      30
      1616
    Aihe