Markus ja Luukkas on kirjoitettu yhdessä

ToisistaanRiippuvat

Onko mahdollista että Luukas esimerkiksi olisi tuntenut Markuksen, vai onko Markus tuntenut Luukkaan? Ja miksi Paavali kirjoitti Timoteukselle näin:

"Koeta päästä pian luokseni. Demas on tähän maailmaan mieltyneenä jättänyt minut ja lähtenyt Tessalonikaan. Crescens on mennyt Galatiaan ja Titus Dalmatiaan. Vain Luukas on täällä kanssani. Ota Markus mukaasi, sillä hänestä olisi minulle paljon apua. Tykikoksen olen lähettänyt Efesokseen. Tuo mukanasi myös viittani, jonka jätin Troakseen Karpoksen luo, sekä kirjat, ennen kaikkea pergamenttikääröt."

Oma spekulaationi on seuraava: Luukas on alkanut kirjoittamaan julistusta ystävälleen Teofilokselle, mutta ei pääse työssään puusta pitkälle. Niimpä Luukkaan pyynnöstä Paavali kutsuu luokseen Markuksen, sillä Markus on saanut jo oman evankeliuminsa valmiiksi. Luultavasti Markus lopulta pääsi Paavalin ja Luukkaan luo Roomaan, sillä myöhemmin Luukas kirjoittaa ystävälleen:

"Jo monet ovat ryhtyneet työhön ja laatineet kertomuksia niistä asioista, jotka meidän keskuudessamme ovat toteutuneet, sen mukaan kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta alkaen olivat silminnäkijöitä ja joista tuli sanan palvelijoita. Niin olen nyt minäkin, otettuani alusta asti kaikesta tarkan selon, päättänyt kirjoittaa yhtenäisen esityksen sinua varten, kunnioitettu Teofilos, jotta tietäisit, kuinka luotettavaa sinulle annettu opetus on."

Markus ja Luukas siis tunsiva toisensa, nämä tutustuivat jo luultavasti silloin kun Markus, Barnabaan serkku, toimi Paavalin työparina lähetysmatkoilla.

22

227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On hyvinkin luultavaa, että varhaiset kristityt, varsinkin matkustavaiset, tunsivat toisensa, vaikka meillä ei ole yksityiskohtaista tietoa kaikkien tuttavuuksista. Luukkaan evankeliumissa on käytetty lähteenä varmuudella Markusta, mutta myös muita. Emme kuitenkaan varmasti tiedä, missä määrin he tunsivat toisensa. Ajatuksesi, että tunsivat, on täysin mahdollinen.

Luukkaan maininta, että hän on kirjoittanut tarkkaan tutkittuaan, tarkoitti silloin hiukan eri asiaa kuin se tarkoittaisi nyt. Nykyinen lähteiden käyttö on kriittistä. Yritetään arvioida, minkä verran niihin on uskomista ja miksi. Silloin taas kritiikittömästi koottiin kaikki kertomukset, vaikka joku olisi kopioitu ladon seinästä.

• Oli ilo lukea kirjoitustasi. Tuli aivan opiskeluajat mieleen. Sinulla on todellinen tutkijan ote. Se on harvinaista tällä palstalla. Siunausta sinulle ja menestystä tutkimuksen alalla!

• raamatunlukija
        dogmatikos- kirjoitti:

Oli ilo lukea kirjoitustasi. Tuli aivan opiskeluajat mieleen. Sinulla on todellinen tutkijan ote. Se on harvinaista tällä palstalla. Siunausta sinulle ja menestystä tutkimuksen alalla!

Mikään ei viittaa siihen että Paavalin työtoveri lääkäri Luukas olisi sama Luukas joka kirjoitti UT:n kaksoisteoksen (evankeliumi, Apt)

• raamatunlukija kirjoitti:

Mikään ei viittaa siihen että Paavalin työtoveri lääkäri Luukas olisi sama Luukas joka kirjoitti UT:n kaksoisteoksen (evankeliumi, Apt)

Raamatun aikana käytettiin usein vain etunimiä. Useimmilla ei sukunimiä edes ollut. Siten ei ole mitään varmuutta, olivatko ihmiset samannimisiä vai sama henkilö.

Etunimiä on vähän. Niiden perusteella emme voi tietää, kenestä on kyse. Esimerkiksi Raamattu vilisee Maria-nimisiä henkilöitä, joista eri tutkijat arvelevat eri lailla, kuka on kuka. Itsekin olin taannoin tuhathenkisessä työpaikassa, jossa käytettiin etunimiä. Useimmat eivät arvanneet oikein, kenestä milloinkin oli kyse.

Huomiosi on tutkijoiden yleisessä tiedossa.

• häirikköuskis
        dogmatikos- kirjoitti:

Raamatun aikana käytettiin usein vain etunimiä. Useimmilla ei sukunimiä edes ollut. Siten ei ole mitään varmuutta, olivatko ihmiset samannimisiä vai sama henkilö.

Etunimiä on vähän. Niiden perusteella emme voi tietää, kenestä on kyse. Esimerkiksi Raamattu vilisee Maria-nimisiä henkilöitä, joista eri tutkijat arvelevat eri lailla, kuka on kuka. Itsekin olin taannoin tuhathenkisessä työpaikassa, jossa käytettiin etunimiä. Useimmat eivät arvanneet oikein, kenestä milloinkin oli kyse.

Huomiosi on tutkijoiden yleisessä tiedossa.

"Huomiosi on tutkijoiden yleisessä tiedossa."

Näinhän se käy, kun sama henkilö keskustelee itsekseen.
        Eikö yhtään hävetä, että aina olette samassa ketjussa kommentoimassa ja aina samaa mieltä ?
        Kysykää vaikka kristityltä_mieheltä, ville papilta, lukijalta, vivamosta, vai mitä niitä kaikkia olikaan ?
        Sorry, että lainasin yhtä nikkiäsi, kun sulla on niitä niin monta, haittaakse ?

• "Luukas on alkanut kirjoittamaan julistusta ystävälleen Teofilokselle, mutta ei pääse työssään puusta pitkälle."

En itse tunne Raamattua noin hyvin, mutta on varmaan täysin mahdollista, että ovat tavanneet toisensa. Itse luen parhaillaan David Pawsonin Raamattu avautuu ja siellä esitettiin tuosta Teofiluksesta sellainen teoria, että tämä olisi ollut Paavalin puolustusasianajaja tai jopa tuomarinsa Roomassa.

• LuotaPawsoniin

Pawson on luotettava lähde toisin kuin luterilaiset 'tutkijat".

• sage8.ei.kirj

Mitenkähän lie? Minä arvostan Heikki Räisästä yli kaiken sillä hän oli minusta rehellinen ja mielistelemätön mihinkään suuntaan loppuun asti. Nämä tv7:n ja patmoksen tutkijat paremminkin ovat näitä sitaattitutkijoita.

• raamatunlukija
        sage8.ei.kirj kirjoitti:

Mitenkähän lie? Minä arvostan Heikki Räisästä yli kaiken sillä hän oli minusta rehellinen ja mielistelemätön mihinkään suuntaan loppuun asti. Nämä tv7:n ja patmoksen tutkijat paremminkin ovat näitä sitaattitutkijoita.

Tästä tutkijayhteisö on kanssasi kyllä aivan samaa mieltä.

• raamatunlukija kirjoitti:

Tutkijoiden keskuudessa ollaan melko yksimielisiä myös mm. siitä, että evankeliumien kirjoittajistakaan ei ole mitään varmaa tietoa vaan ne ovat paremminkin perinnetietoa joitten lopullinen muoto kirjoitettiin vasta 200-250 vuotta tapahtumien jälkeen.

• SuomemKuusikko
        raamatunlukija kirjoitti:

Niin, löytyyhän noita tutkijoita. Suomen hurja kuusikko joita kannattaa mielellän seurata ja lukea: Heikki Räisänen, Matti Myllykoski, Tom Holme, Matti Kankaanniemi, Lauri Thuren, ja Timo Eskola. Suosittelen lukemaan ja tutustumaan näiden henkilöiden tuotantoon, sillä esimerkiksi kuusikko käy kirjoissaan keskinäistä keskustelua.

• SuomenKuusikko
        sage8 kirjoitti:

Tutkijoiden keskuudessa ollaan melko yksimielisiä myös mm. siitä, että evankeliumien kirjoittajistakaan ei ole mitään varmaa tietoa vaan ne ovat paremminkin perinnetietoa joitten lopullinen muoto kirjoitettiin vasta 200-250 vuotta tapahtumien jälkeen.

2000-luvulla tutkijat ovat kyllä olleet vahvasti sitä mieltä, että evankeliumit on kirjoitettu noin 40-100 vuoden sisällä Jeesuksen kuoleman jälkeen. Aikaisintaan 60-luvun puolivälissä ensimmäisellä vuosisadalla. Yllä suomalaisia tutkijoita, joiden kirjoihin suosittelen tutustumaan.

• SuomenKuusikko kirjoitti:

2000-luvulla tutkijat ovat kyllä olleet vahvasti sitä mieltä, että evankeliumit on kirjoitettu noin 40-100 vuoden sisällä Jeesuksen kuoleman jälkeen. Aikaisintaan 60-luvun puolivälissä ensimmäisellä vuosisadalla. Yllä suomalaisia tutkijoita, joiden kirjoihin suosittelen tutustumaan.

Räisäseen ja Myllykoskeen olen kyllä jonkin verran tutustunut ja kansainvälisten tutkijoiden moniin kolumneihin ja sieltä olen käsitykseni muodostanut. Mutta jatketaan tutustumista.

Monet asiat ovat kyllä Raamatustakin vielä aika hataroiden ja ristiriitaisten tietojen varassa.

• sage8.ei.kirj kirjoitti:

Varmasti on hyviä suomalaisiakin tutkijoita ja varmasti Räisänen on yksi sellainen. Täytyy tutustua hänenkin opetukseensa. Olen kyllä ymmärtänyt, että Pawsonia arvostetaan yli uskon rajojen, enkä itse ole vielä törmännyt kovinkaan moniin asioihin, joista olisin eri mieltä tai joissa hänen opetustaan epäilisin. Lisäksi hän on hyvä ja rauhallinen esiintyjä, jota jaksaa kuunnellakin.

• VaroOppimatonta
        Kuusenjuuret kirjoitti:

Varmasti on hyviä suomalaisiakin tutkijoita ja varmasti Räisänen on yksi sellainen. Täytyy tutustua hänenkin opetukseensa. Olen kyllä ymmärtänyt, että Pawsonia arvostetaan yli uskon rajojen, enkä itse ole vielä törmännyt kovinkaan moniin asioihin, joista olisin eri mieltä tai joissa hänen opetustaan epäilisin. Lisäksi hän on hyvä ja rauhallinen esiintyjä, jota jaksaa kuunnellakin.

Eikös Pawson ole joku Adventisti kirkon pappi? Pelklä itseoppinut maallikko saarnaaja?

• Kuusenjuuret kirjoitti:

Hyvä! Aika sujuvasanainen tämä Pawson on kun olen häntä joskus seurannut.

• VaroOppimatonta kirjoitti:

Eikös Pawson ole joku Adventisti kirkon pappi? Pelklä itseoppinut maallikko saarnaaja?

Hän on teologi ja kirjailija ja taitaa olla babtisti.

• sage8 kirjoitti:

Hyvä! Aika sujuvasanainen tämä Pawson on kun olen häntä joskus seurannut.

Niin minustakin ja hänellä on niin suuri tietämys historiasta ja Raamatun taustoista, että sitä on mielenkiintoista kuunnella. Itse vähän vierastan sellaista suurta "innostusta" vai miksi sitä kutsuisi, joten hänen rauhallisuutensa tekee siitä helposti katseltavaa ja kuunneltavaa.

Niin minustakin ja hänellä on niin suuri tietämys historiasta ja Raamatun taustoista, että sitä on mielenkiintoista kuunnella. Itse vähän vierastan sellaista suurta "innostusta" vai miksi sitä kutsuisi, joten hänen rauhallisuutensa tekee siitä helposti katseltavaa ja kuunneltavaa.

Minä vaan hieman epäilen tuon tiedon laatua koska hän on minusta liian varma asioista joista ei voi olla liian varma. Ehkä ja kenties-sanat tekisivät minusta monessa paikassa hänen puheistaan paljon inhimillisemmän.

• sage8 kirjoitti:

Minä vaan hieman epäilen tuon tiedon laatua koska hän on minusta liian varma asioista joista ei voi olla liian varma. Ehkä ja kenties-sanat tekisivät minusta monessa paikassa hänen puheistaan paljon inhimillisemmän.

Mielenkiintoinen pointti. Siinä voi olla hyvinkin perää. Kyllähän noissa opettajissa varmaan aina vähän täytyy silti itse lukea Raamatusta ne paikat ja katsoa, mikä tuntuu uskottavalta ja mikä on mahdollisesti täysin sanan vastaista ja mikä siltä väliltä. Hyvä kuitenkin, että on paljon noita opettajia, heiltä varmaan löytyy kuitenkin aina jotain ajattelemisen arvoista.

Mielenkiintoinen pointti. Siinä voi olla hyvinkin perää. Kyllähän noissa opettajissa varmaan aina vähän täytyy silti itse lukea Raamatusta ne paikat ja katsoa, mikä tuntuu uskottavalta ja mikä on mahdollisesti täysin sanan vastaista ja mikä siltä väliltä. Hyvä kuitenkin, että on paljon noita opettajia, heiltä varmaan löytyy kuitenkin aina jotain ajattelemisen arvoista.

Ajatteleminen kannattaa aina kirjan lukemisen mainosta mukaillen, se on totta. Siinähän se ihmiselon yksi hienoimmista piirteistä on minun mielestäni.

• Vainiinkö

Luulisi tuossa ajassa kirjoitetun Marsuksesta ja Lusaksesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      41
      8737
    2. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      26
      1749
    3. T:ltä J-miehelle

Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      28
      1675
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      130
      1461
    5. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      194
      1130
    6. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      8
      1099
    7. Kumpiko kaivatussasi

teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      71
      1067
    8. 92
      912
    9. Mikä kaivatussasi

kiehtoo?
      Ikävä
      49
      785
    10. Haluatko että

Rikotaan vähän lisää jäätä tai jotain muuta