Olen omistanut reilun kymmenen vuotta yksiön. Asuin aluksi asunnossa 2,5 vuotta, jonka jälkeen asunto on aina ollut vuokrattuna. Nyt olen päättänyt myydä asunnon. Tiedän, että myyntivoitosta en maksa veroja, koska olen asunut asunnossa yli kaksi vuotta yhtä kestoisesti. Mutta, joudunko maksamaan jotain muita veroja myytäessä? Käsittääkseni en, mutta korjatkaa jos olen väärässä.
Kiitos vastauksista etukäteen!
Sijoitusasunnon myynnistä koituvat verot
12
104
Vastaukset
- Noin_homma_toimii
Eihän tuosta muuta veroa mene, jos toimit yksityishenkilönä. Mahdollisen varainsiirtoveronhan maksaa ostaja.
- Yksiö
Toimin yksityishenkilönä, ei ole yhtiötä välissä. Osaatko kertoa tästä verotuksen selvityksestä? Siis siitä, tarvitseeko minun todistaa asuneeni asunnossa tietty ajankohta, milloin olen ostanut asunnon yms. Olen ymmärtänyt kaiken tuon tiedon olevan verottajan saatavilla ilman minun toimenpiteitä. Luultavasti tämä verotus on pitkälle automatisoitua tällaisissa tapauksissa.
- jklkg
Yksiö kirjoitti:
Toimin yksityishenkilönä, ei ole yhtiötä välissä. Osaatko kertoa tästä verotuksen selvityksestä? Siis siitä, tarvitseeko minun todistaa asuneeni asunnossa tietty ajankohta, milloin olen ostanut asunnon yms. Olen ymmärtänyt kaiken tuon tiedon olevan verottajan saatavilla ilman minun toimenpiteitä. Luultavasti tämä verotus on pitkälle automatisoitua tällaisissa tapauksissa.
Ilmoitat myynnin viimeistään ensi kevään veroehdotuksen täydennyksen yhteydessä. Ilmoitat siinä sekä euromäärät että päivämäärät niin omistus- kuin asumisajankin osalta.
Verottajalla on tietysti muitakin kanavia saada tietoja. Sen vuoksi saatat saada jo tämän vuoden puolella verottajalta tiedustelun liittyen tekemääsi myyntiin. Lisäksi verottaja käyttää niitä muita tietolähteitä ilmoittamiesi tietojen tarkistamiseen. Mutta siitä huolimatta, vastuu tietojen ilmoittamisesta on sinulla. - Noin_homma_toimii
Yksiö kirjoitti:
Minä myin vanhan asuntoni pari vuotta sitten. Mitään kyselyitä ei tullut vaan seuraavan kevään veroilmoituksessa oli valmiina oikea tieto luovutuksen verottomuudesta perusteluineen. Verottaja ilmeisesti muistaa, mihin osoitteeseen on aikaisemmin lähettänyt papereitaan ja omistustiedothan siellä on myös.
- Yksiö
Näin olen käsittänyt asian menevän. Äkkiseltään tuntuisi hankalalta edes kaivaa kyseisiä tietoja, koska niistä on niin pitkä aika. Toki vastuu tietojen oikeellisuudesta säilyy minulla, kuten yllä todettiin.
- Kiinteistönvälittäjä
Terve!
Kuten aikaisemmat kommentit toteavat: myynnistä ei koidu mitään veroa, koska asuit asunnossa yhtäjaksoisesti yli kaksi vuotta. Verottajalta saattaa tulla selvityspyyntö asiaan liittyen, mutta asumisen todistamisen pitäisi olla suhteellisen helppoa.
Jos tarvitset asuntoon liittyvissä asioissa (hinta-arvio & asunnon myynti ja uuden osto) niin ota rohkeasti yhteyttä.
Joel Huotilainen - Kiinteistönvälittäjä - Sukulaismies
Entäpä jos asunto on sijoitusasunto, eikä asu siinä itse päivääkään?
- jhjhhg
Silloin maksaa ihan normaalit luovutusvoittoverot myyntivoitosta. Tai vaihtoehtoisesti saa vähennyskelpoista tappiota.
- Isijainsinööri
Kummallista, ettei verottaja ota huomioon rahanarvonmuutosta.
Esimerkiksi Salon seudulla on monien asuntojen reaaliarvo laskenut.
Myimme vuonna 1991 300000 markalla hankitun asunnon viime vuonna 64000 eurolla ja jouduimme maksamaan veroa myyntivoitosta, vaikka todellisuudessa "kärsimme" tappiota...
- Molotown1
Silloin hyvitetään bonuksena myös varainsiirtovero ja alvi. Onnea vaan.
- Molotown2
KIITOS näillä mennään.
- Jiiiiihaaaaaa
iiiihaaaaajiiiiihaaaaaaajiiiihaaaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463212Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272820- 452574
- 311963
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391291