Ensiksikin kummallisen vähän näistä löytää käyttökokemuksia. Tämä oli ainoa foorumi-ketju, jonka onnistuin löytämään. Tulos on melko musertava. Laitetta on hankala käyttää ja se hajoaa helposti. Suuri tuotta ei paljon lohduta, jos laitetta ei saa mereen.
http://www.cruisersforum.com/forums/f14/watt-and-sea-hydrogenerators-132834.html
Täytynee harkita tuota Duogeniä tai mikä se nykyään onkaan. Sen kestävyydestä en ole kuullut moitteita ja se kuulemma tuottaakin sen, minkä valmistaja lupaa. Se on toki paljon vähemmän kuin tuolla WS:llä.
https://youtu.be/gFST1ypRk24
Taitaa Watt & Sea hydrogenu olla vrsinpsska.
4
236
Vastaukset
- seppomartti
Watt & Sea hydrogeneraattorista minulla ilmeisesti on pisin kokemus Suomessa ja eniten maileja, yhteensä noin 6v. ja 40000 mailia. Laite yleistyy maailmalla koko ajan myös cruising veneissä ja W & S on markkinajohtaja. Kilpailevia tuotteita tulee markkinoille samalla periaatteella. Haulla löydät Suomi24 aikaisempia juupas/ eipäs -säikeitä aiheesta.
Jos luet viitteesi tarinat, niin kritiikki ei ole omistajilta vaan toisen käden tietoa hajoamisesta. Vain kiinnitystä moititaan, eikä aiheetta. Kiinnitystä ja nostotaljaa on vuosien mittaan paranneltu. Itse käytän alkuperäistä mutta jos ei osaa kiinnittää tai rakentaa taljaa niin on ongelmissa, koska veteev lasku vaatii voimaa maksimissaan n. 200 kp.
Kukaan ei varmaan kritisoi virran tuottoa. Minulla 500W mallissa vakiopotkurilla 6 solmussa 20 A ja 8 solmussa 40 A. Hitaamman vauhdin potkuria en ole viitsinyt vaihtaa koskaan. Säätöpotkuria en ole ostanut hinnan vuoksi, ostan jos halpenee. Nykyinen W&S- malli on joko 300 tai 600 W , edellistä en suosittele. Laite on huollettava valmistsjalla 25000 mailin välein. Oletan, että stefat vaihdetaan koska laturi on vedessä. Hinta oli 250. Viime reissu 2016/17 Turkki-Kanaria- Karibia- Azorit- Portugal hydrogeneraattori oli koko ajan vedessä, paitsi ARCn loppupuolella kun tavoittelimme kokonaiskilpailun voittoa ja pienikin lisävastus merkitsi. Koko 11500mpk matkalla dieselillä lataus oli 0. Polttoaine tankissa pilaantuu vanhetessaan ja käytön puutteessa. Edestakaisin Atlantin yli on joskus kulunyt n. 100 L ja 2017 ylitys vain 15-20L propulsioon.
Todella hienoa purjehtia viikkokausia akut täynnä dieselillä jyristämättä.
Jos olet hankkimassa niin voin neuvoa lisää heikkoudesta eli nosto/laskumekanismista.
Duogen näkyy joskus maailmalla. Idea on hyvä. Satamassa se toimisi tuuligeneraattorina ja merellä hydrona potkurivaihdolla. En ole nähnyt käytettävän kuin hydromoodissa. Olisikohan vaihto liian hankalaa?. Laite on fyysisesti isompi peräpeilissä.
Narun varassa perässä raahattavat kannattaa unohtaa, vaikka halpoja ovatkin. - Virtavirtaa
En tiedä, luitko tuon ketjun, mutta eivät ongelmat pelkästään kuulopuheisiin perustuneet, eivätkä myöskään liittyneet pelkästään rakenteellisiin ongelmiin.
Tuota Duogenia, josta on tullut tuottoisampi versio Sailgen, sen sijaan kehutaan nimenomaan rakenteesta ja lujuudesta. Jos sillä pärjäilee, niin se vaikuttaa enemmän järkiostokselta. Halvemmalla hinnalla lujempi laite. Jos sen tuotto ei riitä, niin sitten asia on tietenkin eri.- seppomartti
Mihin ongelmaan viittaat?. Voisin kommentoida, että saadaan väittely pystyyn.
- Seppomartti
WATT& SEA heikkouksista on alla lisätietoa.
Yo kysymykseeni ei tullut vastausta joten kerron mitä tiedän.
Kiinnityksestä oli jo puhe. Vielä 2011 laitteet myytiin ilman peräpeilikiinnitystä. Jokainen sai teettää ja tilata omansa, mikä tietenkin vaihtelevasti onnistui. Nykyään on jo valikoimaa eikä ole ongelma.
Kovassa vauhdissa vonkuva alumiinipropelli korvattiin hiljaisemmalla muovisella 2013. Niistä murtui lavat värähtelyn vuoksi. Nykyinen muovipropelli on hiljainen ja kestänyt toistaiseksi. Matala murina aökaa 8 solmusta.
Saranapalat ovat polyasetaalia. Valkea muovi vanhenee ajan ja uv:n vaikutuksesta. Minulla murtui n. 3v / 25000mpk kuluttua. Yhä on sama järjestely eli halvat varaosat oltava mukana.
Törmäämisen riski mainitaan usein. Ei ole kovin todennäköistä, että kölin ja peräsimen ohi jokin törmäisi melko pinnalliseen propelliin. Nostotaljaan olisi helppo rakentaa törmäyksen varalta murtosokka , esim narushakkeli.
Viimeinen mieleen tuleva haitta on sargassolevän kertyminen, mikä pysäyttää propellin. Toisin muotoilemalla ongelmaa tuskin olisi. Onneksi hydron nosto ja lasku on 10 sekunnin toimenpide.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa
Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.1761319Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle
Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj3111050- 144994
RIP Lauri Paavola
Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek23977En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.
Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.96862Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin
Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.225844- 59835
Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen
Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok84808Nyt olis hyvä hetki tavata ja jutella
Entinen parisuhde on paketoitu, ja nyt olisin vapaa mies sinun käyttöösi. Vieläkö tahdot mua? Aikaa on mennyt liikaa, mu51758Ehdin aamulla
ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje122742