Öljyn- ja suodattimien vaihdon tarpeellisuus

Mietin onko nyt syksyllä mieltä vaihtaa purkkarin öljyjä (kone+vetolaite), PA- ja öljynsuodatinta, kun konetunteja kaudelta yhteensä ehkä 10. Kyseessa vanha VP MD5 ja 110-vetolaite.

Tähän asti olen säntillisesti vaihtanut joka syksy, mutta nyt tuntuu kyllä vähän turhalta. Jos sitten ens syksynä.

Mielipiteitä? Onko joku tärkeämpi kuin toinen?
Ilmianna
Jaa

31 Vastausta



Tee ihan niinkuin haluat, mutta kyllä ne kerran vuodessa on hyvä vaihtaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
7 VASTAUSTA:
Miksi? Eli siis mitä niille on tämän 10 käyttötunnin aikana tapahtunut? Ymmärrän, että esim vetolaitteen öljy voisi olla hyvä laskea ulos siksikin, että näkee jos siihen olisi sekoittunut vettä tms.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei kannata vaihtaa. Koeniden huolto on vanhanaikaista, sitä on viimeksi tehty joskus keskiajalla. Nykykoneet toimii maailman tappiin saakka ilman huoltoa. Polttoainepuoltakaan ei kannata huoltaa, muista. Jos se toimii, älä koske. Koske sitten vasta kun ei toimi (15 m/s tuulessa kun kallio lähestyy ja purjetta et voi nostaa).
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Rasmus-III kirjoitti:
Miksi? Eli siis mitä niille on tämän 10 käyttötunnin aikana tapahtunut? Ymmärrän, että esim vetolaitteen öljy voisi olla hyvä laskea ulos siksikin, että näkee jos siihen olisi sekoittunut vettä tms.
Jos dieselin moottoriöljy on 10 käyttötunnin jälkeen kirkasta, niin ei tarvitse vaihtaa.
Mutta jos se on mustaa, niin vaihda. Tämän voi todeta öljytikusta tarkastelemalla.
Moottoriöljyyn ja erityisesti dieselin öljyyn kertyy happamia palamistuotteita, vaikka rikkipitoisuus onkin nykydieseleissä pieni. Tuore öljy syksyllä koneeseen, koneen käyttö tämän jälkeen niin että uusi öljy leviää, ehkäisee laakeripintojen ym. syöpymiä talvisäilytyksen aikana.
Tosin joku voisi luulla että MD5 on jo hintansa hankkinut, mutta silti kannattaa toimiva kone pitää toimintakuntoisena niin kauan kuin mahdollista.
Osta mieluummin uudet purjeet kuin uusi kone, jos sinulla on purjevene!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vpentele kirjoitti:
Jos dieselin moottoriöljy on 10 käyttötunnin jälkeen kirkasta, niin ei tarvitse vaihtaa.
Mutta jos se on mustaa, niin vaihda. Tämän voi todeta öljytikusta tarkastelemalla.
Moottoriöljyyn ja erityisesti dieselin öljyyn kertyy happamia palamistuotteita, vaikka rikkipitoisuus onkin nykydieseleissä pieni. Tuore öljy syksyllä koneeseen, koneen käyttö tämän jälkeen niin että uusi öljy leviää, ehkäisee laakeripintojen ym. syöpymiä talvisäilytyksen aikana.
Tosin joku voisi luulla että MD5 on jo hintansa hankkinut, mutta silti kannattaa toimiva kone pitää toimintakuntoisena niin kauan kuin mahdollista.
Osta mieluummin uudet purjeet kuin uusi kone, jos sinulla on purjevene!
En ole nähnyt kirkasta öljyä edes kerran käynnistetyn dieselmoottorin sisällä.
Heti se mustuu kun on lähtenyt kiertämään - sen verran nokinen on ympäristö.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Heh, tuotaha mie tarkotinkii ;)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vpentele kirjoitti:
Heh, tuotaha mie tarkotinkii ;)
Kyllä mun cummins qsb öljyt pysyy joitain viikkoja kultaisina, johtuneeko siitä, että poistan jäteöljyt pohjan kautta, tulle kaikki kura pois. Mulla kiinteä U-lube (Croco) öljynpoisto koneelle, vaihteelle ja genulle jo veneen valmistajalla asennettu vakio varuste. Samalla systeemillä täytän uudella öljyllä, nopeaa ja siistiä.
https://www.westmarine.com/buy/groco--u-lube-oil-change-system-3-ports--11235496

Vanhoissa Volvoissa jäi vähintään 30% paskaista öljyä koneen sisälle, kun vaihtoi imemällä, melkoinen insinööritaidon näyte...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
öljytVaihtoon kirjoitti:
Kyllä mun cummins qsb öljyt pysyy joitain viikkoja kultaisina, johtuneeko siitä, että poistan jäteöljyt pohjan kautta, tulle kaikki kura pois. Mulla kiinteä U-lube (Croco) öljynpoisto koneelle, vaihteelle ja genulle jo veneen valmistajalla asennettu vakio varuste. Samalla systeemillä täytän uudella öljyllä, nopeaa ja siistiä.
https://www.westmarine.com/buy/groco--u-lube-oil-change-system-3-ports--11235496

Vanhoissa Volvoissa jäi vähintään 30% paskaista öljyä koneen sisälle, kun vaihtoi imemällä, melkoinen insinööritaidon näyte...
Sitä öljynpoistoa imemällä minäkin muutaman vuosikymmenen tuskailin Bukhin kanssa. Luultavasti sinne jä vähemmän kuin 30 %, mutta aina sitä öljyä oli sitten liraus turkillakin. Nyt on öljynvaihto suorastaan ilo, kun Beta Kubotassa on kiinteästi asennettu pumppu paraatipaikalla. Ja pumpusta putki öljytulpalle.

Nyt on toinen kausi koneella menossa ja viimeksi kun öljytikkua katsoin, oikein ihmettelin öljyn puhtautta. Ehkä siinä on osansa juuri sillä, että kaikki öljy on vaihdettu.

Olkoon mukana ripaus vanhojakin öljyjä, ei kymmenessä tunnissa montaa nokihippusta tai rikkijäämiä öljyyn ole joutunut. Ne jäämät eivät laakereita syövytä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Voi voi senttäs, kui kauhiast mahda säästä raha ja vaiva, ku jätät vaihdo välii. 15 minuuttia työtä max 30€ rahaa. On vissi tiukka budjetti?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
8 VASTAUSTA:
Koneen ja vetolaitteen öljy n. 4L = 30e + suodattimet 15e/kpl…
En kysyisi jos tunteja olis vaikka 100, mutta kun niitä ei juuri ole.

Että kuluuko ne suodattimet jotenkin sillä ajalla kun kryssin?
Tai kondensoituuko öljyn sekaan vettä tms?

Miten joku voi pärjätä 100 tuntia samoilla, jos tässä kymmenellä on riski että joku hajoaa?
Kai sitä järkeäkin voi käyttää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Rasmus-III kirjoitti:
Koneen ja vetolaitteen öljy n. 4L = 30e + suodattimet 15e/kpl…
En kysyisi jos tunteja olis vaikka 100, mutta kun niitä ei juuri ole.

Että kuluuko ne suodattimet jotenkin sillä ajalla kun kryssin?
Tai kondensoituuko öljyn sekaan vettä tms?

Miten joku voi pärjätä 100 tuntia samoilla, jos tässä kymmenellä on riski että joku hajoaa?
Kai sitä järkeäkin voi käyttää.
No sitten vaan järkeä käyttämään
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Rasmus-III kirjoitti:
Koneen ja vetolaitteen öljy n. 4L = 30e + suodattimet 15e/kpl…
En kysyisi jos tunteja olis vaikka 100, mutta kun niitä ei juuri ole.

Että kuluuko ne suodattimet jotenkin sillä ajalla kun kryssin?
Tai kondensoituuko öljyn sekaan vettä tms?

Miten joku voi pärjätä 100 tuntia samoilla, jos tässä kymmenellä on riski että joku hajoaa?
Kai sitä järkeäkin voi käyttää.
Tuo jatkuva öljynvaihto on ajalta 60-70-luvulta, kun oli vanhoja mineraaliöljyjä jotka olivat kertakierrolla vaihtokelpoisia. Nykyöljyt aivan eriluokkaa, eikä ole tarvis muutaman kymmenen tunnin välein vaihtaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Rasmus-III kirjoitti:
Koneen ja vetolaitteen öljy n. 4L = 30e + suodattimet 15e/kpl…
En kysyisi jos tunteja olis vaikka 100, mutta kun niitä ei juuri ole.

Että kuluuko ne suodattimet jotenkin sillä ajalla kun kryssin?
Tai kondensoituuko öljyn sekaan vettä tms?

Miten joku voi pärjätä 100 tuntia samoilla, jos tässä kymmenellä on riski että joku hajoaa?
Kai sitä järkeäkin voi käyttää.
Onpa kalliit öljyt sulla... 4x3,46=13,48€ + vaikka sun ylihintainen suodatin 15€= n.30€ noita saa oikeasta paikkaa alle 10€ mann fillerin tekemänä joka on myös Volvo Pentan OEM toimittaja jotta väitän 20€ ja 15min selviää hommasta!!!

Volvo ome öljysuodatin 834337
vastaava mann filter w 721-21
Ja tuossa harakirit esimerkki, löytyy varmaan halvempiakin 7,61€-10,16€
https://m.topautoosat.fi/oenumber/834337.html

tässä öljy joka kelpaa useinpiin vp koneisiin ylittäen volvo VDC 2 kriteerit 3,46€/litra
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10002431

Kysymys miten joku voi pärjätä 100 tuntia....omassa koneessa vaihto väli vuosi tai 250 tuntia, kysymys on ainoastaan siitä, että kone jätetään seisomaan, ei välttämättä kannata jättää noin halpaa hommaa tekemättä, vai oletteko oikeasti noin laiskoja tai osaamattomia? Itse vaihdan 2 x kaudessa nyt kone pärissyt 290 h tällä kaudella ja kausi jatkuu vielä pitkään, öljyä menee hieman vajaa 20l vaihto...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TuoltaRasmukselle kirjoitti:
Onpa kalliit öljyt sulla... 4x3,46=13,48€ + vaikka sun ylihintainen suodatin 15€= n.30€ noita saa oikeasta paikkaa alle 10€ mann fillerin tekemänä joka on myös Volvo Pentan OEM toimittaja jotta väitän 20€ ja 15min selviää hommasta!!!

Volvo ome öljysuodatin 834337
vastaava mann filter w 721-21
Ja tuossa harakirit esimerkki, löytyy varmaan halvempiakin 7,61€-10,16€
https://m.topautoosat.fi/oenumber/834337.html

tässä öljy joka kelpaa useinpiin vp koneisiin ylittäen volvo VDC 2 kriteerit 3,46€/litra
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10002431

Kysymys miten joku voi pärjätä 100 tuntia....omassa koneessa vaihto väli vuosi tai 250 tuntia, kysymys on ainoastaan siitä, että kone jätetään seisomaan, ei välttämättä kannata jättää noin halpaa hommaa tekemättä, vai oletteko oikeasti noin laiskoja tai osaamattomia? Itse vaihdan 2 x kaudessa nyt kone pärissyt 290 h tällä kaudella ja kausi jatkuu vielä pitkään, öljyä menee hieman vajaa 20l vaihto...
Moottorisi on siis parempi koska . . . . . . ?
Kluttaat öljyjen ja suodattimien kanssa - turhia on nuo vaihtosi, mutta totta kai jokainen saa öljyjä pistää menemään, ei vaan ole kovinkaan ympäristöystävällistä turhaan vaihdella niitä. Sallitua tokkiisa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kiitos vinkeistä, mutta kustannukset oli tässä vähän sivuseikka.

Tiedän mitä (30v vanhat) manuaalit ja suositukset sanoo. Kysymys oli enemmänkin siitä osaako joku perustella syyn vaihdoille erittäin vähäisillä käyttötunneilla muuten kuin että "kannattaahan se tehdä kun ei maksa paljoa".

Eli meneekö öljy huonoksi seistessään? Tai suodattimet tukkoon talvella?
Musta on vaan älytöntä öljyn haaskausta jos ei ole perusteltua syytä.

//RASMUS

PS. Toki öljyn litrahinta putoaa isommissa erissä. Ei vaan Helsingin keskusta-asunnossa oikein huvita seisottaa öljytynnyriä olohuoneen nurkassa. Eli ostan yleensä sen mitä tarvitsen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Rasmus-III kirjoitti:
Kiitos vinkeistä, mutta kustannukset oli tässä vähän sivuseikka.

Tiedän mitä (30v vanhat) manuaalit ja suositukset sanoo. Kysymys oli enemmänkin siitä osaako joku perustella syyn vaihdoille erittäin vähäisillä käyttötunneilla muuten kuin että "kannattaahan se tehdä kun ei maksa paljoa".

Eli meneekö öljy huonoksi seistessään? Tai suodattimet tukkoon talvella?
Musta on vaan älytöntä öljyn haaskausta jos ei ole perusteltua syytä.

//RASMUS

PS. Toki öljyn litrahinta putoaa isommissa erissä. Ei vaan Helsingin keskusta-asunnossa oikein huvita seisottaa öljytynnyriä olohuoneen nurkassa. Eli ostan yleensä sen mitä tarvitsen.
Öljy ei mene huonoksi seistessään eikä suodattimet tukkeudu. Voiteluominaisuudetkaan ei katoa 100 käyttötunnin jälkeen.

Probleemi on kosteus ja öljyyn sitoutunut lika, jotka seistessään saattavat syövyttää laakeri- ja muita pintoja. Kuinka paljon ja mikä vaikutus pannun käyttöikään sillä on, ei taida kukaan tietää.

Itse todennäköisesti tapauksessasi vaihtaisin öljyt, mutta en suodatinta, mikäli öljy on mustaa. Jos vaihto on hankalaa tai sille ei löydy aikaa, niin jättäisin öljytkin vaihtamatta enkä murhettuisi asiasta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
MitaanTietamaton kirjoitti:
Öljy ei mene huonoksi seistessään eikä suodattimet tukkeudu. Voiteluominaisuudetkaan ei katoa 100 käyttötunnin jälkeen.

Probleemi on kosteus ja öljyyn sitoutunut lika, jotka seistessään saattavat syövyttää laakeri- ja muita pintoja. Kuinka paljon ja mikä vaikutus pannun käyttöikään sillä on, ei taida kukaan tietää.

Itse todennäköisesti tapauksessasi vaihtaisin öljyt, mutta en suodatinta, mikäli öljy on mustaa. Jos vaihto on hankalaa tai sille ei löydy aikaa, niin jättäisin öljytkin vaihtamatta enkä murhettuisi asiasta.
"Probleemi on kosteus ja öljyyn sitoutunut lika, jotka seistessään saattavat syövyttää laakeri- ja muita pintoja."
Jos koneen käyttää kunnolla kuumaksi ennen talvea (ajaa esim. tunnin tai pari kunnon teholla), niin pahin kosteus poistuu öljyn joukosta. Sama sitten keväällä, niin talven kondenssi poistuu. Uusi öljy ei mitenkään vähennä talven kondenssia.

Mitä sitten on tuo öljyyn sitoutunut lika ja miksi se on haitaksi koneen seistessä mutta ei aktiivikäytössä olevan koneen saavuttaessa 10-kertaisen ajotunti- ja likamäärän? Polttoaineet on nykyään käytännössä rikittömiä, jolloin öljyyn ei kerry hapanta rikkiä käytännössä lainkaan.

Öljyissä on emäksisiä lisäaineita, jotka neutraloivat muutkin hapot siinä missä rikin. (Öljyn emäsluku, Base number, BN). Jos neutralointikapasiteetti loppuu, niin sitten iskee musta surma... mutta taas kerran, miten se iskisi koneen seistessä käyttämättömänä 10-tunnin jälkeen, kun samalla öljyllä kestää ajaa 100 tuntia?

Öljyanalyysillä (esim. Bob is the Oil Guy tai Oelcheck.de) voi saada faktatietoa öljyn kunnosta, jos asia todella askarruttaa. Öljynvaihto on varmaan halvempi mutta toisaalta analyysi on pilkkahintainen koneremppaan verrattuna.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Öljyä ja suodattimia ei kannata 10 käyttötunnin perusteella vaihtaa. Polttoaine voi muodostua ongelmaksi ajan funktiona. Kannattaa tarkistaa sakkakuppi ja mikäli on paperinen vaihdettava esifiltteri niin tarkista myös se. Jos kaikki on puhdasta niin näihin kohteisikaan ei kannata puuttua. Tällä hetkellä olen vakavissa polttoaineen pilaantumisongelmissa liian pienen pa-
kulutuksen vuoksi, vaikka käytän Grotamaria. 11000mpk/450h. Viimeiset 5kk/4000mpk/ 15h. Tankki täynnä mutta reilusti mustaa kasvua. Filtterivaihdoilla mylly vielä pyörii.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
vaihtoehto olisi polttoaineen "kiiloitus" järjestelmä jossa ylimääräinen pumppu kierrättää suotimien läpi tavaraa tankista palauttaen tankkiin. Tässä asiasta hieman kerrottu, voisi olla järkevää, kun viihdyt merellä enempi...kuitenkin ensin tulisi poistaa diesel ja puhdistaa tankit hyvin ja vaihtaa letkut, kun niitä ei oikein voi pestä...
https://www.sbmar.com/articles/marine-fuel-filtration-the-seaboard-way/

Ja vielä vinkiksi osta mr funnel, muitakin merkkejä olemassa. Suppilo jossa suodatin joka ei päästä vettä läpi, mutta dieselin kyllä, luonnollisesti suuremmat paska jäävät myös sihtiin. Hinnat koosta riippuen n. 20-50€ voisi olla sulle jatkossa yksinkertainen tapa mailmalla suojautua paskalta vesiperäiseltä dieseliltä : ) tuossa video
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwiY3dqR56PWAhWMDpoKHWxlA-8QuAIIMDAB&url=https://www.youtube.com/watch?v=qKYSmr9L-24&usg=AFQjCNFCNGN1x_oEUgQRLjAOc3tNLeVcsQ
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tuoltaSeppoMartilleRatk kirjoitti:
vaihtoehto olisi polttoaineen "kiiloitus" järjestelmä jossa ylimääräinen pumppu kierrättää suotimien läpi tavaraa tankista palauttaen tankkiin. Tässä asiasta hieman kerrottu, voisi olla järkevää, kun viihdyt merellä enempi...kuitenkin ensin tulisi poistaa diesel ja puhdistaa tankit hyvin ja vaihtaa letkut, kun niitä ei oikein voi pestä...
https://www.sbmar.com/articles/marine-fuel-filtration-the-seaboard-way/

Ja vielä vinkiksi osta mr funnel, muitakin merkkejä olemassa. Suppilo jossa suodatin joka ei päästä vettä läpi, mutta dieselin kyllä, luonnollisesti suuremmat paska jäävät myös sihtiin. Hinnat koosta riippuen n. 20-50€ voisi olla sulle jatkossa yksinkertainen tapa mailmalla suojautua paskalta vesiperäiseltä dieseliltä : ) tuossa video
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwiY3dqR56PWAhWMDpoKHWxlA-8QuAIIMDAB&url=https://www.youtube.com/watch?v=qKYSmr9L-24&usg=AFQjCNFCNGN1x_oEUgQRLjAOc3tNLeVcsQ
Tuossa mainittu filtteri- suppilo ja Separ separaattorifiltteri kuuluu veneen varustukseen. Täyden dieseltankin tyhjennys ja dieselin filtteröinti on ohjelmassa 9.10. ennen Atlantin ylitystä. Kaamea sotku polttoaineen vanhenemisesta.
Kiitos artikkelista, sille on käyttöä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Seppomartti kirjoitti:
Tuossa mainittu filtteri- suppilo ja Separ separaattorifiltteri kuuluu veneen varustukseen. Täyden dieseltankin tyhjennys ja dieselin filtteröinti on ohjelmassa 9.10. ennen Atlantin ylitystä. Kaamea sotku polttoaineen vanhenemisesta.
Kiitos artikkelista, sille on käyttöä.
Joo, ei käy kateeksi ja vaikka grotta tappaisi kasvuston, niin kuolleet krämmäleet jää lillumaan ja tukkivat suotimet..tsemppiä operaation ja muista palkita itsesi sopivalla tapaa urakan jälkeen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Moottoriöljyt kannattaa vaihtaa syksyllä.
Vetolaitteen öljyt kannattaa tarkastaa syksyllä. Jos öljy on kirkasta, niin miksi sitä vaihtamaan? Yhtä lailla auton vaihteiston tai perän öljyt voisi vaihtaa joka vuosi, mutta käytännössä niitä ei vaihdeta koskaan.
Vetolaitteeseen menee kuitenkin n. 3 litraa öljyä, ja turhan päiten vaihtaminen on haitallista paitsi kukkaron myös luonnonvarojen haaskauksen näkökulmasta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Piti sanomani ettei vetolaitteen öljytikun ihmettely riitä öljyjen tarkastukseen, vaan avataan proppu ja lasketaan läpinäkyvään muovipikariin desin verran öljyä. Siitä näkee jo että onko vesivuotoja.
Ja jos on syytä vaihtaa öljyt veden sekoittumisen vuoksi, niin samassa yhteydessä pitää selvittää mistä vesi on sinne tullut ja korjata vika. Yleensä potkuriakselin stefat ovat syypäät.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vpentele kirjoitti:
Piti sanomani ettei vetolaitteen öljytikun ihmettely riitä öljyjen tarkastukseen, vaan avataan proppu ja lasketaan läpinäkyvään muovipikariin desin verran öljyä. Siitä näkee jo että onko vesivuotoja.
Ja jos on syytä vaihtaa öljyt veden sekoittumisen vuoksi, niin samassa yhteydessä pitää selvittää mistä vesi on sinne tullut ja korjata vika. Yleensä potkuriakselin stefat ovat syypäät.
Kyllä sen ajon jälkeen näkee ylhäältäkin, jos vesi on tehnyt öljystä maitoa. Ehkä pitkän seisonnan jälkeen ylhäällä voi olla melko kirkasta, vaikka olisi hiukan vettäkin. Vettä voi tulla myös huonokuntoisen tai huonosti asennetun tyhjennyspropun tiivisteen ohi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Välillä vaihdan, välillä en. Öljyä tulee vaihdettua kun hommasin KUNNON imuvaihtolaitteen, suodinta vaihdan laiskemmin. Silloin kun vaihdan, teen sen syksyllä. Ihan siitä syystä, että keväällä on kunnostushommaa muutenkin paljon, niin saa edes jotain siirrettyä syksyynkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
No tottakai vaihto syksyllä ettei jää likainen öljy talveksi koneeseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Purjeveneiden ostajille hyvä ketju lukea, näkee miten porukat huoltaa veneitään...

Entä seuraavana kauteen tulee taas vain 10 tuntia ja seuraavana ja .....

Ohjekirjassa lukee 100 tuntia eli voin siis ajaa 10 vuotta samoilla öljyillä...pursipojan logiikalla "hyvin huollettu"
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Noin käy vain kalstaisellesi idiootille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Huollatko itse purjeet oikein?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Eräs lisäkonsti on talvella hiukan liikuttaa mäntiä sylintereissä vauhtipyörästä kääntäen. Männänrenkaat eivät sitten takertele. Mutta. Impelleri pitää olla kyllä irti koska se tykkää huonoa pienestäkin väärään suuntaan tehdystä pyöräytyksestä.
Kokemus mäntien liikuttelusta on leikkuupuimuripohjainen, sellainen seisoo 10, 5 kk/vuosi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Oletkos purjehtiva maanviljelijä? Harvinaista?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Öljyn- ja suodattimien vaihdon tarpeellisuus

Mietin onko nyt syksyllä mieltä vaihtaa purkkarin öljyjä (kone+vetolaite), PA- ja öljynsuodatinta, kun konetunteja kaudelta yhteensä ehkä 10. Kyseessa vanha VP MD5 ja 110-vetolaite.

Tähän asti olen säntillisesti vaihtanut joka syksy, mutta nyt tuntuu kyllä vähän turhalta. Jos sitten ens syksynä.

Mielipiteitä? Onko joku tärkeämpi kuin toinen?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta