Pärjääkö mersun dieselillä talvella ilman webastoa

MB_E_2009_CDI250coupe

Ei taida olla webastoa monissakaan. Lähteekö käyntiin, jos ei pääse lämmittämään? Harkinnassa E mersu CDI 250 vm. 2009

Onko muuta huomioitavaa kyseistä ostaessa?

37

11291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ota_ihmeessä

      Miksi pitäisi kiusata itseään ostamalla auto ilman polttoainetoimista lisälämmitintä?

      Otin sellaisen ensimmäisen kerran edelliseen autooni, ei vain ollut Webasto vaan Eberspächer. Ainoa virhe asiassa oli se, että nuukuuttani tyydyin kojelaudasta käsin ohjattavaan malliin.

      Nykyisessä autossani (ei diesel-Mersu vaan bensasellainen) on kauko-ohjattava vekotin ja merkkikin sattuu tällä kertaa olemaan Webasto. Vaikuttaa selvästi hiljaisemmalta kuin kuuluvasti pöhisevä Eberi, lieneekö sitten asennustapakysymys? Muutenhan molemmat merkit ovat tasavahvoja tapauksia.

      Joka tapauksessa, Suomen talvessa ehdottoman suositeltava varuste!

    • E220_CDI

      Eipä ole juolahtanut mieleen ikinä kokeilla pakkaskäynnistystä lämmittämättä, mutta ilman Webastoa sentään monestikin pelkän sähkölämmityksen jälkeen.

      Edellinen normaalilla perinneakulla ja vanhemmalla moottorilla varustettu Mersuni käynnistyi kaikissa eteen tulleissa keleissä-31 asteeseen saakka, mutta sen käynnistyksen tahmeuden kuuli kovalla pakkasella, vaikka aina se lähti kuitenkin.

      Nykyinen on samalla moottorilla kuin 250 CDI, mutta pienemmillä suuttimilla ja vähemmällä ahdolla. AGM akut ja starttiautomatiikka on johtanut siihen, että nyt ei enää vaimon bensa-auto lähde ininä ykkösellä käyntiin edes kesällä ajon jälkeen lämpimänä. Syy on tottuminen Mersun käynnistysautomatiikkaan, jolle tarvii vain avaimella hipaista käynnistyskomento. Samaa bensa-autolla yrittäessä tuntuu vanhanaikaiselta "hehkuttaa" bensa-autoa avaimessa pitkään, jopa koko sekunnin roikkumalla.

      AGM akun normaalia lyijyakkua suurempi purkausvirta, 180 A laturi ja järeä startti polkaisevat OM651 dieselin tulille kesällä ja talvella yhtä helposti. Kylmän kokeen käyntiääni on tietenkin tuhtia nokilekan kolinaa, mutta ei minulla ole koskaan ennen häin hyvin kylmässä käynnistyvää autoa ollut.

      Moottorin käynnistyttyä ilmakanavien yli kilowatin sähkövastukset lämmittävät sisätilaa nopeasti jo ennen moottorin lämpenemistä, mutta eihän se tietenkään Webaston 4.6 kW lämmitysteholle pärjää, eikä ole jo valmiiksi lämmin lähtiessä.

      Itse olen aiemmin säästänyt väärässä paikassa laiskasti Webastoa käyttäen. Viime talvena Weban käyttötunnit ylittivät varmaan kaksi edellistä talvea yhteensä ja lopputuloksena oli nykyisen auton historian pienin talvikulutus. Sopivasti ajoitettu esilämmitys Webastolla ei siis ole vain ilmaista mukavuutta, vaan plussasummapeliä ajamisen Webaston kuluttaessa yhteensä vähemmän kuin pelkän ajamisen.

      Lämmitystarpeensa tietenkin jokainen päättää itse, mutta vähiten polttoainetta kuluttava vaihtoehto on pakkasesta riippuen 10 - 20 minuutin esilämmitys ennen ajoon lähtöä ja minuutin ajon jälkeen nesteen kiertäessä kunnolla Weba pois päältä.

    • E220_CDI

      Muuta huomioitavaa on tuon dieselin kaksi tyyppivikaa, joista suutinviat koskivat näitä kaksoisahdettuja ja jakoketjuongelmat kaikkia nelosdieseleitä, myös 200 CDI.

      Jakopäähän on kohtuudella kestävät korvaavat osat asennettu tuotannossa keväästä 2011 lähtien ja sitä vanhempiin tarpeen mukaan. Tarkista, että on vaihdettu jo, tai osta suoraan vähintään kesän 2011 tuotantoviikkojen yksilö.

      Delphin piezosuuttimet hajosivat sarjatyönä heti uutena, ja ne on varmaan jo vaihdettu kaikki tehtaan piikkiin. Tarkista silti, että moottorin muovikannen alla olevassa ohjausboksissa lukee Delphi Solenoid, tai tietysti myös Bosch kelpaa. Jos vielä löydät vähän ajetun Delphin Piezosuuttimilla, se on yksi viimeisistä, jonka suuttimet eivät ole porsineet (vielä). Tai osta suoraan kesän 2011 auto.

      Automaattivaihteisto oli nelosmoottorien kanssa aluksi 5-vaihteinen. Toimiva, mutta litra lisää kulutukseen ja hukkaa 250 CDI:n ylivoiman 220 verrattuna. Osta joko manuaalivaihteinen tai 2011 kesäkuun jälkeen valmistunut yksilö, jossa on 7G-Tronic Plus.

      Alusta ja kori näissä ovat pitkäikäisiä. Sinkkifosfatoitu kori kestää edeltäjiään paremmin ja yli 200.000 km ilman alustan kolinoita on normisettiä ja yli 300 tkm ennen ensimmäisen nivelen vaihtoa on täysin mahdollinen.

      Coupe ei edelleenkään CLK:n tavoin ole teknisesti katkaistu E, vaan normaalikokoinen C (W204) kauniissa kaksiovisessa kuoressa. Vasta W213 coupe on oikeasti sitä miltä näyttääkin, eli E-sarjan coupe myös teknisesti. Hyvin valittu yksilö osaa olla nätti ja helppohoitoinen hard top coupe, vaikka kaikkien mielestä jousitusmukavuus ei ainakaan ilma-alustaista sedania vastaakaan. Liekö tämän tyylilajin autossa tarpeenkaan?

      • Trollinmetsästäjä

        Osaathan sinä kirjoittaa asiallisestikin mutta miksi sorrut Tojota-trollipojuna täysin ala-arvoiseen kirjoitteluun. Äläkä edes yritä väittää ettet ole se räkänokka koska kärähdit niin nolosti siitä.


      • v40t4
        Trollinmetsästäjä kirjoitti:

        Osaathan sinä kirjoittaa asiallisestikin mutta miksi sorrut Tojota-trollipojuna täysin ala-arvoiseen kirjoitteluun. Äläkä edes yritä väittää ettet ole se räkänokka koska kärähdit niin nolosti siitä.

        Minä satun tuntemaan. E220_CDI kaverin ja hänellä on kyllä musta E220 CDI, että tuki vaan turpas


      • Anonyymi
        Trollinmetsästäjä kirjoitti:

        Osaathan sinä kirjoittaa asiallisestikin mutta miksi sorrut Tojota-trollipojuna täysin ala-arvoiseen kirjoitteluun. Äläkä edes yritä väittää ettet ole se räkänokka koska kärähdit niin nolosti siitä.

        Kiitos tiedoista. Olen autilija ollut melkein 50 v. mutta aina jotain uutta.


    • Nykyisessä on webasto ja sitä tulee käytettyä melkeinpä aina, mutta edellisestä mesestä puuttui ja sillä tuli lähdettyä tavelllakin liikkeelle.

      Ei ongelmia ainakaan -25 asteessa vielä. Vähän tietysti kovaääninen ja jonkin aikaa annoin yleensä tyhjäkäydä ennen lähtöä. Vaihteistoöljyt tuntuvat olevan suurempi ongelma, eli kylmänä nykivää vaihtoa. Siihen ei paljoa webasto ei auta.

    • 0293

      Minulla on sarjan viimeisiä E200CDI W211 -yksilöitä rek. 09.
      Koska 95Ah:n VARTA-akku on alkuperäinen - siis jo 8v vanha, olen
      vähän säästellyt sen Webaston käyttöä sen tarvitseman virtamäärän
      vuoksi, koska ajomatkani ovat yleensä lyhyenpuoleiset, enkä ole
      halunnut tyhjentää akkua, koska automaattia ei saa hinaamalla käyntiin.
      Ei ole kokemusta kuin -15 lämpötilassa ilman Webastoa.
      Starttaa kyllä, vaikka vähän empii.
      Voisihan sen uuden akunkin ostaa, mutta kun tämäkin tässä on riittänyt....
      Olisiko jollain mielipidettä, kannattaako maksaa kaksinkertainen hinta
      hyytelöakusta, kun tavallisellakin näyttää tulevan hyvin toimeen?

      • E220_CDI

        W211 ei ole kokemusta, mutta ainakin W212 tehdasasenteinen Webasto VÄHENTÄÄ huonon akun vuoksi tulevan yllättävän starttausongelman riskiä.

        Kuulostaa yllättävältä, mutta niin se silti on. Syy on siinä, että korvakuulolta starttiääntä kuunnellen ei pärjää Webaston jännitevalvonnan tarkkuudelle. Kun jo lyhyen lämmityksen jälkeen on lämmitys katkennut jännitehälytykseen ja viileään autoon tullessa kojetaulussa odottaa Webaston varoitus, että yritin kyllä, muttä sähkö on vähissä, niin silloin tietää tarvitsevansa uuden akun viimeistään seuraavaksi talveksi.

        Akkukauppaan ajaminen ei ole ongelma, koska huonokuntoisen ja huonosti ladatunkin AGM akun purkausvirta on niin suuri, ettei varoituksen jälkeen terhakasti käynnistyvästä moottorista erota akun olevan ihan lopussa.

        Jos autoon kuuluu AGM akku, niin sellainen siihen kannattaa laittaa. AGM akun suurempi latausjännite vanhentaa tavallista akkua nooeammin ja kun autossa on Webasto, se AGM:n suurempi purkausvirta latauksen ja käyttöiän loppuun saakka lopettaa strartin empimiset. Startti -25 asteessa ja 25 asteessa pitää kuulostaa samalta. 850 Ah oikosulkuvirtaa ei vaan saa samankokoisesta tavallisesta.

        Ainoa riski on siinä, että koska AGM akun viimeinenkin startti räjäyttää dieselin tulille kuin uutena, ei mistään voi tietää, ettei akussa enää olisi ollut virtaa toiseen yritykseen. Mutta sitä vartenhan sulla on se Webasto varoittamassa ajoissa akun kunnosta. Kyllä se kertoo ellei ole. Ja sitten ajat vaan akkukauppaan joko siitä saman tien tai seuraavana syksynä kuten minä tein.


    • mnuygf

      ihme mersun omistajia jos ei oo lämmintä tallia.

      • E220_CDI

        On toki, mutta siellä on jo harrasteauto ja moottoripyörä. Ei sinne käyttikset mahdu.


      • Motomanne
        E220_CDI kirjoitti:

        On toki, mutta siellä on jo harrasteauto ja moottoripyörä. Ei sinne käyttikset mahdu.

        Jos sinulla kerran moottoripyörä on, pitäisi sinun tietää että agm-akku osaa kuolla laakista ilman mitään varoituksia. Kerron esimerkin. Minulla oli muutama vuosi sitten iso custompyörä joka tarvitsi ison virran edes pyörähtääkseen. Yhdellä reissulla käynnistin pyörän normaalisti ja lahdin liikkeelle. Pyörä sammui 20 metriä ajettuani. Ihmeteltiin aikamme ja saatiin se auton akulla taas käyntiin. Heti kun kaapelit irrotti, pyörä sammui aina uudestaan eikä siihen auttanut kuin hankkia uusi akku. Kokemus on siis että kun agm akku kuolee, se tekee sen kerralla. Myös yhdessä autoistani on vastaava akku ja se on toiminut ainakin 5-6 vuotta ongelmitta. Saa nähdä, kuinka kauan vielä.


      • E220_CDI
        Motomanne kirjoitti:

        Jos sinulla kerran moottoripyörä on, pitäisi sinun tietää että agm-akku osaa kuolla laakista ilman mitään varoituksia. Kerron esimerkin. Minulla oli muutama vuosi sitten iso custompyörä joka tarvitsi ison virran edes pyörähtääkseen. Yhdellä reissulla käynnistin pyörän normaalisti ja lahdin liikkeelle. Pyörä sammui 20 metriä ajettuani. Ihmeteltiin aikamme ja saatiin se auton akulla taas käyntiin. Heti kun kaapelit irrotti, pyörä sammui aina uudestaan eikä siihen auttanut kuin hankkia uusi akku. Kokemus on siis että kun agm akku kuolee, se tekee sen kerralla. Myös yhdessä autoistani on vastaava akku ja se on toiminut ainakin 5-6 vuotta ongelmitta. Saa nähdä, kuinka kauan vielä.

        Miksi väitellä, kun ollaan näköjään samaa mieltä?

        Varoitin jo tuossa yllä "riski on siinä, että koska AGM akun viimeinenkin startti räjäyttää dieselin tulille kuin uutena, ei mistään voi tietää, ettei akussa enää olisi ollut virtaa toiseen yritykseen."

        Jos tahdot sanoa saman asian mieluummin omilla sanoillasi "agm-akku osaa kuolla laakista ilman mitään varoituksia", niin kyllä sekin minusta kuvaa hyvin tuota samaa ilmiötä, joka johtuu suuresta purkausvirrasta.

        Mietipä vielä akkusi lopullista tuhoa edeltänyttä ajokertaa. Havaitsitko mistään akkusi olevan aivan finaalissa, vai kävikö kuten yllä jo kerroinkin?


    • 0293

      Kiitos vinkistä E220CDI!
      Lähden tästä akkukauppaan heti kun ennätän!
      Ongelmana ovat lisäksi julkisuudessakin olleet toisistaan poikkeavat
      akunvaihtoneuvot.
      Osaan toki vaihtaa akun itsekin, mutta en varmuudella osaa pitää
      virtaa koko vaihdon ajan yllä niin, etteivät asetukset mene sekaisin.
      Näissä sarjan viimeisissä - W211 - malleissa lienee kuitenkin olemassa
      ns. ylläpitoakku, mutta asiasta ei voi olla aivan varma.

    • 0293

      Kävin siellä akkukaupassa, kts. edellinen viesti, 0293.
      Vaihto sujui ongelmitta, varmuuden vuoksi annoimme virtaa sivusta.
      Jäi kuitenkin mietityttämään, että pitäisikö laturille nyt tässä yhteydessä
      tehdä jotakin?
      178.000 km.
      Laturi lataa kyllä niinkuin pitää, eli tyhjäkäynnilläkin valot poissa 14,2V.
      Mutta: Eikö se latausteho kuitenkin hiivu pikku hiljaa varottamatta, haluasin
      siis uusia laturin sisuskalut ennen kuin vajaalataus kuluttaa uuden akun
      ennenaikaisesti.

      • E220_CDI

        En muista, missä kohdassa Mersu siirtyi AGM akkuihin, mutta niitä ladataan hieman perinteistä akkua suuremmalla jännitteellä ja tuo 14.2 V kuulostaa AGM akulle sopivalta.

        Vaihtovirtalaturin hiipumisesta ei ole kokemusta ja lisäksi sinun autossasi on niin järeä laturi, että siitä riittää reserviä kilowatin sähkölämmityksellekin kylmäkäynnistyksen jälkeen. Jos haluat varmistaa matkanteon jatkossakin, niin jos takana on jo satoja tuhansia kilometrejä, voisi olla hyvä idea nykäistä laturin hiilisilta ulos ja tarkistaa jäljellä olevien hiilien mitta, jolle Bosch speksaa minimin. Tai vaihtaa summassa, ellei ole viimeisten 200.000 km aikana vaihdettu. Hiilisilta säätimineen ei maksa monta euroa, mutta koska säädin on mukana samassa klöntissä, tarkista että saat varmasti sille uudelle akulle riittävän suuren jännitteen tarjoavan jännitearvon.

        Akun kestoa ei valitettavasti tällä voi varmistaa, koska akun ikää lyhentää Mersun monien muiden tavoin käyttämä kulutusoptimoitu latausalgoritmi. Kun auto vaatii 80 nopeutta kulkiessaan noin 10 kW tehon, ei 2.5 kW laturin vastus häviä kohinaan, vaan laturin nimellisteho nostaa moottorin tehopyyntöä heti, ja jopa 20 - 30%. Akkukaan ei pysty ottamaan vastaan täyttä lataustehoa jatkuvasti, joten valmistajat säätävät latausta hyvinkin suurissa rajoissa. Akkua vanhentaa niin sinun kuin tuon minun uudemman W212 mallinkin tapauksessa polttoainetta säästävä latausalgoritmi, joka laturin vastusta äärimmilleen minimoidessaan pitää akun usein vajaasti ladattuna.


    • kokemuspohjalta

      "E220_CDI "

      Mietinpä tässä nyt kokonaisuutta tuosta webastosta tai yleensäkin polttoainelämmittimestä.

      "Lämmitystarpeensa tietenkin jokainen päättää itse, mutta vähiten polttoainetta kuluttava vaihtoehto on pakkasesta riippuen 10 - 20 minuutin esilämmitys ennen ajoon lähtöä ja minuutin ajon jälkeen nesteen kiertäessä kunnolla Weba pois päältä. "

      Millainen se pakkanen on jossa kone on lämmin ja sisätilat 10 minuuttissa?

      Eihän kukaan terve lähde mukavuushaluisena kylmää jääkaappiin jos lämmitin on kerran.

      Olettakaamme pakkasen olevan -5,lasit jäässä ym....no 10 minuttia päällä,ei tapahdu taatusti riittävää lämmitystä edes koneessa,20 minuttiia -5 asteen pakkasella alkaa hieman nousta lämpö koneessa,sittenkin ei kykene puskemaan sisään kunnolla lämpöä,

      Kun pakkasta on kymmenne astetta niin 30 minuttia ei ole vielä paljon,edeleen koneen lämpö ei ole maksimissaan mitä polttoainelämmitin voi saavuttaa,sisätilat ei ole vielä lämpimät,

      No ajatellaan että lähdetään ajoon puolikylmällä konella,no polttoainelämmittimellä on tehtävänä lämmittää edelleen konetta ja sammua sitten auttoomaattisesti kun kone on riittävän lämmin,no sinä katkaiset lämmittimen kesken kaiken.

      Polttoainelämmittimen kuulluu lähteä itse päälle jos pakkasta on tai kylmyyttä on ja koneen ominaisuudet eivät riitä pitämään lämpöjä yksistään päällä joten se on käynissä automaattisesti ja sammu itse kun riittävä lämpö on saavutettu.

      Senhän kuulee äänestä,muutoin kone kuluu jos kone käy liian viileänä,tälläisella autolla ei ajeta välttämättä historiaa kovinkaan kaus ,miljoona kilometriä voi jäädä saavuttamatta sitten niiltä seuraavilta omistajilta,kone on kulunut jos se käy viileänä talvella.

      Mitä te pelkäätte käyttää sitä,minä käytin aikonani mersussa kesälläkin,webasto kytketään kaukosäädöstä niin sanotusti ristiin,kai teillä se toiminto on myös,helppo asettaa parissa sekunnissa,eli auto viilenee automaattisesti sisätiloiltaan ennen kuin edes autoon istutaan,tuleettaa siis,ja auto kesälläkin laakista raikas ajoon.

      Jos teillä on hyvät akut,ja te ajatte autolla ennemmän 10 tai 20 km kerralla niin mikä mättää,pilata uudenkarhea auto iheydellään niinkö,ensin ostatte pihalle seisomaan ja lyötte kaikki kiini siihen ,sitten raahita käyttää lämmitintä,eihän se edes maksa paljon jos pitää jokin osa uusia,vaikka koko webasto,mersuissa tosin on cdi malleissa ainakin 270cdi oli 5kw tehoinen webasto,autossani oli tuo uusittu aikoinaan tuo ja oli uuden karhea,tähän oli laitettu tehottomampi luokkaa muistaakseni joku 4.4kw tai vastaava,no sitten se tarkoitti vielä pitempää lämmitystä kovemmilla keleillä,-30 asteen pakkasilla se piti pitää tunnin päällä ennen kuin edes käynistettiin ja sitten annettiin käydä mersu pihamaalla tyhjäkäynti niin että paikat lämpiää,no tyhjäkäynin riittävä käyttö ja vaihteisto oli kesäkelissä olisi lähtenyt ajoon,samoin sisätilat.

      Jos on varaa ostaa mersu,niin miten pihi pitää olla ettei raahi käyttää lämmitintä niin että auto saa edes riittävän lämmön koneeseen,samoin sisätilat.

      Ei meikäläinen tätä ymmärrä,eihän se syö edes konkurssiin.

      Minulla on webastoja ollut useamassa autossa,samoin kun eberejä ja myös volvossa artic lämmitin,kun lämmitintä ei pidetä riittävän kauan päällä se nokeutuu ja viottuu,tätä on ollut artic lämmittimessä joillakin,ei pelaa kun eivät älyä käyttää riittävän paljon.

      Sama se on webastollakin jos ei pääse kesäaikaan käyttämään viileässä niin se ei välttämättä sitten talvella pelaa,siksi webastoa olisi syytä käyttää välillä kesälläkin,minä käytin sitä auton tuuletukseen ja aina toimi talvella,ei koskaan akku mennyt vinaalliin tai muuta.

      Nykyinen polttoainelämmitin on ehkä parhaimpia ollut mukavuudeltaan,toimii niin että laitetaan lähtöaika milloin haluan lähteä ajoon,auto säätää kelien mukaan kaiken eli auto lähtövalmis silloin kun olet päättänyt ajoon lähteä,ei tarvitse miettiä montako minuuttia lämmitän tai vastaavaa,kellon aikoja on kaksimuistiin kytkettävissä,esim:aamu lähtö ja vaikka ilta lähtö ,myös pikakäynistys ja ylläpito niin kauan kunnes kone on lämmin oikeasti.

      En ymmärrä teitä jotka leikkii noilla suomen talvessa hyisissä olosuhteissa,tosin muistan pakkasen kerran olleen -37 asteen nurkilla niin webasto ei kyenyt enään saavuttamaan mersuun täysiä lämpöjä vaikka ajoin hiljaa ettei viima olisi jäähdyttänyt,cdi koneet siis vanhemmat olivat tuolloin ihan jääkaappi autoja,missään tapauksessa ei mersun kone lämpiä ilman polttoainelämmitintä ainakaan vanhemmat cdi koneet,se on paijainen talvella ajaa mersulla jos lämmitin puuttuu,en suostuisi millään siihen.

      • E220_CDI

        Asiaa puhut, kokemuspohjalta. Lyhensin näköjään tekstiäni liikaakin, joten taustoitan tässä lisää sinulta puuttuneet kohdat.

        10 minuuttia on minustakin ehdoton minimi käyttöaika, ettei poltin nokeennu. Tämä on tosiaan tunnettu ongelma etenkin Volvon aiemmin käyttämän Ardic lämmittimen suhteen, jota Volvon pöljä tapa kytkeä lämmitin toimimaan automaattisesti moottorin käynnistyessä vain pahentaa. Pätkäajossa lyhyet käyntijaksot ovat lämmittimelle tuhoisia. Juuri siksi lämmittimen kytkentä pitääkin olla tuo Mersun tyylinen (jonka volvoonkin saa lisävarusteena) moottorin käynnistä riippumaton.

        Koska käytän viimasuojaa talvella, en tarvitse lisälämmitintä kuin esilämmitykseen. Pakkasen kiristyessä tietenkin aikaa laitetaan lisää. Minun autoni lähtee katoksesta, joten ikkunat eivät ole jäässä.

        Mersu on jo ainakin W211 mallista lähtien käyttänyt ns. mukavuusventtiiliä Webaston nestekierrossa. Aluksi lämmitetään vain sisätiloja, kunnes kennolta mitatun 60 asteen jälkeen venttiili avautuu isolle kierrolle lämmittämään myös moottoria. Kovilla pakkasilla tuo tarkoittaa sitä, ettei moottoria lämmitetä käytännössä lainkaan. Minun autossani mukavuusventtiili on pakotettu aina isolle kierrolle lämmittämään myös tekniikkaa heti alusta lähtien. Tehtaalla autoon integroitua Webastoa voi ohjata kellolla ennalta ohjelmoituna, kojetaulun kytkimestä pakko-ohjattuna tai avainperän kauko-ohjauksella.

        Webaston lisäksi autossani on myös sähköiset lämmittimet ja integroitu ylläpitolaturi, jotka kytkeytyvät kellokytkimellä pari tuntia ennen lähtöä. Nestekiertoinen moottorinlämmitin nostaa parissa tunnissa nesteen lämmön kymmeniä asteita ulkoilmaa lämpimämmäksi, joten -15 asteisen yön jälkeen kahvipöydästä kauko-ohjaimella käynnistämäni 4.6 kW Webasto Thermotop aloittaa noin 20 asteisen moottorin lämmittämisen. Auton sisällä on myös sähkölämmitin, joten jo lyhyt henkäys Webastolla nostaa sisälämpötilan mukavaksi. Tästä lähtökohdasta mainitsemani 10 - 20 minuutin lämmitys nostaa jäähdytysnesteen lämpötilan parkkikatoksesta kotikadulle kääntäessäni yli 50 asteen.

        OBD-portissa istuu aina ELM-327 bluetooth lähetin, jonka avulla näen matkapuhelinapplikaatiosta (Torque) lämpötilat eri neste- ja öljykierroissa. Mainitsemani lämpötilat eivät ole mitään kojetaulun sinisen ja punaisen sektorin arvioita, vaan auton väylän livedatasta katsottua samaa tarkkaa tietoa, jonka perusteella auto itsekin ohjaa omia toimintojaan.

        Käytän molempien lämmittimien yhdistelmää mukavuuden ja taloudellisuuden vuoksi. Sähkölämmittimet eivät saa autoa kunnolla lämpimäksi, joten nostan Webastolla sekä sisä- että ulkolämpötilan reilusti yli sähkölämmittimien kapasiteetin. Tämä säästää myös polttoainetta, koska kunnolla lämmitetyn auton ensimmäiset 25km kuluttavat niin paljon vähemmän kuin lämmittämätön tai pelkkä sähkölämmitys, että Webaston käyttö säästää sähkölämmitettyyn verrattuna polttoainetta enemmän kuin Webasto kuluttaa.

        Lähden liikkeelle lämpimällä autolla, mutta koska moottorin lämpö ylittää 50 astetta heti lähdön jälkeen, ei lisälämmitintä enää sen jälkeen tarvita. Webaston lisäteho tarvitaan siihen, ettei sisälämmittimen tekemä lämpö katoa parikymmenasteisen moottorin heikkoon lämmöntuottoon heti lähdön jälkeen. Samasta syystä kulutus pysyy kurissa, koska kilowatin sähkövastukset eivät kytkeydy lämpimässä ohjaamossa.

        Jaa että miksikö kaikki tämä kikkailu uutena 75.000 € maksaneella autolla (jonka tosin ostin toissavuoden mallina puoleen hintaan)? No koska mä voin ajaa läpi pohjoisen talven lähtemättä kertaakaan kylmällä autolla ja ylittämättä työmatkapörräyksessäkään yhdelläkään tankillisella 6 sadalle keskikulutusta.


    • kokemuspohjalta

      jota Volvon pöljä tapa kytkeä lämmitin toimimaan automaattisesti moottorin "käynnistyessä vain pahentaa. Pätkäajossa lyhyet käyntijaksot ovat lämmittimelle tuhoisia. Juuri siksi lämmittimen kytkentä pitääkin olla tuo Mersun tyylinen (jonka volvoonkin saa lisävarusteena) moottorin käynnistä riippumaton. "

      Nyt on tainut jokseenkin mennä asia sinulta hieman sekaisin?

      Mersussa kaikissa joissa on webasto ja jota et pysty käsin käyttämään vaan se toimii juuri silloin kun käynistää mersun tulille, kahdessa edellisessä mersun mallissa oli juuri minulla tuo viritelmä mersuissa,eli se pitää olla päällä ennen kuin kone on saavuttanut lämmöt,mersuilla tämä webasto oikeasti huutaa lähes jatkuvasti,kolmessa mersussa minulla on tämä viritelmä ollut,ne siis käynistyy 100% varmasti huutamaan vaikka olisit ajanut tunnin autolla ja 60km ja pysähdyt,pakkasolosuhteissa alkaa pikkaisen lämpö hiipumaan niin se käynistyy itse pöhisemään.

      Tai jos ajat mersulla -36-37 asteen pakkasella niin vaikka ajat 200km niin webasto käy,se ei riitä edes pitämään mersussa lämpöjä tuolla kelillä webastollakaan,vaikka ajasisi 40 kympiä ettei jäähtyisi.

      Eli se on mersussa ylläpito toimintana varmuudella, ei siis poikkea volvosta.

      Se mitä tulee kulutukseen,se ei laske tai näytä tarkaan webaston käyttämää määrää.

      Minulla tämä polttoainelämmitin säätyy siis niin että se on auto valmiina lähtöön kun kellon aika on asettu,näitä kellon aika valikkoja on kaksi.

      Eli keli kun keli niin auto laskee itse sen minkä tarvitsee lämmittää ennen kuin kuski nousee autoon,3 km ajolla on koneessa täydet lämmöt,ei nouse viisarit siitä enään eikä laske .

      Mersulla pitää ajaa pitkään ja webastot pitää olla päällä kaun että kone saavuttaa oikean lämötilan nopeasti.

      Webasto vie sinun mersussa noin 1l sadalle siihen mittarin kulutuksen päälle ja kun jos kone ei saavuta noeasti normi lämpötilaa niin syö se vielä hieman enemmänkin. siihen käyttetty sähkö jonka ostat sähköyhtiöltä,sisälämmitin ja koneen lämmitys.

      Kulut siis kasvavat siltä osin sanoisin hyödyllisesti - 0 ,jos läämittäisi pelkällä webastolla niin saattaisi olla halvempi,ainakin minulla se on niin.(maksan noin 50 centtiä litralta dieselin ajaen 4000km-60000 km joskus hieman yli kuukaudessa.)

      Sinulla vie sähköä vielä ylläpitolaturi,kulut on suuremmat väkisinkin jo tässä vaiheessa.


      Mersuun muuten tosiaan oli puolipakko virittää se viima suoja maskin taakse täällä hyisessä sierian ilmastossa koska lämmöt ei pysy oikein vaikka webasto huutaisi täysillä ajaessa kovemmilla ilmoilla,volvoon sitä ei tarvitse laittaa,volvo on tehty pohjolan oloihin,se on melkoinen ero kun ajetaan pakkasella.

      Jos sinun wepasto ei syty itse lämmittämään kun auto seisoo paikallaan erikoisesti mersu cdi koneella niin jotain vikaa on oikeasti,sama on kun pakkasta tulee paljon niin pitää käynistyä itse ajossa koska mersussa ei lämmöt pysy kun mennään kovemmissa ilmoissa.

      Neljännessä mersussa minulla juuri tämä 4.6 kW Webasto Thermotop eli kaukosäädöllä,kesäksi se kytkettiin ristiin ja jäähdytettiin mersu sisältä.(laiteella oli ikää alle vuosi) sen saa kytkettyä jos haluaa ohjelmoida,sama on volvossakin sen voi ohjelmoitua parissa minuutissa,mutta se ei kannata kun ajaa paljon,vehkeitten pitää toimia ja käydä kuin kesä olisi.

      Joka tapauksessa sen kuuluu olla käynissä itsekseen myös tuon mallin,ei automaatti toiminto kun lämpölaskee eikä pysy juuri siinä missä sen kuulluu olla lämmöiltään.

      Laske auton kulutus kunhan pakkaset tulevat,eli laita tankki piripintaan siis korkkia myöten täytteen ja ajele sillä se tankki liki tyhjäksi,toki talvella se on hieman huono juttu mutta kumminkin,sitten tankkaat täyteen,näät noin totuuden.

      • E220_CDI

        Jos sinun autossasi Webaston kytkentä on käynnistyksessä pakko-ohjattu, niin onpa hyvä, etten ostanut samanlaista. Onko tuo joku hinnat-alkaen malli ilman kauko-ohjausta, vai minkä Mersujen lämmitin toimii noin ikävästi? En tiennyt tällaista kauko-ohjatun lämmittimen pakko-ohjattua kytkentää käytetyn lainkaan, ei Mersulla eikä Volvolla, mutta jos tuollaisiakin on, niin olen utelias kuulemaan mitä malleja ja miltä vuosilta ne ovat?

        Minun autoni tehdaswebasto toimii kuten jo kerroinkin. Lämmitin EI KÄYNNISTY automaattisesti kylmän moottorin käynnistyessä eikä sisätilojen viilennyttyä pitkän matkan välipysäkillä. Äläkä taas opeta sorsaa uimaan, se osaa jo. Lämmittimen polttoainepumpun kuulisi kyllä, jos se olisi käynnissä.

        Datalehden mukaan Webaston kulutus on kuvittelemaasi litraa pienempi, mutta se reilu puoli litraa tunnissa menee auton ajotietokoneen mittauksen ohi. Eipä kulutuslukemia kojetaulusta katsotakaan, vaan mainitsemani jatkuva kuutosen alitus koko talven ajan lämpimällä autolla lähtien on tankkauksista laskettu. Tosin alle -31 asteen lukemaa en ole tämän auton mittarissa nähnyt.

        Tuulettimen yhteydessä on termostaattiohjattu viimasuoja, mutta kovalla pakkasella lämpenemistä nopeuttaa säleikön tukkiminen lähes täysin. Vain lähes, että tuuletin saa raitista ilmaa, jos lämpenevä sää sitä vaatii. Voimansiirron ja kulutuksen kannalta on yhtä olennaista tukkia säleikön lisäksi myös puskurin alempi ilmanotto.

        Vaimoni bensa-Volvo menee yli 30 asteen pakkasessa ilman viimasuojaa ensimmäiset 50 km automaatti pakkaskäynnistysmoodissa. Tästä syystä myös alemman ilmanottokidan tukkiminen on tärkeää juuri voimansiirron kannalta. Kulkeehan se Volvokin pakkasessa ilman viimasuojaa, mutta turbiinin lukitus auki ja korotetuilla vaihtokohdilla, joten bensaa menee reilusti. Siksi talvisin myös Volvossa on viimasuojasta hyötyä. Jos olet eri mieltä, niin kerro mikä auto lämpenee viimasuojan kera nopeammin kuin ilman sitä?

        Millä jatkuvasti pakko-ohjattuna Webastoa polttavalla Mersulla arvelit säästäväsi minun sähkölämmitykseen käyttämäni 30 senttiä aamua kohden? Ja mitä nyt tapahtui sinun aiemmin mainostamallesi uutena kalliin auton käyttökulujen merkityksettömyydelle?

        Lämmitysaikoja arvioidessasi kerrot tehdaswebaston mukavuuskytkennän huonosta puolesta. Se tohottaa kovalla pakkasella ensimmäiset 20 - 30 minuuttia lämpöä vain hyttiin lämmittämättä moottoria lainkaan. Tuo kytkentä toimii pikkupakkasessa hyvin, mutta kovalla pakkasella se tärvää kohtuuttoman suuren osan lämmitystehosta ohjaamoon. Liikkeelle lähtiessä kylmä kone ei pysty heti pitämään yllä saavutettua lämpöä, joten poltinta pitää käyttää ajossakin kuten sanotkin. Kerroin jo, ettei tämä koske minun autoani, mutta joko luit huolimattomasti tai et ymmärtänyt lukemaasi.

        Juuri tästä syystä pari talvea pääasiassa ohjaamoa lämmitettyäni ja sen seurauksena ainakin litraa suurempaa talvikulutusta maksettuani minun autoni Webasto aloittaa nykyään moottorin lämmittämisen heti, eikä vasta sitten kun lämmittimen kennolla on 60 astetta. Sinunkin huomaamastasi tolkuttoman pitkästä ja moottorin kannalta tehottomasta lämmittämisestä johtuen minä sen kytkennän omaani muutin parin talven jälkeen. Aiemmin kovan pakkasen työmatka-ajossa menikin selvästi yli 6 tai jopa yli 7 sadalle.

        Nyt lämmitys toimii ajamisen kannalta energiatehokkaammin ja mielestäni myös mukavammin. Alusta lähtien sekä moottoria että sisätilaa lämmittävä Webasto yhdessä sähkölämmityksen kanssa nostaa sekä sisälämpötilan että moottorin lämpötilan reilusti yli sähkölämmittimien kykyjen. Jo liikkeelle lähtiessä lämmin moottori ja Webaston jo valmiiksi lämmittämä lämmityslaite alkavat tuottaa lämpöä heti moottorin käynnistyttyä, joten sisätilapainotteisesti esilämmitetyn auton kokemusta alussa mukavasta, mutta ilman poltinta ajoon lähtiessä nopeasti viilenevästä matkustamosta ei tule, vaan lämmitys lähtee HETI oikeaan suuntaan kun sisätilojen lisäksi moottorillekin tarjotaan lämmintä heti Weban käynnistyttyä.

        Minä lähden joka aamu kotoa (ja illalla töistä) valmiiksi lämpimällä ja mukavalla autolla, joka lisäksi kuluttaa kohtuullisen vähän, eikä sähkölämmitykseen integroidun ylläpitolaturin vuoksi tarvitse koskaan miettiä Webaston sähkönkulutusta. Minulle tämä on mukavaa ja huoletonta talviautoilua, mutta ei sitä ole pakko kopioida, ellei se tunnu omaan käyttöön sopivalta.


      • E220_CDI

        Ai niin ja vielä tuo kommenttisi Webastolla viilentämisestä:
        "kesäksi se kytkettiin ristiin ja jäähdytettiin mersu sisältä.(laiteella oli ikää alle vuosi) sen saa kytkettyä jos haluaa ohjelmoida"

        En tiedä mitä kytkit ristiin, mutta ilman ohjelmointiakin jo tehtaan jäljiltä lämmityksen kauko-ohjain ohjaa myös taukotuuletusta. Kake tai kello-ohjelmointi käynnistää tuuletuspuhaltimen, mikäli käynnistyskomentoa vastaanottaessa sisäilman lämpötila ylittää Thermaticin/Thermotronicin asetuslämpötilan.

        Webaston kanssa tällä ei ole muuta tekemistä kuin ilmastointilaitteen kanssa yhteinen käyttöliittymä. Käynnistyskomennon saatuaan ilmanvaihtojärjestelmä päättää lämmittääkö vai viilentääkö. Ilmastointia se ei tosin saa käyntiin moottoria käynnistämättä, joten viilennys on vain tuuletusta, kunnes hybridivetoiset osaavat käyttää kompressoria polttomoottorin seisoessa sähkölläkin.

        Tarkkasilmäinen huomaa lämmittimen napin indikaattorin vaihtavan väriä lämmityksen ja tuuletuksen mukaan, ettei tarvitse tohinan sävystä päätellä kumpi operaatio on käynnissä.


    • kokemuspohjalta

      Nyt en kiiressäni jaksanut lukea oikeasti ihan kaikkea,mutta sinähän lähdet tallista,niin sinullako tosiaan on sitten sisälämmitin sähköllä päällä ja roikka myös koneessa ja se vielä lataa akkua ja sen päälle sisätiloissa sinulla käynistyy webasto?

      Siis eihän sinne autoon voi mennä enään ,se on niin utuisen haiseva polttoainelämmittimen käydessä ettei sinne erkkikään kiipee.

      Vai olikohan sinulla autokatos ?

      No niin kumminkin,siis ,ersuhan käytti takavuosina ainakin joita minulla oli,webastoa eberiä,nämä käynistyy kun auton käynistää koska koneen tulee päästä mahdollisimman nopeasti normaali lämpöön,eberi oikein huutaa kaus,webaston tunnet polkimissa jo kun se alkaa käydä.

      Tuuletus siis kytketään kesäksi toimintaan kaukosäätimestä,ns:ristiin asetus.

      Authohan on siis kuumassakin viileä kun sinne astuu tai istuu.

      Pakkasilla on syytä käyttää lämmitintä pidempään,se karstottuu varmuudella lyhyisissä käytöissä tämä on tuho lämmittimelle erikoisesti webastoon ei saa hirveesti osia verrattuna eberiin ja remontista tulee kallis usein joutuu vaihtamaan koko laitteen kun korjaus ei onnistu tai se on kannattamaton,toinen seikka on se että se lämmittää ajallaan jonkin verran myös vaihteistoa,lämpö siis leviää,tällöin mersun kuuluisa vaihteistojen pakki eli peruutusvaihde joka särkee noita toimii ainakin kaemmin ettei ongelmia tule ihan heti,

      Itse tosin laitoin tapani mukaan mersun aina lähtövalmiiksi niin että pakkia ei varmasti käytetä ennen kuin laatikko on lämmin.Pakin kun runttaa pakkasella mersussa päälle jatkuvalla syötöllä niin että laatikko on kylmä niin takaan ettei kyseisellä autolla mennä laatikon puolesta enään niin kuin aikaisemmin,jää varmasti ajamatta miljoona kilometriä jos noin nyt näin leikkisästi heitän.

      (Mersun aski tai jotkin mallit ei tykkää kylmillä öljyillä peruuttelusta ja pakin mäntä tai tiiviste pettää eli suositus jos ei ole aikaa lämmitellä öljyjä niin suoraan eteen päin lähtö talvi aamuisin.Kesällä ei ole moista ongelmaa.)


      Itse pidin mersut aina käynissä pihalla vähintään 10-15 minuttia ennen ajoon lähtöä siis kylmemmillä pakkasilla,Tuo eberin lämmitin oli mersun bussi mallissa jossa oli puhallinen vielä erikseen matkustamon tiloissa,eihän sielä muuten olisi ollut erkkikään.

      Akkuja ei hirveesti tarvitse miettiä ainakin noissa vanhemmissa cdi mersuissa,100 amppeerinen riittää vallan hyvin pöhistellä mielin määrin,ei koskaan ole loppunut virta kun pitää sen akun kunnossa eli katsoo ettei ole liian vanha,nyt minulla on noin parivuotta vanha akku bochin akku,ei tietoakaan virran heikkoudesta,toki ajan autolla aina vähintään 30km suuntaansa ennen kuin sammutan ,matkat on pitkänlaisia täällä siperiassa,yleensä kerta ajolla matkaa ajelen140km mutta vähintään kymmeniä minimissään.

      Tuossa kerroin siis vanhemmista cdi koneisista mersuista,en tiedä sitten miten 212 korit ym tekniikaltaan koska kyseinen auto ei enään kiinosta.

      • E220_CDI

        "en tiedä sitten miten 212 korit ym tekniikaltaan koska kyseinen auto ei enään kiinosta"

        Et niin, mutta vastaan piti vaan silti väittää, vaikka et autoa tunnekaan. Myös katoksesta mainitsin jo edellä, joten älä laita käyttöautoani talliin, koska se ei sinne mahdu ylempänä mainitusta syystä.

        Olet hyvin perillä perusteista, mutta nyt olisi viimeistään hyvä aika lopettaa yleistykset historiallisten mallien perusteella.


      • kokemuspohjalta

        Sinähän nopee jätkä olet vastaamaan,oikein hyvä ettei mene viikkoa.

        Siis et lukenut minun juttuja tai käsittänyt että tosiaan puhuin vanhemmista mersuista,silloin kun alkoi tuo cdi aikakusi,siksi mainitsin etten tunne enään 212 mallia enkä niin välitäkkään koska en ole hankkimassa kyseistä autoa.

        Kaikki nuo cdi mallit vanhemmat on saman moisia, c sarjaa oli 220 cdi ja E sarjaa 270 cdi ja vitoa cdi:nä oli tehokkain siihen aikaan.

        Nyky 2010 jälkeen vehkeistä en tiedä miten pelaavat ja toimivat,jätän sen suotuisasti muille,en meinaa näitä malleja kokeilla omalla kohdallani.

        Katos historian takia se mersun maine kasvoi ja näillä mennään ja aina kerrotaan menneistä,sinun pitää vaan tottua siihen että kun oikea mersu mies sinulle kauniisti kuiskaa korvaan niin 1995 tai oikeastaan 1996 jälkeen saan tähden poistaa mersusta jos verrataan kestäviin mersuihin,tuo 1996 oli farkku malli jota myytiin vielä tuolloin.

        No tulipahan ajettua ajettua mersua, 14 mersua ,viimeisin ajo tänä syksynä oli E farkku 320 cdi vuodelta 2006 .

        Uusimmista minä en välitä hittojakaan ja varmaan moni käsittää miksi ei.


      • E220_CDI
        kokemuspohjalta kirjoitti:

        Sinähän nopee jätkä olet vastaamaan,oikein hyvä ettei mene viikkoa.

        Siis et lukenut minun juttuja tai käsittänyt että tosiaan puhuin vanhemmista mersuista,silloin kun alkoi tuo cdi aikakusi,siksi mainitsin etten tunne enään 212 mallia enkä niin välitäkkään koska en ole hankkimassa kyseistä autoa.

        Kaikki nuo cdi mallit vanhemmat on saman moisia, c sarjaa oli 220 cdi ja E sarjaa 270 cdi ja vitoa cdi:nä oli tehokkain siihen aikaan.

        Nyky 2010 jälkeen vehkeistä en tiedä miten pelaavat ja toimivat,jätän sen suotuisasti muille,en meinaa näitä malleja kokeilla omalla kohdallani.

        Katos historian takia se mersun maine kasvoi ja näillä mennään ja aina kerrotaan menneistä,sinun pitää vaan tottua siihen että kun oikea mersu mies sinulle kauniisti kuiskaa korvaan niin 1995 tai oikeastaan 1996 jälkeen saan tähden poistaa mersusta jos verrataan kestäviin mersuihin,tuo 1996 oli farkku malli jota myytiin vielä tuolloin.

        No tulipahan ajettua ajettua mersua, 14 mersua ,viimeisin ajo tänä syksynä oli E farkku 320 cdi vuodelta 2006 .

        Uusimmista minä en välitä hittojakaan ja varmaan moni käsittää miksi ei.

        Aloittaja kysyy W212 sarjasta, ja vaikka tuossa yllä käytiinkin W211 faceliftissä, niin samoilla periaatteilla senkin lämmitin toimii, joten eiköhän tämän threadin skooppi ole aika selvä, vai mitä?

        Jos W211 akuista ja lämmittimestä kysynyt kiinnostui mahdollisuudesta muuttaa Webasto lämmittämään moottoria heti lämmityksen alusta lähtien, niin hänen autoonsa muutos on vielä helpompi tehdä ilman vikakoodeja. W212:ssa joutuu huijaamaan ohjainlaitetta, ettei se huomaisi että shuntti on pakotettu pysyvästi isolle kierrolle.

        Jos haluat tulla tänne purkamaan inhoasi yhteen huonoimmista Mersuista mitä koskaan on valmistettu, olen ilman muuta samaa mieltä kanssasi siitä, että pelkästään W210 olisi ollut riittävä syy nykyisen pääjohtajan edeltäjän Jurgen Schremppin erottamiseen ilman Daimler-Chrysler sekoilujakin.

        Perheessäni on myös W124, joka on puolta miljoonaa lähestyessäänkin hämmästyttävän toimiva ja edullinen ajaa. Sellaiselle ei vaan enää ikinä tule saamaan uutena myyntilupaa, ei turvamääräysten eikä päästömittausten vuoksi. Minun uudempaa autoani lainattuaan Satalankun omistaja muistaa aina myös kehua uudemman mallin loistavia ortopedisiä istuimia ja hänen autolleen tavoittamattoman pientä kulutusta.

        Satalankkua seuranneen kadotetun vuosikymmenen mallit minäkin olen valmis unohtamaan. Mersun alustanumeroista kiinnostavat vain WDB- ja WDD-alkuiset Damler-Benzin ja Daimler AG:n tekemät. WDC-alkuiset Daimler-Chrysler viritelmät hypätään yli.

        Sinulla on vahvat mielipiteet siihen nähden, että sanot "2010 jälkeen vehkeistä en tiedä miten pelaavat ja toimivat". Minulla on asiasta hieman omaakin näkemystä, mutta ei sotketa sillä tätä lämmitinaiheista keskustelua.


      • kokemuspohjalta

        "Perheessäni on myös W124, joka on puolta miljoonaa lähestyessäänkin hämmästyttävän toimiva ja edullinen ajaa."

        Sinulla noita autoja riittää joka lähtöön perheessäsi.

        Volvokin sinulla näyttää olevan volvo puolella suora kopio menee sinulla näin.

        "Uutena ostettu 2001 mallinen S60 oli varsinainen helistin, jonka jokaisessa huollossa ensimmäisestä alkaen vaihdettiin takuuseen alustaan jotain niveliä. Silti se aina kolisi joltain nurkalta seuraavaan huoltoon mennessä. Vuosituhannen vaihteen Volvojen alustan nivelet olivat huonointa tavaraa, mitä olen missään autossa koskaan nähnyt. S60 lähti vaihtoon jäätyään pieneksi.

        Sitä seurannut S80 on yksi ensimmäisiä 2004 facelift-malleja ja syksyllä 2003 rekisteröity auto meni ensimmäiset 140.000 km koko alusta tehtaan paketissa. Tuolloin vaihtuivat edessä alatukivarsien puslat ja sen jälkeen on takavaimentimet vaihdettu Nivomaticeista vakioiksi (ja millin vahvemmat jouset samalla).

        Tämä S80 menee nyt pitkälle kolmattasataatuhattaan, ja edelleen kestää oikein hyvin."


      • kokemuspohjalta

        Eli sinulla on nyt sielä s 80 volvokin ajettuna kolmattasataatuhatta.

        On pirsejä mistä valita,lähteäkö volvolla vai 124 :lla vai mersulla 212 korilla ajelee.


      • kokemuspohjalta

        Lisäksi teet volvo palstalla näin itse siis, vaikka tällä palstalla sinä tunnuit vänkäävän minun kommentiini.

        Tässä suora kopio sanomisestasi.

        "2007 esitelty uusin korimalli ei enää koskaan kiinnostanut oikeasti, joten sitä en tunne, "

        Kolahtiko nyt?sitä samaa sinä teit volvo palstalla.


      • E220_CDI
        kokemuspohjalta kirjoitti:

        Lisäksi teet volvo palstalla näin itse siis, vaikka tällä palstalla sinä tunnuit vänkäävän minun kommentiini.

        Tässä suora kopio sanomisestasi.

        "2007 esitelty uusin korimalli ei enää koskaan kiinnostanut oikeasti, joten sitä en tunne, "

        Kolahtiko nyt?sitä samaa sinä teit volvo palstalla.

        Mielestäni näen eron kommenteissamme, mutta jätän sen arvioinnin muille lukijoille. Minusta ero on siinä, että minä rajaan kommenttini tietoisesti siihen, mitä tiedän ja myönnän ellen tiedä. En kontrannut sinun kommenttejasi jotka ilmiselvästi pohjautuivat vanhoihin malleihin, eihän OM647 ole valmistettu yli 10 vuoteen. Väitin vastaan, koska yritit vanhentuneen tietosi nojalla toistuvasti todistaa uudempien mallien lämmityksestä sellaista, mikä ei pidä paikkaansa:

        "Eli se on mersussa ylläpito toimintana varmuudella"

        "ne siis käynistyy 100% varmasti huutamaan vaikka olisit ajanut tunnin autolla ja 60km ja pysähdyt,pakkasolosuhteissa alkaa pikkaisen lämpö hiipumaan niin se käynistyy itse pöhisemään"

        "10 minuttia päällä,ei tapahdu taatusti riittävää lämmitystä edes koneessa,20 minuttiia -5 asteen pakkasella alkaa hieman nousta lämpö koneessa,sittenkin ei kykene puskemaan sisään kunnolla lämpöä"

        Nämä, ja monet muut ajastaan jääneet väitteesi eivät ole totta, kuten jo osoitin.

        Volvot sen sijaan ovat edelleen etuvetoisia, hihna on edelleen ahtaassa paikassa vaihdettavaksi, vesipumppu menee samassa remontissa, eikä poikittaismoottorin kylkeen saa alan taloudellisimpia automaatteja, joten manuaalivaihteisten siistiytyneistä kulutuslukemista huolimatta taloudellinenkin automaatti-volvon kuski häviää kulutuksessa sekä manuaalille että Mersulle ja Bemulle.

        Näin siitä huolimatta, että uudet volvot ovat edeltäjiään ahtaampia.

        Kerropas, missä arvioni menee väärin, vaikka katselenkin mallistoa entisenä volvokuskina?


      • E220_CDI
        kokemuspohjalta kirjoitti:

        Eli sinulla on nyt sielä s 80 volvokin ajettuna kolmattasataatuhatta.

        On pirsejä mistä valita,lähteäkö volvolla vai 124 :lla vai mersulla 212 korilla ajelee.

        "On pirsejä mistä valita,lähteäkö volvolla vai 124 :lla vai mersulla 212 korilla ajelee."

        Vaihtoehtoja on kalenterin asennosta riippuen vielä pari muutakin, vaikka kaikki eivät olekaan ympärivuotisessa käytössä. Onneksi valintaa helpottaa se, että tosi Volvomies välttää etuvetoista aina kun mahdollista.


    • kokemuspohjalta

      Mitä tulee tuohon webastoon vielä niin sitä ei paljon korjailla tai kannata ja suurinta osaa ei pysty korjaamaan,eberiä pystyy vaihtelemaan osaa.

      On erittäin tärkeää pitää laitetta riittävän kauan päällä ja jopa kesäaikaan olisi tätä suositeltavaa saada käyntiin,toki vaikeaa se on kun lämmintä,tämä siksi että laite toimisi vielä syksyllä.

      Tässä virallisilta sivuilta ohjeita niin kuin olen kertonutkin aikaisemmin.

      Webasto, eberspächer tai Volvon Ardic polttoainelämmitin ei toimi /käynnisty, pysy päällä tai savuttaa. Tällä sivulla kerromme polttoainelämmitin käytöstä ja ongelmista. Samat ohjeet pätevät yleisesti kaikkiin polttoainekäyttöisiin lämmittimiin, myös tehdasasenteisiin.

      Polttoainelämmittimen käyttöaika:

      Alle 10 minuuttia käyttöaikoja kannattaa välttää. Lyhyt käyttö karstaa lämmitintä ja seuraa ongelmia. Sama koskee Diesel autoja joissa on polttoainelämmitin joka käynnistyy vain ajon ajaksi..
      Käyttöaika lauhoilla keleillä 15-20 min. Kovemmilla esim. -20 astetta 30min
      Kesälläkin kannattaa muutama kerta käynnistää polttoainelämmitin. Syksyllä lämmityskauden alettua saattaa vastassa olla muuten epämieluinen yllätys. Lämmittimessä jo oleva polttoaine olla niin väljähtynyttä, että lämmitin ei käynnisty ):

      • E220_CDI

        Kiva nähdä, että olet viimein samaa mieltä vähintään 10 minuutin käyntijaksosta. Tämän suosituksen annoin itsekin jo aiemmin, mutta silloin vielä joku väitti vastaan.

        Pakkaskelissä esilämmitysaikaa joutuu kasvattamaan, mutta silloinkin lämmitysaika riippuu siitä, alkaako lämmitys -20 vai 20 asteisesta moottorista ja lämmitetäänkö ensimmäinen varttitunti pelkkiä sisätiloja vai myös moottoria alusta lähtien.

        Ainakin oman autoni Thermotop on vielä vuosikymmenen alun vanhempaa versiota. Toistaiseksi se toimii hyvin, mutta olen myös ymmärtänyt sen olevan varoituksesi mukaisesti käytännössä "huoltovapaa", joten polttimen kilahtaessa olen varautunut vaihtamaan sen uudempaan evo-malliin.

        Vastaus aloittajan kysymykseen on siis, että W212:ssa tarkenee kyllä. Itse asiassa jopa ilman Webastoa tarkenee, jos sietää pelkän sähkölämmittimen jäljiltä viileän lähdön. Tämäkin on muutettu vanhojen mallien tehottomasta kennoa lämmittäneestä systeemistä, ja nykymalleissa ne yli kilowatin PTC-vastukset oikeasti lämmittävät ohjaamoa mukavasti jo ennen kuin moottori lämpenee. Vaan eivät toki ilmaiseksi, koska 2.5 kW laturi nimellistehollaan nostaa moottorin tehopyyntöä rauhallisessa maantieajossa noin 20 - 30 %, mikä näkyy kulutuksessa varmasti.


    • kokemuspohjalta

      Eli näin

      Käyttöaika lauhoilla keleillä 15-20 min. Kovemmilla esim. -20 astetta 30min
      Kesälläkin kannattaa muutama kerta käynnistää polttoainelämmitin.

      10 minuutin lämmitys jatkuvalla käytöllä pilaa koko laitteen täytyy käyttää mieluiten niin että se pöhisee kauemmin.

      10 minuuttia ei siis oikeasti riitä kuin lähinnä tuhoamaan laitteen.

      Minulla on mersussa ollut kovilla pakkasilla yli tuninkin päällä,ei heilauta akkua jos on kunnossa.

      • E220_CDI

        Ohjeesi toimivat myös, mutta eivät ole mikään ainoa mahdollinen käyttötapa. Ohjeissasi on mukana useita oletuksia, joita muuttaen myös lämmitysjaksot muuttuvat:

        - Sähkölämmitin nostaa Webaston aloituslämpötilan kesäisen hellepäivän tasolle.
        - sisäkierron venttiiliä säätäen saa moottoriin lämmintä reilusti nopeammin kuin vakioasetuksin
        - puheena olevassa Mersussa ei ole väittämääsi yli tunnin käyttöjaksoa ilman uudelleenohjelmointia
        (Se on tehtaan jäljiltä oletusarvoisesti enintään 50 minuuttia, joten yli tuntia et näillä lämmitä kerrallaan. Ei tosin ole mitään tarvettakaan)

        Siitä ollaan tietenkin samaa mieltä, että 10 minuuttia on polttimen kannalta minimi. Kylmemmässä kelissä lämmitetään enemmän, joten käyntijakso pitenee ihan luonnostaan pakkasen kiristyessä. Mutta ei tähän yhtä ainoaa oikeaa toimintatapaa ole, vaan "sopiva" lämmitysjakso riippuu käyttötilanteesta.


    • Anonyymi

      Auto kuin auto käynnistyy pakkasella jos auto on kaikin puolin kunnossa. Nykyisissä autoissa on notkeat öljyt moottorissa.

      • Anonyymi

        Autoissa voi käyttää erilaisia öljyjä että voiteluominaisuudet kunnossa sekä vaihtaa ajoissa puhtaaseen ettei tumma öljy joka on aina huonoa ja karstaista kierrä eri paikoissa. Valmistajat pitkä vaihtoväli ei ole hyväksi auton moottorin osille joissa käy öljy, näkee jo miten karstainen öljy on. Myynnin takia se pitkä koska ostajat eikä firmat jotka ostavat uusia autoja ajattele mikä on moottorille parasta.

        Jos moottori on - asteinen ja nesteet niin käynnistyksen jälkeinen kuormitus rasittaa ja kuluttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoissa voi käyttää erilaisia öljyjä että voiteluominaisuudet kunnossa sekä vaihtaa ajoissa puhtaaseen ettei tumma öljy joka on aina huonoa ja karstaista kierrä eri paikoissa. Valmistajat pitkä vaihtoväli ei ole hyväksi auton moottorin osille joissa käy öljy, näkee jo miten karstainen öljy on. Myynnin takia se pitkä koska ostajat eikä firmat jotka ostavat uusia autoja ajattele mikä on moottorille parasta.

        Jos moottori on - asteinen ja nesteet niin käynnistyksen jälkeinen kuormitus rasittaa ja kuluttaa.

        Moottori käynnistyy hyvin kahden tunnin öljypohjan kupeessa olevan lämmittimen ansiosta. Korilämmitin puhaltaa takaviistoon niin ensimmäiseksi sulaa huurteet takimmaisesta sivulasista kuljettajan puolella. Tuulilasi ei kahdessa tunnissa sula tarpeeksi.
        Näin MB 180 B bensiiniautossa. Selvästi kesäkärry. Aikoinaan MB 300 D varustettuna Webastolla toimi hyvin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      348
      8760
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2571
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2348
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1532
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1381
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1337
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      181
      1320
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1310
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1217
    Aihe