Naltreksonihoito parantaa alkoholismin

Matinpoika-

Tehkääpäs omaa tutkimusta hoitomuodosta nimeltä Sinclair metodi. Se on vuonna 1994 kehitetty hoitomuoto alkoholismiin. Tutkimusten mukaan jopa 80% kyseistä hoitoa käyttävistä parantuu alkoholiriippuvuudesta n. 3-8kk kuluessa hoidon aloituksesta. Hoitokeino on siitä erikoinen, että hoidon aloittamiseksi juomista ei tarvitse lopettaa. Itse asiassa juomisen jatkaminen on välttämätöntä hoidon onnistumiseksi.

Sinclair-metodissa käytetään lääkeainetta nimeltä naltreksoni. Naltreksonitabletti otetaan 1h ennen juomisen aloittamista. Naltreksoni tarttuu aivojen endorfiinireseptoreihin estäen endorfiinin ja sitä myötä dopamiinin vapautumisen juomisen aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että alkoholisti ei koe mielihyvää juodessaan alkoholia. Kun ihminen ehdollistuu riittävän kauan aikaa sille että alkoholi ei enää tuo mielihyvää, tämä alkaa luontaisesti menettää mielenkiintonsa alkoholia kohtaan. Kyseessä on ikäänkuin käänteinen Pavlovin koira-efekti. Alkoholi on yhä vähemmän ja vähemmän riippuvaisen mielessä. Annosmäärät tippuvat ja ennen pitkää alkoholisti voi vapaasti päättää jatkaako hän alkoholin kohtuukäyttöä vai lopettaako hän juomisen kokonaan.

Itse olen käyttänyt kyseistä hoitomuotoa nyt 6kk. Ennen hoidon aloitusta kului n. 60 annosta viikossa. Nykyään menee 0-3 olutta ja nekin hyvässä seurassa nautittuna. En ole pitkään aikaan kokenut alkoholinhimoa. Olenkin päättänyt lopettaa alkoholin käytön kokonaan koska alkoholi ei enää maistu.

Jos joku on kiinnostunut aiheesta niin suosittelen lukemaan tämän artikkelin Psychology Today-lehdestä: https://www.psychologytoday.com/blog/overcoming-addiction/201307/drink-your-way-sober-naltrexone

Tästä hoidosta on ollut ainakin minulle aivan valtava apu ja helpotus. Voimia ja kaikkea hyvää teille kaikille.

13

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-juoppo

      " Naltreksonihoito parantaa alkoholismin"... kyllä ei paranna!

      En puutu muuten kirjoituksesi sisältöön, sillä epäilen tarkoitusperiäsi mainostaa toimimatonta tuotetta.
      Tosiasiassa lääketeollisuus on jo useiden vuosikymmenien ajan yrittänyt epätoivoisesti kehittää lääkettä, joka parantaisi alkoholismin. Sellainen lääke olisi jo seuraavana päivänä ihan varma miljardi-bisnes, sillä varakkaissa länsimaissa asuu satoja miljoonia maksukykyisiä ihmisiä jotka yrittävät epätoivoisesti hallita omaa juomistaan. Mutta he eivät vaan onnistu hallitsemaan omaa juomistaan, sillä he ovat alkoholisteja ja heidän on siksi juotava alkoholia.
      Heidän on toki mahdollista saada apua alkoholiriippuvuuteensa, mutta se apu löytyy kyllä ihan muualta kuin lääkärin reseptiltä.

    • Björneborgs_pilsner

      Mitä järkeä olisi ottaa ennen dokaamaan alkamista tabu joka poistaa viinan vaikutuksen?! Veden juomisella saisi saman efektin ja halvemmalla.

      • ex-juoppo

        Ei sen ole tarkoitus ehkäistä humalaa, vaan estää alkoholin tuottaman mielihyvän tunteen. Minä olen käyttänyt tuotetta 94 tai 95, en nyt vain enää muista kuurin pituutta. Olisiko ollut 2-3 kuukautta...

        Tuon lääkkeen ongelma on se, että juoppo joka hakee ratkaisua juomiskierteensä lopettamiseksi, on jo kadottanut ilon juomisestaan. Ei ole enää alkoholin tuottamaa mielihyvää estettäväksi. Minä en huomannut mitään eroa juomisessa lääkkeen kanssa tai ilman.

        Lopetin kyllä juomisen eri metodein 2003.


      • ex-juoppo
        ex-juoppo kirjoitti:

        Ei sen ole tarkoitus ehkäistä humalaa, vaan estää alkoholin tuottaman mielihyvän tunteen. Minä olen käyttänyt tuotetta 94 tai 95, en nyt vain enää muista kuurin pituutta. Olisiko ollut 2-3 kuukautta...

        Tuon lääkkeen ongelma on se, että juoppo joka hakee ratkaisua juomiskierteensä lopettamiseksi, on jo kadottanut ilon juomisestaan. Ei ole enää alkoholin tuottamaa mielihyvää estettäväksi. Minä en huomannut mitään eroa juomisessa lääkkeen kanssa tai ilman.

        Lopetin kyllä juomisen eri metodein 2003.

        Tässä Naltreksonin toimimattomuudessa nimenomaan on kysymys. Se auttaa pelkästään tavallista ihmistä ymmärtämään miltä juominen alkoholistista tuntuu, kun juominen ei aikaansaa mielihyvän tunnetta.
        Alkoholistihan juo muutenkin ilman mielihyvän tunnetta, joten hänelle on ihan sama juoko hän Naltreksonin kanssa vai ilman.
        Sinulla on muuten hieno ja osuva nimimerkki.


      • ex-juoppo
        ex-juoppo kirjoitti:

        Tässä Naltreksonin toimimattomuudessa nimenomaan on kysymys. Se auttaa pelkästään tavallista ihmistä ymmärtämään miltä juominen alkoholistista tuntuu, kun juominen ei aikaansaa mielihyvän tunnetta.
        Alkoholistihan juo muutenkin ilman mielihyvän tunnetta, joten hänelle on ihan sama juoko hän Naltreksonin kanssa vai ilman.
        Sinulla on muuten hieno ja osuva nimimerkki.

        Ohhoh, nimimerkki on näköjään sun käytössäsi. En kirjoittele tänne mitenkään aktiivisesti joten en ole tietoinen mitä nikkejä on aktiivikirjoittajien käytössä. Jotenkin jäi kyllä huomaamatta että vastasin myös "ex-juopolle"...

        Nikki on silti hyvä ja tavoiteltava saavutus kaikille viinan kanssa läträäville.


      • Björneborgs_pilsner
        ex-juoppo kirjoitti:

        Ei sen ole tarkoitus ehkäistä humalaa, vaan estää alkoholin tuottaman mielihyvän tunteen. Minä olen käyttänyt tuotetta 94 tai 95, en nyt vain enää muista kuurin pituutta. Olisiko ollut 2-3 kuukautta...

        Tuon lääkkeen ongelma on se, että juoppo joka hakee ratkaisua juomiskierteensä lopettamiseksi, on jo kadottanut ilon juomisestaan. Ei ole enää alkoholin tuottamaa mielihyvää estettäväksi. Minä en huomannut mitään eroa juomisessa lääkkeen kanssa tai ilman.

        Lopetin kyllä juomisen eri metodein 2003.

        No se mielihyvähän juuri on se viinan vaikutus jota haetaan. Tai ainakin pako paskasta elämästä, kuten veli/sisko tuolla alempana todistaa. Mitä järkeä on juoda viinaa jos ei saa sitä mitä siltä haluaa!


      • ex-juoppo
        Björneborgs_pilsner kirjoitti:

        No se mielihyvähän juuri on se viinan vaikutus jota haetaan. Tai ainakin pako paskasta elämästä, kuten veli/sisko tuolla alempana todistaa. Mitä järkeä on juoda viinaa jos ei saa sitä mitä siltä haluaa!

        Ei pohjalla rypevä juoppo saa juomisesta hyvää oloa, korkeintaan turruttaa paskaa oloa. Ei Naltreksoni muuta tilannetta yhtään.


    • nahjus7

      Denso juo jotta saisi kuulan jumiin, pakoon paskaa elämää.
      Ei siihen hoito auta, silloinhan tajuaisi 24/7 mikä vässykkä pojasta tuli.

    • Mies22veee

      Ai auttaako toi oikeesti? Olen miettinyt antabusta mutta vaara on mun tapauksessa suuri et joisin sen kuurin aikana. Viime yönä oksennuksissa makasin ja liekö alkoholimyrkytys tuli.

    • Onsegeeneissä

      Yleisesti tiedossa, että kyseinen lääke ei toimi. Alkoholismista toipumisessa on kyse siitä, että ymmärtää oman sairautensa mekanismin ja vaikutukset. Ja nämä täytyy tietysti pystyä oivaltamaan selvin päin. En keksi minkämoista lääkettä tuohon oivaltamiseen voisi käyttää.

    • pohjalla76

      Cannabis auttoi minua vähentämään dokausta.

      • Onsegeeneissä

        Oletko kauankin ollut vähällä alkoholinkulutuksella? Ongelma on näet koko loppuelämän mittainen, eli ratkaisun pitäisi kestää kymmeniä vuosia. Tämän takia on vaikea uskoa, että ilman ihmisen aivojen rakenteen muuttamista, mikään muu kuin raitistuminen voisi toimia.


      • travolta78
        Onsegeeneissä kirjoitti:

        Oletko kauankin ollut vähällä alkoholinkulutuksella? Ongelma on näet koko loppuelämän mittainen, eli ratkaisun pitäisi kestää kymmeniä vuosia. Tämän takia on vaikea uskoa, että ilman ihmisen aivojen rakenteen muuttamista, mikään muu kuin raitistuminen voisi toimia.

        Vain hullu juo itsensä tokkuraan kun cannaa saa joka paikasta, mainio bilehuume.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe