Siis vaikka nainen synnyttää 54-vuotiaana, niin onko se yleensä luovutetusta munasolusta vai naisen oma munasolu joka on hedelmöitetty? Eikös yleensä niin iäkkään munasolut ole jo rappeutuneita? Jos taas vieraan naisen munasolu hedelmöitetty ja siirretty kohtuun, niin ei se ole enää naisen oma biologinen lapsi. Miehelle se tietenkin on oma jos on nuorempi mies ja voi niitä siittiöitä käyttää. En ole asiantuntija. Mitenkähän tässä tapauksessa? Itseäni pelottaisi noin iäkkäänä mutta jos on nuoren naisen munasolu niin...
http://www.is.fi/viihde/art-2000005255429.html
Voiko yli 50-vuotias saada oman lapsen?
17
509
Vastaukset
- reppuriika
Tunnen naisen joka erottuaan löysi maajussin ja menivät naimisiin. Ajatteli että pitäähän se yrittää tehdä täräyttää vielä lapsi vanhalle pojalle. Tuli raskaaksi 48-vuotiaana ja poika syntyi hänen ollessa 49 vuotias, Down-lapsena syntyi. Monelle naiselle se että saa olla raskaana ja synnyttää on tavoittelemisen arvoinen kokemus. Ystäväni on ollut kaksi kertaa raskaana. Ensimmäinen lapsi, tyttö syntyi elävänä mutta keskosena ja eli vain muutaman päivän synnynnäisen munuaisten puuttumisen vuoksi, toinen lapsi poika meni myös kesken ja kuoli jo kohtuun. Äidillä oli paha raskausmyrkytys ja oli käynyt vaarallisella vyöhykkeellä. Nainen on kuitenkin iloinen että on saanut kokea odottamisen, raskauden ja synnyttämisen riemut. Ihan rehellisesti en ole moista kaivannut, vaikka nainen olenkin.
- VoiKammotus
On todella vaikea ymmärtää, miten joku voi iloita kuolemaan päättyneestä raskaudestaan. Itse en osaa kuvitella mitään kamalampaa kuin oman lapsen kuolema.
Kuulostaa myös todella itsekkäältä synnyttää tietoisesti vajaakykyinen, sairas lapsi, joka ei kykenisi elämään normaalina ihmisenä. Kammottavaa itsekkyyttä ja tulee yhteiskunnallekin kalliiksi, eli mekin joudumme maksamaan tuollaisten ihmisten itsekkyydestä. - erakkorapuu
VoiKammotus kirjoitti:
On todella vaikea ymmärtää, miten joku voi iloita kuolemaan päättyneestä raskaudestaan. Itse en osaa kuvitella mitään kamalampaa kuin oman lapsen kuolema.
Kuulostaa myös todella itsekkäältä synnyttää tietoisesti vajaakykyinen, sairas lapsi, joka ei kykenisi elämään normaalina ihmisenä. Kammottavaa itsekkyyttä ja tulee yhteiskunnallekin kalliiksi, eli mekin joudumme maksamaan tuollaisten ihmisten itsekkyydestä.Yhteiskunnalle tulee kalliiksi juopottelu ja etenkin nyt alkoholistiäitien lapset, jotka syntyvät vammaisina sen päihdeongelman vuoksi! Tuskin "yli-ikäiset" äidit kovin monta lasta synnyttävät verrattuna päihdeongelmaisten aiheuttamiin tapaturmiin yms.
Äitini oli yli 40v, kun synnyin ja isäni kuoli, kun olin alle kouluikäinen. Minä ja sisarukseni olimme "aikuisia", kun saimme lapsia 1,67 kpl. Seuraavan polven lapsiluku on 0,4 ja kaikki sen äidit yli 30v lasten syntyessä. Nyt tosin yksi 25v pari on tekemässä poikkeuksen ja lapsiluku nousee 0,6:teen. Teiniäidit puuttuvat koko suvusta.
Itse kasvoin erakoksi enkä osaa oikein ystävystyä.
Kyllä voi. Tiedän naisen joka sai terveen oman lapsen 52-vuotiaana ja onhan joku synnyttänyt ihan kotokonsteilla 56-vuotiaanakin.
Isän äiti oli viisikymppinen kun isä syntyi.
Ihan terveenä syntyi, sota sitten vei terveyden.Itse tein kuouksen 42-vuotiaana. Minä en menisi sanomaan, että mikä on oikea ikä synnyttää. Uskon, en tiedä, mutta sairaita lapsia syntyy eniten ns. oikeassa synnytysiässä oleville.
- Iäkkäänä.äidiksi
korpikirjailija kirjoitti:
Itse tein kuouksen 42-vuotiaana. Minä en menisi sanomaan, että mikä on oikea ikä synnyttää. Uskon, en tiedä, mutta sairaita lapsia syntyy eniten ns. oikeassa synnytysiässä oleville.
Oma äitini oli melkein 44-vuotias kun synnytti minut. En kyllä suosittele iäkkäänä lapsen hankkimista, koska lapsi kärsii siitä henkisesti.
Muistan kun ajattelin jo 5-6 vuotiaana että muut sisarukseni saavat pitää äidin paljon kauemmin. Lisäksi äiti sairasteli aika lailla erilaisia fyysisiä sairauksia, ja pelkäsin jatkuvasti että äiti kuolee. Menin monesti yöllä katsomaan että vieläkö äiti hengittää jos hän nukkui hiljaa. Kerrankin herätin äidin, kun pelästyin ettei hän enää hengitä, vaikkei mitään hätää ollut, vaikutti vain niin kalpealta ja hengitti äänettömästi...
Koulukaveri sanoi kerran ala-asteella että hän näkin minut kaupungilla mummuni kanssa kun olin ollut äitini kanssa kaupungilla, enkä kehdannut korjata että oli kysymyksessä äitini. Iäkkäänä.äidiksi kirjoitti:
Oma äitini oli melkein 44-vuotias kun synnytti minut. En kyllä suosittele iäkkäänä lapsen hankkimista, koska lapsi kärsii siitä henkisesti.
Muistan kun ajattelin jo 5-6 vuotiaana että muut sisarukseni saavat pitää äidin paljon kauemmin. Lisäksi äiti sairasteli aika lailla erilaisia fyysisiä sairauksia, ja pelkäsin jatkuvasti että äiti kuolee. Menin monesti yöllä katsomaan että vieläkö äiti hengittää jos hän nukkui hiljaa. Kerrankin herätin äidin, kun pelästyin ettei hän enää hengitä, vaikkei mitään hätää ollut, vaikutti vain niin kalpealta ja hengitti äänettömästi...
Koulukaveri sanoi kerran ala-asteella että hän näkin minut kaupungilla mummuni kanssa kun olin ollut äitini kanssa kaupungilla, enkä kehdannut korjata että oli kysymyksessä äitini.Pikkuveljeni koki samoja tuntoja kuin sinä. Äitini synnytti hänet 40-vuotiaana vuonna 1953.
Itse synnytin kuopuksen vuonna 1998.
Ajat ovat muuttuneet.
Enää ei 50-vuotislahjaksi osteta kiikkutuolia kuten isälleni 1959.- hmpff
korpikirjailija kirjoitti:
Pikkuveljeni koki samoja tuntoja kuin sinä. Äitini synnytti hänet 40-vuotiaana vuonna 1953.
Itse synnytin kuopuksen vuonna 1998.
Ajat ovat muuttuneet.
Enää ei 50-vuotislahjaksi osteta kiikkutuolia kuten isälleni 1959.Kirjoitusvirhe? Mun lapset ovat syntyneet -98.
Mutta, se ei ollut tässä tärkeintä... Se tulee tässä (myös "Iäkkäänä.äidiksi" nikille):
Olin itse 36 v kun omat lapset syntyi. Aina välillä teineinä ne päivitteli sitä kun olimme exän kanssa niin vanhat. Mutta niin vaan kävi, että poika tässä yhtenä päivänä sanoi että hänen mielestä se on ollutkin hyvä asia. Tyttöystävän äiti on vieläkin alle 40, ja poika sanoi näkevänsä suuren eron kasvatuksessa.
Eihän se mikään sääntö ole, mutta voisi kuitenkin ajatella niin, että vanhempana saattaisi olla seesteisempi ja ehkä vähän viisaampikin. Vähemmän stressiä rahasta ja ulkoisista puitteista.
Noh, taitaa olla näitä asioita jotka riippuu täysin siitä miltä kannalta katsoo, aina löytyy hyviä ja huonoja puolia. Mutta jotenkin surettaa että joku (Iäkkäänä.äidiksi) miettii jälkeenpäin että on jäänyt jotain vaille elämässä. Eihän sitä tiedä mitä elämä olisi ollut jos olisi ollut toisin? Mitä huonoja puolia olisi tullut.
- hmpff
Olisiko silläkään niin väliä, onko luovutetuista munasoluista tehty lapsi? Kuitenkin saattaa olla monelle herkkä aihe, ja kuuluu perheen sisäisiin juttuihin. Vaikka päättäisivät että kertoisivat siitä (jos näin on) avoimesti, niin asian luonne muuttuu täysin kun lapsi kasvaa. Häntähän se koskettaa tulevaisuudessa kaikkien eniten.
Joten, mun mielestä ehkä haitallistakin pähkäillä. Leikkiä toisen perheen sisäisten asioiden kanssa. He saavat lapsen, he ovat onnellisia. Mikä ihana tilanne. Sattuuhan niitä sellaisia vahinkoja vielä yli viiskymppisillekin, että suunnittelemattaan tulee raskaaksi, kun uskoo jo vaaran olevan ohi.
Harvemmat kai ihan suunnitellusti enää sen ikäisinä alkavat hankkimaan lapsia. Mutta mikäs siinä, "kun Luoja lemmen soi, lempi lapsen toi ja lapsi hyvin voi".- Erkkinä
Voi ja on elävä esimerkki tällaisesta. Ihan kyseisen naisen aviopuolison vuodattamista nesteistä raskaus oli alkanut. Potra poika syntyi ja ymmärtääkseni on edelleen potra, poikuudesta en mene takuuseen.
- Iäkkäänä.äidiksi
Kyllähän luovutettu munasolukin hedelmöitettään hedelmöitettävän naisen aviopuolison siittiöllä laboratoriossa, ja hedelmöitetty munasolu siirretään tämän iäkkään naisen kohtuun. Iäkäs nainen sitten aikanaan synnyttää tämän luovutetusta munasolusta ja oman aviopuolisonsa siittiöstä alkunsa saaneen lapsen.
http://www.is.fi/perhe/art-2000000957385.html - Iäkkäänä.äidiksi
Iäkkäänä.äidiksi kirjoitti:
Kyllähän luovutettu munasolukin hedelmöitettään hedelmöitettävän naisen aviopuolison siittiöllä laboratoriossa, ja hedelmöitetty munasolu siirretään tämän iäkkään naisen kohtuun. Iäkäs nainen sitten aikanaan synnyttää tämän luovutetusta munasolusta ja oman aviopuolisonsa siittiöstä alkunsa saaneen lapsen.
http://www.is.fi/perhe/art-2000000957385.htmlP.S.
Mitenkähän tarkkaan ne luovutetut munasolut tutkitaan ettei ole perinnöllisiä sairauksia? Pelkällä kyselyllä ei ole mielestäni mitään luotettavaa katetta. - hmpff
P.S.
Mitenkähän tarkkaan ne luovutetut munasolut tutkitaan ettei ole perinnöllisiä sairauksia? Pelkällä kyselyllä ei ole mielestäni mitään luotettavaa katetta.Ei munasoluja tutkita, se suoritetaan lapsivesi-tutkimuksen yhteydessä, jos sen haluaa.
- hmpff
P.S.
Mitenkähän tarkkaan ne luovutetut munasolut tutkitaan ettei ole perinnöllisiä sairauksia? Pelkällä kyselyllä ei ole mielestäni mitään luotettavaa katetta.Niin, ja sanoppa vielä yksikään sellainen raskaus, jossa olisi luotettavaa katetta? Aina voi sattua ja tapahtua.
- Sukupuutto
Siitä vain, maailmassa on muurenkin kamala väestökato.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 782832
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232712Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072332- 351648
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391563- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401485- 281290
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201246- 951181