vatsa kivut ärtynyt suoli

loppuolen

Hei! Kertokaapa millä perusteella olette saaneet diagnoosin ärtynyt suoli? Sattuuko vatsaan ja kuinka paljon ja kestääkö monta päivää?Entä tuo uloste puoli toimiiko se vai onko ripulia /ummetusta /molemmat.Onko ulosteenne limaista? Mulla mennyt koko kesä vatsan kanssa "tapellessa"suoli on tähystetty oli ok. Onko teillä väsymystä masennusta tms. Haluaisin kuulla kokemuksia kuinka pahaksi tämä voi mennä on mennyt jo usko tohon diagnoosiin. Josko onkin jotain muuta vakavampaa?

11

1404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loppuolen

      Siis tarkoitin että noiden oireiden jotka esim.minulla osa niistä,sekä tuo tähystys .mitä muita tutkimuksia teille on tehty että on päädytty diagnoosiin ibs.vai onko se vaan välinpitämättömyyttä lääkärin puolelta ettei viitsitä tutkia jo vanhempaa henkilöä .Tämäkin on tullut tässä mieleeni ,kun sattuu ja sanotaan että se on vaaratonta vaivaa.

    • onneliomena

      Minulla oli (muka) noin 30 vuotta ärtyneen suolen oireyhtymä. Näin sanoi lääkäri ja neuvoi syömään ViSibliniä. En päässyt tutkimuksiin.
      Viime vuonna suolistoni tähystettiin ykstyisellä. Ei ollut mitään ärtynyttä suolta, vaan ihan normaali kunnossa oleva suolisto !
      Kolonoskopian tehnyt lääkäri sanoi, että jokaiselle 60 v täyttäneelle kannattaisi tehdä kolonoskopia, jos pitkään jatkuneita kipuja on. Jotkut taudit esim. paksunsuolen syöpä alkaa esiintyä noin kuusissakymmenissä. Paljon muutakin voi olla kipuja aiheuttamassa, divertikkeleitä esimerkiksi.
      Iäkkäämmistä (arviolta yli 50 vuotiailla) noin joka toisella on helico-bakteeri, joka aiheuttaa voi vaivoja, tulehduttaa vatsan ja kai suolistonkin. Joillakin se ei paljon vaivaa.
      Helico kannattaa tutkituttaa onko vai ei.
      Minulla on ollut. Se on häädetty pois. Siitä johtuivat vaivani suurimmalta osalta.

    • genty

      Jos suolesi on tähystetty ja oli ok, eli suolen pinta sileä ja terve, tuskin sinulla on ärtyneen suolen oireyhtymää.
      Suolesta otetaan myös tähystyksessä melkoinen määrä näytepaloja, jotka tutkitaan. Jos niissä ei ole ollut mitään, ei sen puoleenkaan pitäisi olla huolta. Siis syövästä tai muusta vakavasta.
      Kramppaileekohan suolistosi vain jostain syystä ?
      Onko hermot kireällä, onko huolia, onko stressiä ? Ne aiheuttavat usein vatsavaivoja.
      Onko mahalaukkusi tähystetty ?
      Oletko miettinyt onko ruokavaliossasi jotain sinulle epäsopivaa ?
      Kaikkien vatsa ei siedä kaikkea.

      • eihätää

        Se on totta, kaikkien vatsa ei kaikkea siedä. Vatsan ja suoliston kuntoon voi monet asiat vaikuttaa https://goo.gl/UKGzuB , mutta tärkein asia on tietysti se mitä syö, eli ruokavalio. Omin päin voi kokeilla, mikä ruokavalio sopii omalle vatsalle parhaiten. Jos kotikonstit ei auta, niin lääkäri auttaa sitten, jos osaa.


    • wqqe

      Onko suoli sileä vai nukkainen ?

    • Nnnnnnaa

      Ärtynyt suoli ei ole mikään oikea diagnoosi vaan silloin ei ole todettu mitään vakavampaa. Tähystyksessä jos ei näy niin ruokavalio, maitohappob. käyttöön ja stressi pois.

    • ISOMAMMU

      Hei vatsavaivaiset
      Minulla oli pidempään paineentunnetta, epämukavaa olotilaa pallean seutuvilla . Tätä oli ollut jo pidemmän aikaa, ennenkuin menin terv.keskuslääkärille, joka totesi sen olevan toiminnallista vatsavaivaa. Hän myös tunnusteli kauttaaltaan kevyehkösti vatsan . Samalla hoidettiin heligobakteeri pois. Kun vaiva vain jatkui aina silloin tällöin, aloin jonain yönä itse "palpoilemaan" eli tunnustelemaan vatsaani kauttaaltaan melko voimakkaasti. Tällöin löysin vasemmalta puolelta selkeät "pallurat", jotka kumppanini myös tunnustellessaan havaitsi. Menin välittömästi yksityiselle puolelle, jossa tutkimuksien tuloksena löydettin imusolmukesyöpä. eli vatsassani oli "2 syöpäpakettia".
      Pääsin hoitoon TYKS:n, jossa sain lopulta hoitojen jälkeen terveen paperit. Tämä tapahtui n 2011-12, jonka jälkeen olen käynyt kontrolleissa ja olen edelleen terveen kirjoissa.
      Sekä terv.keskuksessa että yksityisellä puolella olen muuten saanut todella hyvän palvelun, mutta vatsavaivat ovat todella monitahoiset, eikä ongelmat aina selviä lääkäreillä -käynneilläkään, jolloin viimekädessä jokaisen on itse myös tutkittava itseään ja elämäntapojaan ja oltava kriittinen, eikä hevillä luovuteta ja vain heti uskota, mitä lääkärit sanovat, puhumattakaan että aletaan napsia lääkkeita ja hivenaineita joka vaivaan kovin helpolla.

    • ulostaminen_

      Tiedän erään henkilön kenellä on ainainen ripuli. Hänen pitäisi mennä tähystyksiin ja ulostustapahtuman kuvantamistutkimuksiin mutta se ei onnistu koska on erittäin hoito kielteinen ihminen.

    • sissonniin

      Ärtyneen suolen eli oikuttelevan vatsan aiheuttaa "huonohermoisuus", murehtiminen ja stressi.
      ja joskus epäsäännölliset huonot elämäntavat, vähän unta, väärää ruokaa jne.

    • Anonyymi

      hei,onko jollakin todettu ärtynyt suoli sillä että navan vieressä oikealla on kipukohta johon sattuu kokoajan,eniten kun istuu ,onko se ärtynyt suoli?kiitos jos vastaat

      • Anonyymi

        Kyllä toi oikeaal oleva kipu viittaa pikemminkin umpilisääkkeen tulehdukseen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe