Ihosyövistä

Mies vm.56

Minulta on operoitu keskiasteinen melanooma olkapäästä n. 20 vuotta sitten, kun olin vasta 28-vuotias. Kyseessä oli luomimuutos: tumman luomen päälle kasvoi kuin pippurin puolikas, jota kutitti. Luomen operoinnin (siihen aikaan n. 5 cm marginaali luomen ympäri) tyhjennettiin myös kainalo, sieltä ei onneksi löytynyt mitään.

Kuten huomaatte, selvisin hengissä Luojan kiitos, ja olen ehtinyt aika paljon elämässäni sen jälkeen (lapset, koti, työelämä...) Tämä lohduttakoon niitä, joita vastaavat asiat huolestuttaa: nykyhoidolla ennusteet ovat vielä parempia! On vaan tärkeää liikahtaa heti lääkäriin, kun joku luomimuutos alkaa epäilyttää.

Lisäksi on myöhemmin poistettu kaksi basalioomaa, mikä ei ole niin pahalaatuista, mutta syöväksi sekin luokitellaan. Ne eivät yleensä lähetä etäpesäkkeitä eikä niitä tarvitse seurata niin tiiviisti kuin melanoomaa.

Olen poistattanut luomiakin aina silloin tällöin, onneksi ne ovat olleet harmittomia Auringonpalvontaa yritän tietysti välttää.

Näyttää, että minun pitää olla aika tarkkana ihoni kanssa. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

5

1906

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusi.syöpä

Minäkin hipelöin joka päivä luomiani, ne on jotenkin enemmän esillä kuin ennen.
      Pelottaa että löytynyt syöpäni on levinnyt ,minulla on leikattu viälä ilman hoitoja oleva rinta-syöpä. Muutama vuosi sitten pari luomea poistettiin, niissä ei ollut mitää.
      Kiva kuulla että olet "hengissä"selvinnyt

• Mies vm.56

Tiedän kokemuksesta, että todettu ja pois leikattu syöpä jäytää "korvien välissä", jolloin alkaa luulemaankin kaikenlaista.

Anopiltani leikattiin muutama vuosi sitten rintasyöpä, ärhäkkää mallia. Niinpä on vaan selvinnyt leikkauksen ja säde/sytostaattihoitojen jälkeen ilman uusia havintoja.

Toivotan sinulle samaa ja kaikkea hyvää.

• jeppe

Minullakin oli basaliooma. Aika helppohoitoinen ja huoleton sairaus...
        Leikattiin vain pois ja se siitä. Muistoksi jäi pieni huomaamaton arpi nenän sivustalle. Seuranta toki kuuluu asiaan nykyään.

• Auringonpalvoja
      • Miika

Ei millään pahalla, mutta ei paranna ainakaan ihosyöpiä. Lisääntynyt UVB-säteily altistaa ihmistä sekä basalioomalle että okasolusyövälle. Melanooma taas aiheutuu kaikista UV-säteilylajeista ja jopa näkyvän valon alueen säteilystä.

Olen kyllä kanssasi samaa mieltä, mutta en ihosyöpien osalta. Olen jo vuosia tutkinut ihon D-vitamiinisynteesiä, ja olen itsekin kallistunut uskoman, että todellisuudessa auringonotto vähentää syöpätapauksia. Pääosa ihmisen D-vitamiinista syntyy juuri auringon säteilyn vaikutuksesta iholla, ja tämä D-vitamiini ehkäisee useiden syöpätyyppien syntyä. Antamassi linkissä mainitaan mm. seuraavaa:

"There are 13 malignancies that show this inverse correlation, mostly reproductive and digestive cancers. The strongest inverse correlation is with breast, colon, and ovarian cancer. Other cancers apparently affected by sunlight include tumors of the bladder, uterus, esophagus, rectum, and stomach."

Tämä pitää paikkansa. Uusia tutkimuksia tulee jatkuvasti, jotka osoittavat UVB-säteilyn ja (D-vitamiinin ehkäisevän) varsinkin eturauhassyövän, mutta myös muiden syöpätyyppien, kuten munuaissyövän, ruokatorvensyövän, rintasyövän jne. syntyvyyttä.

MISSÄÄN TUTKIMUKSESSA EI KUITENKAAN MAINITA, OLE HAVAITTU, ETTÄ UVB-SÄTEILY EHKÄISISI IHOSYÖVÄLTÄ!!! Niinkuin juuri otsikoit. On erittäin hyvä, että tällaiset asiat otetaan puheeksi, ja että niistä keskustellaan. Auringonoton hyödyt ovat todennäköisesti paljonkin haittoja suuremmat, ja keväinen otsonikato voisi tältä kannalta olla jopa tervetullut. Asiallista keskustelua ei kuitenkaan kannata heti alkuun torpedoida epäasiallisilla provosoivilla väitteillä, jotka eivät pidä paikkaansa.

Terv. Miika Sallinen

PS: Aloitin tuossa ylempänä uuden keskustelun aiheella "Aurinkovoiteista melanooma". Sieltä löytyy lisätietoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe