Joko saa laittaa parittomat lisä kaukovalot?

pimeässä_ajava

Onko tämä laki siis jo voimassa?

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201708242200348743_oa.shtml

Googlen haulla ensimmäisten joukossa tuleva trafin valomääräys.pdf sanoo että pitää olla parilliset valot. Saattaa kyllä olla joku vanha pdf, mutta saisivat poistaa nuo vanhat. Ei jaksa käydä kaivelemaan löytyykö sieltä jostain sivuilta tuoreempaa pdf. tiedostoa.

18

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pimeässä_ajava

      Wtf ^ ylempi vastaaja sanoi vaan että saa laittaa, että laki on voimassa. Ylläpito on poistanut sääntöjen vastaisena. Ei helv. Menee vähän yli tuo moderaattoreiden toiminta. Mikähän siinä lyhyessä lauseessa ei miellyttänyt kun piti poistaa.

      • voipimppa

        Joo ei saa olla kolmea tuikkua, vastaan tulee silloin kolme mopedia........mutta kumminkin joku sieltä on tulossa


      • ylestäpäivää

        Ei ole moderaattoreita enää vaan botti joka poistelee joko ilmiannosta tai jos viesti sisältää vieraita kieliä tai linkkejä ulkomaiille. Ei saa levittää ulkomaiden uutisia ohi virallisen sensuurin, filtteröinnin ja muokkauksen.


    • ValoaTielle

      Niinkuin uutinen sanoo selvästi, laki on nyt muuttunut.

      • ei_ne_vaan_osaa

        Niin kuin uutinen ei sano selvästi, lisävaloja saa nykyään olla hlöautossa 1-3 kpl. Ennen sallittiin vain 2.


    • Kyllä saa olla kolme lisäkaukovaloa. Rajoituksena on referenssi joka ei saa ylittää 100:taa..
      Jos auton omista pitkistä ei löydy tuota lukua, niin sen katsotaan olevan 20.
      Siis esim. omat pitkät 20 20=40 ja niihin kun lisätään 3 kpl lisäkaukovaloja
      esim. 17,5 17,5 17,5=52,5. Kokonais referenssiksi tulee 92,5. Joten sallittu on MOT.
      Lisäksi noiden ei tarvitse olla samanlaisia. Kerrankin järki voitti.

      • Vuorellaistuja

        Järki ei sikäli voittanut, että jatketaan pelleilyä rajoittamalla referenssiluku 100:aan. Esim. Ruotsissa ei laskeskella referenssilukuja, siellä saa olla lyhtyjä auton keulalla niin paljon kuin sopii, vaikka kolmessa kerroksessa puskurista katolle. Mitä merkitystä on asentaa kahden sijasta kolme lisäkaukovaloa, jos referenssiluvulla rajoitetaan niiden kantamaa? Ainoa hyvä puoli on tässä uudessa laissa se, että myös yksi lisäkaukovalo sallitaan, jolloin on mahdollista asentaa yksi leveä paneeli kätevästi joko rekisterikilven ylä- tai alapuolelle tai vaikkapa pakettiautossa keskelle kattoa.


      • Sorry vaan, en usko, että Ruotsissakaan saisi laittaa niin paljon kuin haluaa ( miksi haluaisi ).
        Aliksi pitää ymmärtää, mitä referenssi tarkoittaa? Se ilmaisee valovoiman määrän pinta-alayksikköä
        kohti. Eli mitä kapeammaksi valokeila tehdään, niin sitä enemmän on luxeja pienellä alueella
        samalla wattimäärällä.

        Esim. kolmella lisävalolla operointi antaa jo saman tyyppisilläkin 17,5, säätää kaukovalot tosi
        järkevästi. Kaksi voidaan suunnata "päällekkäin" kauaksi ja kolmas hieman "metsähallituksen"
        puolelle. Hirven silmät loistavat kirkkaana, kokemusta on.

        Palataanpa Sinun " Ruotsin malliin". Oletko kuullut silmän adaptaatiokyvystä? Kun posotat
        menemään sillä patterilla ja joudut vaihtamaan lähivaloille, niin et varmasti näe hetkeen
        mitään.

        Nykyinen asetus on siis järkevä MOT.


    • Vuorellaistuja

      Se ei olekaan uskon asia vaan käytännössä täyttä totta. Lyhtyjen määrää ei ole rajoitettu mitenkään. Tervetuloa vaan tutustumaan Norrbottenin lääniin, niin voit käytännössä todeta että varsinkin lava-autoissa (pick up) ja umpipakuissa on keulalla 3-4 kpl isoja "kattiloita" ja niiden kaverina leveä LED-paneeli katolla. Ja eikä taatusti lasketa referenssilukuja! Tiedän tämän, koska on tuolla rajasillan takana on paljon ruotsalaisia tuttuja, joten ei ole mikään mutu-juttu. Totta on tuo lopussa mainitsemasi "adaptaatiokyky", mutta se on niin pieni hetki, ettei sillä ole käytännössä ainakaan minulle mitään merkitystä. Ja tuskinpa monelle muullekaan siitä päätellen, että niin monelta löytyy keulalta kunnon valot. Tämä referenssirajoite johtaa useimmilla siihen, minä mukaan lukien, että katsastuksen ajaksi otan LED-lisäpitkät pois keulalta. Ja vain sen takia, että tämä typerä referenssiluku ylittyy 15:llä! Eli minun tapauksessa lisäpitkät 2 x 37,5 auton omat pitkät 2 x 20. Naurettavaa saivartelua...

    • Sorry, olen edelleen epäuskoinen, että vaikka kuinka palon?
      Ihmisen näkökykyyn vaikuttaa oleellisesti ikä ja mahdolliset silmäsairaudet.
      Yksinkertaisesti ne silmän tappisolut eivät vaan toimi, vaikka itse ei sitä huomatakkaan.
      Aivot luulee näkevänsä, mutta silmät eivät näe. Nämä hetket ovat vaarallisia.
      "Täydelliseen" palautumiseen menee jopa puolituntia.

      Valaistusasioissa on tehty räikeitä virheitä. Esim. Espoossa on pimeitä metsäteitä joiden
      poikki menee suojatiet jotka on merkitty tolkuttoman kirkkailla led-liikennevaloilla.
      Sateessa pimeällä ei autoilija näe suojatiellä kulkevaa jalankulkijaa. Mieli tekisi hetkeksi
      "räpätä" ne patterit päälle ja niin teenkin joskus, kun muuta liikennettä ei ole.

      Asia olisi yksinkertaista korjata himmentämällä nuo "joulukuuset" pimeän ajaksi. Eikä maksaisi
      paljon.

      • koskanapsahtaa

        Ihmettelen että kukaan tai mikään instanssi ei puutu teiden varsilla ja etenkin risteyksissä loimottaviin ja välkkyviin kirkkaisiin LED-mainostauluihin. Tampereen Lahdesjärvellä sellainen loimottaa pimeällä liikenteenjakajan takaa niin että loiste peittää jakajan näkyvistä. Jos siinä olisi jalankulkija, ei olisi mitään toivoa nähdä häntä. Ja ei ole vika silmissä, kyltin valovoima on yksinkertaisesti niin suuri.

        Aikaisemmin jopa ihan tavalliset yrittäjien pienet pahviset tienvarsikyltit poistettiin sillä perusteella että ne veivät muka huomiota liikenteestä, ja nyt saa tienvarteen tai risteykseen pystyttää vaikka tivolin jos vain maksaa siitä.

        Mutta ilmeisesti markkinointi on jotakin ihmishenkeä tärkeämpää, jopa liikenteessä nykyään.


      • Vuorellaistuja

        Usko tai älä, se on oma asiasi. Mutta minäkään en usko noihin puolen tunnin palautumisiin. Itsekin olen herkkä häikäistymään varsinkin syyspimeällä tienpinnan ollessa märkä, mutta muutamassa sekunnissa se on ohi. En ole myöskään optikko, puhumattakaan että olisin silmälääkäri, mutta olettaisin että jos palautumiseen menee puoli tuntia, niin kyseessä täytyy olla joku vakavampi silmäsairaus? Kannattaa tutkituttaa silmäpohjat asiantuntevalla silmälääkärillä, kuten muutenkin keski-iän saavutettuaan. Silmäsairaudet ovat siitä salakavalia, etteivät ne yleensä oireile, vaan vuosien saatossa hitaasti etenevät. Säännöllisellä silmätutkimuksella ajoissa havaitut sairaudet voidaan hidastaa, estää niitä ei valitettavasti voi.


      • 78577658
        koskanapsahtaa kirjoitti:

        Ihmettelen että kukaan tai mikään instanssi ei puutu teiden varsilla ja etenkin risteyksissä loimottaviin ja välkkyviin kirkkaisiin LED-mainostauluihin. Tampereen Lahdesjärvellä sellainen loimottaa pimeällä liikenteenjakajan takaa niin että loiste peittää jakajan näkyvistä. Jos siinä olisi jalankulkija, ei olisi mitään toivoa nähdä häntä. Ja ei ole vika silmissä, kyltin valovoima on yksinkertaisesti niin suuri.

        Aikaisemmin jopa ihan tavalliset yrittäjien pienet pahviset tienvarsikyltit poistettiin sillä perusteella että ne veivät muka huomiota liikenteestä, ja nyt saa tienvarteen tai risteykseen pystyttää vaikka tivolin jos vain maksaa siitä.

        Mutta ilmeisesti markkinointi on jotakin ihmishenkeä tärkeämpää, jopa liikenteessä nykyään.

        Juu v*ttu nuo leditaulut. Kunnon uusi mainos syöpä. Eikö noiden ylläpitäjät tajua himmentää niitä yöksi auringonpaiste kirkkaus asetukselta. Häikäisee aivan vitusti ja syrjäsilmällä välkkyy nuo ledit silmissä ja aiheuttaa migreenin.

        Saisivat pikaisesti kieltää nuo syöpä mainos taulut. Toivottavasti joku käy noita räiskimään piekkarilla, samalteen kuin peltipoliiseja joskus.


      • koska.kolahtaa
        Vuorellaistuja kirjoitti:

        Usko tai älä, se on oma asiasi. Mutta minäkään en usko noihin puolen tunnin palautumisiin. Itsekin olen herkkä häikäistymään varsinkin syyspimeällä tienpinnan ollessa märkä, mutta muutamassa sekunnissa se on ohi. En ole myöskään optikko, puhumattakaan että olisin silmälääkäri, mutta olettaisin että jos palautumiseen menee puoli tuntia, niin kyseessä täytyy olla joku vakavampi silmäsairaus? Kannattaa tutkituttaa silmäpohjat asiantuntevalla silmälääkärillä, kuten muutenkin keski-iän saavutettuaan. Silmäsairaudet ovat siitä salakavalia, etteivät ne yleensä oireile, vaan vuosien saatossa hitaasti etenevät. Säännöllisellä silmätutkimuksella ajoissa havaitut sairaudet voidaan hidastaa, estää niitä ei valitettavasti voi.

        Se lahdesjärven leditaulu on paha, sijaitsee muutaman metrin päässä risteyksestä ja varsinkin jos tulee vuoreksesta pimeään aikaan ja kääntyy ABC:lle, taulu loimottaa niin että jakaja ja tolppa hukkuu valosaasteeseen. Siinä ei auta mitkään silmän palautumiset kun valo on niin kirkas että se tosiaan peittää ympäristönsä näkyvistä. Kumma että tuollaisen sallitaan jatkua. Sama kun joku sohisi risteyksessä voimakkaalla ledilampulla ihmisiä silmiin.


      • koska.kolahtaa
        78577658 kirjoitti:

        Juu v*ttu nuo leditaulut. Kunnon uusi mainos syöpä. Eikö noiden ylläpitäjät tajua himmentää niitä yöksi auringonpaiste kirkkaus asetukselta. Häikäisee aivan vitusti ja syrjäsilmällä välkkyy nuo ledit silmissä ja aiheuttaa migreenin.

        Saisivat pikaisesti kieltää nuo syöpä mainos taulut. Toivottavasti joku käy noita räiskimään piekkarilla, samalteen kuin peltipoliiseja joskus.

        Kai se mainostaja tai taulun vuokraaja luulee että mitä räikeämpää, sen näkyvämpää, paitsi että todellisuudessa niistä tulee jo vaistomaisesti kirkkauden vuoksi käännettyä katse muualle, mikä ei ole terveellistä liikenteessä yleisen huomioinnin kannalta. En edes tiedä mitä niissä mainostetaan.


    • Vuorellaistuskelijalle

      Käytin ilmaisua jopa puolituntia menee täydelliseen palautumiseen terveilläkin silmillä.
      Minä perustan kirjoitukseni aiheesta väitelleiden tohtoreiden oppeihin.

      Sanoit, että "sokeutesi" kestää vain muutaman sekunnin. Tarkastelepa asiaa oppineena ihmisenä.
      Esim. kuinka pitkän matkan 80 km/h liikkuva auto etenee sekunnissa, puhumattakaan kolmessa.
      Sitten kun jarrutusajasta vähennetään reaktioaika ja pysähtymiseen menevät sekunnit.
      Tulos on valtava rysähdys ja hirvi makaa konepellilläsi. Toivon, ettei autossasi olijoille käynyt
      kuinkaan. Peltejähän saa uusia. Turvallista matkaa kaikesta huolimatta.

      PS.
      Samalla kiitos Teille muillekin kirjoittajille, kun olette kiinnittänyt huomiota tuohon valosaasteeseen.
      Tässä olisi alan ammattilaisille puuttumisen paikka asioihin. Esim. SVS (Suomen valoteknillinen seura)
      voisi kantaa huolta. Hehän ovat muutenkin ansioituneet myös tievalaistusasioissa.

      • Vuorellaistuja

        Eteneehän se ajoneuvo 80 km/h vauhdissa jotain 22 metriä sekunnin aikana ja satasen vauhdissa muistaakseni 28 metriä. Mutta tosiasia on se, ettei siinä ajassa ehdi ns. "kissaa sanoa" jos vaikkapa hirvi päättää ylittää tien muutaman metrin päästä autosi keulasta. On ihan sama, oletko sillä hetkellä umpisokea, puolisokea vaiko huippunäköinen ratin takana; ihan satavarmasti rysähtää. Noista taajamien kirkkaista mainostauluista olen kanssasi samaa mieltä, ne pitäisi kieltää tai ainakin vaatia niihin pimeyden mukaan säätyvä valoteho.
        Muilta osin päätän keskustelun näistä referenssijutuista omalta osaltani tähän, koska se näyttää menevän jankuttamiseksi, eikä siis johda mihinkään.
        Å


      • Vuorellaistuja kirjoitti:

        Eteneehän se ajoneuvo 80 km/h vauhdissa jotain 22 metriä sekunnin aikana ja satasen vauhdissa muistaakseni 28 metriä. Mutta tosiasia on se, ettei siinä ajassa ehdi ns. "kissaa sanoa" jos vaikkapa hirvi päättää ylittää tien muutaman metrin päästä autosi keulasta. On ihan sama, oletko sillä hetkellä umpisokea, puolisokea vaiko huippunäköinen ratin takana; ihan satavarmasti rysähtää. Noista taajamien kirkkaista mainostauluista olen kanssasi samaa mieltä, ne pitäisi kieltää tai ainakin vaatia niihin pimeyden mukaan säätyvä valoteho.
        Muilta osin päätän keskustelun näistä referenssijutuista omalta osaltani tähän, koska se näyttää menevän jankuttamiseksi, eikä siis johda mihinkään.
        Å

        Kiitos itsellesi harvinaisen asiallisesta keskustelusta. Kyllä tämä riittää minullekin.
        Pääasiasta, niistä Ruotsin pattereista olen kyllä edelleen erimieltä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3822
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      116
      1490
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1350
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1309
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1194
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1101
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1078
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1061
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1046
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      56
      997
    Aihe