Kilpirauhasen liikatoiminta?

Kilpirauhanenko

Muutama viikko sitten huomasin, että kaulani on turvonnut vasemmalta puolelta kilpirauhasen kohdalta ja sitä lääkärille näytettyäni sain lähetteen ultraan.
Kilpirauhasverikokeet näyttivät ihan normaalia.
Oireina on myös käsittämätöntä hengenahdistusta ja kuukautisten häiriintymistä sekä alilämpöä.
Kaulan alueella vasemmalla on myös särkyä mikä säteilee vasempaan korvaan ja leukaan asti.
Onko kenelläkään todettu kilpirauhasessa ongelmia vaikka verikokeet ovatkin olleet normaalin rajoissa?
Jotakin ongelmaa silti täytyy olla, koska kaulassa on selvä suurentunut kohta kilpirauhasen kohdalla ja varmaan nämä kaikki särytkin ovat siitä lähtöisin.

11

2245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PauKii2017

      Itselläni todettiin kilpirauhasen liikatoiminta verikokeista, mutta ne piti olla jotkut tietyt verikokeet, koska ensin jossakin verikokeissa ei näkynyt mitään, mutta sitten yks lääkäri osasi laittaa oikeat kokeet niin todettiin tosi vakava liikatoininta ja sain saikkua kaks viikkoa. Minulla liittyi siihen myös hengenahdistus kevyttäkin liikuntaa tehdessä (kävely, pyöräily) ja kuukautiset meni ihan sekaisin (tosi kovia kramppeja ja melkein oksentamista tosi kovat vuodot). Näiden lisäksi hikoilua, vaikka ei ollut erityisen kuuma ja äänen lähtemistä. Mitään kaulanturvotuksia ei ollut. Suosittelen vaatimaan lisää verikokeita P-T4-V ja P-TSH.

    • Ultrassa selviää moni asia - toivottavasti et joudu jonottamaan kauan...epätietoisuus on kuluttava juttu - toivottavasti saat oikeellisen hoidon mahdollisimman pian!

    • struumanhuumaa

      Minulla tuli noita oireita, kun kilppari alkoi painamaan henkitorvea. Pääsinkin aika nopeesti leikkaukseen, jossa poistettiin koko kilppari. Kilpparikokeet oli aiemmin ihan normaalirajoissa. Str

    • korvataaskipeä

      minulla alkoi oikean korvan kipu ja säteili leukapieleen myös.korva terve.lisäksi kuristava tunne kaulalla,palan tunne kurkussa, nopeaa sykettä,rytmihäiriöitä,painon nousua,lievää ripulia,silmän kipuilua,muistiongelmia,hajamielisyyttä,vösymystä....
      kilppariarvot oli raameissaan ja ultrassa todettiin struuma oikealla ja vasemmalla 0,7 mm kysta(?).
      lääkäri sanoi ettei aiheuta toimenpiteitä,labrat uudiks 6 kk kuluttua.
      myöskään korvakipu,eikä rytmihöiriöt liity hänen mukaansa struumaan.itse olen toista mieltä...
      nyt ootan pääsyä endogrinologille.

    • Hashimoto

      Kilpparissa tulehduksellista liikatoimintaa tai häiriötä lisäkilpirauhasissa tulee ensiksi mieleen. Mitä ne kilppariarvot on, tsh, t4v, t3v? Endokrinologi juuri oikea osoite.

    • Struuma

      Tsh 1,32 ja t4v 12,88 ja tpoab alle 28

      • Hashimoto

        Arvot viittaisivat vajaatoimintaan, joskin t3v pitäisi tietää. Tämän vasta-aine-testin mukaan ei tod. näk. ainakaan autoimuunia tyreoidiittia, mutta Tyg-vasta-aineet olisi vielä hyvä tietää, kun syytä miettii.
        Syynä voi olla virusperäinen tulehduskin. Kyseiset oireet voi kestää vaikka muutaman viikon ja sitten tilanne helpottuu. Näin on itsellä muutaman kerran ollut. Mutta toivotaan, että endolla selviää.


    • Struuma

      Kyllä tuntuu että jotain vikaa kilpparissa on.
      Nyt kolmena päivänä aamuisin vatsa kipua, maha meinaa olla vähän löysä. Yhdistän tämän asian asmupalaan kun syön maitorahkaa. Mitään mahaongelmia ei ole ennen ollut. Eikös maidon sieto voi heiketä kilppariongelmaisilla? En keksi muutakaan yhteyttä. Nyt testiin että jätän rahkan pois.
      Toivon todella että endolla asiaan tulee selvyyttä ja jotain lääkettä löytyisi vaivaan.

      • Hashimoto

        Jos autoimmuunipohjainen kilppariongelma, niin etenkin silloin voi olla muita autoimmuunitauteja, esim. myös keliakia on yleisempi. Maito ja muut kalsiumia sisältävät tuotteet myös heikentävät lääkkeiden imeytymistä, eli vähän katsottava milloin ottaa.

        En pidä tod.näk. herkistymistä maidolle yhtäkkiä. Mutta myös lisäkilpirauhanen voisi tulla kyseeseen. Struuma ja sen seurauksena tullut vajaatoiminta mielestäni kaikkein todennäköisin. Osaatko sanoa johtuuko hengenahdistus siitä, että struuma painaa henkitorvea vai jostain muusta syystä (mutulla siis)?


    • struuma

      mulla tuntuu selkeästi että struuma painaa,niin vaikeampi hengittää.varsinkin selällään ollessa.
      mistä johtuu että välillä struuma oireilee enemmän välillä vähemmän? eli välillä hirveä kuristuksen tunne ja pala kurkussa tunne.ja välillä tuntuu vain lievä muljahdus kun nielaisee.
      kasvaako struuma silloin kun nuo oireet voimakkaat?

      • Hashimoto

        Jaa-a, en nyt osaa tuohon suoraa vastausta antaa. Ainakin osittain voinee syynä olla kaulan alueen lihasten käyttö, sillä varmaan pienikin muutos tuntuu selvänä henkitorvessa. Pääsetkö jo pian sinne endolle? Nimittäin jos hengitysvaikeutta esiintyy, niin ei ole oikein vetkutella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      442
      2114
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      217
      1839
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1522
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1501
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1253
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1201
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      144
      1192
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      37
      1052
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1016
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      97
      1010
    Aihe