... autakaa . ihan pihalla .. RUOKINTA.

.sini..

auttakaa .. kaikki jotka tietävät tai muuten vaan osaavat asiansa.. olen ihan toivotan hevoseni ruokkinasta erillaiset mieli piteet ja muut kirjaan painetut ohjeet saavat pääni sekaisin yksi sanoo sitä ja toinen tätä eli rakas ystäväni mari eli hevoseni on ikään nyt 4v se saa liikutusta 5päivänä viikossa 2kärryillä ja 2 selässä 1 maassa työskentelyä nykyinen ruokinta sillä on tälläinen .. aamulla se saa 1dl kivennäistä päivemällä 2 kertaa heinää .. ei kuivaa heinää vaan säilö rehua illalla 0,5 kauraa toisen kerran 1dl kivennäistä ja kuivaa heinää . ja toisen kerran 10.. eli kysymys kuuluu kaikille .. miten ruokkisit tämmösen tamman .. polle on aika lihas jäykkä ja tietysti rotuun katsottuna kuuma .. kiitos kaikille jotaka tahtovat auttaa minua :)

3

280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tipi

tosi vähän kauraa!!!! antaisin kolmesti päivässä kauraa, liikunnan määrästä riippuen 0,5 - 1,5 litraa kerrallaan, kivennäistä 1 dl päivässä, lisäksi mellaa(erittäin hyvin turvotettuna) sekä vehnälesettä. Jos kaura kuumentaa sitä voi ainakin osaittain korvata esim. prixillä.

• sue

Onhan sinulla joku kokeneempi hevosihminen apunasi, onhan?
      Hevosen ruokinta kun ei ole mitään Sims-peliä.
      Ravinnon tarpeeseen ja laatuun vaikuttaa mm.
      - hevosen ikä ja koko
      - rotu
      - rehunkäyttökyky
      - treenauksen rasittavuus / tavoitteet
      - heinän laatu (=ravintoarvot)

Lihasjäykkyyttä lähtisin hoitamaan muilla kuin ruokinnallisin keinoin. Ratsastukseen enemmän "jumppaliikkeitä", taivuttelua sekä irroittavia liikkeitä, pitkät alku- ja loppukävelyt. Vaihtelevassa muodossa ratsastaminen ehkäisee jäykistymistä, eli välillä pitkänä alhaalla ja välillä korkeammassa muodossa. Lisäksi rentoa maastoilua ja paljon hierontaa. Hevosen hierominen ei ole vaikeata, joskin aikaa vievää ja raskasta.
      Pyydä vaikka tallinpitäjää tai opettajaasi miettimään ja tarkistamaan hevosesi ruokinta ja miettimään tarvitseeko siihen muutoksia. Toden näköisesti sitä pitää muuttaa hevosen iän karttuessa ja lihasten kasvaessa sekä treenauksen muuttuessa rankemmaksi kehityksen mukana.

• jaffa

olen samaa mietlä nimim. Suen kanssa, että ruokinta on tärkeää eikä sillä "saa leikkiä". Jos olet noin epävarma hevosen ruokinnasta niin etsi paikka mihin voit lähettää hevosesi tiedot(ikä,rotu,työn laatu, ruokinta, paino yms) ammattitaitoiselle ruokintaohjaajalle, jolta saat varmasti oikeat tiedot ja neuvot.
        Kauraa hevosesi tulisi saada enemmän ja tasapainoisemmin päivässä.

Itse olen sillä kannalla, että hevoselle mahdollisimman yksinkertainen ruokinta. Lisä rehut tulisi valita huolella ja tarkasti sekä todellakin miettiä tarvitseeko juuri tämä hevonen sitä ja tätä rehua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      164
      6638
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      54
      1985
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      44
      1842
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      54
      1162
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      348
      1144
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      51
      1095
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      14
      1031
    8. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      940
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      928
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      917
    Aihe