Adventismi syntyi 1800-luvun uususkonnollisen eksytyksen seurauksena USA:ssa ja samoin syntyi siellä myös annihilaatio-oppi, oppi sunnuntai pedonmerkistä ja usko Ellen Whiteen yms.
Annihillaatio opin syntyhistoria adventismissa ja jehovan todistajissa
Adventismissa ikuinen rangaistus tarkoittaa ikuista tyhjiin raukeamista (vrt. annihilaatio-oppi)
- Jehovan todistajien opetuksessa on vastaavantyylinen ajatus, jonka mukaan helvetti on ihmiskunnan yhteinen hauta tarkoittaen jumalattomien ihmisten häviämistä olemassaolosta, JT:t syntyikin adventistisen suunnan pohjalta 1870-luvulla.
Sapatin korostaminen
Osa adventisteista korostaa ainutlaatuisuuttaan sapatinpitämisen vuoksi mm. Ilm.14:n sanoin: "Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon".
Seitsemännen päivän adventismissa sapatti "näyttelee" erityistä osaa ja kirkon opissa sapatti on sinettinä.
Kristinuskolle vieraat "pyhitystoimenpiteet"
Ehtoollista edeltää jalkojenpesu "pyhitystoimenpiteenä"
- adventistit ottavat Raamatun käskyt vakavasti ja ymmärtävät, että niistä suurin osa koskee myös meidän aikaamme: Joh,13:2-17 kohdassa Jeesus pesee opetuslastensa jalat ehtoolliselta noustuaan. Jakeesta 14-15 löytyy tietynlainen käsky asiaan: "Jos siis minä,teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat. Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt." (Kirkkoraamattu 1938).
• Pyhitystoimenpiteitä: ei tupakkaa, kahvia jne. vaan useimmiten kasvisruokaa
- ei käytetä verta eikä sianlihaa
Seitsemännen päivän adventismin oppiäiti
• Varsinaiseksi liikkeen oppiäidiksi nousi profeetta Ellen White vuosisadan vaihteessa
- Ellen G. White (1827-1915), os. Harmon sai kotikaupungissaan Portlandissa, Mainen osavaltiossa, joulukuussa 1844 erikoisen näyn, jossa adventistit olivat matkalla taivaaseen. Meni naimisiin v. 1846 adventistisaarnaaja James Whiten kanssa.
- E.G.White sai n. 2100 näkyä (enemmän kuin Raamatussa yhteensä) ja profeetallista unta 70 vuotta kestäneen julkisen toimintansa aikana. Näyt ja profetiat vaikuttivat ratkaisevasti adventistiliikkeen kehitykseen (Rouhe s.14).
SDA:ssa ja JHW:ssa annihilaatio-opin synty
32
323
Vastaukset
- Kaipaan70-lukua
Adventismin uskottavuutta koitetaan pönkittää ekumeenisuudella ja kirkon keskeisten opinkohtien kieltämisellä. Nimiadventistien lukumäärä on arviolta yli 70%.
Vuonna 1975 Suomen Adventtikirkossa oli 5705 suomenk. ja 397 ruotsink. jäsentä.
Jäsenmäärän negatiivinen kehitys on kertoo adventismin uskottavuudesta.
Miksi adventismi menestyi 70-luvulla?
Eipä olisi kukaan uskonut että Laurilan Jarikin eroaa Adventtikirkon jäsenyydestä.
Jehovan Todistajat on paljon uskottavampi kuin seitsemännen päivän adventismi ja siitä kertoo jäsenmäärän kehitys ja raamatullisempi usko.- kerettiläinen-
>> Jehovan Todistajat on paljon uskottavampi kuin seitsemännen päivän adventismi ja siitä kertoo jäsenmäärän kehitys ja raamatullisempi usko. <<
Tämä puoltaisi sitä, että Adventtikirkko on raamatullisempi lopunajan seurakunta kuin Jehovan Todistajien Vartiotorniseura.
Adventistit saattavat siis olla oikeassa siinä, että Adventtikirkko on jopa kaikkein raamatullisin lopunajan seurakunta... :-D - Raamatullisuudesta
Eihän siellä juuri kellään ole Raamattua mukana sapatin raaamatuntutkiskeluissa.
Kyllä jehovat tuntevat paremmin Raamattunsa kuin adventistit, kokeile vaikka. - kerettiläinen-
Raamatullisuudesta kirjoitti:
Eihän siellä juuri kellään ole Raamattua mukana sapatin raaamatuntutkiskeluissa.
Kyllä jehovat tuntevat paremmin Raamattunsa kuin adventistit, kokeile vaikka.>> Eihän siellä juuri kellään ole Raamattua mukana sapatin raaamatuntutkiskeluissa. <<
No niin, tämäkin piirre - mikäli se on totta - puhuisi juuri Adventtikirkon puolesta raamatullisempana lopunajan seurakuntana kuin Jehovan todistajat.
Mutta valitettavasti minä olen joskus käynyt myös Jehovan todistajien kokouksessa ja siellä "Raamatun tutkistelussa" vastaukset luetaan suoraan Vartiotornilehdestä!
Joten tiukille vetää... - vain_näennäistä
Raamatullisuudesta kirjoitti:
Kyllä jehovat tuntevat paremmin Raamattunsa kuin adventistit, kokeile vaikka.Jehovat näennäisesti tuntevat raamatun, mutta eivät ymmärrä lukemaansa. Heillä on lisäksi täysin väärä käsitys raamatun syntyhistoriasta.
Minulla ei ole mitään adventtiliikkeen toimintaa vastaan. Adventtikirkon teologia on sekin Raamatun pyhien arvojen vaatimukset täyttävä.
Minun ero on henkilökohtainen syy, jossa on ollut kyse liikarasituksen asioista.
Toinen syy on ollut myös 1980 luvulta saakka liittyvissä liikarasitus-asioissa työelämässä, että en halua olla nyt eläkepäivilläni työelämän kaltaisessa alaistaito-vaatimuksissa.
Tuossa kaikki. Olen ollut niin paljossa mukana, ja rehkinyt tusinassa luottamustehtävissäni
1.6.2006 saakka, kun jätin kaikki hengelliset maallikkovastuut. Kannoin luottamustehtävissäni
vastuuni 100% joka päivä 1.6.2006 saakka.
Yhdistystoiminnoissa, ja etujärjestöissä jokainen on toimielimen alainen.
Päätöksenteko kuuluu aina toimielimelle. Kirkossa on vain teologian tiedollisuuden, sekä erilaisten ammattikuntien edustajia, _putkimiehiä, ompelijattaria, sorvaajia, pössölän vahtimestarin kotirouvan pätevyydellä ja tiedollisuudella varustettuja ihmisiä.
Esimiesasema suhteessa toiseen ihmiseen kuuluu aina työelämään palkkahenkilöstöjen sisäiseen työnjohdon ja alaistaidon asiaksi.
Aamen.
t. jarinhotelli
Ala-Kiikkalan pappilan torpan sepän pojan tyttären poika
Taloselan virkatalon Kurpan torpan sepän pojanpojanpojanpoika
ingen pappi
- huonomuistiselle
Kirjoitetaanko teille aivan raamatun alusta lähtien TAAS opetus siitä, että iankaikkista helvettiä kidutuspaikkana ei ole, mutta helvetin tuli on siksi, että se hävittää raamatullisesti Jumalattoman tuhkaksi ja se olomuoto on iankaikkinen.
Ja heille, jotka ovat saaneet raamattuun muistiinmerkityn iankaikkisenelämän armolahjan, he kävellä tepustelevat tuon jumalattoman, tuhkaksi muuttuneen olkiukon yli iankaiken.
Eli Jumalalla on elämä itsessään ja Hän antaa elämän Pojalle ja Poika antaa sen kelle tahtoo.
Joka syö uskossa sitä leipää Herran pöydässä HÄN saa mitä???? Elää iankaikkisesti.
Täällä on hyvin huonomuistista dementiaa sairastavaa lukijaa mukana, kun sama aloitus tulee säännöllisesti, joka torpataan raamattuun muistiinmerkityn Sanan kautta joka kerta.
Eli kerrataanko alusta - siihen Ilmestyskirjaan, niin Jumalan sanoina ja Jeesuksen sanoina, ilman ihmisten perinnäisääntökirjojen ihmeellisiä selitysoppaita...
1Mo 3:22 Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"
Tästä lähdetään sitten, jos on tarvetta - iankaikkinen elämä on rajattu, koska ihmisessä ei ole elämää itsessään, eikä perkelekään voi elättää, eikä sitä ole hiilihankomieheksi helvettiinkään kohentamaan kutsuttu, toimenkuvana. vaikka niin pyritään joissakin perinnejutuissa jopa kuvaamaan.
Olkiukkojen kohtalo.
Mal 4:1 Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi. Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa.
Mal 4:2 Mutta teille, jotka minun nimeäni pelkäätte, on koittava vanhurskauden aurinko ja parantuminen sen siipien alla, ja te käytte ulos ja hypitte kuin syöttövasikat
Mal 4:3 ja tallaatte jumalattomat; sillä he tulevat tomuksi teidän jalkapohjienne alle sinä päivänä, jonka minä teen, sanoo Herra Sebaot.
Siis ei JÄÄ juurta eikä oksaa, ei edes niitä, jotka on karsittu kuivista puista. Palaa aivan kirkkaasti Herran tulessa tuhkaksi.... ja se on pojjaaat iankaikkinen osa se.
Eikö meinaa oppi raamatusta mennä perille, otetaan noin pikkuisen alkuun, että voi sisäistää ja jos on tarviis, otetaan sitten Jeesuksen sanat iankaikkisen elämän ehdollisuudesta mukaan ja kuka antaa sen elämän.
Voi pojat, että jollain on lyhyt muisti. Vai onko se jokin Venäjän salaisen palvelun idea jankata asiaa- eli kyper-hyökkäsys Sanaa vastaan... Ehkä... tapa on sen näköinen. Huh, on aloittajalta unohtua, että maailmaa on adventismin ulkopuolellakin ja kristillisyyttä kauan ennen adventtiherätystä.
Annihilaatio-oppia esiintyy kautta kristillisen kirkon historian. Annihilaatio-oppi on rinnakkainen ehdollisen kuolemattomuuden kanssa, jossa ihminen saa kuolemattomuuden vain Jumalan armosta.
Kirkkoisistä ainakin Justinos Marttyyri, Ignatios antiokialainen ja Irenaeus kuuluvat tämän opin puolelle, vaikka kirjoittivat enemmän raamatullisesta sielukäsityksestä ja ylösnousemuksesta kuin annihilaatio-opista. Vähän heidän jälkeensä Arnobius (-330) ensimmäisenä selkeästi vastustaa käsitystä ikuisesta helvetin kidutuksesta.
Siis jo kirkkoisien aikaan ja jatkuvasti sen jälkeen (myös keskiajalla ja uskonpuhdistuksen aikaan) löytyy niitä, jotka ymmärsivät Raamatun kuolemaa, ylösnousemusta ja rangaistusta koskevat tekstit samaan tapaan kuin adventistit. Joka epäilee, voi löytää tästä satoja dokumentoituja esimerkkejä ja todisteita Froomin aihetta käsittelevässä kaksiosaisessa noin tuhat sivuisessa eepoksessa (tunnustettakoon, että Froom, vaikka tuottelias historioitsija olikin, ei kirjoittanut virheetöntä tekstiä - esim hän sijoittaa muutaman valdolaistekstin parikolmesataa vuotta väärään aikaan)...
Milleriläisen herätyksen piiriin tämän opin toi George Storrs niminen metodistipastori (joka muuten kymmenkunta vuotta pettymyksen jälkeen johti yhtä noin puolesta tusinasta merkittävästä sunnuntaita pyhäpäivänä pitävästä adventistiryhmästä).
Adventtiherätyksen johtonenkilöistä hänen näkökulmansa vetosi muistaakseni vain Charles Fitchiin - Miller ja Himes, liikkeen johtajat, olivat sitä vastaan. Sen sijaan sapattia pitävien adventistien vetäjät Joseph Bates ja James White pitivät tätä oppia raamatullisena. Storrs jatkoi kirjasten je lehtien julkaisemista pettymyksen jälkeen. Jehovan todistajille oppi tuli juuri häneltä. George Storrs sattui olemaan Charles Taze Russelin vanhempien perhetuttu.
Jos mikään Raamatun tulkinnoista ansaitsee kritiikkiä, se on käsitys siitä, että helvetti merkitsee ikuista kidutusta. Maallistuneiden ihmisten on erittäin vaikea nähdä mitään oikeudenmukaisuutta siinä, että muutaman vuoden tavallisena kunnon syntisenä elänyt ja kuollut sitten eläisi, palaisi ja kituisi miljardeja vuosia liekeissä, koska ei kukaan käynyt hänelle Jeesuksesta kertomassa. Onneksi kasvava määrä teologeja ja tutkijoita myös adventtikirkon ulkopuolelta on viimeisten vuosikymmenien aikana päätynyt samantapaisiin näkökantoihin adventistien kanssa.
Loppuosa aloituksesta tuntui sen verran sekavalta litanialta, että tyydyn toteamaan sen varmaan ihan oikein heijastavan kirjoittajan käsitystä adventtikirkon ja EGWn raadollisuudesta. Tekstihän on vähän erilaisina versioina toistunut täällä säännöllisin välein niin kauan kuin jaksan muistaa ja alkaa vähitellen tuntua humoristiselta. Siitähän saisi vaikka jonkun barelyadventist tyylisen itseironisen version.
Varmaan kuitenkin aika monilla, jopa aika monilla adventtikirkosta lähteneillä, on aika erilainen käsitys kirkon painopisteistä. Luulisin. :)
Kai- Exap
Niin, asiasta voi toki olla montaakin eri mieltä, mutta on otettava huomioon sekin, miten Jeesuksen lausumaksi esitetty lause suhteuttaa asioita:
"Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen."
Jotenkas, tämän lauseen perusajatushan on se, että tuossa on kolme astetta, jotka silleen kohtuuden nimissä menevät rankemmaksi.
OIkeuden tuomio, suuren neuvoston tuomio, ja Helvetin tuli. Ottamatta mitenkään kantaa siihen, millaisia rangaistusasteikoltaan ovat oikeuden tai suuren neuoston tuomiot, niin joka tapauksessa tässä kolmannella portaalla oleva "Helvetin tuli" tulee sekin kuitenkin sekin samoin, eli ansaintaperusteena on ihan vain sanomiset.
Loogisesti tästä ainoana johtopäätöksenä onkin se, että ei se viimeksimainittu rangaistuksena voi aivan tolkuttomasti kovempi olla, kuin kaksi edellistä pystyisi asteikkoaan vääntämään.
Mutta toki, "Helvetin" rangaistuksen pituus ja sen laatu on sitten asioita, joista on aikalailla turha lähteä peistä vääntämään. Riittää kun tietää, että se ei nyt varman kuitenkaan ole se toivottavin vaihtoehto. Minä adventtikirkosta lähteneenä kannatan ehdottomasti annihilaatio-oppia, jos tarjolla on vain nuo kaksi mainittua vaihtoehtoa.
Ei se mikään keskeinen opetus ollut silloin, kun vielä kuuluin seurakuntaan ja kävin kuuntelemassa saarnat ja osallistuin tutkisteluihin. Asia mainittiin ohimennen, jos keskustelu sattui sivuamaan aihetta.
Ikuisen kidutuksen oppi esittelee vielä raakalaisemman Jumalan kuin Vanhan testamentin sotahistoria konsanaan.
Ihminen, joka malttaa olla tappamatta, varastamatta, tekemättä huorin ja valehtelematta vain ikuisen kidutuksen pelon vuoksi, on potentiaalisesti hyvin vaarallinen. Noin kaistapäisestä opista irti pääseminen voi tapahtua milloin tahansa aika vähäisen vihjeen johdattamana. Ja siinä meillä on sitten hetkessä kaikinpuolinen konna, jota ei pidättele mikään. Kaiken riekkumisensa ohessa hän vielä jatkuvasti turhaan lausuisi Herran Jumalan nimeä, jos sattuisi sen tietämään.
- Normiadventismia
Erikoista että Tri Arasola kiemurtelee ehtoollisen tärkeydestä ja siihen liittyvästä jalkojenpesurituaalista. Käsittääkseni tämä on normiadventismia johon rituaaliin myös pastoritkin osallistuvat ehtoollisen yhteydessä.
Arasola voi kertoa lisää jalkojenpesun historian taustoista SDA-Kirkossa.
Kristillisissä seurakunnissa ei ole jalkojenpesu rituaalia ehtoollisen yhteydessä ainakaan Suomessa mutta Amerikan lahkoista en tiedä.- Normiadventismia
Mutta toisaalta kun tätä asiaa tarkemmin ajattelen, niin kyllä meidänkin kristillisessä seurakunnassa olisi tärkeää aloittaa tämä jalkojenpesurituaali. Monen ukon (ja akankin) jalkahygienian kanssa on vähän niin ja näin.
Ehtoollisellakin on niin kamala jalkahien löyhkä, että meinaa ehtoollisviinitkin välillä mennä väärään kurkkuun. Lisäksi aika monella on vielä jalkasilsa ja niin paha kynsisienikin, ettei meinaa saada kenkiä jalkaan, kun kynnet on niin paksut. Minäkin joudun valitsemaan aina vähintään yhtä kokoa suuremmat kengät, mutta onneksi voin talvella käyttää töppösiä. Lisäksi porukka kiemurtelee penkeissä kun on vielä muutakin hiivaongelmaa. Tämä ongelma vaivaa kyllä enemmän naisväkeä kuin miehiä.
Olenkin miettinyt (jos vain uskallan ottaa asian esille), että järjestäisimme parannuskokouksen tämän hiivaongelman viitekehyksessä. Luvataanhan Raamatussakin, että "missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään". Tosin Jeesuksellakin varmaan tulee olemaan vaikeuksia olla meidän keskellä tämän löyhkän vuoksi.
Sen vuoksi onkin varmaan hyvä kerätä kaiken varalta myös kolehti asian hyväksi, että saataisiin porukka menemään lääkäriin hoidattamaan vaivansa. Muuten vaarana voi olla, että se tarttuu meidän jumalanpalvelustemppelin seiniin ja kattoon. Raamatussakin sanotaan, että vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan. Seinät ovatkin alkaneet jo paikka paikoin hieman kellertää ja jossain nurkassa kasvaa jo hieman sammaltakin, joten ongelma pitäisi mitä pikimmin korjata ennen kuin temppelin rakenteet on ihan pihalla ja romahtaa vielä koko hökötys niskaan. «Erikoista että Tri Arasola kiemurtelee ehtoollisen tärkeydestä ja siihen liittyvästä jalkojenpesurituaalista.»
On epäkohteliasta kiemurrella, kun on jalat pestävänä. Se hankaloittaa kaverin hommia ja lattiakin kastuu aivan tarpeettoman paljon.
Suoraan sanottuna en ymmärrä ollenkaan, mitä mossottamista muiden uskontokuntien edustajilla on tuosta jalkojen pesun perinteestä. Sehän on aivan erinomainen käytännön harjoitus nöyryyteen ja keskinäiseen kunnioitukseen.- Normiadventismia
Jeesus ei asettanut ehtoolliseen jalkojen oesua.
SDA:ssa jalkojenoesusta voi puhua rituaalina jota ei esiinny muissa kirkkokunnissa.
Onkohan nuo adventistiellit ja veikkoset nöyria edes toisilleen niinkuin ihan oikeasti? - Normiadventismia
Meidän kristillisessä seurakunnassa KAIKKI ovat nöyriä, vaikka eivät pesekään toistensa jalkoja. Minä itse olen siitä erinomainen esimerkki.
Adventistien pitäisikin ottaa mallia meidän kristillisestä seurakunnasta ja ymmärtää myös sekin, että Jumala tulee kärventämään ja kiduttamaan halki ikuisuuksien tuommoisia ylpeitä adventistmi ismin kannattajia, jotka epäkristillisesti adventismin viitekehyksessä pesevät toistensa jalkoja.
Tosin meidän kristillinen temppelimme on hajoamassa tämän hiivasieniongelman vuoksi ja kärsimme myös näistä vakavista hajuhaitoista, joten ylpeät adventistit voisivat kyllä tulla pesemään meidän jalkojamme, jotta säästyisivät tältä Jumalan pyhältä vihalta.
Me voisimme sitten nöyrästi rukoilla näin kristillisessä viitekehyksessä heidän puolestaan, jotta Jumala leppyisi vihastaan. Normiadventismia kirjoitti:
Jeesus ei asettanut ehtoolliseen jalkojen oesua.
SDA:ssa jalkojenoesusta voi puhua rituaalina jota ei esiinny muissa kirkkokunnissa.
Onkohan nuo adventistiellit ja veikkoset nöyria edes toisilleen niinkuin ihan oikeasti?Mikä tässä muka on epäselvää?
Joh 13:12-15 «Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille: "Ymmärrättekö te, mitä teille tein? Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille.»
Tässä kerrotaan selvästi samasta tilanteesta kuin Luuk 22:24-26 «Opetuslasten kesken syntyi myös kiistaa siitä, ketä heistä olisi pidettävä suurimpana. Silloin Jeesus sanoi heille: "Kuninkaat hallitsevat herroina kansojaan, ja vallanpitäjät vaativat, että heitä kutsutaan hyväntekijöiksi. Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka teidän joukossanne on suurin, se olkoon kuin nuorin, ja joka on johtaja, olkoon kuin palvelija.»
Ja se taas on samaa tapaamista, jossa asetettiin ehtoolliseksi nimitetty muistoateria.
Jos hyväksyy sekä synoptikot että Johanneksen evankeliumin samalla tavoin jumalallisiksi ilmoituksiksi, ei voi ohittaa jalkojen pesun asetusta.
Tämän sanon aivan ulkopuolisena ja siinä mielessä puolueettomana.- Normiadventismia
Miksi sadat miljoonat kristityt eivät pese jalkoja ehtoollisella?
Jalkojenpesurituaalissa on sukupuolista oikeaoppista jaottelua adventismissa jolleivat ole aviopareja. - normityhmyyttä
Normiadventismia kirjoitti:
Jalkojenpesurituaalissa on sukupuolista oikeaoppista jaottelua adventismissa jolleivat ole aviopareja."Miksi sadat miljoonat kristityt eivät pese jalkoja ehtoollisella?"
Mikset kysy heiltä? Mitä sitä täällä ihmettelet? - pyhpyh2245
Normiadventismia kirjoitti:
Jalkojenpesurituaalissa on sukupuolista oikeaoppista jaottelua adventismissa jolleivat ole aviopareja."Miksi sadat miljoonat kristityt eivät pese jalkoja ehtoollisella?"
KOSKA OVAT LUOPIOITA.
- Normiadventismia
Muslimien ja adventistien mielestä me kristityt olemme vääräuskoisia.
- takapenkintatjana
Adventistit syövät myös halal-ruokaa kuin heidän "imaamitohtorinsa" ovat niin opettaneet.
- normityhmyyttä
No niin olettekin.
- eiihantuulestatemmattu
Tuosta helvetistä vielä.
Adventistithan, niinkuin Jehovan todistajat uskovat sielusta samoin, tyyliin: "siihen mihin puu kaatuu, siihen se maatuu". Eli kun kuollaan, niin se on "soronoo".
Mutta kun on raamatunpaikka joka erittelee sielun ja ruumiin ja niiden tuhon.
Älkää pelätkö niitä jotka voivat tappaa RUUMIIN, vaan pelätkää Häntä, joka sekä ruumiin että SIELUN voi hukuttaa helvettiin."
En muista mikä raamatunkohta se oli, mutta ne oli Jeesuksen sanoja.
Meillä on siis sielu, jonka vain Jumala voi hukuttaa helvettiin.
Minusta tämä ei sovi adventistien ja Jehovan todistajien oppeihin.- hepraisti
Sielu = koko ihminen. Opettele heprean kieli.
- MaatuneetElleninluut
USA:sta kotoisin olevat SDA-järjestö ja JHW-järjestö ovat päättäneet annihilaatiopin mukaisesti millainen helvetti on. Huh, huh ompa heillä suuri valta!
- helvetti on tyhjiinrauennut annihilaatio opin mukaisesti
- SDA- järjestö on lisäksi päättänyt että sunnuntai olisi pedonmerkki
Onhan se heille suuri etu kun saavat päättää millainen on helvetti ja mikä on pedonmerkki.
Saa siinä tulitikkuja repiä kovastikkin ja kunnon syttyjä olla kun yrittää sielua polttaa.
Eiköhän nuo Ellenin luut ole maatuneet että eipä siinä ole paljon poltettavaa.
Adventismissa uskotaan lujasti että väärä profeetta White pelastuu (se siitä EGW-palvonnasta).
Ruumiin polttaminen helvetissä on helpompaa jos se ei ole maatunut.- normityhmyyttä
Painu sinä helluntailaishihhuli täältä sinne helvettiisi typeriä horisemasta.
On Raamatullinen totuus, että synnin palkka on kuolema; Room 6:22-23, Ilm 20:6,11-15, Mal 3:19.
- Lue itse!
- Kyse ei ole suinkaan "adventistien ja jehovalaasten" keksimästä annihillaatio-opista, vaan Raamatullisesta totuudesta.
Raamatussa käännetty "aina ja ikuisesti" on virheellinen alkukielestä käännös.
Kreikan "aioonios" merkitys on asiayhteydestä riippuvainen, ja tarkoittaa asiayhteydessä em. Raamatun kohdat huomioiden; aikakautta, ikää aikaa, jonka joku asia tai esine on olemassa, tai aikaa jonka olevainen elää.
Ei missään Raamatussa esitetä luotujen ikuista kiduttamista, tai ikuista piinaa.
Rakkauden Jumala pyytää rakkauden keinoin 1 Joh 4:8, ja esittää vain rakkauden vetoomuksia.
Synnin palkka on aina olut kuolema. Ensin edeltää lukuisia Jumalan armon tarjouksia ensin. Jumala ei ole milloinkaan armoton.
t. jarinhotelli>>>>>> 1800 luvun uus-uskonnollisuus on ollut uskonpuhdistusta.
New York oli siirtolaisten vastaanottosatama, jonka ympärille syntyi satoja uskovaisten ryhmiä, joissa Euroopan uskonvainojen pakolaisia Lutherin uskonpuhdistuksen vuoksi. Näin jenkkimaalla jatkui Lutherin uskonpuhdistus. Anglosaksisessa glogaalissa oli omaa uskonpuhdistusta. Onhan noita uskon putsaajia ollut lukuisia, Ellen Whitekin yksi heistä. Ellen White seurasi Jeesusta.
Jenkkimaan siirtolais-pakolais-sataman uskovaisten ryhmistä syntyi protestanttiset kirkot, joista New Yorkin seudun ko. organisaatioiksi kasvaneet uskonpuhdistusliikkeet ovat minunkin 70 000 asukkaan kotikaupungissa edustettuna yli puolella tusinalla erilaisia; mm. metodistit, pabtistit, adventistit, jne. -Nämä ovat olleet totuuden etsijöitä, uskossa Jeesukseen.
t. jarinhotelliAdventtikirkko on syytön lepopäivän muutoksen asioissa.
>>> Yhä edelleen 1 Moos 2:1-4 säädettyä päivää on vietetty. Erilainen tapa tietysti tuntuu korostuvan.
Jumalan synnin opettava laki sisältää 10- käskyä joissa Jumala on ilmoittanut tahtonsa ihmisen suhteen.
Tuo laki ei ole miksikään muuttunut ajassa. Luuk 16:17, Jaak 2:8-13, 1 Joh 2:1-6, 5:1-3, mm.
Lain tehtävä on opettaa synti.
”Jokainen joka tekee syntiä syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista;” 1 Joh 3:4. ”
Raamattu ei ole muuttanut lepopäivää. Jeesus ei muuttanut lepopäivää.
Jeesus piti Isänsä käskyt. (Joh 15:10) Jeesus jätti meille esimerkin kaikessa. (1Piet 2:21, 1 Joh 2:6) Alkuseurakunta pyhitti sapatin kokoontuen sapattisin; (Apt 13:14,44, 16:12-13, 17:1-3, 18:1-4) Raamattu kertoo yhteensä 84 kpl sapatin kokouksesta ! Lepopäivä ei toden totta ole mikään ”Vanhan Testamentin juutalalaisasia !” (Luuk 23:54-56) -Jeesuksen tahto näkyy selvästi kuolemansa jälkeenkin. (Matt 24:20) Missään Raamattu ei esitä, että lepopäivään olisi tullut mitään muutoksia. Lepopäivä on ollut sama aikojen alusta asti.
On niitä jotka ovat vilpittömässä uskossa Jumalan edessä, ja viettäneet vuosisatojen ajan pyhäpäivänsä vilpittöminä tietämättään että sanday viikon 1 päivä on keisari Konstantinus Suuren 7.3.321 lakiasetus. Kansalla oli kuusi työpäivää, ja kaksi lepopäivää; kristittyjen sapatti, ja muun kansan auringon juhla sanday. Keisari sääti lepopäivät työvoimapolitiikan syistä.
Vilpittömät vuosisatojen pyhäpäivänsä viettäjät ovat autuaan ymmärtämättömyytensä ja tietämättömyytensä ja vilpittömyytensä vuoksi syyttömät.
Adventtikirkko on tyytynyt Jumalan säätämään 1 Moos 2:1-4 päivään. Edes keisarin käskyä ei ole haluttu seurata.
t. jarinhotelliEi tähän ketään pakoteta;
Jeesus itse jakoi ehtoollisen Hänen seuraajiksi tunnustautuville. Herran ehtoollinen on siksi tarkoitettu vain uskoville kristityille. Ehtoollisen viettoon kuuluu asianmukainen tilaisuutta arvostava asenne. Asenne on vakava kysymys; 1 Kor 11:27-29.Kristus ei kuitenkaan torjunut Juudastakaan pois ehtoolliselta, vaan pesi Juudaksenkin jalat. (Matt 26:23) Jeesus opetti vehnän ja rikkaviljan kasvavan yhdessä, eikä ihmisellä ole oikeutta tehdä tätä jakoa. (Matt 13:24-30) Tahallinen syntielämän vietto kuitenkin ilman katumusta aiheuttaa ehtoollisen ulkopuolelle jäämisen. (1 Kor 5:11) Sydämen tila on ehtoolliselle osallistumisen mittari. Ei esim. tehtävät seurakunnassa.
Jeesuksen esimerkki jalkojen pesusta:
Jeesuksen aikana käytettiin jalkineina sandaaleja. Jalat pölyyntyivät ja likaantuivat. Vieraiden jalkojen pesu oli tavallista, ja kuului palvelijoiden työhön. (1 Sam 25:41) Jalkojen pesumahdollisuus aina järjestettiin. (Luuk 7:44, 1 Moos 18:1-4)
Opetuslapset kiistelivät kuka heistä oli suurin, (Luuk 22:24-27, Mark 9:33-37) mutta Jeesus pesi opetuslastensa jalat! (Joh 13:1-17) Jeesus oli korkea-arvoisempi, mutta menetteli nyt näin normaalia käytäntöä vastaan. Miksi? Jeesus itse sanoi: ”Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman, minkä minä tein teille.” (Joh 13:15-16) jalkojen pesuun näin suoritettuna liittyy autuaaksi tulemisen lupaus. (17) Jalkojen pesu on Jeesuksen antama esimerkki. Autuaaksi tulemiseen toki liittyy paljon muitakin asioita. (Matt 5:1-12) Jalkojenpesu on nöyryyden koetin. Kun ihminen näin tutkii itseään, hän pääsee selvyyteen hengellisestä tilastaan. Oikeaan hengelliseen tilaan kuuluu nöyryys ja veljesrakkaus.
Jalkojen pesu on vapaaehtoinen asia. Mikään taho ei velvoita.
On aina niitä jotka istuvat kirkon penkillä, kun muu osa ihmisiä siirtyy tuohon mistä kirjoitin.
t. jarinhotelli"Pyhitystoimenpiteissä" jokainen itse noudattaa oman ymmärryksen mukaan 1 Kor 3:16-17, 6:17-20 arvoja. Ihmisten ymmärrys on erilainen siinä esim. mikä on ihmiselle hyväksi kaataa kurkusta alas.
Pyhityksestä on kaksi hyvää Raamatunkohtaa lyhyesti; Hebr 12:14, Ilm 14:12.
t. jarinhotelli•" Varsinaiseksi liikkeen oppiäidiksi nousi profeetta Ellen White vuosisadan vaihteessa
- Ellen G. White (1827-1915), os. Harmon sai kotikaupungissaan Portlandissa, Mainen osavaltiossa, joulukuussa 1844 erikoisen näyn, jossa adventistit olivat matkalla taivaaseen. Meni naimisiin v. 1846 adventistisaarnaaja James Whiten kanssa.
- E.G.White sai n. 2100 näkyä (enemmän kuin Raamatussa yhteensä) ja profeetallista unta 70 vuotta kestäneen julkisen toimintansa aikana. Näyt ja profetiat vaikuttivat ratkaisevasti adventistiliikkeen kehitykseen (Rouhe s.14)."
Minäkin olen nähnyt samanlaisen näyn joskus 1984, tai 1985. En ollut uskonnollisten enkä hengellisten yhdistyksien jäsen silloin. Tuo näky on jonkunlainen yleinen kai, jossa on pelastuksen merkitys. Näin myös kristallimeren, joka niin ikään merkitsee pelastusta. Näin polun jolla ihmiset vaelsivat. Näin myös tikapuut taivaaseen, joka on myös sellainen yleinen pelastusta vertauskuvaava asia.
Kaiken tuon näin minäkin 1984.
Mutta minun elämässäni alkoi vaikeudet, ei ruusutarha suinkaan alkanut näkyni 1984-1985 jälkeen. Enkeli vieraili med samma minun makuuhuoneessani kun kirkas välähdys kävi.
Minulla ei ole profetian lahjaa ollutkaan koskaan kuitenkaan.
Ellen Whiten profetian lahja 1 Kor 12.10, on koskenut oman aikansa seurakunnan käytännön tarpeita. Ei niissä 2100 ole kyse samankaltaisesta suurista profetioista mitä Raamattuun on suurimpien profeettojen suusta kirjoitettu.
Ellen White on mm. käskenyt siirtää ainoan kirjapainon toiseen kaupunkiin. Seuraavana vuonna on vanhan kirjapainon rakennus tuhoutunut, mm. yksi esimerkki, jonka kuulin joskus, mutta on kuulotieto, mutta esimerkiksi tuon kaltainen asia.
Apt 21:9, vrt.
Ellen G White oli erinomainen Raamatun opettaja.
Hän oli hengellinen tuottelias kirjailija pyhyyden arvoissa.
Hän oli Jeesuksen seuraaja.
Hän osasi opettaa maailman synnin ja pyhyyden eron.
- > Hänellä on paljon kirjoitusta, joissa on kyllä kyse eskatologisen apokalyptisen mission asioista, vrt; 1 Tess 5:19.23 ohje.
t. jarinhotelli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eduskunnan setämiehet eivät häiritse
Porvariston sedät kertoivat kuorossa, että eivät tiedä häirinnästä mitään.3167619Jaguar i pace sähköauto hajosi. Jopa 100 tonnia akun vaihto. Edullisia kilometrejä
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/fcaa5ae4-c04d-414d-ac54-dab991758b2e Tuo että sähköautossa ei lämmitys toimi on574007PropsApp Koodi
Haluatko ansaita ja kilpailla fiksusti samalla kun seuraat urheilua? Props tekee sen mahdolliseksi. Sovelluksessa pääset23458Persut yrittävät epätoivon vimmalla
kiertää häirintä asian https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5389f072-60d9-4ef8-aa7b-c11f0eda66cf jonka muut puolueet a723201Muistakaa demarit, että TE petitte, ei vihreät tai vas.liitto
Te veitte eduskunnasta turvallisen tilan, veditte sen viemäristä alas. Te demarit, itsensä ylentäneet moraalinvartijat,1142874"Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"
Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin462708IL: "Kyykyttämistä, alistamista, painostamista, huutamista ja tiuskimista SDP:n
eduskuntaryhmässä." Häirintäkohu puolueen ympärillä paisuu. Iltalehden haastattelemien SDP-lähteiden mukaan eduskunta-532551Riikka runnoo: konkursseja eniten 30 vuoteen
Vuonna 2025 Suomessa haettiin konkurssiin yhteensä 3 906 yritystä. Konkurssiluku oli suurin sitten vuoden 1996.682336- 772137
- 1011983