... autakaa . ihan pihalla .. RUOKINTA.

.sini..

auttakaa .. kaikki jotka tietävät tai muuten vaan osaavat asiansa.. olen ihan toivotan hevoseni ruokkinasta erillaiset mieli piteet ja muut kirjaan painetut ohjeet saavat pääni sekaisin yksi sanoo sitä ja toinen tätä eli rakas ystäväni mari eli hevoseni on ikään nyt 4v se saa liikutusta 5päivänä viikossa 2kärryillä ja 2 selässä 1 maassa työskentelyä nykyinen ruokinta sillä on tälläinen .. aamulla se saa 1dl kivennäistä päivemällä 2 kertaa heinää .. ei kuivaa heinää vaan säilö rehua illalla 0,5 kauraa toisen kerran 1dl kivennäistä ja kuivaa heinää . ja toisen kerran 10.. eli kysymys kuuluu kaikille .. miten ruokkisit tämmösen tamman .. polle on aika lihas jäykkä ja tietysti rotuun katsottuna kuuma .. kiitos kaikille jotaka tahtovat auttaa minua :)

3

257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tipi

      tosi vähän kauraa!!!! antaisin kolmesti päivässä kauraa, liikunnan määrästä riippuen 0,5 - 1,5 litraa kerrallaan, kivennäistä 1 dl päivässä, lisäksi mellaa(erittäin hyvin turvotettuna) sekä vehnälesettä. Jos kaura kuumentaa sitä voi ainakin osaittain korvata esim. prixillä.

    • sue

      Onhan sinulla joku kokeneempi hevosihminen apunasi, onhan?
      Hevosen ruokinta kun ei ole mitään Sims-peliä.
      Ravinnon tarpeeseen ja laatuun vaikuttaa mm.
      - hevosen ikä ja koko
      - rotu
      - rehunkäyttökyky
      - treenauksen rasittavuus / tavoitteet
      - heinän laatu (=ravintoarvot)

      Lihasjäykkyyttä lähtisin hoitamaan muilla kuin ruokinnallisin keinoin. Ratsastukseen enemmän "jumppaliikkeitä", taivuttelua sekä irroittavia liikkeitä, pitkät alku- ja loppukävelyt. Vaihtelevassa muodossa ratsastaminen ehkäisee jäykistymistä, eli välillä pitkänä alhaalla ja välillä korkeammassa muodossa. Lisäksi rentoa maastoilua ja paljon hierontaa. Hevosen hierominen ei ole vaikeata, joskin aikaa vievää ja raskasta.
      Pyydä vaikka tallinpitäjää tai opettajaasi miettimään ja tarkistamaan hevosesi ruokinta ja miettimään tarvitseeko siihen muutoksia. Toden näköisesti sitä pitää muuttaa hevosen iän karttuessa ja lihasten kasvaessa sekä treenauksen muuttuessa rankemmaksi kehityksen mukana.

      • jaffa

        olen samaa mietlä nimim. Suen kanssa, että ruokinta on tärkeää eikä sillä "saa leikkiä". Jos olet noin epävarma hevosen ruokinnasta niin etsi paikka mihin voit lähettää hevosesi tiedot(ikä,rotu,työn laatu, ruokinta, paino yms) ammattitaitoiselle ruokintaohjaajalle, jolta saat varmasti oikeat tiedot ja neuvot.
        Kauraa hevosesi tulisi saada enemmän ja tasapainoisemmin päivässä.

        Itse olen sillä kannalla, että hevoselle mahdollisimman yksinkertainen ruokinta. Lisä rehut tulisi valita huolella ja tarkasti sekä todellakin miettiä tarvitseeko juuri tämä hevonen sitä ja tätä rehua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe