ärtynyt suoli ja ylävatsa vaivat

onkovaiei

Minulla todettiin ns.ärtynyt suoli kolonoskopiassa .Kysyisin onko muilla kipuja ylävatsan alueella närästystä ja kramppeja.Minusta on ihan sama mitä syön kipuja tulee silti.Vatsa myös välillä ripulia välillä ummessa. Kuinka kovasti teillä sattuu (jos sattuu) mitä lääkettä käytätte?Tämä vatsa tuo jo masennuksen mikään ei huvita.Lääkäri käski vaan opetella rentoutua ja olla stressaamatta!! Välillä tulee mieleen että onko tämä vain sitä suoli vaivaa vai johtuuko jostain pahasta vatsassa olevasta sairaudesta.Onko kellään kokemusta vastaisitko jos on ja mistä päin sua sattuu.

21

1983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äso

      Lääkityksestä: esomeprazol ja/tai piigeeli tarvittaessa

      • onkovaiei

        Omeprazolia olen syönyt monta vuotta mutta ei se auta kuin korkeintaan närästykseen.Mutta mitä on tuo piigeeli en ole koskaan kuullutkaan. Auttaako se kipuun? Minulla nytkin melko reippaasti ylävatsaan sattuu .


    • Äso

      Piigeeliä saa (isommistai) marketeistakin...googlettamalla infoa...
      Jos stressistä johtuvaa, niin ihan mielialalääkkeistä vois olla apua...

    • kaurapuurolla.eläen

      Sinulla ei ole siis suolistossa sairauksia, koska se on tutkittu (kolonoskopia).
      Ylävatsan eli siis mahalaukun voi myös tutkia (gastroskopia).
      Itselläni on sekä ärtyvän suolen oireyhtymä (kolonoskopia tehty), että mahalaukussa pientä tulehtuneisuutta, joka ilmeni gastroskopiassa (joka on 10 minuutin tutkimus ja paljon kertova).

      Somac'ia syön kuureina joskus, se tasaa mahahappoja, etteivät ne ärsytä mahalaukun seinämiä.
      Muuten yritän syödä vatsaystävällisiä ruokia, joita ei ole minulle paljon olemassa, koska melkein kaikki ärsyttää. Ruokani syön aika paljon soseutettuna (vihannekset). Raakoja vihanneksia en voi syödä ollenkaan. Lihaa en voi syödä enää ollenkaan, se ei "sula", aiheuttaa pahat vatsavaivat.
      Kalaa syön keitettynä tai uunissa kypsennettynä. Mitään paistettua en voi syödä enkä rasvaista muutenkaan. Ruisleipä ja kaikki muukin hapahko on kiellettyä, mukaanlukien suolakurkut, etikkapunajuuret, tomaatti, sitrushedelmät jne. Hiilihapotetut juomat ei käy, eikä xylitol-tuotteet, ne lisäävät ilmavaivoja, jotka aiheuttaa kipuja.

      Kauraleipää, kaurapuuroa ja keitettyä perunaa voin hyvin syödä, mutta ei se oikein riitä oikeaoppiseen ruokavalioon.

      Oireita on jos minkälaisia. Vatsa toimii miten sattuu kuten sinullakin. Aristaa, polttaa, kipuilee,
      kramppaa, ilmavaivoja on runsaasti, nekin aiheuttaa paljon kipuja arkaan suolistoon. Oireet "liikkuvat" paikasta toiseen ylä- ja alavatsan alueella, milloin on mikäkin kohta kipeämpi tai tasaisesti koko vatsan alue.

      Kuulostiko tutulta ?

      Kaikki mahdolliset keinot olen käyttänyt, että turhaa neuvoa omegoita ja maitohappohappobakteereita yms. syömään. Testattu on jos mitä.
      Sokeria ja yleensä makeaa en syö ollenkaan.
      Laktoosi-intoleranssi on todettu.
      Keliakiaa ei ole.

      • onkovaiei

        Juu kyllä tutulta kuulostaa oireet ja osittain ruokapuoli myös.Minä kyllä sorrun välillä ruokavalion suhteen kun"mittari"on täynnä tätä ainaista kipua ajattelen että menköön kun kumminkin sattuu... Mutta tänään on ollut tosi huono ja kaurapuuroa syöty vettä juotu.Olen myös ollut gasteoskopiassa 4v sitten diagnoosi gastriitti .Nyt pyysin myös sitä tutkimusta,lääkäri (tk.) sanoi ei tarvitse koska tuo ibs. todettiin ja muutama diverdiggeli .Haluaisin sen kuitenkin jos siellä onkin joku tulehdus tms. Olen niin maissa tän kivun pahoinvoinnin ja wc:ssä juoksemisen kanssa ja pelon että jotain oikein vakavaa on kumminkin että ns.hengitän vaan en elä.(ehkä liika rajusti ilmaistu)mutta en usko että tähän mikään mieliala lääke auttaa !sori kirj.virheistä gastroskopia?


      • Dshwlw

        Jos ne ei reagoi tk:ssa, voisit kokeilla yksityisen kautta saada lähetteen gastroskopiaan.


      • kaurapuurolla.eläen
        onkovaiei kirjoitti:

        Juu kyllä tutulta kuulostaa oireet ja osittain ruokapuoli myös.Minä kyllä sorrun välillä ruokavalion suhteen kun"mittari"on täynnä tätä ainaista kipua ajattelen että menköön kun kumminkin sattuu... Mutta tänään on ollut tosi huono ja kaurapuuroa syöty vettä juotu.Olen myös ollut gasteoskopiassa 4v sitten diagnoosi gastriitti .Nyt pyysin myös sitä tutkimusta,lääkäri (tk.) sanoi ei tarvitse koska tuo ibs. todettiin ja muutama diverdiggeli .Haluaisin sen kuitenkin jos siellä onkin joku tulehdus tms. Olen niin maissa tän kivun pahoinvoinnin ja wc:ssä juoksemisen kanssa ja pelon että jotain oikein vakavaa on kumminkin että ns.hengitän vaan en elä.(ehkä liika rajusti ilmaistu)mutta en usko että tähän mikään mieliala lääke auttaa !sori kirj.virheistä gastroskopia?

        Kyllä kuulostaa niin tutulta sinunkin kertomasi. Sitä vain pysyttelee hengissä, ei tämä mitään elämää ole näitten oireitten kanssa. Minulle on siis tehty kolonoskopia ja gastroskopia ja labra-arvoni on aika ok, eli en ruoki hermojani sairausepäilyillä, älä sinäkään ! Kun kerran tutkittu on, niin usko siihen !
        Elämä on kuitenkin viheliäistä näitten ongelmien takia. Vatsa määrää lähes kaiken elämässä.

        Ymmärrän oikein hyvin, että välillä syöt mitä huvittaa, samaan kipuun se menee.

        Stressiä minulla on ja siihen lääkärit viittaavatkin aina, että stressi pois, niin helpottaisi.
        Niin tietysti, mutta ihminen ei pysty kaikkia asioita muuttamaan elämässään, jotka sitä stressiä aiheuttavat. Olen yrittänyt monien self-help-oppaiden avulla muuttaa ajatteluani rennommaksi, mutta ei se nyt vaan oikein onnistu ! Hermoilen ja jännitän joitakin asioita ja ihan syystä enkä mahda sille mitään. Se on luonnollinen reaktio.

        Eikö ole vähän pöljää lääkäriltä sanoa, ettei tarvitse gastroskopiaa (vatsalaukun tutkimusta) kun kerran kolonoskopia on tehty (suolistotukimus) ja IBS todettu jne.
        Vatsalaukku ja suolisto on kuitenkin eri paikka.

        Gastroskopia ei maksa yksityisellä mahdottomia, itse kävin, kun kunnallisesti en päässyt millään. Gastriittihan on ongelmallinen ja vaikea pitää kurissa ?
        Olisi kai sitä hyvä seurata miten se kehittyy vai pysyykö ennallaan vai olisiko parantunut vähän?

        Koitahan jaksella !
        Ajattelen aamupuurolla kaikkia kohtalotovereitani ja tsemppaan teitä !


      • onkovaiei

        Nyt lääkärissä käyty ei tehdä vatsa tähyä koska on tuo ibs. Hb. Ja crp. Otettiin tulos huomenna. Happosalpaaja nostettiin 2/pv . Ja taas EI saa stressata eikä pelätä no viikon päästä soittaa mikä tilanne,auttaako tuo lääkkeen nosto ja olenko miten pärjännyt. Kyllä kai se niin on kuten kaurapuurolla eläjä sanoit että pitäis vaan koittaa uskoa mitä lääkäri sanoo,mutta kun tässä elämässä on paljon muitakin asioita joita miettii ja murehtuu ja ne ei ainakaan häviä ihan tosta vaan vaikka haluaisinkin. Ja kun olen vielä sellaista tyyppiä että"ajattelen"liikaa ja aina pahimmat mahdolliset vaihtoehdot.Vaikka kuitenkin olen iloinen ja puhelias ihminen Loppujenlopuksi!?


    • kaurapuurolla.eläen

      Tuli mieleen: Gastriitin yleisin aiheuttaja on helico-bakteeri. Se kannattaa tutkituttaa/testata.
      Yleensä se kai testataan koepalasta gastroskopiassa, mutta se ei ole aina aktiivinen, se voi jäädä joskus toteamatta. Nykyään sen voi testata hengityksestä, muistan lukeneeni, en tiedä tarkemmin millainen testi.

    • NytVeskiinKiire

      Oli niin paljon tekstiä ja lääkkeitä tuossa yllä.

      Mikäli juot edes vähän suodatinkahvia, lopeta ja siirry pannukahviin.
      Suodattimen läpi pääsee todella hienojakoista joka ainakin minulle aiheutti aikanaan saman kaltaisia oireita.

      Syö joka aamu puuroa ja jos vatsa kovalla, syö myös erittäin löysiä keitettyjä munia.

      Koita vähentää mikäli mahdollista päivittäistä ruokamäärääsi, niin suolistossa oleva aines vähenee ja suoliston työmäärä pienenee.

      Juo vettä enemmän kuin ennen.

    • Kuriositeetti

      Täällä yksi jatkuvasti kipuileva, ei jaksottaisesti vaan koko ajan.Missä kohtaa teillä tuntuu kivut ja aristaako maha painaessa?En yhdistä ruokaan eikä ulostaminen helpota.

      Onko kivut erityyppisiä eripuolilla mahaa?

      Olen myös erittäin peloissani ja mahakivut estää normaalin elämän koska ne ahdistavat ja masentavat, pelkään syöpää.

    • markus.setä

      Kuriositeetille:
      Vaivasi voi olla niinkin tavallinen kuin ilmavaivat. Joillakin on vain niin paljon ilmaa suolistossa, että se aiheuttaa jatkuvaa kipua joka puolella, aika kovaakin. Vatsa tuntuu aralta ja aristavalta.
      Voi alkaa luulla, että on joku vakava sairaus.
      Karsi ruokavaliosta pois ilmavaivoja aiheuttavat ja kaikki sinulle epäsopivat ruoat.
      Jätä pois ne, mitä epäilet epäsopiviksi. aika näyttää, helpottaako tilanne.
      Ensimmäiset listalla on xylitolpurkat ja -karkit ja hiilihapotetut juomat.
      Moni ruoka voi aiheuttaa muitakin vaivoja, mikä kellekin.
      Kun vatsa kerran ärtyy, sitä ei saa helposti tasapainoon ja rauhoittumaan.
      Ärsyttäviä ruokia voi olla sipuli, kaali, tomaatti, kurkku (ihan totta), kahvi, maito jos on laktoosi-intoleranssi eikä ole tietoinen siitä, vehnäleipä, maustetut ruoat, rasvaiset ruoat jne.
      Asian miettiminen alinomaa pahentaa vaivoja, hermostuminen saa aikaan vatsavaivoja.
      Syö paljon ja usein kaurapuuroa, se on erittäin vatsaystävällistä, ja yritä unohtaa vatsasi.

    • RAL-

      Jos liha ei sula, niin silloin on hapoton vatsa. Ei pitäisi syödä Somacia, sillä sehän estää hapontuotantoa.

    • Kuriositeetti

      Kivut ja tuntemukset on niin moninaisia mulla ja ne tuntuu selässäkin.Nyt on alkanut selkärankaakin polttamaan ja särkemään.Jos mahassa on jotain joka levinnyt selkärankaan, onko muilla tämmöisiä pelkoja? Vuosikausiahan tää on kestänyt mutta kun kivut ja poltot on niin oudon oloisia!Itken usein aamuisin ahdistuksesta kun pelkään herätessäni joka aamu kipuihin.Väsyttääkin välillä kovasti mutta fyysinen kunto ei ole huonontunut.

      • Uwjglh

        Ootko käynyt lääkärissä tästä vaivasta? Onko sulla esim. ummetusta?


      • Kuriositeetti

        On tutkittu ultralla tähystyksillä ja viipalekuvauksella.Ei ole ummetusta usein.Koko ajan kipu tuntuu jossainpäin.


    • onkovaiei

      Kuriositeetti tiedän tarkalleen miltä susta tuntuu kyllä minäkin pelkään ja aina on ahdistunut olo ei saa mitään aikaseks.Vaikka kuinka yritän olla ajattelematta vatsa kipua ja suoliston vaivoja uskoa lääkäriin niin ei se vaan poista tota kipua eli se on todellista ei pelkän psyyken aiheuttamaa .tutkittu muakin on suoli tähystetty verinäytteet tänään ultra niissä ei erikoista kuten olen tuolla aiemmin kertonut.Gastroskopia ainut mitä ei ole tehty eikä mitään viipalekuvauksia .Se ibs.annettu diagnoosiksi mikä varmaan on ihan oikeesti.Mutta kun yrittää ruokavalion yms. avulla elää eikä sekään auta niin alkaa jo olla aika loppu!!!! Tuntuu kauheelta ajatella että onko tätä koko loppu elämän?Mulla myös vatsa vaivannut vuosia mutta nyt tämä tuntuu kyllä erilaiselta kun ei helpota! Joskus todettiin myös gastriitti mutta senkin kanssa pärjäisin kun tosiaan oli välillä ihan hyvä kuukausia.Nyt ei taukoa ole.Inhottaa tää ainainen valittaminenkin. Mutta tsemppiä kaikille!

    • Kuriositeetti

      Tutulta kuullostaa!Mutta mulla ei ole taukoja kivuissa ja tuntemuksissa, polteissa kiristyksissä ja jäytämisissä kuin harvoin, eli ne on koko ajan huolimatta syömisistä ja juomisista!

      Joskus rauhoittava lääke helpottaa mutta kaikki lääkkeet on kokeiltu happosalpaajista libraxiin ja masennuslääkkeisiin ym!

      Sama olo että on hengissä mutta ei elä, kipu, ahdistus ja masennus pelkoineen hallitsee elämää.

      Kuvailetteko tarkemmin kipujanne ja missä kohtaa?Mulla ympäri mahaa polttaa,kiristää, jäytää, tuikkii,välillä syvemmältä välillä pinnalta.Yksi kipupaikka on navan kohdalla, vähän alla, toinen ylämahalla ja miloin missäkin,mutta joskus kipupaikan voi näyttää tarkasti, joskus se tuntuu kaikkialla vaihdellen.

      Pelko on niin kamala että estää normaalin elämän.Kauhukuvat pyörii päässä.Ei helpota ulostaminen.Rinnan alueellakin on välillä puristusta ja selän puolella nää tuntuu kanssa vaihtelevasti.

      Mulaki on diagnoosina ärtynyt paksusuoli mutta epätyypilisin oirein koska nuo ulostamiset ei helpota ja ripulia ja ummetusta ei ole...tai on niitäkin välillä muttei oirekuva sovi tavan ibs:n.Koska sillehän on tyypillistä että esim.kouristaa ja ulostaminen helpottaa.

      Mulla on heti aamusta kivut no, ensin tossa navan tienoola ja nyt ylämahalla ja mä en kestä:(

      Kirjoitelkaa!

      • LeenaNiemi

        Itse käyttänyt kuukauden vastaaviin vaivoihin fermix maitohappobakteerijuomaa. Ei mitään ongelmia enää. Äiti34


      • onkovaiei

        Aikaa on mennyt mutta vatsa se vaan kenkkuilee. Miten sulla kuriositeetti onko yhtään parempi? Mulla oli tossa ihan muutaman viikon parempi joku päivä tosi hyväkin mutta iloa ja vähän parempaa mieltä kesti vain sen ajan. Nyt taas elämä samaa masennusta kipua ym.Minulle muuten tehtiin se gastroskopia LOPULTA ei muuta kuin lievää gastriittia refluksia eli vanhat löydökset.mikä tietty hyvä ettei mitään pahaa.Mutta ei nää kivut sinne jääneet...mitään lääkettä ei ole paitsi Litalgin joka auttaa n.pari tuntia!taas käskettiin rauhoittua kokeilla ruokavalion vaihtelua ja olla ajattelematta vatsa kipua mitenkä olla ajattelematta kun sattuu ruokavalio on taas kovin suppea.Kirjoitelkaas miten pärjäilette mä oon taas ihan maissa!


    • Elämävoittaa1

      Pakko tännekin kirjoittaa, että kokeilkaa tuotetta nimeltä Fermix-maitohappobakteerijuoma. Kivut ja oireet loppuivat ensimmäiseen lasilliseen. Huippu tuote! Pt: Iloinen mamma

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5391
    2. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      48
      2232
    3. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      60
      2216
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1049
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1004
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      870
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      3
      833
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      753
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      751
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      27
      736
    Aihe