Sellaisia tuloksia:
Nastat:
1. Continental IC2
2. Hankook IPike RS
3. Nokian HKPL 9
4. Goodyear ultragrip
5. Pirelli Ice zero
Kitkat:
1. Continental 6
2. Sava
3. Goodyear ultra grip 2
4. Nokian R2
5. Hankook iZept IZ2
Nämä ei kerro koko totuutta talvipidosta, monet loistavasti jäällä/lumella pärjänneet jäivät heikommaksi huonojen asvalttiominaisuuksien takia.
Esim Michelinin nasta oli hyvä jäällä/lumella mutta asvalttipito ei kaikista paras. Samoin misukan kitkassa heikompi märkäpito vaikka jäällä/lumella hyvä.
Hinta-laatusuhtelta Hankook kyllä parhaimpia, samoin Sava kitkoissa.
Jäällä nastoista parhaat Continental, hankook, goodyear, nokian, yokohama, bridgestone. Kitkoista jäällä parhaat continental, goodyear, bridgestone, michelin. Jääpito ja pito kiillottuneella lumella mielestäni tärkein ominaisuus, muuten pärjäis kesärenkaallakin jos ei jääpitoa tarvi.
TM talvirengastesti 2017
33
2269
Vastaukset
- Cruzeideri
Minun muistaakseni nasta-Michelin oli jääjarrutuksessa yli 10m parhaiden / parhaan perässä, vain pari metriä kiinalaisten edellä.
Ruotsalaisissa talvirengastesteissä lumi ja jää vielä pienemmässä roolissa, joten siellä on eurokitkakin voinut nousta ihan kärkeen, kun kaikki erityyppiset renkaat sekaisin. Ja ihan hyvähän se on ottaa huomion sekin, että suuri osa talvikaudesta ajetaan kuivalla tai märällä asfaltilla. Oikean painotuksen arviointi onkin oma kysymyksensä, TM kuitenkin antaa jääpidolle aika suuren painoarvon, varmaan kymmenkertaisen verrattuna siihen kuinka suurin osuus kilometreistä jäällä. Mikä voi kuitenkin olla ihan oikein.- 34646346
Loppupäätelmissä TM kehuu Michelinin nastan jääominaisuuksia "Hyvää: Pito jäällä". On kyllä vähän ristiriidassa mittausten kanssa, ehkä käyttäytyy hyvin jäällä heikommasta pidosta huolimatta. Mittauksessa on keskiverto nasta jääpidoltaan, ei nyt ihan huono kuitenkaan.
- Eikaikillesama
Kiitos postauksestasi.
Aivan eri valintakriteerit on. Ivalolaoisella taksikuskilla ja turkulaisella perheautoilijalla.
Jos ei tarvitse joka säähän lähteä ja talvi on enimmäkseen märkä ja kurainen, niin mikäs noista kitkoista silloin on paras?
Hassua yrittää valita noista yksiselitteisesti parasta rengasta, koska ajoolosuhteet vaihtelevat Suomessa leveyspiirin ja rannikon sijainnin mukaan.- 346543636
"Jos ei tarvitse joka säähän lähteä ja talvi on enimmäkseen märkä ja kurainen, niin mikäs noista kitkoista silloin on paras?"
Tuosta ei vielä saa selvää mitä haluaa renkaalta. Ja ajelee paljaalla asvaltila suurimman osan ajasta eikä pakko lähteä talvikeleihin, itselle olisi ajettavuuus, kesto ja hiljaisuus tärkeitä ja niiden perusteella Michelin kitka paras. Ainoana kitkana parhaiden joukkoon sekä märkä että kuiva-ajettavuudessa tarkan ohjaustuntuman ansiosta. Toiseksi hiljaisin koko testissä ja tunnetusti kestää kilpailijoita paremmin.
Toisaalta vaikkei halua/pysty välttelemään jäätä/lunta, niin on Michelin kitka parhaita kitkoja myös jääpidoltaan. Lumella keskitason rengas, paitsi vetopidossa missä on parhaita kitkoja. - cruzeideri
346543636 kirjoitti:
"Jos ei tarvitse joka säähän lähteä ja talvi on enimmäkseen märkä ja kurainen, niin mikäs noista kitkoista silloin on paras?"
Tuosta ei vielä saa selvää mitä haluaa renkaalta. Ja ajelee paljaalla asvaltila suurimman osan ajasta eikä pakko lähteä talvikeleihin, itselle olisi ajettavuuus, kesto ja hiljaisuus tärkeitä ja niiden perusteella Michelin kitka paras. Ainoana kitkana parhaiden joukkoon sekä märkä että kuiva-ajettavuudessa tarkan ohjaustuntuman ansiosta. Toiseksi hiljaisin koko testissä ja tunnetusti kestää kilpailijoita paremmin.
Toisaalta vaikkei halua/pysty välttelemään jäätä/lunta, niin on Michelin kitka parhaita kitkoja myös jääpidoltaan. Lumella keskitason rengas, paitsi vetopidossa missä on parhaita kitkoja.Jos tuo ajattelu viedään äärimmilleen, niin CrossClimatehan on selvästi Michelinin tai kenenkään kitkoja parempi niin kauan kuin ei ole lunta tai jäätä alla. Ja samalla kuitenkin selvästi kesärenkaita parempi lumella ja jäälläkin. Pks:n liikenteessä yli 90%:sti CrossClimate olisi siis paras. Mutta sen alle 10% kilometreistä ajan, kun on lunta tai jäätä alla, niin häviää kirkkaasti oikeille talvirenkaille. Mutta jos pystyy siis välttämään noita oloja ja niiden yllättäessä ajaa varovaisesti, niin bonuksena voi vieläpä ajaa samoilla renkailla seuraavan kesänkin.
Ihanteellinen CC olisi sellaiselle, joka ajaa vuodessa renkaat loppuun, jolloin voisi aina ostaa syksyisin uudet Crossit talvea vasten. Niin paljon ajava ei vaan mitä todennäköisimmin pysty välttelemään niitä talven pahimpiakaan säitä, joten tällainen henkilö lienee mielikuvitusolento.
Toinen ihannehenkilö CC:eille voisi olla sellainen, joka viettää suuren osan talvesta etelänmailla, eikä viitsi esimerkiksi kuukautta varten talvirenkaisiin investoida. - lopetaääliö
cruzeideri kirjoitti:
Jos tuo ajattelu viedään äärimmilleen, niin CrossClimatehan on selvästi Michelinin tai kenenkään kitkoja parempi niin kauan kuin ei ole lunta tai jäätä alla. Ja samalla kuitenkin selvästi kesärenkaita parempi lumella ja jäälläkin. Pks:n liikenteessä yli 90%:sti CrossClimate olisi siis paras. Mutta sen alle 10% kilometreistä ajan, kun on lunta tai jäätä alla, niin häviää kirkkaasti oikeille talvirenkaille. Mutta jos pystyy siis välttämään noita oloja ja niiden yllättäessä ajaa varovaisesti, niin bonuksena voi vieläpä ajaa samoilla renkailla seuraavan kesänkin.
Ihanteellinen CC olisi sellaiselle, joka ajaa vuodessa renkaat loppuun, jolloin voisi aina ostaa syksyisin uudet Crossit talvea vasten. Niin paljon ajava ei vaan mitä todennäköisimmin pysty välttelemään niitä talven pahimpiakaan säitä, joten tällainen henkilö lienee mielikuvitusolento.
Toinen ihannehenkilö CC:eille voisi olla sellainen, joka viettää suuren osan talvesta etelänmailla, eikä viitsi esimerkiksi kuukautta varten talvirenkaisiin investoida.Siis se pitää paikkansa mitä joku kirjoitti. Ei sitten ole aihetta ja ketjua mihin et ilmesty tarinoimaan CrossClimateistasi. Taisi todella olla oikein neljän renkaan ostaminen kerralla hemmetin kova juttu sinulle.
- Kustatäytyyollapäässä
cruzeideri kirjoitti:
Jos tuo ajattelu viedään äärimmilleen, niin CrossClimatehan on selvästi Michelinin tai kenenkään kitkoja parempi niin kauan kuin ei ole lunta tai jäätä alla. Ja samalla kuitenkin selvästi kesärenkaita parempi lumella ja jäälläkin. Pks:n liikenteessä yli 90%:sti CrossClimate olisi siis paras. Mutta sen alle 10% kilometreistä ajan, kun on lunta tai jäätä alla, niin häviää kirkkaasti oikeille talvirenkaille. Mutta jos pystyy siis välttämään noita oloja ja niiden yllättäessä ajaa varovaisesti, niin bonuksena voi vieläpä ajaa samoilla renkailla seuraavan kesänkin.
Ihanteellinen CC olisi sellaiselle, joka ajaa vuodessa renkaat loppuun, jolloin voisi aina ostaa syksyisin uudet Crossit talvea vasten. Niin paljon ajava ei vaan mitä todennäköisimmin pysty välttelemään niitä talven pahimpiakaan säitä, joten tällainen henkilö lienee mielikuvitusolento.
Toinen ihannehenkilö CC:eille voisi olla sellainen, joka viettää suuren osan talvesta etelänmailla, eikä viitsi esimerkiksi kuukautta varten talvirenkaisiin investoida.CC:t on kesärenkaat! En ymmärrä miksi niillä pitäisi ajaa talvikelillä, ei niitä saa käyttää talvella koska ovat kesärenkaat. Enkä ymmärrä kuka voi olla niin aivoton, että saattaisi muut kanssa liikkujat tietoisesti hengenvaaraan. Käräytän kaikki noilla lipokkailla ajavat talvirengas pakkoaikana.
- Cruzeideri
Kustatäytyyollapäässä kirjoitti:
CC:t on kesärenkaat! En ymmärrä miksi niillä pitäisi ajaa talvikelillä, ei niitä saa käyttää talvella koska ovat kesärenkaat. Enkä ymmärrä kuka voi olla niin aivoton, että saattaisi muut kanssa liikkujat tietoisesti hengenvaaraan. Käräytän kaikki noilla lipokkailla ajavat talvirengas pakkoaikana.
En ole mistään luotettavasta lähteestä nähnyt, ettei niillä saisi ajaa talvella. Mielestäni m s ja lumihuiput ratkaisevat.
Joka tapauksessa ovat uusina ihan menettelevät talvirenkaat, moni ajaa ihan laillisesti paljon huonommillakin, jopa nypityillä 10v vanhoilla saisi ajaa. Omatkin vanhat nastarenkaat selvästi huonommat, vaikka nastat tallella, uraa jäljellä ja parasta merkkiä. - kwjhfekjdh
Cruzeideri kirjoitti:
En ole mistään luotettavasta lähteestä nähnyt, ettei niillä saisi ajaa talvella. Mielestäni m s ja lumihuiput ratkaisevat.
Joka tapauksessa ovat uusina ihan menettelevät talvirenkaat, moni ajaa ihan laillisesti paljon huonommillakin, jopa nypityillä 10v vanhoilla saisi ajaa. Omatkin vanhat nastarenkaat selvästi huonommat, vaikka nastat tallella, uraa jäljellä ja parasta merkkiä.Tämän(kään) keskusteluketjun aihe ei ole sinun crossclimatesi, vaan TM:n talvirengastesti 2017 jossa crossclimatesi ei esiintynyt. Perusta oma ketju crossclimateillesi jos on aivan pakko niistä höpöttää 24/7/365. Kukaan ei kysynyt niistä sinulta mitään, eikä kukaan normaali aikuinen ihminen höpötä omista renkaistaan yhtä maanisesti kuin sinä. Sen ymmärtää jos lapsi on innoissaan uudesta lelustaan mutta tiettävästi et ole infantiili? Ainakaan fyysisesti?
- Cruzeideri
kwjhfekjdh kirjoitti:
Tämän(kään) keskusteluketjun aihe ei ole sinun crossclimatesi, vaan TM:n talvirengastesti 2017 jossa crossclimatesi ei esiintynyt. Perusta oma ketju crossclimateillesi jos on aivan pakko niistä höpöttää 24/7/365. Kukaan ei kysynyt niistä sinulta mitään, eikä kukaan normaali aikuinen ihminen höpötä omista renkaistaan yhtä maanisesti kuin sinä. Sen ymmärtää jos lapsi on innoissaan uudesta lelustaan mutta tiettävästi et ole infantiili? Ainakaan fyysisesti?
Tuohon kohtaan keskustelun polveilua Crossit sopivat varsin mainiosti, sen sijaan sinun ja ehkä jonkun sielunkumppanisi jatkuvat itkuiset ulinat viestieni perässä eivät tuo mitään lisäarvoa muille lukijoille kuin minulle.
- lkjfkjsdflkjv
Cruzeideri kirjoitti:
Tuohon kohtaan keskustelun polveilua Crossit sopivat varsin mainiosti, sen sijaan sinun ja ehkä jonkun sielunkumppanisi jatkuvat itkuiset ulinat viestieni perässä eivät tuo mitään lisäarvoa muille lukijoille kuin minulle.
"Keskustelusi" ei muuhun polveilekaan kuin crossclimateihisi, erään toisen kestosuosikkisi joka ei kuulu tälle palstalle, ohella. Jatkuva höpinäsi crossclimateistasi on lapsellista ja häiritsevää eikä kuulu aiheeseen. Tässä on aiheena TM talvirengasvertailu 2017 ja siihen osallistuneet renkaat, ei muut renkaat, ei ympärivuotiset eivätkä kesärenkaat.
- piipaapiipaapiipaa
Cruzeideri kirjoitti:
Tuohon kohtaan keskustelun polveilua Crossit sopivat varsin mainiosti, sen sijaan sinun ja ehkä jonkun sielunkumppanisi jatkuvat itkuiset ulinat viestieni perässä eivät tuo mitään lisäarvoa muille lukijoille kuin minulle.
Nastat:
1. Continental IC2
2. Hankook IPike RS
3. Nokian HKPL 9
4. Goodyear ultragrip
5. Pirelli Ice zero
Kitkat:
1. Continental 6
2. Sava
3. Goodyear ultra grip 2
4. Nokian R2
5. Hankook iZept IZ2
Näkyykö Michelin CrossClimatea, kruse? - Cruzeideri
lkjfkjsdflkjv kirjoitti:
"Keskustelusi" ei muuhun polveilekaan kuin crossclimateihisi, erään toisen kestosuosikkisi joka ei kuulu tälle palstalle, ohella. Jatkuva höpinäsi crossclimateistasi on lapsellista ja häiritsevää eikä kuulu aiheeseen. Tässä on aiheena TM talvirengasvertailu 2017 ja siihen osallistuneet renkaat, ei muut renkaat, ei ympärivuotiset eivätkä kesärenkaat.
Vai niin. Ilmoita sitten viestini asiattomiksi äläkä spämmää ketjua tukkoon tuskaasi.
- Onkovaikeatajuta
Cruzeideri kirjoitti:
En ole mistään luotettavasta lähteestä nähnyt, ettei niillä saisi ajaa talvella. Mielestäni m s ja lumihuiput ratkaisevat.
Joka tapauksessa ovat uusina ihan menettelevät talvirenkaat, moni ajaa ihan laillisesti paljon huonommillakin, jopa nypityillä 10v vanhoilla saisi ajaa. Omatkin vanhat nastarenkaat selvästi huonommat, vaikka nastat tallella, uraa jäljellä ja parasta merkkiä.Mutusi ei tee niistä talvirenkaita. Euromasterinkin sivulla kerrotaan niiden olevan kesärenkaat.
- Eipä_taida_jäädä
Cruzeideri kirjoitti:
Tuohon kohtaan keskustelun polveilua Crossit sopivat varsin mainiosti, sen sijaan sinun ja ehkä jonkun sielunkumppanisi jatkuvat itkuiset ulinat viestieni perässä eivät tuo mitään lisäarvoa muille lukijoille kuin minulle.
Jos keskustelun aihe ei ole Michelin, CC:t, minimunat ym. Alapään jutut, homostelu, linnut, talous asiat, jääkö sinulle mitään kommentoitavaa?
- Cruzeideri
Kuten jokaisesta ketjusta näemme, ongelmia rengasaiheessa pysymisessä on sinulla ja mahdollisilla muilla geneettisesti heikko-osaisilla.
- äläpälässytä
Cruzeideri kirjoitti:
Kuten jokaisesta ketjusta näemme, ongelmia rengasaiheessa pysymisessä on sinulla ja mahdollisilla muilla geneettisesti heikko-osaisilla.
Palstan aihe on renkaat. Tämän keskusteluketjun aihe on TM:n talvirengastesti 2017 ja siihen osallistuneet talvirenkaat. Ketjun aihe ei ole sinun CrossClimatesi joista olet niin tohkeissasi että höpötät niistä jokaisessa ketjussa johon itsesi tunget.
- Ei_tule_alle
Michelin on ollut jo pitkään kesä ja talvirenkaissa keskinkertainen. Hinta on kyllä huippua. Ei se kestävyyskään ole niin hyvä kuin lupaavat. Talvirenkaassa ei kestoa tarvitsekkaan liian pitkään, kumi kovenee ja menettää ominaisuutensa.
- 43635635
Michelin kyllä vuodesta toiseen todetaan kulutustestissä kestävimmäksi ADACin testeissä. Joku vuosi sitten myös TM testasi nastarenkaiden keston, Michelin kesti 64tkm kun toiseksi paras oli vain 49tkm.
Viime vuonna michelin kitka oli jäällä paras, lyhyin jarrutusmatka, joten ei kyllä "pitkään ole ollut keskinkertainen". Nytkin Michelin ylsi ainoana kitkana parhaiden joukkoon sekä märkä että kuiva ajettavuudessa tarkan ohjaustuntuman ansiosta ja jääpidossakin parhaita kitkoja edelleen. - cruzeideri
43635635 kirjoitti:
Michelin kyllä vuodesta toiseen todetaan kulutustestissä kestävimmäksi ADACin testeissä. Joku vuosi sitten myös TM testasi nastarenkaiden keston, Michelin kesti 64tkm kun toiseksi paras oli vain 49tkm.
Viime vuonna michelin kitka oli jäällä paras, lyhyin jarrutusmatka, joten ei kyllä "pitkään ole ollut keskinkertainen". Nytkin Michelin ylsi ainoana kitkana parhaiden joukkoon sekä märkä että kuiva ajettavuudessa tarkan ohjaustuntuman ansiosta ja jääpidossakin parhaita kitkoja edelleen.On Misukalla tosiaan testivoittoja viime vuosiltakin, mutta ehkä eniten sporttisemmista renkaista, kuten Pilot Sportilla.
Juuri jossain sattui silmään tutkimus, jonka mukaan kolme vuotta vanhat renkaat ovat edelleen samaa tasoa kuin tuoreet. Saattoi olla Michelinin sponssaama ja koskea vain kesärenkaita, täytyy ehkä lukaista tuo juttu, nyt näin vain otsikon. Kuitenkin jos tuo pitää paikkansa, niin ei kumin vanhenenista kannata liikaa jännittää. - Muutaajateltavaa
Tuolla moottoripyöräpuolella sanotaan renkaan olevan käyttökelpoinen 7 vuotta, ennenkuin se on vanhenemisen vuoksi hylättävä.
Mitä turvallisuuteen tulee, vanha rengas voi jopa parantaa turvallisuutta. Kun pitoon ei ole erheellistä luottamusta, ajonopeudet pysyvät matalampina. Moottoripyörällä ei vanhalla renkaalla kyllä tee mieli "kanttailla" , vaan mennään sievästi kurvit hissukseen pystyssä.
Minusta kaiken maailman ESPeihin ja testivoittaja-renkaisiin luotetaan liiaksi. Kaasupedaali on kuitenkin se ensisijainen turvaväline. - Liianpitkäkesto64tkm
43635635 kirjoitti:
Michelin kyllä vuodesta toiseen todetaan kulutustestissä kestävimmäksi ADACin testeissä. Joku vuosi sitten myös TM testasi nastarenkaiden keston, Michelin kesti 64tkm kun toiseksi paras oli vain 49tkm.
Viime vuonna michelin kitka oli jäällä paras, lyhyin jarrutusmatka, joten ei kyllä "pitkään ole ollut keskinkertainen". Nytkin Michelin ylsi ainoana kitkana parhaiden joukkoon sekä märkä että kuiva ajettavuudessa tarkan ohjaustuntuman ansiosta ja jääpidossakin parhaita kitkoja edelleen.49tkm on täysin riittävä 10tkm/vuosi talviajoa.
- Höpönlöpöä
cruzeideri kirjoitti:
On Misukalla tosiaan testivoittoja viime vuosiltakin, mutta ehkä eniten sporttisemmista renkaista, kuten Pilot Sportilla.
Juuri jossain sattui silmään tutkimus, jonka mukaan kolme vuotta vanhat renkaat ovat edelleen samaa tasoa kuin tuoreet. Saattoi olla Michelinin sponssaama ja koskea vain kesärenkaita, täytyy ehkä lukaista tuo juttu, nyt näin vain otsikon. Kuitenkin jos tuo pitää paikkansa, niin ei kumin vanhenenista kannata liikaa jännittää.Mikään sinun misukka tarinasi ei pidä paikkaansa.
- ettäjoo
tässä on taas oiken keskustelu...
- 325252352352352
Jännä ettei tuo nokian paskarengas pärjää missään muualla kuin Suomessa.. ja ei enää täälläkään kun jäivät kiinni housutkintuissa :D Kerran erehyin ostaa hakkapeliitat, yhdessä talvessa loppui pito. alle 15tkm.
- nastaa
Mitkä oli nastarenkaista hiljaisimpia? Tuo on tärkeää itselle kun auto ei ole mikään kovin hiljainen.
- 43646346
Hiljaisimmat nastat:
1. Gislaved
2. Triangle
3. Kumho
4. Nankang
5. Michelin
6. Sava
Nämä olivat alle 72dB, muut oli sitten yli 72dB. Pirelli, Yokohama ja Hankook kaikista meluisimpia nastoja.
- contihuijaus
Hankookilla muutama talvi menny ja enpä usko että parempaa voi olla nastarenkaana.
Hiljainen on ja nastat pysyy!
aikanaan contista nastat lähti helposti irti.katsastus pakotti repimään loputkin pois kun nastaero liian suuri.ja kulutuspinta oli liki uusi.- konkaah
Uusimmassa Continentalissa nastat ovat liimattu, vanhemmissa tosiaan irtoilivat ihannormaalissa kevyessä ajossakin. Samoin täällä Hankookit nykyään alla, ei mitään järkeä maksaa jonkin Cuntinentalin marginaalisesta "paremmuudesta" satasia ylimääräistä.
- kitkaa_alle
Mitenkähän kitkoissa kaytännön ajossa ero Conti vs. muut?
Tuossa testissä taisi olla selvästi paras kitkarengas, olikohan jotain arvostelukohteita joissa jokin muu oli parempi? - Vanhassavaraparempikö
Kitkat:
1. Continental 6
2. Sava
3. Goodyear ultra grip 2
4. Nokian R2
5. Hankook iZept IZ2
Hauska yksityiskohta on että kakkoseksi tullut Sava on kolmoseksi tulleen Goodyearin Ultra Grip 2:sen edeltäjä, Goodyear Ultra Grip tytärmerkin uusintapainoksena. - hankookparas
Ei sitten Nokian tuonut huijausrenkaita testiin?
taitaa contista löytyä kohta samanlainen homma. kuka luottaa Saksalaiseen rehellisyyteen-VW konsernin toimet
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1971173Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 53851
- 90850
- 46839
- 55789