Onko jo hankittu ajokokemusta?

automotives

Onneksi sivistyneemmissä vanhoissa autoteollisuusvaltioissa ymmärretään vielä ajo-ominaisuuksien päälle kuten myyntitilastotkin näyttävät. Suomessa täysin toisarvoiset ominaisuudet ovat prioriteetteina ja kiinnostuksenkohteina valitettavan monille autojen suhteen. Kokemuksen puutteesta johtuen luulot, uskomukset, tarut, taruolennot, hobitit ja menninkäiset vaivaavat autokeskustelua, mutta kuitenkin käy ilmi että monilla kommentoijilla ei ole metriäkään kokemusta 2010-luvun takavedosta ja sen paremmuudesta etuvetoiseen ja jopa nelivetoiseen nähden.

Onneksi sivistyneemmissä vanhoissa autoteollisuusvaltioissa ymmärretään vielä ajo-ominaisuuksien päälle kuten myyntitilastotkin näyttävät. Suomessa täysin toisarvoiset ominaisuudet ovat prioriteetteina ja kiinnostuksenkohteina valitettavan monille autojen suhteen. Kokemuksen puutteesta johtuen luulot, uskomukset, tarut, taruolennot, hobitit, menninkäiset vaivaavat autokeskustelua, mutta kuitenkin käy ilmi että monilla kommentoijilla ei ole metriäkään kokemusta 2010-luvun takavedosta ja sen paremmuudesta etuvetoiseen ja jopa nelivetoiseen nähden. Volvonkin myynnistä suuri osuus tulee Pohjoismaista, Ruotsissa markkinaosuuden ollessa n. 25%. Tässäpä skodapojalle Euroopanlaajuinen totuus eikä vain Uudenmaan reuna-alueen myyntitilastojen tarkkailu skodakiimassa.

Vielä teinipoikana luulin tosiaan etuvetoisen 200hv coupe-mallisen autoni olevan se kovin rassi, mutta onneksi laaja-alaisen kokemukseni kautta niin autoteollisuuden palveluksessa testaustoiminnoissa, vapaa-ajalla rata-ajossa ja arkiliikenteessäkin huomannut, että vetotapojen ykköslista kohdallani on: 1. Takaveto 2. Neliveto 3. Etuveto / Polkupyörä

Euroopan myydyimmät autot keskikokoinen Premium-segmentti 2017 6kk:

Premium midsized car segment 2017-H1 SALES


1. Mercedes-Benz C-Class 97.484

2 Audi A4 / S4 / RS4 78.204

3 BMW 3-series 72.096

4 BMW 4-series 36.207

5 Audi A5 / S5 / RS5 32.618

6 Volvo S60/V60 24.707

7 Alfa Romeo Giulia 19.156

8 Jaguar XE 11.801

9 DS5 (Citroen) 3.359

10 Lexus IS 3.076


Esimerkiksi "Suomikiimassa" kovasti myytyä Skoda Octaviaa myyty samalla aikavälillä koko Euroopassa:

Skoda Octavia: 118 697

Skoda Superb: 44 341

M-B E-Class: 67 957


PS: Onko jo ensimetrit ajokokemusta hankittu 2010-luvun takavetoisella?

Hyvää työpäivää, enpä jaksa kokemattomuuteenne enää juurikaan puuttua, vaikka RS-hurmiota näkee/kuulee edelleen liikaa johon yleensä vastaan hymyillen tai naureskellen sitten myöhemmin lippispettereille.

34

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maajussi.Akseli

      No, meillä ainakin on Valtra -14....Tykkään, että on laitettu takavetoisena.

    • MikäSuaVaivaa

      Takatuupparipoika on liekeissä jälleen. Vai oikein kokemusta, hihii.

    • Leffafani

      "Hyvää työpäivää,..."
      Siis teollisuusvartija tai bussikuski? Näitä Kaurismäen syrjäytyneitä karrikatyyreja.

      • FactChecking

        RS-kiimassa pihisevälle skodatrollille myös sunnuntait ovat "työpäiviä"


    • Tilastotietoa

      Jottei totuus unohdu niin laitetaan vertailun vuoksi kuitenkin oikeat Skodan myyntiluvut viime vuosilta, koko Eurooppa:

      Skoda All Models MarketShare

      2016 654.562 4,36%
      2015 612.579 4,34%
      2014 571.658 4,42%
      2013 501.442 4,09%
      2012 489.497 3,90%
      2011 495.470 3,58%

      Jakaa nuo kahdella niin saa karkesti puolen vuoden myynnit. Turha tänne tulla mainostamaan vakuutusyhtiöidenkin onnettomuusaltteimmiksi luokittelemia kulkupelejä, kun markkinoilla on saatavilla turvallisia perheautoja, joissa hinta/laatu on kohdallaan. Naurettavaa hehkuttaa autoja, joissa arvo putoaa jonkun Octavian verran vuodessa...parissa.

      • marginaalinen.merkki

        On kyllä halppis merkillä pienet myyntiluvut. itäblokki ja suomihan siellä lienee kärkipäässä. Ruotsissa näkee hyvin vähän skodia verrattuna Suomeen.


    • KaikilleTeille

      Aloittajan kriteerit olivat "teinipoikana" samat, kuin nyt. Hän on aikamies-teinipoika ja täyttymys on toteuttaa haaveita, jotka eivät muutu. Se on Elämä?

      Toiset aikuistuvat, perustavat perheen, kokonaisuudessaan ottavat vastuuta myös muista. Toisarvoista elämää toki, jos on teinipoika.

      Ps. Hyvinhän Skoda myy. Sekö harmittaa?

      • laatuautoilija

        Ei se kyllä noilla myyntiluvuilla hyvin myy. Ja Suomi ja itäblokin maat nostaa tuota prosenttia, sivistysmaissa sitä ei paljoa suosita. Ei ainakaan se harmita, että skoda EI myy hyvin, päinvastoin.


      • Kaksoistandardit
        laatuautoilija kirjoitti:

        Ei se kyllä noilla myyntiluvuilla hyvin myy. Ja Suomi ja itäblokin maat nostaa tuota prosenttia, sivistysmaissa sitä ei paljoa suosita. Ei ainakaan se harmita, että skoda EI myy hyvin, päinvastoin.

        Ja Suomi ei ole sivistys maa? Ei myydä USA:ssa ja vähän Venäjällä, siis vain takapajuisissa maissa, kuten Suomessa, Saksassa, Ruotsissa ja Sveitsissä?

        Mitkä myyntiluvut kelpaavat, jos "noi" eivät?


      • Antimotives
        laatuautoilija kirjoitti:

        Ei se kyllä noilla myyntiluvuilla hyvin myy. Ja Suomi ja itäblokin maat nostaa tuota prosenttia, sivistysmaissa sitä ei paljoa suosita. Ei ainakaan se harmita, että skoda EI myy hyvin, päinvastoin.

        Mitä teinipoika joistain myyntiluvuista ymmärtää.


      • äigänopesi
        Kaksoistandardit kirjoitti:

        Ja Suomi ei ole sivistys maa? Ei myydä USA:ssa ja vähän Venäjällä, siis vain takapajuisissa maissa, kuten Suomessa, Saksassa, Ruotsissa ja Sveitsissä?

        Mitkä myyntiluvut kelpaavat, jos "noi" eivät?

        Ei taida olla "sivistys maa" kun et osaa edes kirjoittaa.


      • MaisteriLarvanto
        äigänopesi kirjoitti:

        Ei taida olla "sivistys maa" kun et osaa edes kirjoittaa.

        Ähä kukutti, sano trolli, kun sisältö ei kelpaa.


    • automotives

      Takaveto paras ratkaisu sähköautoon. Näin on Volkswagenkin myöntänyt, vaikka siellähän tietenkin autoista tietämättömät konttorirotat pistävät insinööreille vastaan tässä asiassa. Volkswagen onkin suunnitellut siirtyvänsä sähköautoissaan takavetoon kuten viimeisin alustarakenne ja voimansiirron toteutus osoittavat.

      Kun mietitään, että akusto sijoitetaan auton pohjaan ja vetopyörästön sijoittaminen eteen tai taakse on kustannuksiltaan sama, niin on itsestään selvää että takavetoinen vaihtoehto kannattaa valita jo ajo-ominaisuuksienkin takia. Painonjakaumaltaan etuvetoinen sähköauto olisi tällä akustosijoittelulla n. 52/48% ja vastaavasti takavetoinen sen 48/52%. Takavetoinen pieksisi niin vetopidoltaan varsinkin kuivalla mutta myös lumella etuvetoisen sähköauton mennen tullen. Ajonautinnon ostalta ja ajodynaamiikan kohdalla takavetoinen on paras ratkaisu muutenkin. Käsiteltävyydeltään takavetoinen malli olisi ylivertainen etuvetoiseen nähden.

      Onko skodistilla vielä metriäkään kokemusta millään 2010-luvun takavetoisella autolla? Edes perinteisillä bensa/diesel-moottoreilla? Turha mainita jotain vm. 1994 ritsaa, koska luulisi skodistillekin olevan itsestään selvää, että 2016 takavetoinen on aivan eri maailmasta kaikin puolin.

      Siksi en ole ikinä verrannut esim. 90-luvun Skoda Favoritia moderneihin autoihin, koska se on silkkaa idiotismia, vaikka skodapoika itse takavetoisten suhteen näin tekeekin täydellisessä kokemuksen puutteessaan.

      • LaatuaVaiSenTuntua

        Taisit matkata 90-luvulla Favoritin kyydissä ja hävetti, kun naapurin kasari-bimmerissä oli tummennetut lasit. Tai jotain muuta "oikealla tavalla" vertailukelpoista. Toisarvoisista eroista en lähde toki arpomaan...😀


    • automotives

      Kierrellen, kaarrellen yrittää skodafanaatikko etuvetoineen nykiä tilanteesta pois, jotta ei tarvitse vastata alkuperäiseen kysymykseen metsään menevillä arvauksillaan.

      Kysynpä uudestaan: Onko metriäkään ajokokemusta 2010-luvun modernista takavedosta? Ja jos on niin voiko ajokilometrit laskea kahden käden sormilla kuten vähän epäilen? Amatööri...

      • KQLMEKAKARAAJARAKKIorg

        Noh, takavetoisista tulee kokemusta vuositasolla karkeasti 100.000km, kokonaiskilometrit lähestyvät neljäämiljoonaa. Paljonkos "ammattilainen😂"
        Nulikka, olet nolo!


    • Varttuneempi

      Aloittajan olisi syytä hankkia elämänkokemusta vielä pitkään, jotta ei antaisi uhoilullaan ja lapsekkailla 0–100 km/h -numeroiden hokemisillaan niin säälittävän nulikkamaista vaikutelmaa.

      Itse takavetoisella ajavana tunnen aitoa myötähäpeää.

    • AikuistenOikeasti

      Kierrellen ja kaarrellen aloittaja ei pysty hyväksymään, että perinteisesti takavetoisia autoja valmistaneet yritykset ovat alkaneet tuottaa myös etu- ja nelivetoisia autoja. He ovat hankkineet sitä kokemusta?

      Jos takaveto on ainoa oikea ja kehittynyt ylivoimaisesti, miksi samaan aikaan tuotantoa laajennetaan toisaalle?

      Nämä.ovat vain autoja, hanki elämänkokemusta.

    • kokomusta

      "Onneksi sivistyneemmissä vanhoissa autoteollisuusvaltioissa ymmärretään vielä ajo-ominaisuuksien päälle kuten myyntitilastotkin näyttävät. Suomessa täysin toisarvoiset ominaisuudet ovat prioriteetteina ja kiinnostuksenkohteina valitettavan monille autojen suhteen."

      Ajo-ominaisuudet mukavuutta lukuunottamatta ovatkin aika toisarvoisia seikkoja nykyisillä nopeusrajoituksilla ja teiden päällysteillä. Ja paremmissakaan oloissa niistä ei ole minkäänlaista iloa muille kuin kuljettajalle. Autotoimittajilla riittää palstamillimetrejä jollekin ohjauksen keskialueen keinotekoiselle tunnottomalle kohdalle tms. trivialiteetille, kun taas kaikkien autossa olijoiden kannalta olennainen juttu eli alustan kyky eristää tärinää mainitaan jossain sivulauseessa.

      • AikuistenOikeasti

        Olen antanut itselleni kertoa, että autojen ajo- ja käyttöominaisuudet ovat kehittynet valtavasti viimeisten vuosikymmenien aikana, vaikka periaatteessa edelleen on ne samat neljä pyörää ja polttomoottori pääsääntöisesti. Oma elämänkokemus tämän myös vahvistaa.

        Kun kaikki autot ovat riittävän hyviä tiellä pysymiseen, voi painottaa "epäolennaisuuksia". Joillekin se on 0 - 50 kmh-kiihtyvyys, toiselle tavaratilan järjestelyt...


    • Ajokokemustavagarena

      lisää hienoja ominaisuuksia jotka ovat uuden skodan harmeina

      No niin 1,5 kk ajettu Skoodalla ja 3500 km. Vikoja on yllinkyllin, ei voi mitään >:(

      Ollut jo kerran huollossa ja mitään vikaa ei löytynyt. Menee kohta pian uudestaan. Eipä nämä tämän palstan kertomukset aivan tuulesta temmattuja ole. Pienimmistä vioista aloittaen:

      - Ikkunat huurtuu sisältä todella helposti. Tosin siitä pääsee nopeasti eroon suuremmalla tuuletuksella. Miten sitten talvella, se jää nähtäväksi.

      - Sadetunnistin toimii ihan miten sattuu. Tihkuasennossahan sen pitää olla, että automaatti toimisi? Sadekuuron yllättäessä aloittaa pyyhkimisen kun sitä sattuu huvittamaan. Sateen loppuessa ja tuulilasin ollessa melkein vedetön, pyyhintä saattaa jatkua kiivaana. Täysi vitsi koko sadetunnistin!

      - (Taka)jarrut vapautuvat melko hitaasti? Tästä johtuen silloin tällöin ulinaa, kun palat vielä ottavat kiinni.

      - Mielestäni etupäästä kuuluu hankaavaa ääntä, kun eturenkaat on reilusti kääntyneenä esim. risteyksessä. Täällä joku kertoi, että vain vasemmalle kääntyessä. Sitä en osaa sanoa, pitää vielä kokeilla.

      - Ainakin kuskin oven puolelta kuuluu selvästi tuulen suhinaa. Aivan kuin ovi ei olisi kunnolla kiinni tai tiivisteet on huonot. Tästä joku mainitsi aikaisemmin.

      - Xenonit näyttävät aivan liian ylös pitkillä. Pimeällä maantiellä reunatolpat eivät loista ja kirkkain kohta näkyy puissa, kun ollaan mutkassa tasaisella tiellä. Kaverin kaverin RS:ssä sama vika. Saivat huollossa kuntoon.

      - Ja tietenkin se vasen xenon harittaa vasemmalle pusikkoon valojen ollessa auto-tilassa. Siis mitä ihmeen järkeä??? Huollossa muka täysin tuntematon asia. Manuaaliasennossa valot suoristuvat heti näyttämään eteenpäin niinkuin pitääkin.

      - Moottoritilasta kuuluu metallinen ujellus/vinkuna tämän tästä ja pahenee pikku hiljaa. Kuin sirkkelin ääni, mutta tietenkin hiljaisempi. Nopeudella ei ole väliä, kuuluu myös parkissa ollessa.

      - En tiedä kuvittelenko vain, mutta tämä on rauhattomampi ajettava kuin edellinen Octavia 2010. Vähänkin huonokuntoisella maantiellä 100 km/h ajettaessa meno on jotenkin huteraa. 80 km/h on selvästi helpompaa. Mielestäni täällä joku kertoi samasta asiasta. Toisaalta jos päästän ratista irti, niin auto menee kyllä suoraan melko pitkän matkan. Hutera tuntemus alkaa heti, kun tartun rattiin. Tuulisella ilmalla ajo on todella rasittavaa.

      Vertaan tätä nykyistä tietenkin vuoden 2010 Octaviaan ja mitään näistä vioista ei ollut siinä. Itseasiassa siinä ei ollut oikeastaan mitään vikaa. Laatu on siis huonontunut? Auto on kylläkin hyvännäköinen, tehokas moottori, runsaat varusteet ja kohtalaisen hyvät sisämateriaalit, mutta kun noita vikoja riittää. Sanoisin, että olen hyvin pettynyt, jos näitä ei saada kuntoon.

    • Moniongelmainenritsa

      Iiika halpuutus näkyy ja tuntuu.

    • automotives

      Yhdelläkään ei vieläkään mainintaa siitä, että olisi kokemusta. Tietenkin Kolmikanakranaatti kehuu kuinka on ajanut rekalla hurjia määriä, kuten toisessa keskustelussa asian ilmaisee. Hänellä ei siis ollutkaan paskaakaan kokemusta 2010-luvun takavetoisista henkilöautoista tai sporteista.

      Ajokokemuksella kehuskelu jollakin kuorma-autolla tai sitä isommalla vehkeellä on kuin vertaisi ajokokemusta takavetoiseen henkilöautoon esimerkiksi siihen että on ajanut kolmipyörällä ja luulee tietävänsä jotakin moottoripyöristä.

      Paskaakaan ei siis todellisuudessa ollut kokemusta. Milloin ajattelitte hankkia ajokokemusta vai oletteko nyt pulassa kun ei voi muistuttaa kaikenmaailman koeajotapahtumista ja muista mahdollisuuksista jne.?

      • anal-logiaa

        Ei ole eikä tule. En ajatellut myöskään lähteä turistimatkalle Marsiin.


      • FactChecking
        anal-logiaa kirjoitti:

        Ei ole eikä tule. En ajatellut myöskään lähteä turistimatkalle Marsiin.

        Näin se skodisti vetää keskustelun tahallaan lekkeriksi kun tiedot ei riitä.


      • FartBurstingFacts
        FactChecking kirjoitti:

        Näin se skodisti vetää keskustelun tahallaan lekkeriksi kun tiedot ei riitä.

        Ohhoh, niinkuin automulkvistin vedätys olisi vakavaa asiaa? Sitä vakavampaa hänelle...


      • äutömulquist

        Toi on ihan ääliö


    • automotives

      muut tuntuu kun Autobild mitannut:

      2017 Octavia RS DSG 230hv etuveto:
      0-50 km/h: 3,0s
      0-100 km/h: 6,9s

      2015 Mercedes C250d A 204hv takaveto:
      0-50 km/h: 2,3s
      0-100 km/h: 6,9s

      Voisi sanoa, että etuvetoinen "urheiluauto" pyörii pahasti kaupunkiajossa ja alhaisen nopeuden pyörittelyssä normaalina ekologisena diesel-mallina markkinoidun takavetoisen perheauton jaloissa.

      • EthänOleAmispoika

        Hihii, 0-50 kiihdyttelijäpoika iskee taas viiltävästi ja painokkaasti.


      • rahaahaa

        15 tonnia lisähintaa 0,7 sekunnin säästöstä. Aika on rahaa.


    • 1200l_neverdies

      On ollu kokemusta latasta, joka on kuulemma parempi kun soota. 1200l malli 1984. Oikeen moterni kauhukaappari.

    • Muodokas_Buick

      Mercedes C250d A pahannäköinen ja kallis limppu. Rahalle on muuta käyttöä, kuin joku Goebbels-stondis.

      • automotives

        Niin sinulle ulkonäköasia on niin kovin tärkeä kun edes sisällä et ole päässyt istumaan puhumattakaan siitä että olisit päässyt ajamaan tuollaisella. Ulkonäköpaketilla "AMG" ulkonäkö muuttuu todella hienoksi.

        Mielestäni autokeskustelut pitäisi jakaa kahteen erilliseen osioon keskustelijan mukaan:
        1. Osio niille, joilla on oikeasti ajokokemusta, näkemystä ja aitoa kiinnostusta autoihin
        2. Osio niille (kuten sinä ja monet VAG-fanit), jossa ihastellaan autojen ulkonäköä, mietitään vanteiden ja spoilereiden värisävyjä (huom.etuvetoisessa autossa, sinänsä vitsi jo sekin), mietitään kuinka touch screen on niin kiva ja muut command & multimediajärjestelmät ovat niin noloja. Unelmoidaan tehokkaasta etuvetoisesta ja kehutaan sitä urheiluautona.


      • AikuistenOikeasti
        automotives kirjoitti:

        Niin sinulle ulkonäköasia on niin kovin tärkeä kun edes sisällä et ole päässyt istumaan puhumattakaan siitä että olisit päässyt ajamaan tuollaisella. Ulkonäköpaketilla "AMG" ulkonäkö muuttuu todella hienoksi.

        Mielestäni autokeskustelut pitäisi jakaa kahteen erilliseen osioon keskustelijan mukaan:
        1. Osio niille, joilla on oikeasti ajokokemusta, näkemystä ja aitoa kiinnostusta autoihin
        2. Osio niille (kuten sinä ja monet VAG-fanit), jossa ihastellaan autojen ulkonäköä, mietitään vanteiden ja spoilereiden värisävyjä (huom.etuvetoisessa autossa, sinänsä vitsi jo sekin), mietitään kuinka touch screen on niin kiva ja muut command & multimediajärjestelmät ovat niin noloja. Unelmoidaan tehokkaasta etuvetoisesta ja kehutaan sitä urheiluautona.

        Tämä on Skoda-palsta.

        "Osio 1."ei sinulle sovi muutenkaan. Sinulla ei ole objektiivista näkemystä. Uho ei ole näkemystä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2793
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2370
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2150
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1934
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1786
    6. 141
      1762
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1501
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe