Taitaa Watt & Sea hydrogenu olla vrsinpsska.

Virtavirtaa

Ensiksikin kummallisen vähän näistä löytää käyttökokemuksia. Tämä oli ainoa foorumi-ketju, jonka onnistuin löytämään. Tulos on melko musertava. Laitetta on hankala käyttää ja se hajoaa helposti. Suuri tuotta ei paljon lohduta, jos laitetta ei saa mereen.

http://www.cruisersforum.com/forums/f14/watt-and-sea-hydrogenerators-132834.html


Täytynee harkita tuota Duogeniä tai mikä se nykyään onkaan. Sen kestävyydestä en ole kuullut moitteita ja se kuulemma tuottaakin sen, minkä valmistaja lupaa. Se on toki paljon vähemmän kuin tuolla WS:llä.

https://youtu.be/gFST1ypRk24

4

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Watt & Sea hydrogeneraattorista minulla ilmeisesti on pisin kokemus Suomessa ja eniten maileja, yhteensä noin 6v. ja 40000 mailia. Laite yleistyy maailmalla koko ajan myös cruising veneissä ja W & S on markkinajohtaja. Kilpailevia tuotteita tulee markkinoille samalla periaatteella. Haulla löydät Suomi24 aikaisempia juupas/ eipäs -säikeitä aiheesta.
      Jos luet viitteesi tarinat, niin kritiikki ei ole omistajilta vaan toisen käden tietoa hajoamisesta. Vain kiinnitystä moititaan, eikä aiheetta. Kiinnitystä ja nostotaljaa on vuosien mittaan paranneltu. Itse käytän alkuperäistä mutta jos ei osaa kiinnittää tai rakentaa taljaa niin on ongelmissa, koska veteev lasku vaatii voimaa maksimissaan n. 200 kp.
      Kukaan ei varmaan kritisoi virran tuottoa. Minulla 500W mallissa vakiopotkurilla 6 solmussa 20 A ja 8 solmussa 40 A. Hitaamman vauhdin potkuria en ole viitsinyt vaihtaa koskaan. Säätöpotkuria en ole ostanut hinnan vuoksi, ostan jos halpenee. Nykyinen W&S- malli on joko 300 tai 600 W , edellistä en suosittele. Laite on huollettava valmistsjalla 25000 mailin välein. Oletan, että stefat vaihdetaan koska laturi on vedessä. Hinta oli 250. Viime reissu 2016/17 Turkki-Kanaria- Karibia- Azorit- Portugal hydrogeneraattori oli koko ajan vedessä, paitsi ARCn loppupuolella kun tavoittelimme kokonaiskilpailun voittoa ja pienikin lisävastus merkitsi. Koko 11500mpk matkalla dieselillä lataus oli 0. Polttoaine tankissa pilaantuu vanhetessaan ja käytön puutteessa. Edestakaisin Atlantin yli on joskus kulunyt n. 100 L ja 2017 ylitys vain 15-20L propulsioon.
      Todella hienoa purjehtia viikkokausia akut täynnä dieselillä jyristämättä.
      Jos olet hankkimassa niin voin neuvoa lisää heikkoudesta eli nosto/laskumekanismista.
      Duogen näkyy joskus maailmalla. Idea on hyvä. Satamassa se toimisi tuuligeneraattorina ja merellä hydrona potkurivaihdolla. En ole nähnyt käytettävän kuin hydromoodissa. Olisikohan vaihto liian hankalaa?. Laite on fyysisesti isompi peräpeilissä.
      Narun varassa perässä raahattavat kannattaa unohtaa, vaikka halpoja ovatkin.

    • Virtavirtaa

      En tiedä, luitko tuon ketjun, mutta eivät ongelmat pelkästään kuulopuheisiin perustuneet, eivätkä myöskään liittyneet pelkästään rakenteellisiin ongelmiin.

      Tuota Duogenia, josta on tullut tuottoisampi versio Sailgen, sen sijaan kehutaan nimenomaan rakenteesta ja lujuudesta. Jos sillä pärjäilee, niin se vaikuttaa enemmän järkiostokselta. Halvemmalla hinnalla lujempi laite. Jos sen tuotto ei riitä, niin sitten asia on tietenkin eri.

      • seppomartti

        Mihin ongelmaan viittaat?. Voisin kommentoida, että saadaan väittely pystyyn.


    • Seppomartti

      WATT& SEA heikkouksista on alla lisätietoa.
      Yo kysymykseeni ei tullut vastausta joten kerron mitä tiedän.
      Kiinnityksestä oli jo puhe. Vielä 2011 laitteet myytiin ilman peräpeilikiinnitystä. Jokainen sai teettää ja tilata omansa, mikä tietenkin vaihtelevasti onnistui. Nykyään on jo valikoimaa eikä ole ongelma.
      Kovassa vauhdissa vonkuva alumiinipropelli korvattiin hiljaisemmalla muovisella 2013. Niistä murtui lavat värähtelyn vuoksi. Nykyinen muovipropelli on hiljainen ja kestänyt toistaiseksi. Matala murina aökaa 8 solmusta.
      Saranapalat ovat polyasetaalia. Valkea muovi vanhenee ajan ja uv:n vaikutuksesta. Minulla murtui n. 3v / 25000mpk kuluttua. Yhä on sama järjestely eli halvat varaosat oltava mukana.
      Törmäämisen riski mainitaan usein. Ei ole kovin todennäköistä, että kölin ja peräsimen ohi jokin törmäisi melko pinnalliseen propelliin. Nostotaljaan olisi helppo rakentaa törmäyksen varalta murtosokka , esim narushakkeli.
      Viimeinen mieleen tuleva haitta on sargassolevän kertyminen, mikä pysäyttää propellin. Toisin muotoilemalla ongelmaa tuskin olisi. Onneksi hydron nosto ja lasku on 10 sekunnin toimenpide.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      176
      1319
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1050
    3. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      994
    4. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      23
      977
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      862
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      225
      844
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      835
    8. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      808
    9. Nyt olis hyvä hetki tavata ja jutella

      Entinen parisuhde on paketoitu, ja nyt olisin vapaa mies sinun käyttöösi. Vieläkö tahdot mua? Aikaa on mennyt liikaa, mu
      Ikävä
      51
      758
    10. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      122
      742
    Aihe