Ihastunut lestadiolaiseen

AuttakaaIhastunutta

Moi! Olen 13v Tampereella asuva poika, ja olen Kristinuskoinen, mutta olen ihastunut saman ikäiseen lestadiolaiseen tyttöön molemmat tykätään toisista ja ollaan puhutta siitä. Mutta ajattelimme että ennenkuin seurustelemme niin tutustutaan toisiin. Ja tykkään tytöstä niin paljon että tekisin mitätahansa hänen takia. Olen ajatellut jos seurustelemme joskus ja suhde on hyvä niin ajoin vaihtaa Lestadiolaiseksi. Ja olen ajatellut että se voisi olla mukavaakin olla Lestadiolainen ja olen tykkään hänestä niin paljon että voisin olla varma että meillä voisi olla mukava ja mahtava tulevaisuus, Voitteko kertoa vaihtoehtoja mitä tehdä esim. Miten kerron vanhemmille tämän kaiken ja miten kerron hänelle että tekisin hänen puolesta jopa kaiken tämän.

32

742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihastuksetTullooJaMännöö

      Tampereella on useita eri lestadiolaisia. Mutta nyrkkisääntönä sanoisin, että jos 10 vuoden kuluttua tuntuu vielä samanlaiselta, niin palataan asiaan uudelleen.

      • AuttakaaIhastunutta

        Kiitos mutta olen ihastunut tyttöön enemmän kuin ennen ikinä ja haluan tehdä tämän joten jos vastaatte niin avulaampia vastauksia


      • AuttakaaIhastunutta kirjoitti:

        Kiitos mutta olen ihastunut tyttöön enemmän kuin ennen ikinä ja haluan tehdä tämän joten jos vastaatte niin avulaampia vastauksia

        Moi. Monet lestadiolaiset vanhemmat eivät pidä lastensa varhaisesta seurustelusta. Yleensä näissä piireissä sen ajatellaan alkavan lähellä aikuisuutta. Tuskin saat siis tukea tytön vanhemmilta.

        Toiseksi, hyvin monet lestadiolaiset haluavat lapsensa seurustelevan vain samaan liikkeeseen kuuluvan nuoren kanssa. Tärkeänä myös pidetään, että sukupuolisuhdetta ei aloiteta ennen naimisiinmenoa. Aika monien mielestä kädestä pitäminen on seurusteluaikana suurin läheisyys mitä sallitaan.

        Toki liikkeessä on vähän eroja ajattelutavoissa eri ihmisten ja eri lestadiolaissuuntien välillä, mutta tämä mitä kerroin, on käsittääkseni se tavallisin tapa ajatella seurustelusuhteista. Kerron tämän vain siksi, että tiedät, mihin valmistautua.

        Kertomasi perusteella haluat ottaa suhteenne vakavasti ja arvostan sitä. Toivon, että riippumatta siitä, mitä tässä nyt kertomassasi tapauksessa käy, et suhtaudu kevytmielisesti ja pintapuolisesti seurusteluun. Toivotan sinulle onnea niin seurusteluhteissa kuin muutnkin.


    • pitkäänuskossa

      Onneksi 13-vuotiaana ihastumiset eivät ole niin kauaskantoisia ja olen melko varma että vuoden päästä mielessäsi saattaa olla ihan eri pimu. Olisitko valmis olemaan suurperheen isä. Uskonvakaumus ei saa olla riippuvainen tunne- ja ihmissuhteista.

      • UseinMielessä

        Elä höpise minä ihastuin oman luokan vaaleaan ponnari päiseen nättiin ja miellyttävään tyttöön enkä ole siitä vieläkään päässyt eroon ja tästä on jo aikaa 50 vuotta. Kyllä ihastukset voivat kestääkin hyvin pitkään.


      • "Onneksi 13-vuotiaana ihastumiset eivät ole niin kauaskantoisia ja..."

        Minusta on vähän arroganttia aliarvioida 13-vuotiaan rakastumista. Miltä itsestäsi tuntuisi olla korviasi myöten rakastunut ja sitten joku vaari kylmästi lyttää koko jutun sanomalla ettei tuonikäisellä voi olla todellista rakkautta?

        Jos ei ole kestävää, ei sitten, mutta aika sen näyttää kunkin yksilön kohdalla. Olen nähnyt tapauksia jossa vanhempien taitamattomalla puuttumisella on saatu aikaan suuria vahinkoja. Toki vanhempien tehtävä on auttaa omalla kokemuksellaan, mutta se vaatii toisinaan suurta herkkyyttä ja tilannetajua.


      • haittaluokka12
        Eslest kirjoitti:

        "Onneksi 13-vuotiaana ihastumiset eivät ole niin kauaskantoisia ja..."

        Minusta on vähän arroganttia aliarvioida 13-vuotiaan rakastumista. Miltä itsestäsi tuntuisi olla korviasi myöten rakastunut ja sitten joku vaari kylmästi lyttää koko jutun sanomalla ettei tuonikäisellä voi olla todellista rakkautta?

        Jos ei ole kestävää, ei sitten, mutta aika sen näyttää kunkin yksilön kohdalla. Olen nähnyt tapauksia jossa vanhempien taitamattomalla puuttumisella on saatu aikaan suuria vahinkoja. Toki vanhempien tehtävä on auttaa omalla kokemuksellaan, mutta se vaatii toisinaan suurta herkkyyttä ja tilannetajua.

        Olen jonkin verran perehtynyt ihmisen kasvusta lapsesta nuoreen ja sitten aikuisuuteen, siis aivotoiminnan kautta, lääketieteessä todistettuihin aivojen kykyihin toimintaan missäkin vaiheessa elämää.
        Ihmisen se osa aivoista, etuotsalohkot, joiden kautta kehittyy kyky tehdä johtopäätöksiä, kyky kontrollointiin ajatuksista ja toiminnasta, siis toimia rationaalisesti, kehittyvät vasta parikymppisenä, siis aikuisiässä. Siihen asti "etuotsalohkoina" toimivat vatehdään yhdessä muutakin nhemmat, kasvattajat ja muut aikuiset.
        Totea ketjun aloittajalle, että tuon ikäisenä voi olla vain kavereita, ei seurustelukumppaneita siinä mielessä, että tehdään yhdessä jotain fyysistä. Keskittykää nuorena olemiseen, aikuisuus on vielä kaukana edessä.
        Sinun tulee, näin omasta kokemuksestani voin todeta, rukoilla sitä, että Pyhä Henki voisi ohjata sinun toimiasi ja puheitasi vanhempiesi kanssa, suhteessa tyttöön, suhteessa uskoon. Tärkeää on, että avoimesti ja rehellisesti toimit heidän kanssaan. Kipuja tulee, jos et kuuntele vanhempiasi ja kasvattajiasi.


      • haittaluokka12 kirjoitti:

        Olen jonkin verran perehtynyt ihmisen kasvusta lapsesta nuoreen ja sitten aikuisuuteen, siis aivotoiminnan kautta, lääketieteessä todistettuihin aivojen kykyihin toimintaan missäkin vaiheessa elämää.
        Ihmisen se osa aivoista, etuotsalohkot, joiden kautta kehittyy kyky tehdä johtopäätöksiä, kyky kontrollointiin ajatuksista ja toiminnasta, siis toimia rationaalisesti, kehittyvät vasta parikymppisenä, siis aikuisiässä. Siihen asti "etuotsalohkoina" toimivat vatehdään yhdessä muutakin nhemmat, kasvattajat ja muut aikuiset.
        Totea ketjun aloittajalle, että tuon ikäisenä voi olla vain kavereita, ei seurustelukumppaneita siinä mielessä, että tehdään yhdessä jotain fyysistä. Keskittykää nuorena olemiseen, aikuisuus on vielä kaukana edessä.
        Sinun tulee, näin omasta kokemuksestani voin todeta, rukoilla sitä, että Pyhä Henki voisi ohjata sinun toimiasi ja puheitasi vanhempiesi kanssa, suhteessa tyttöön, suhteessa uskoon. Tärkeää on, että avoimesti ja rehellisesti toimit heidän kanssaan. Kipuja tulee, jos et kuuntele vanhempiasi ja kasvattajiasi.

        "Ihmisen se osa aivoista, etuotsalohkot, joiden kautta kehittyy kyky tehdä johtopäätöksiä, kyky kontrollointiin ajatuksista ja toiminnasta, siis toimia rationaalisesti, kehittyvät vasta parikymppisenä, siis aikuisiässä. Siihen asti "etuotsalohkoina" toimivat vatehdään yhdessä muutakin nhemmat, kasvattajat ja muut aikuiset."

        Tässä ei nyt niinkään ole kyse ihmisen fyysisestä kehityksestä ja sen tarkasta ymmärtämisestä, vaan siitä, että ihastuksen kokenut nuori kohdataan tavalla, jonka hän ymmärtää ja voi hyväksyä (huom: en siis tarkoita toisen ajatusten hyväksymistä vaan ihmisen kohtaamista). Laaja tietomme ihmisen kehityksestä ja sen tuottama nenänvartta pitkin katseleminen ei paljon auta eikä tue, eikä sen sanominen, että toinen on niiiiin kehittymätön ja nuori (ihan riippumatta siitä, mikä tosiasiallinen tilanne on).

        Sanot, että tuon ikäisenä voi olla vain kavereita, ei seurustelukumppaneita siinä mielessä, että tehdään yhdessä jotain fyysistä.

        Me emme määrittele seurustelukumppanuutta. Se asia on usein kuten se koetaan. On sitten eri juttu, onko ihminen kypsä siihen vai ei. 13-vuotias on usein jo siinä vaiheessa, että silloin tehdään yhtä sun toista fyysistä, niin epätoivottavaa kuin se onkin, ja vaikka hän ei ehkä ymmärrä seurustelun tuomaa vastuuta. Et ehkä ole huomannut, että nuoret kehittyvät fyysisesti nopeammin kuin meidän ollessamme tuossa iässä (oletan, että olet pappaiässä kuten minäkin), ja elävät ihan erilaisessa maailmassa.


      • vammaluokka12
        Eslest kirjoitti:

        "Ihmisen se osa aivoista, etuotsalohkot, joiden kautta kehittyy kyky tehdä johtopäätöksiä, kyky kontrollointiin ajatuksista ja toiminnasta, siis toimia rationaalisesti, kehittyvät vasta parikymppisenä, siis aikuisiässä. Siihen asti "etuotsalohkoina" toimivat vatehdään yhdessä muutakin nhemmat, kasvattajat ja muut aikuiset."

        Tässä ei nyt niinkään ole kyse ihmisen fyysisestä kehityksestä ja sen tarkasta ymmärtämisestä, vaan siitä, että ihastuksen kokenut nuori kohdataan tavalla, jonka hän ymmärtää ja voi hyväksyä (huom: en siis tarkoita toisen ajatusten hyväksymistä vaan ihmisen kohtaamista). Laaja tietomme ihmisen kehityksestä ja sen tuottama nenänvartta pitkin katseleminen ei paljon auta eikä tue, eikä sen sanominen, että toinen on niiiiin kehittymätön ja nuori (ihan riippumatta siitä, mikä tosiasiallinen tilanne on).

        Sanot, että tuon ikäisenä voi olla vain kavereita, ei seurustelukumppaneita siinä mielessä, että tehdään yhdessä jotain fyysistä.

        Me emme määrittele seurustelukumppanuutta. Se asia on usein kuten se koetaan. On sitten eri juttu, onko ihminen kypsä siihen vai ei. 13-vuotias on usein jo siinä vaiheessa, että silloin tehdään yhtä sun toista fyysistä, niin epätoivottavaa kuin se onkin, ja vaikka hän ei ehkä ymmärrä seurustelun tuomaa vastuuta. Et ehkä ole huomannut, että nuoret kehittyvät fyysisesti nopeammin kuin meidän ollessamme tuossa iässä (oletan, että olet pappaiässä kuten minäkin), ja elävät ihan erilaisessa maailmassa.

        Ei tuo pidä paikkaansa, että nuoret kehittyisivät nopeammin nykyisin kuin aiemmin, oli kyse
        fyysisestä tai henkisestä kehittymisestä. Ainakaan aivojen kasvu ei ole edennyt niin, että pikaisempi kehittyminen olisi mahdollista.
        Nykymaailmassa kuvitellaan vain, että lapsi/nuori on niin kehittynyt ja niin aikaisin, että pystyy itsenäisesti tekemään päätöksiä elämässään. Vanhemmat ovat myös enenevässä määrin lasten kavereita, ei kasvattajia, joten senkin takia lapselta ja nuorelta otetaan pois se aika, jolloin pitäisi olla vain ikäisensä, ei tasavertoinen kasvattajiensa kanssa, ymmärryksissä ja toimissansa.
        Kun toteat, että nuori kehittyy fyysisesti nopeammin kuin aikaisemmin, niin sepäs johtaakin siihen, että henkisesti tehdään sellaista, mikä ei kuulu aikaan ennen aikuistumista. Totta on, että eletään erilaisessa maailmassa nyt kuin ennen vanhaan, siksi onkin niin murheellista, että lapsilta ja nuorilta vaaditaan sellaista, mihin heidän kykynsä eivät riitä, siis rationaaliseen ja syy-seuraussuhteiden käsittelyyn.


      • haittaluokka12 kirjoitti:

        Olen jonkin verran perehtynyt ihmisen kasvusta lapsesta nuoreen ja sitten aikuisuuteen, siis aivotoiminnan kautta, lääketieteessä todistettuihin aivojen kykyihin toimintaan missäkin vaiheessa elämää.
        Ihmisen se osa aivoista, etuotsalohkot, joiden kautta kehittyy kyky tehdä johtopäätöksiä, kyky kontrollointiin ajatuksista ja toiminnasta, siis toimia rationaalisesti, kehittyvät vasta parikymppisenä, siis aikuisiässä. Siihen asti "etuotsalohkoina" toimivat vatehdään yhdessä muutakin nhemmat, kasvattajat ja muut aikuiset.
        Totea ketjun aloittajalle, että tuon ikäisenä voi olla vain kavereita, ei seurustelukumppaneita siinä mielessä, että tehdään yhdessä jotain fyysistä. Keskittykää nuorena olemiseen, aikuisuus on vielä kaukana edessä.
        Sinun tulee, näin omasta kokemuksestani voin todeta, rukoilla sitä, että Pyhä Henki voisi ohjata sinun toimiasi ja puheitasi vanhempiesi kanssa, suhteessa tyttöön, suhteessa uskoon. Tärkeää on, että avoimesti ja rehellisesti toimit heidän kanssaan. Kipuja tulee, jos et kuuntele vanhempiasi ja kasvattajiasi.

        Katsopa tätä:

        https://yle.fi/ylex/uutiset/murrosika_alkaa_entista_aikaisemmin__lapsiin_piikitetaan_hormoneja/3-7578393

        Muitakin artikkeleita löytyy.


      • haittaluokka13

      • haittaluokka13 kirjoitti:

        Mitä sitten? Olen tutustunut asiaan perhetyneisiin ammattilaisiin, olen ollut lapsten, nuorten ja perheiden kanssa työni puolesta paljon. Juttuja riittää mediassa, mutta totuus löytyy sieltä missä näiden asioiden kanssa eletään.

        "Olen tutustunut asiaan perhetyneisiin ammattilaisiin, olen ollut lapsten, nuorten ja perheiden kanssa työni puolesta paljon."

        Itse alaa opiskelleena ja akateemisen loppututkinnon suorittaneena voin vakuuttaa sinulle, että yllä mainittu artikkeli pitää yhtä tosiasioiden kanssa. Tarkista vaikka noilta tietämiltäsi ammattilaisilta. En tunne liikkeen käytäntöjä riittävästi, mutta on sanottava, että Eslestin levollinen, nuoren kanssa samalta korkeudelta puhuva tyyli uppoaa paremmin. Tehän tähtäätte ihan samaan päämäärään, mutta Eslest tekee sen paljon taitavammin. Olette kuitenkin kummatkin loppujen lopuksi fundamentalisteja, toinen vain taitavampi kuin toinen.


    • ihastuksetTullooJaMännöö

      Suurperheestä ei tiedä. Mutta kuten aiemmin sanoin, ihan ensimmäiseksi on tiedettävä mistä lestadiolaisporukasta henkilö on. Ja sitten kymmenen vuoden kuluttua palataan asiaan jos se on silloin vielä elinvoimainen.

      • "auttakaa ihastunutta"
        -
        Saako sen ikäinen ihastua, ja jos saa niin kuinka suuresti.
        Kysyy epätietoinen hämeestä, Päijäthämeestä.
        -


      • JJanne1993
        teuta01 kirjoitti:

        "auttakaa ihastunutta"
        -
        Saako sen ikäinen ihastua, ja jos saa niin kuinka suuresti.
        Kysyy epätietoinen hämeestä, Päijäthämeestä.
        -

        Moi! Ite oon 24v Itse ihastuin myös 13 vuotiaana Lestadiolaiseen vaikka en ollut itse ja kului vuosi niin seurustelimme vähän yli kolme vuotta myöhemmin vaihdoin uskoa Lestadiolaiseen ja meillä on 6 lasta, ja minkäikäinen tahansa saa ihastua.


      • enhänmiekääntiiä
        teuta01 kirjoitti:

        "auttakaa ihastunutta"
        -
        Saako sen ikäinen ihastua, ja jos saa niin kuinka suuresti.
        Kysyy epätietoinen hämeestä, Päijäthämeestä.
        -

        saako teutan ikäinen (huom. Olga) ihastua, kysyy epätietoinen


    • Tervetuloa-

      Sinulle "AuttakaaIhastunutta" tiedoksi. Lestadiolaiset ovat kristinuskoisia, eli kristityitä. Heillä on myös Lutherin usko. Luther on puhdistanut uskon paavin pimeydestä. Kun luterilainen usko alkoi maallistumaan, niin Jumala herätti Laestadiuksen, joka alkoi saarnaamaan lapin kansan seassa olevia paheita vastaan. Tästä syntyi suuri heräys, joka levisi rajojen yli ja jopa valtamerien yli.

      Kuten Luterilaisuudesta, niin myös lestadiolaisuudesta on lähtenyt eri ryhmiä. Jeesus opetti, että seurakuntaan tullaan uudensyntymisen kautta, ei siis liittymällä. Tosin monessa joukossa on niin, mutta elävään kristillisyyteen tullaan uudensyntymisen kautta. Ihiselle pitää tulla synnitunto, murhe synninnistä ja halu saada ne anteeksi. Luther opettaa tällaista etsimään seurakunnan.

      On kuitenkin hyvä, jos alat käydä seuroissa, sillä usko tuulo kuulosta ja kuulo saarnatun sanan kautta.Ota siis osoitteeksi Kurjentaival 22 Viinikassa.

      • "Tervetuloa"
        -
        en minä menisi kurjentaipaleelle , vaan
        siihen uuteen popposeen Seurakunta talolle.
        jonka ovat lupautuneet ostamaan 2 v. jälkeen .
        -


    • imisänsianpotsi

      13- vuotias etkä osaa äidinkieltäsi kirjoittaa!
      Teutan elämäkin saa pian väriä. Pakkasten tultua..

      • "Imisänsianpotsi"
        -
        et osaa sinäkään se on pötsi.
        -


      • uteliasOlen

        miten pakkanen tähän liittyy?


      • olkiyr77ij
        uteliasOlen kirjoitti:

        miten pakkanen tähän liittyy?

        Alkaa hakkuut. Puut on kait jo leimattu.


      • nöfnöfnöf
        teuta01 kirjoitti:

        "Imisänsianpotsi"
        -
        et osaa sinäkään se on pötsi.
        -

        Ojenna teuta01 toki edelleenkin oikeinkirjoitusasioissa muita.
        Olethan itse tunnettu lähes täydellisenä mestarina tekstin laatimisen suhteen.
        Enkä juuri muista havainneeni virheitä kirjoituksissasi.


    • AuttakaaIhastunutta

      Kiitos kaikkien avusta, mutta apu-kommentteja voi laittaa lisää olen jo "edistynyt" asiassa mutta kertokaa asioita miten voin edistää sitä että aion "liittyä" lestadiolaisiin.

    • OleJärkeväNyt

      Hylkää muija...voit tulla vaikka hyväksikäytetyksi vielä....nuo piirit ovat kuuluisia näistä asioista...

    • ”Kiitos kaikkien avusta, mutta apu-kommentteja voi laittaa lisää olen jo "edistynyt" asiassa mutta kertokaa asioita miten voin edistää sitä että aion "liittyä" lestadiolaisiin.”

      Suosittelen, että käyt täännöllisesti esikoislestadiolaisten seuroissa ainakin puoli vuotta ja katsot, tekeekö saarnattu ja luettu sana mitään sinussa. Päättele sitten, onko tämä sinua varten vai ei. Seuroissa voi käydä sitoutumatta vielä mihinkään. Ei kannata hätäisesti tehdä mitään päätöksiä suuntaan tai toiseen.

    • uulliiinaaa

      Jos menet eskoisiin kirkkokierroksiin ota kitara mukaan keväiset esikot saavat kitaristin ehkä

      • Vahingonlaukaus

        Hei,ala soittaa sitä kitaraa jos vaikka pääsisit siitäkin pakkomielteestäsi.


    • Voi_elämänkevät

      Hei! Nämäkin tekstit paljastavat, millä tasolla esikoislestadiolaisuudessa kuljetaan, joten kannattaa harkita tarkkaan.

      • seniinvaimeestisoi

        Tais kitara vai kiharat kalahtaa


    • EX-lessu

      Sinuna pysyisin kaukana lesta tytöistä. Itse neljän eri lessumuijan kanssa seurustelun jälkeen voin kertoa että suurimmalla osalla päässä vähän vikaa. Saattaa myös olla että omalle kohdalle ovat sattuneet ainoat psykopaatit liikkeestä.

      • NäinMinäTeen

        Mitä väliä jos antaa herkästi? Nauttii aikansa ja sitten vaihtaa toiseen herkästi antavaan..Munat tykkää..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3608
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      198
      1720
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1347
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      148
      1224
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      865
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      56
      833
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      830
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe