Ensiksikin kummallisen vähän näistä löytää käyttökokemuksia. Tämä oli ainoa foorumi-ketju, jonka onnistuin löytämään. Tulos on melko musertava. Laitetta on hankala käyttää ja se hajoaa helposti. Suuri tuotta ei paljon lohduta, jos laitetta ei saa mereen.
http://www.cruisersforum.com/forums/f14/watt-and-sea-hydrogenerators-132834.html
Täytynee harkita tuota Duogeniä tai mikä se nykyään onkaan. Sen kestävyydestä en ole kuullut moitteita ja se kuulemma tuottaakin sen, minkä valmistaja lupaa. Se on toki paljon vähemmän kuin tuolla WS:llä.
https://youtu.be/gFST1ypRk24
Taitaa Watt & Sea hydrogenu olla vrsinpsska.
4
235
Vastaukset
- seppomartti
Watt & Sea hydrogeneraattorista minulla ilmeisesti on pisin kokemus Suomessa ja eniten maileja, yhteensä noin 6v. ja 40000 mailia. Laite yleistyy maailmalla koko ajan myös cruising veneissä ja W & S on markkinajohtaja. Kilpailevia tuotteita tulee markkinoille samalla periaatteella. Haulla löydät Suomi24 aikaisempia juupas/ eipäs -säikeitä aiheesta.
Jos luet viitteesi tarinat, niin kritiikki ei ole omistajilta vaan toisen käden tietoa hajoamisesta. Vain kiinnitystä moititaan, eikä aiheetta. Kiinnitystä ja nostotaljaa on vuosien mittaan paranneltu. Itse käytän alkuperäistä mutta jos ei osaa kiinnittää tai rakentaa taljaa niin on ongelmissa, koska veteev lasku vaatii voimaa maksimissaan n. 200 kp.
Kukaan ei varmaan kritisoi virran tuottoa. Minulla 500W mallissa vakiopotkurilla 6 solmussa 20 A ja 8 solmussa 40 A. Hitaamman vauhdin potkuria en ole viitsinyt vaihtaa koskaan. Säätöpotkuria en ole ostanut hinnan vuoksi, ostan jos halpenee. Nykyinen W&S- malli on joko 300 tai 600 W , edellistä en suosittele. Laite on huollettava valmistsjalla 25000 mailin välein. Oletan, että stefat vaihdetaan koska laturi on vedessä. Hinta oli 250. Viime reissu 2016/17 Turkki-Kanaria- Karibia- Azorit- Portugal hydrogeneraattori oli koko ajan vedessä, paitsi ARCn loppupuolella kun tavoittelimme kokonaiskilpailun voittoa ja pienikin lisävastus merkitsi. Koko 11500mpk matkalla dieselillä lataus oli 0. Polttoaine tankissa pilaantuu vanhetessaan ja käytön puutteessa. Edestakaisin Atlantin yli on joskus kulunyt n. 100 L ja 2017 ylitys vain 15-20L propulsioon.
Todella hienoa purjehtia viikkokausia akut täynnä dieselillä jyristämättä.
Jos olet hankkimassa niin voin neuvoa lisää heikkoudesta eli nosto/laskumekanismista.
Duogen näkyy joskus maailmalla. Idea on hyvä. Satamassa se toimisi tuuligeneraattorina ja merellä hydrona potkurivaihdolla. En ole nähnyt käytettävän kuin hydromoodissa. Olisikohan vaihto liian hankalaa?. Laite on fyysisesti isompi peräpeilissä.
Narun varassa perässä raahattavat kannattaa unohtaa, vaikka halpoja ovatkin. - Virtavirtaa
En tiedä, luitko tuon ketjun, mutta eivät ongelmat pelkästään kuulopuheisiin perustuneet, eivätkä myöskään liittyneet pelkästään rakenteellisiin ongelmiin.
Tuota Duogenia, josta on tullut tuottoisampi versio Sailgen, sen sijaan kehutaan nimenomaan rakenteesta ja lujuudesta. Jos sillä pärjäilee, niin se vaikuttaa enemmän järkiostokselta. Halvemmalla hinnalla lujempi laite. Jos sen tuotto ei riitä, niin sitten asia on tietenkin eri.- seppomartti
Mihin ongelmaan viittaat?. Voisin kommentoida, että saadaan väittely pystyyn.
- Seppomartti
WATT& SEA heikkouksista on alla lisätietoa.
Yo kysymykseeni ei tullut vastausta joten kerron mitä tiedän.
Kiinnityksestä oli jo puhe. Vielä 2011 laitteet myytiin ilman peräpeilikiinnitystä. Jokainen sai teettää ja tilata omansa, mikä tietenkin vaihtelevasti onnistui. Nykyään on jo valikoimaa eikä ole ongelma.
Kovassa vauhdissa vonkuva alumiinipropelli korvattiin hiljaisemmalla muovisella 2013. Niistä murtui lavat värähtelyn vuoksi. Nykyinen muovipropelli on hiljainen ja kestänyt toistaiseksi. Matala murina aökaa 8 solmusta.
Saranapalat ovat polyasetaalia. Valkea muovi vanhenee ajan ja uv:n vaikutuksesta. Minulla murtui n. 3v / 25000mpk kuluttua. Yhä on sama järjestely eli halvat varaosat oltava mukana.
Törmäämisen riski mainitaan usein. Ei ole kovin todennäköistä, että kölin ja peräsimen ohi jokin törmäisi melko pinnalliseen propelliin. Nostotaljaan olisi helppo rakentaa törmäyksen varalta murtosokka , esim narushakkeli.
Viimeinen mieleen tuleva haitta on sargassolevän kertyminen, mikä pysäyttää propellin. Toisin muotoilemalla ongelmaa tuskin olisi. Onneksi hydron nosto ja lasku on 10 sekunnin toimenpide.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1404001
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi1103619- 202555
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa281861"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla221727Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O151609Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak191585Haluan tavata Sinut Rakkaani.
Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu301513Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.181491Hermo mennyt sotealueeseen?
Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????891483