Toivoton tulevaisuus

toivotonnuorimies

Elikkä oon lukion 2. luokan opiskelija. Ikää 17v, joulukuussa 18. Olin vielä pari kuukautta sitten suht onnellinen ja toiveikas tulevaisuutta kohtaan, mut sit tapahtu jotain mikä muutti kaiken. Jotenki päädyin vaan lukemaan tulevaisuuden ennustuksia siitä kuinka ihmiskuntaa uhkaa helvetilliset ajat ja jopa sukupuutto hyvinkin pian ja että se olisi kaikki ihmiskunnan itsensä aiheuttamaa (ilmastonmuutos, väestönkasvu, ruuan riittämättömyys, maapallon muuttuminen elinkelvottomaksi jne). Tottakai oon näistä asioista kuullu paljon paasausta ennenkin, mut nyt jotenkin vaan loksahti päähän se tilanteen vakavuus ja se sai minut syvän toivottomuuden ja ahdistuksen partaalle. Erityisesti ahdisti ne Linkolan näkemykset tulevaisuudesta. Elämänilo vain hävisi enkä nauti enää oikeen mistään ja jos nautin niin oon pian sen jälkeen taas synkässä mielentilassa. Elämä alkoi tuntua merkityksettömältä enkä nää toivonvaloa. Minun kun pitäisi nyt elää varsin hyvää ja mielenkiintoista aikaa, kun edessä on vaikka mitä, kuten täysi-ikäistyminen, ajokortin saaminen ja paljon muutakin. Mutta luettuani juttuja ihmisen aiheuttamasta synkästä ja toivottomasta tulevaisuudesta on nyt niin toivoton ja ahdistunut olo eikä lähitulevaisuuden mielenkiintoiset ja iloiset tapahtumat lohduta paskan vertaa. Tilannetta pahentaa se että kun en itse oikeen pysty tekemään asialle yhtään mitään.
Keinot millä ihmiskunnan voisi pelastaa olisi kuitenkin sitten kaikesta mahdollisesta helppoudesta ja mukavuudesta luopuminen (autoilu, matkailu tms). Olen jopa miettinyt että tohtiiko tässä mitään lapsiakaan tehdä koskaan vaikka niitä haluaisinkin, sillä mietityttää se että millaista helvettiä ne sitten joutuisi joskus läpikäymään. Olen jopa kuullut ihmisistä, jotka eivät tee lapsia juuri siksi että he ovat niin toivottomia tulevaisuuden suhtteen eivätkä usko lastensa mahdollisuuksiin. Minä kun haluaisin elää normaalia elämää niin kuin kaikki muutkin varmaan, mutta sellainenhan vain kuormittaa ja tuhoaa ympäristöä ja vie tulevilta sukupolvilta mahdollisuudet. Ja jos ihmiskunta halutaan pelastaa, pitäisi luopua kaikesta mukavasta.

Toivottavasti jaksoit lukea loppuun. Oli pakko päästä purkamaan tätä. Onko muilla ollut vastaavia ajatuksia ja tuntemuksia? Miten olette selvinneet niistä? Toivoisin nyt asiallisia ja rohkaisevia kommentteja eikä mitään tyyliin "Ihmiskunta on tuhoon tuomittu, ei voi mitään" sillä se vain lannistaisi minua entisestään.

10

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • brightfuturex

      Maailmanlopun ennustelijoita on ollut iän päivät. Tosiasiassa ihmiskunnalla on asiat paremmin kuin koskaan ja teknologia on suorastaan räjähtämässä käsiin. Itse asiassa paasaajista huolimatta suunta on kaikkialla mennyt parempaan jatkuvasti. Oli kyse sodista, nälänhädästä jne.

      Puhdas halpa energia, syövän ja viruksien parantaminen ja monet muut asiat ovat ihan ovella. Tekoälyn kehitys tulee tuomaan ennennäkemätöntä kasvua ja vaurautta koko maailmaan. Kaupunkien rakentaminen Marsiin on kohta edessä, mutta sitä ennen meidän yhteiskuntamme saa nykyisestä teknologisesta murroksesta suuria siunauksia. Olet 17 vuotias, sinulla on jopa mahdollisuus tulla kuolemattomaksi. Ensin elinikä lisääntyy vanhuuden päivilläsi 10-20 vuotta, siinä ajassa lisää ja lisää, ehkä huomaatkin olevasi kohta 300 vuotias ja joko suoraan tai syväjäädytyksen kautta pääset digitaaliseen kuolemattomuuteen.

      Jos jotain haluat vilkaista, niin katso tämä dokumentti. Siitä saat loppupuolella käsityksen, miten maailma voi toimia:

      https://vimeo.com/47618442

      • toivotonnuorimies

        Joo onhan toi fakta että maailmanloppua on povattu vuosituhansien ajan, mutta tässä ollaan edelleen. Ei kai se varmaan auta kun luottaa siihen että ihminen on älykäs ja sitkeä otus joka keksii konstit tilanteeseen kuin tilanteeseen


    • brightfuturex
    • tuo-helpottaa

      kun täytät 15v... tsemppiä...

    • pekkahannula

      Hyvä että olet huolissasi maailman tilasta, mutta tee vain se jonka itse pystyt. Ajat välillä vaikka pyörällä auton sijasta. :) ja jos oikein kovasti olet huolissasi, opiskele ammatti jossa voit auttaa. Muuten, älä huolehdi liikaa. Vaikka asia onkin pitkälti tosi.

      • toivotonnuorimies

        Joo olenkin alkanut kiinnittämään huomiota ekologisuuteeni ja pyrkinyt tekemään sen minkä pystyn. Mutta silti vaan ahdistaa tulevaisuus ja se että onko teoillani mitään merkitystä jos esim näissä väkirikkaimmissa maissa ei tehdä asialle mitään tai että saadaanko tätä hillitöntä väestönkasvua pysähtymään.


      • brightfuturex

        Globaalia väestönkasvua huolestuttavampi asia on oikeastaan väestön supistuminen.

        Yhä useampi tutkimus osoittaa ylikansoituksen olevan myytti. Ennusteet ovat pitäneet hyvin paikkaansa tähän asti ja maapallon väkiluvun odotetaan nousevan 11-12 miljardiin, jonka jälkeen kääntyy laskuun, ja se on suurempi ongelma. Väestönkasvu kehittää taloutta, teknologiaa ja tiedettä. Väestökato sen sijaan käytännössä edellyttää lääketieteen riittävää kehitystä, joka lisää monin verroin ihmisille terveitä elinvuosia, mikä taas käytännössä tarkoittaa elimien korvaamista koneilla. Keinosydämiä yms. on jo, lopulta kyborgi-ihmisessä toimii vain aivot ja jos väestönkasvu yhä laskee, tulee aika digitalisoida nekin, vaikka korvaamalla aivoissa yksi aivosolu kerrallaan hiljalleen vanhat.

        https://www.youtube.com/watch?v=QsBT5EQt348


    • mnkhtu

      Älä anna jonkun hurahtaneen yksityisajattelijan musertaa sinua.
      Suurin osa maailman ihmisistä on täysin toista mieltä.
      Pitää säilyttää suhteellisuudentajunsa.
      Mitä tapahtuu tuhanisen vuosien päästä, sitä ei pysty kukaan ennustamaan.

      • toivotonnuorimies

        Joo onhan se totta, että osa ennustaa huomattavasti valoisampaa tulevaisuutta kuin toiset. Ja eihän sitä voi koskaan tietää tarkasti ja varmasti että miltä maailma näyttää vaikka 50 vuoden päästä. Suunta voi muuttua nopeasti, ei auta kun luottaa siihen ja nostaa päätä pystyyn:)


    • murehtijaa

      Ei tommosia kannata ruveta miettimään, ei se auta yhtään mitään, teet vain itsellesi kamalan olon. Et voi kuitenkaan vaikuttaa asiaan juuri lainkaan. Omia valintoja voi tietty aina parantaa esim. valitsemalla pyörän auton sijaan, mutta et juuri muuta. Ja se että kelaat noita asioita tekee sinulle itselleen vain hallaa. Olet selvästi murehtijatyyppi. Meidän murehtijoiden pitäis opetella keskittymään enemmän positiivisiin asioihin. Sun pitää alkaa opettelee murehtimisen katkaisemista, koska murehtijalle tyypillisestia asia paisuu päässä ihan järkyttäviin mittasuhteisiin ja olo ihan hirveä. Esimerkiksi jos huomaat että ajattelen näitä kurjia maailman ongelmia yritä keskittyä johonkin muuhun. Ota esim kirja käteen tai katso leffa. Jotain mihin ajatukset uppoavat.
      Netissä on myös fullmindness harjoitteita, joilla voi opetella ajatusten hallitsemista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2794
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2634
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1767
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      84
      1101
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe