Etääntyykö Volvo juuriltaan?

Volvo on vuosikymmenien ajan ollut etevä tekemään tilavia, käytännöllisiä, pohjoismaisiin olosuhteisiin hyvin sopivia ja kohtuulliseksi katsottavan hintaisia ”kartanoautoja” (farmareita), aina Duettista lähtien.

Mitä on tarjolla tänään?

Keskihintaluokan farkkua haluavalle olisi kai tyrkyllä lähinnä V40. ”Volvo V40 on turvallinen, hauska ja tyylikäs viistoperämalli, joka on suunniteltu kuljettajaa ja matkustajaa ajatellen.” (Maahantuojan luonnehdinta.) Tavaran kuljetukseen ei ole sitten jaksettu panostaa lainkaan: pari golfbägiä ehkä saa mahtumaan, jos jaksaa nostaa ne sisään pienestä luukusta korkean kynnyksen yli.

V60 mittelee jo kohtalaisen kalliissa hintaluokassa: vastassa Audi A4, BMW:n 3-sarja, M-B:n C ja sitä rataa. Yksikään niistä ei ole tilaihme, mutta Volvo V60:lle taitaa silti jäädä tässä suhteessa peränpitäjän rooli joukossa.

Maastureista ja muka-maastureista en haluaisi puhua tässä yhteydessä mitään. Olen pärjännyt tähän mennessä monta kymmentä vuotta vajaavetoisilla mainiosti. Enimmän osan ajasta etuvetoisilla, mutta parhaillaan alla on kardaanivetoinen peli. Volvoa minulla ei ole vielä koskaan ollut, vaikka merkkiä arvostankin.

Onko niin, että perinteisten, reilunkokoisten farkkujen jatkumoa edustaa enää ainoastaan V90, jonka hintaluokka karkaa kauas jokamiesluokan yläpuolelle? Onko Volvon nykymallisto suunniteltu pelkästään urbaanin sinkku- ja dinkkuluokan tarpeisiin?
Ilmianna
Jaa

16 Vastausta


Premium maksaa ja )= on hyvin lähtenyt vetämään. Eiköhän ne tee sellaista politiikkaa joka on kannattavaa.
Olet vaan pudonnut kehityksestä, sen huomaa tuosta jutustasikin.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Saattaapa hyvinkin olla, että Volvon mallistopolitiikka on kannattavaa Volvolle = omistajataho Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd:lle. Moni pitkäaikainen Volvoilija saattaa kuitenkin tuntea haikeutta, kun vanhalta merkiltä ei löydykään enää täsmätarjontaa itselle.

Olenpa saattanut minäkin tosiaan pudota kehityksestä. Kiitos ystävällisestä vinkistä katsella Toyotan suuntaan! Ei kuitenkaan nappaa – mielestäni Toyota on pudonnut kehityksestä vielä pahemmin satsatessaan muka-hybrideihin ja jättäessään polttomoottoripuolen tuotekehityksen pahan kerran kesannolle.

Olen myös erittäin tyytyväinen nykyiseen autooni (M-B C 180 T A, sukupolvi S205), vaikka sekään ei mikään tilaihme ole. Kaksihenkiseksi supistuneen ruokakunnan ajoihin on riittänyt ihan hyvin. Koeajoin toissa vuonna autoa vaihtaessani myös V60:n, mutta se jäi minun kriteereilläni hopea- tai pronssisijalle. Isompaan tilantarpeeseen olisin koeajamistani farkuista varmaankin ottanut Passatin. Avensiksen koeajo ei ole kiinnostanut enää yli 20 vuoteen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Volvo tarjoaa edelleen kaikki mitä aloittaja kaipaa, tosin lisävarusteet ja premiumtasoinen viimeistely nostaa auton hintaa, mutta onhan niitä taviksia tarjolla vaikka kuinka ja kannattaako niiden kanssa lähteä kilpailemaan kun tämä linja kannattaa ja myy hyvin. Voithan aina ostaa autosi käytettyinä. Mikä on sellainen perus-Volvomies jolle kaipaat autoa, aina Volvot ovat olleet kalliimpia kuin perusautot?
1
Ilmianna
Jaa
Mitkä on Volvon juuret? Onko kuitenkin viisaampaa vasta nykypäivän tarpeisiin kuin johonkin mitä joku kuvittelee olevan joskus?
Ilmianna
Jaa
Kyllä Volvon S ja V90 on hieman keskeneräiseltä suunnittelulla päästetty markkinoille, kun auto maksaa Inscription varusteilla noin 70000€ olisi kohtuullista että auto on myös Suomen karkeapintaisilla teillä kohtuullisen hiljainen, nyt kuitenkin on tosiasia että rengasmelua on kohtuuttoman paljon noin laadukkaaseen autoon saatu jäämään. itsellä paljon kokemusta V70 malleista ja niillä kun ajaa käyttäen mahdollisimman korkeaprofiilisia renkaita on melu vähäistä, vastaavilla kesärenkailla nuo uutuudet on luvattoman meluisia, siis nyt on kyse vain ja ainoastaan rengasmelusta, tiedusteltuani asiasta merkkiliikkeessä myyjältä hän totesi että ongelma on tiedossa eli laatu on siinä mielessä päästetty lässähtämään, ei tiedä jatkossa hyvää Volvolle kas kun ne fanaattisimmat asiakkaat jotka ostavat koeajamatta Volvon heti kun uusi malli on tilattavissa ovat jo hankkineet uudet autonsa Volvo S ja V90 , nyt ennustan että noitten mallien myyntiluvut oleellisesti putoavat syksyn ja tulevan kevään aikana. Seuratkaa miten käy olenko ihan väärässä? Itse en noita uutuuksia huoli ennenkin lisäävät äänieristystä oleellisesti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Vai olet ajanut 90:n samoilla kapeilla ja korkeilla renkailla kuin joskus 70:t, juu varmasti juu.
Toki 90:n myyntiluvut tasaantuvat kun aikaa kuluu, näin käy poikkeuksetta uutuusmallin kanssa, hölmö.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
uutuusMyyAlkuunAINA kirjoitti:
Vai olet ajanut 90:n samoilla kapeilla ja korkeilla renkailla kuin joskus 70:t, juu varmasti juu.
Toki 90:n myyntiluvut tasaantuvat kun aikaa kuluu, näin käy poikkeuksetta uutuusmallin kanssa, hölmö.
Kuka sinulle sanoi ajaneensa 70 renkailla hölmö kusipää lue pentu koko kirjoitus ja jätä omat masokistiset tyhmät tulkintasi omaan päähäsi älä tuo niitä esiin ei niitä mihinkään kukaan kaipaa kusipää ei vaan kiltimpiä virtsaaivoinen luuseri runkkuaivo
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
No kuitenkin arvailet millaisia melutasoa eri autolla ja eri rengastuksilla olisi, arvailu onkin hyvä perustelu asialle kuin asialle. Et tainnut oikein ymmärtää kun hieman vittuilin juuri tuosta asiasta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Itse ajelen nyt vielä V70:lla ja verrattuna aikaisempaan S60:een tämä on mielestäni pahuksen meluisa auto.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Et kertonut, minkä ikäisellä V70:lla ajat, mutta sehän ei ihme olekaan että saman korimallin sedan on farkkua hiljaisempi. Tuota en laskisi viaksi, vaan se on suuren tavaratilan ominaisuus.

Mutta olipa V70 minkä ikäinen tahansa, se on tavaratilastaan pienempi kuin 940 tai 960/V90 Kartanoauto. Ja uusi V90 on viimeisintä V70 pienempi. Ulkomitat sen sijaan ovat kuin isosta autosta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Volvo oli aikoinaan Amazonin, parin 240:n, 740:n ja 940:n aikaan mieluisa auto. Käytännöllisen tilava, ketterä, helppo ylläpidettävä, koska kuluvien osien tullessa tiensä päähän ne oli helppoa ja halpaa korvata uusilla.

Sitten jo ennen Fordin ja Geelyn aikaa brändiä alettiin tietoisesti suunnata nuorekkaammaksi.

Kääntösäteellä ei ollut enää mitään väliä, sisätiloilla ei ollut väliä, eikä sen puoleen osien vaihdettavuudellakaan. Käytössä väkisinkin hajoavia pikkuosia ei voi enää vaihtaa yksinään, vaan niiden kanssa myydään väkisin samaan muoviklönttiin valettu viereinen osa ja sen viereinen osa, jotka yhdessä maksavat 10 - 100 kertaisen hinnan. Tämä isojen kokonaisuuksien asentaminen tehdään tietenkin tuotannon ehdoilla. Jostain syystä vain muutamat muut valmistajat onnistuvat tekemään sarjatyönä myös helposti korjattavia autoja.

Näinä vuosina Volvon myynti on kasvanut, joten Volvon perinteisten arvojen käytännöllisyyden ja ylläpidettävyyden kadottaminen on siis ollut taloudellisesti kannattavaa ja Volvon kannalta hyvä siirto.

Minä vain tarvitsen ne tilat edelleenkin, enkä aja mielelläni etuvetoista, joten minun Volvoni tuotantologistiikka on optimoitu äärimmilleen. Sitä ei tarvitse enää tehdä ollenkaan.
Ilmianna
Jaa
Volvo tekee edelleen markkinoiden turvallisempia autoja ja ovat hinnaltaan kalliimpia kuin perusautosta ja jatkaa siis edelleen samoilla linjoilla kuten aikojen alussa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Tyydyn toiseksi tai kolmanneksi turvallisimpaan, koska sillä vältän etuvedon, suuren kulutuksen, ahtaat tilat ja kalliit huollot.

En tiedä, missä Volvon juuret ovat, mutta minä ostin niitä käytännöllisyyden ja tilojen sekä hyvän ylläpidettävyyden vuoksi. Kun ne on menetetty, etsin haluamani muualta.

Kaupallisesti tiedän toki olevani vähemmistössä, koska Volvon myynti on nykyisellä mallistolla ollut paranemaan päin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
E220_CDI kirjoitti:
Tyydyn toiseksi tai kolmanneksi turvallisimpaan, koska sillä vältän etuvedon, suuren kulutuksen, ahtaat tilat ja kalliit huollot.

En tiedä, missä Volvon juuret ovat, mutta minä ostin niitä käytännöllisyyden ja tilojen sekä hyvän ylläpidettävyyden vuoksi. Kun ne on menetetty, etsin haluamani muualta.

Kaupallisesti tiedän toki olevani vähemmistössä, koska Volvon myynti on nykyisellä mallistolla ollut paranemaan päin.
Volvon suuren kulutuksen, et taida olla enää tällä vuosikymmenellä? Ahtaa tilat? Ylläpidettävyyden? Sulla koskaan mitään Volvoa ole ollut.
Ei vanhalla Mesellä kannattaisi kauheasti elvistellä, sehän ruostuukin.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Uusi
kiihdytyspoikaOnNoloTaas kirjoitti:
Volvon suuren kulutuksen, et taida olla enää tällä vuosikymmenellä? Ahtaa tilat? Ylläpidettävyyden? Sulla koskaan mitään Volvoa ole ollut.
Ei vanhalla Mesellä kannattaisi kauheasti elvistellä, sehän ruostuukin.
Enhän minä toki elvistelekään. Volvoon tottuneena ostin tutuimman tuntuisen auton minkä kaupasta löysin heti, kun V70:sta eroon pääsin.

Juuri siihen tykästyin, että tilat, käytännöllisyys ja huollettavuus ovat vanhaa tuttua takavetotekniikkaa aivan kuin ennen Volvossakin oli, mutta kulutus noin puolet siitä mitä vaimon Volvo vie. Ja vaikka autoni jo vanha onkin, niin Spritmonitorin mukaan sekin näyttää alittavan taloudellisimmankin uuden S90 kuskin.

Jos Volvo palauttaa jatkossa 700-sarjan huollettavuuden, 940 tilat ja kardaanivedon sekä ottaa uuden S90 kulutuksesta edes litran pois päästäkseen vuosikymmenen alun tasolle, niin voin harkita paluuta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Uusi
Volvon juuret on nykyään syvällä zhejiangilaisessa maaperässä ja Geelyn perinteissä ja kulttuurissa. Ja sieltähän ne kaikki S90:tkin jo tulee.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Etääntyykö Volvo juuriltaan?

Volvo on vuosikymmenien ajan ollut etevä tekemään tilavia, käytännöllisiä, pohjoismaisiin olosuhteisiin hyvin sopivia ja kohtuulliseksi katsottavan hintaisia ”kartanoautoja” (farmareita), aina Duettista lähtien.

Mitä on tarjolla tänään?

Keskihintaluokan farkkua haluavalle olisi kai tyrkyllä lähinnä V40. ”Volvo V40 on turvallinen, hauska ja tyylikäs viistoperämalli, joka on suunniteltu kuljettajaa ja matkustajaa ajatellen.” (Maahantuojan luonnehdinta.) Tavaran kuljetukseen ei ole sitten jaksettu panostaa lainkaan: pari golfbägiä ehkä saa mahtumaan, jos jaksaa nostaa ne sisään pienestä luukusta korkean kynnyksen yli.

V60 mittelee jo kohtalaisen kalliissa hintaluokassa: vastassa Audi A4, BMW:n 3-sarja, M-B:n C ja sitä rataa. Yksikään niistä ei ole tilaihme, mutta Volvo V60:lle taitaa silti jäädä tässä suhteessa peränpitäjän rooli joukossa.

Maastureista ja muka-maastureista en haluaisi puhua tässä yhteydessä mitään. Olen pärjännyt tähän mennessä monta kymmentä vuotta vajaavetoisilla mainiosti. Enimmän osan ajasta etuvetoisilla, mutta parhaillaan alla on kardaanivetoinen peli. Volvoa minulla ei ole vielä koskaan ollut, vaikka merkkiä arvostankin.

Onko niin, että perinteisten, reilunkokoisten farkkujen jatkumoa edustaa enää ainoastaan V90, jonka hintaluokka karkaa kauas jokamiesluokan yläpuolelle? Onko Volvon nykymallisto suunniteltu pelkästään urbaanin sinkku- ja dinkkuluokan tarpeisiin?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta