Esim uusi 2.0tdi 190hv ja S3 audi on haldex nelivetoja eli aikalailla etuvetoja kunnes lipsuu. Sitten esim A4 TFSI quattro 2.0 on perinteinen quattro eli itselukittuvalla keskitasauspyörästöllä oleva 40/60 nelikko koka on suorituskykyisempi kuin surkea haldex..audihan käyttää sanaa ultra noissa kait nykyään. Tosiaan sitten isot dieselit 3.0 ja S4 jne isommat on kanssa oikeita quattroja. Ostaisitko audi quattron haldexilla?
Tiiätkö mitkä audit "oikeita" quattroja?
7
1067
Vastaukset
- Onneavaa
Poikittaiskoneet on haldex ja pitkittäiskoneet kuten tuo 2 litran bensaturbo on torsenilla...eli kuten sanoit "oikea" quattro. S3 ei ole aito quattro torsenilla vaikka onkin 2 litran bensa. Torsenilla varustettua on kiva viedä sivuluisussa talvella.
- erwerwer67
Ei nyt enää pidä täysin paikkaansa, esim. uusi A4 allroad 2.0 TFSI ei ole Torsten vaan joku sähköisesti toimiva neliveto.
- Keijjjjot
Juu ilmeisesti ovat siis kääntäneet konee siinä poikittain? Kun A4:ssä se on kait vieläkin pitkittäin. Ainakin A5 on edelleen poikittain ja torsen.
- ofufruy
Arvaappas kummalla on huomattavasti helpommin jumissa kun on paha paikka...
- missäKiihdysajatHihii
Vain osaamaton ja tyhmä ajaa itsensä pahaan paikkaan.
- Torso
missäKiihdysajatHihii kirjoitti:
Vain osaamaton ja tyhmä ajaa itsensä pahaan paikkaan.
Nykyään jo vanhentunutta tekniikkaa edustavalle Torsenille riittää että yhdenkin pyörän pito on nollissa.
- AutoPelle
Audin uusi neliveto ei ole tarkkaan ottaen haldex mutta osittain kytkeytyvä se on.
Erikoista siinä on se että liikkeelle lähdetään aina nelivedolla joten lipsumista ei pääse tapahtumaan. Jos pitoa löytyy, siirrytään osittaisnelivetoon.
Kaikille pyörille myös menee aina voimaa, eli veto ei kokonaan katkea missään tilaneessa. Tässä mielessä toimii kuten bemarin neliveto.
Torsenista sen verran että ikinä ei ole minkään pyörän pito täysin nollassa. A4 tai vastaava kun ei ole maastoauto mitä ajetaan ristiriipunnassa ojan yli.
Jopa vanhat Subarut missä ei alun perin ollut jarruille tehtyä luistavan pyörän jarrutus, toimii hienosti käytännön talvessa.
Harvemminon tilannetta missä vain yksi pyörä olisi pitävällä ja muut ilmassa.
Torsenista Audi luopuu koska
1. hyötysuhde torsenissa ei ole hyvä. Se on painava ja siinä suuri määrä rattaita mitkä jarruttaa. Tämän huomaa erityisesti talvella. kulutus nousee tolkuttomasti
2. Torsen on kallis
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743270
- 2012852
- 222676
- 492628
- 202496
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412335Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2101793Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241747- 371610
- 181466