- Eivätkö yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat?
- Onko ruotsin osaamisen tarve sama koko maassa?
- Eikö englannin lisäksi yhä useamman olisi hyvä osata myös muita maailmankieliä?
- Rajoittavatko ruotsin kielen osaamista koskevat vaatimukset muihin kieliin ja kulttuureihin kohdistuvaa kiinnostusta?
- Eikö olisi parempi tukea ruotsin osaamista vapaaehtoisuuden pohjalta?
Huom. asiallinen avaus.
Onko RKP:ssä koskaan mietitty näitä.....
24
246
Vastaukset
- joodååå
Siellä kyllä tiedetään, mutta ei välitetä. Kyse on vaan siitä että halutaan säilyttää ruotsin kielen korkeampi status edelleen.
- jeeeesss
Siinä se totuus on.
- oppositionsparti
Nu är det ju inte SFP som besluter om undervisningen.Lönar sig säkert att ta kontakt med de partier som gör det.
- jälleen.yksi
Huomaatko että tuokin avaus on aivan asiallinen?
- lönarsig
jälleen.yksi kirjoitti:
Huomaatko että tuokin avaus on aivan asiallinen?
Visst är den saklig, inte har någon anmält den heller.
- mistätiedät
lönarsig kirjoitti:
Visst är den saklig, inte har någon anmält den heller.
Ihanko totta, jopa on yllätys.
Tuskin niin kovin ovat RKP:ssa miettineet, sellaisten asioiden miettiminen on enempi opetusviranomaisten asia.
Kieliasioissa RKP miettii pääasiallisesti oman äänestäjäkuntansa kielellisiä oikeuksia ja niiden toteutumista.
Minun käsittääkseni RKP:ssä ollaan ihan tyytyväisiä nykyiseen perusopetuslakiin.- intevårsak
Inte grubblar vi över språkundervisningen i finskspråkiga skolor.
- 333777
Yksilö harvoin pystyy etukäteen arvioimaan, mitä kieliä hän tulee tulevaisuudessa tarvitsemaan. Sama koskee oikeastaan minkä tahansa kouluaineen taitoja.
Olen koulutukseltani kielten maisteri, mutta en kouluaikana haaveillut tästä alasta, vaan ihan muusta. Olen kokenut elämässäni, että kaikista oppimistani kielistä on ollut pelkästään hyötyä minulle.- TähänSeKiteytyy
Mitä haittaa tulevaisuutesi kannalta olisi ollut siitä että olisit itse saannut valita mitä kieliä olisit opiskellut?
- 333444
TähänSeKiteytyy kirjoitti:
Mitä haittaa tulevaisuutesi kannalta olisi ollut siitä että olisit itse saannut valita mitä kieliä olisit opiskellut?
Ei välttämättä mitään haittaa, muttei hyötyäkään. Luin "pakkokielinä" englantia ja ruotsia ja vapaaehtoisina ranskaa ja saksaa, ja olen tyytyväinen saamaani korkeatasoiseen opetukseen, ja myös siihen, että meillä Suomessa ylipäänsä on ollut niin loistava mahdollisuus opiskella eri kieliä. Monissa Euroopan maissa kielten opetus on ollut yleisesti ottaen heikkotasoista.
-Yksilö harvoin pystyy etukäteen arvioimaan, mitä kieliä hän tulee tulevaisuudessa tarvitsemaan.
Pakkåruåtsi on paras ratkaisu
- onSe.on
Koulujen pakkoruotsi on tulppa, se on selvä asia.
-Koulujen pakkoruotsi on tulppa, se on selvä asia.
Äläs nyt.
Kyllä pakkåruåtsi on paras ratkaisu.
EK vaan kuvittelee että månipuolinen kieltenosaaminen ålisi maalle eduksi.
- se.on.totuus
Olen suomenkielinen ja sattuneesta syystä osaan ruotsia, vaikka se onkin jo ruostunut. Mutta todellisuudessa en ole ruotsin kieltä koskaan Suomessa tarvinnut, en yhtään missään.
- luenosaan
Minäkin osaan ruotsia ja hyödyn siitä esim. juuri nyt, kun luen tämän palstan ruotsinkielisiä viestejä.
-Mutta todellisuudessa en ole ruotsin kieltä koskaan Suomessa tarvinnut, en yhtään missään.
Kuulut suureen enemmistöön.- jeeeesss
svekoargumentti kirjoitti:
-Mutta todellisuudessa en ole ruotsin kieltä koskaan Suomessa tarvinnut, en yhtään missään.
Kuulut suureen enemmistöön.Se on kyllä totta.
- åååhhhhh
95% suomalaisista ei koskaan ole tarvinnut ruotsia.
- overtaking-lane
Eipä auttanut ruotsi, kun pyrin ohituskaistalle yliopistoon, olisi pitänyt rekisteröidä hurriksi, ennen pyrkimistä, se olisi auttanut.
Ruotsinkielestä on yksiselitteisesti hyötyä niille, jotka ovat etuoikeutettuja käymään ruotsinkielistä koulua. Pakkoruotsi on vain haitta, joka aiheuttaa elinikäisen mielipahan.
Lukiolaislikkoja kirjoitti:
Ruotsinkielestä on yksiselitteisesti hyötyä niille, jotka ovat etuoikeutettuja käymään ruotsinkielistä koulua. Pakkoruotsi on vain haitta, joka aiheuttaa elinikäisen mielipahan.
-Pakkoruotsi on vain haitta, joka aiheuttaa elinikäisen mielipahan
Svahilikin on hyödyllisempi kieli suomenkielisen oppia, varsinkin nyt kun on paljon maahantulijoita, kuin ruåtsi.- oidååå
Pitää kuulua bättre folkiin nääs.
Koulujen työilmapiiri on erittäin heikko, kun opetusohjelmaan on lisätty turhan kielen opiskelu. Erittäin paljon häiriöitä, kun opetetaan pakolla. Jokainen tajuaa asian, kun katsoo kuinka innolla jopa pojat opiskelevat englantia. Ruotsia opiskelevat enää kiltit tytöt ja heidän opiskelunsa häiriintyy.
Erittäin paljon on luvattomia poissaoloja, joiden seurauksena on syrjäytyminen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7202590Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3422213Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä262042Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o191906Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581638Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121172Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181149- 551010
- 63995
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2968