purjeveneen rakenteiden testaus .

35footcruiser

Kertokaa miten voi testata purjeveneen kansirakenteiden kunnon.
eli kyseessä teak-kansi ja alla lasikuitu balsa välissä.

Pitääkö kosteusmittarilla vai, onko muita konsteja ?
Kaveri osti samantyylisen veneen. Päältä ok ja kansi napakka ei joustanut runkoa ,kun koputteli oli saundi ok.
Mutta sisältäpäin , kun availi ihan mustaa töhnää eli iso remontti tuli veneeseen.

Miten tälläisen voi välttää onko varmoja konsteja tarkastukseen ??
Kiitos etukäteen hyvistä neuvoista.

24

1001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräsKoulukunta

      Balsa ydin on ikuinen ja tae laaturakentamisesta varsinkin rungossa vesirajan alla, vaahto hyvä kakkonen!

    • Koereikiä

      Koereikien poraus ytimeen sisäpuolelta riskipaikoista: luukkujen reunasta, mastonjalan/läpiviennin reunasta, narisevista ja notkuvista kohdista, missä vesi seisoo jos ruuvikiinnitteinen tiikkikansi jne...

    • dsgsdag

      Ainoa tapa on tuo koereikien poraaminen alakautta. Kosteusmittarilla ei taida saada luotettavaa tietoa. Kosteita paikkoja voi löytää, kun pitää mielessä, että vesi valuu alaspäin. Tiivisteet korkkaavat herkimmin maston jalan, rustien, vinssivapauttimien, vinssien ym. kovalla rasituksella olevien kiinnitysten kohdilta.

      • fysiikkaako

        mihin jäi kapilaarinen kulkeutuminen


      • lisääreikiävaan

        Ainoa tapa saada kunnollinen balsakerrosrakenne hajoamaan on tosiaan porata siihen reikiä, joista vesi ja/tai kosteus pääsee imeytymään sisään. Jopa kannen alapinnasta porattu reikä voi tosiaan riittää rakenteen tuhoutumiseen. Sillä ei ole mitään vaikutusta, että reikää kutsutaan koereiäksi. Ps, sen reiän voi poranterän sijaan porata myös ruuvilla!


    • Astujainen

      Jos se että kansi narisee jalan alla astuttaessa kertoo ongelmasta.

    • SweetHomeSkandi

      Ei ihme, että muodostunut käsite "home skandi".

      • homekorvas

        Tiikkikansia on kyllä kaikenmaalaisissa veneissä.


      • kaasufaasi
        homekorvas kirjoitti:

        Tiikkikansia on kyllä kaikenmaalaisissa veneissä.

        Vesi pääsee monista paikoista ytimeen, esim. Halkeamista joita kutsutaan kansanomaisesti hämähäkin seiteiksi.

        Home skandeissa vesi pääsee sisäkauttakin rakenteisiin, kun paatissa surkea ilmanvaihto ja punaniska hönkäille yön kossun tuoksuista hengitysilmaa ja krapula hikeä hyttiin kaasumaisessa muodossa märkiä pieruja pois sulkematta.


    • puuveneeet

      Lahoaminen on eri asia kuin homekasvusto. Puu lahoaa, jos se saa vettä.

      • mitäänlahoa

        Lahoaminen on sienen puulle aiheuttama prosessi, johon ei pelkkä kosteus riitä. Tarvitaan myös se sieni ja riittävä lämpötila ja riittävästi aikaa, ym sienen kasvuolosuhteisiin vaikuttavia tekijöitä.
        mitäs veikkaat, kasvaako sieni hapettomissa olosuhteissa?
        Entäs ilmanauringon valoa?
        Löytyykö mistään merenpohjasta satoja vuosia vanhoja puualusten hylkyjä, jotka eivät siinä ajassa ole vielä kokonaan kahonneet?
        Mitenköhän se on mielestäsi mahdollista, kun uponneen aluksen puussa riittää kosteutta vaikka kuinka. Et muuten sattumoisin ole koskaan kuullut lahonestoaineista?


      • Lahoaa
        mitäänlahoa kirjoitti:

        Lahoaminen on sienen puulle aiheuttama prosessi, johon ei pelkkä kosteus riitä. Tarvitaan myös se sieni ja riittävä lämpötila ja riittävästi aikaa, ym sienen kasvuolosuhteisiin vaikuttavia tekijöitä.
        mitäs veikkaat, kasvaako sieni hapettomissa olosuhteissa?
        Entäs ilmanauringon valoa?
        Löytyykö mistään merenpohjasta satoja vuosia vanhoja puualusten hylkyjä, jotka eivät siinä ajassa ole vielä kokonaan kahonneet?
        Mitenköhän se on mielestäsi mahdollista, kun uponneen aluksen puussa riittää kosteutta vaikka kuinka. Et muuten sattumoisin ole koskaan kuullut lahonestoaineista?

        Ohessa infoa balsaytimien lahoamisesta:

        http://www.pcmarinesurveys.com/Balsa core rot wet.htm


      • Lahoaa

    • Divinycell

      Katso Youtubesta hyvää ja opettavaista materiaalia SailLife -nimiseltä kanavalta.
      Siellä tanskalainen Mads taiteilee kansiremontin kanssa. Reipas poika: Poisti teakin, leikkasi lasikuidun pois, poisti vanhat väliaineet (kaikki mätää), laittoi uudet väliaineet epoksilla kiinni ja nyt laminoi uudet kuidut päälle. Sen jälkeen enää tasoitus ja loputtomat hionnat sekä maalaus j muu päällystys. Kuukausien duuni ja kustannukset tuhansia euroja.

      Suosittelen ostamaan veneen jossa ei ole tiikkikantta ja väliaine on Divinycelliä.

      • voileipärakenne

        Omassa rakkaassa Ohlson29:ssä on kajuutan katossa kerrosrakenne, Divinycellilä tai vastaavaa, ei balsaa. No, katon ja seinän rajalta alkoi vettä löytyä kun tein "koeporauksia". Löytyi koko katon mitalta ja molemmin puolin.
        Leikkasinalapuolelta noin 50 mm soirot irti. mikä riitti kuivan väliaineen löytämiseksi.

        Mutta ei ollut Divinycell kovin lujaa enää vaan, haperoa mustaa möhnää, jonka raavin .pois. . Vesi oli tehnyt tehtävänsä.


    • Veneräätäli

      Jos väliaineena oleva balsa pehmenee, ei tee se itsemiehelle ole kovinkaan suuri työ korjata vauriota.
      Tapa1 on leikata kannesta pala, purkaa laho, korjata ja liittää leikattu pala takaisin.
      Tapa2 on porata muutama reikä ja injektoida hartsia onttoon kohtaan.
      Korjauskustannukset lasketaan pikemminkin kympeistä kuin satasissa.

      Ei asiasta suotta kannata meuhkata. Lasikuitu on kiitollinen aine. Sitä voi korjata pienellä rahalla loputtomiin.

      • gkjgfdkj

        Veneräätälin tavat ovat erikoisia. Tapa 2 on esitetty mm. Westin käsikirjassa. Käytännössä toimii vain hyvin pienellä alueella tapahtuneeseen vaurioon. Silloinkaan hartsi tuskin tarttuu likaisiin ja märkiin pintoihin. Tapa 1 kuulostaa erikoiselta. Yleensä leikataan auki joko sisä tai ulkokuori, kaavitaan märät aineet pois, hiotaan ja putsataan pinnat, laitetaan uudet tilalle ja laminoidaan kiinni. Vanhan kuorenpalan voi toki laminoida takaisin, jos työn tekee alapuolelta.
        Siinäkin tapauksessa helpompaa on laittaa uutta lasikuitua päälle. Vanha pala pitäisi saada puristettua todella lujaa uuteen väliaineeseen, jotta liitos vastaisi uuden kuidun laminointia.

        Olen tehnyt omaan veneeseeni tuon kansiremontin yläkautta. Siinä oli se hyvä puoli, että tuli maalattua ja tasoitettua kansi sekä irrotettua ja tiivistettyä kaikki helat. Alakautta tehtynä ei oikeastaan tule mitään näkyviä hyötyjä. Märkäkin kansi voi olla rakenteellisesti ihan riittävän vahva. Suurimmassa osassa vanhoja veneitä kannet ja peräsimet oivat kuitenkin enemmän tai vähemmän märkiä. Silti ne eivät mene siitä rikki.


      • voikeipärakenne

        Samaa mieltä edellisen kanssa tekotavoista. . Teen omaa remonttia alakautta koska korjataan kattoa ja alapintaan tulee vielä verhoilu .


      • Veneräätäli

        Juu -tätähän tavalla 2 tarkoitin. Leikataan siis yläkuoresta pala. Kiitti korjauksesta.
        Vanhan palan asettaminen takaisin paljon helpompi kuin uuden ulkokuoren palan tekeminen


      • tapailu
        Veneräätäli kirjoitti:

        Juu -tätähän tavalla 2 tarkoitin. Leikataan siis yläkuoresta pala. Kiitti korjauksesta.
        Vanhan palan asettaminen takaisin paljon helpompi kuin uuden ulkokuoren palan tekeminen

        Tapasi 2 oli: "Tapa2 on porata muutama reikä ja injektoida hartsia onttoon kohtaan"

        Jos vain pienen palan leikkaaminen riittää, eli vaurio on pienellä alueella, niin alakautta varmaan käytännöllisempää. Pienen palan saa kiinnitettyä tukevasti takaisin paikalleen alapuoleltakin.


      • kansi_paloina

        Otetaan koko kansi auki alakautta paloina, mut joka palan väliin jätetään parikymmentä senttiä kantta ehjäksi. Väliaineet saa sitenkin kaavittua koko alalta, uudet väliaineet tilalle ja palat takaisin paikalleen yksitellen.


    • takaisinasiaan

      Vastauksena aloittajan kysymykseen suosittelen pätevän venetarkastajan käyttämistä! Maksaa muutaman satasen mutta voi säästyä tuhansien remontilta ja mielipahalta.

    • Balsamicus

      Olen korjannut yhden balsaydin kannen Westin tuotteilla. Hermostuttavinta on purkuvaihe kun etsitään tervettä ydinainetta. Kun sen jostain avaa, menin alakautta, pääsee kyllä jyvälle mistä kohtaa kuoriminen on irti ydinaineesta. Kuivattaminen on hidasta mutta Divinycelliä on helppo työstää. Katselin aikanaan keilagastien askellusta ja siinä epätasainen jousto, siis kannen kohdat, kiinnitti huomioni. Niitä seuraan nykyisessäkin veneessäni koska pienehkölle alueelle rajattu korjaus menee hyvillä aineilla vielä ihan kausiylläpidon puitteissa. Isommat jättäisin ammattilaisille.

      • Realistikai

        ^Isoimmat jättäisin ammattilaiselle* just joo. Eihän sulla ollut varaa teettää sitä pienempääkään...
        Koko kannen uusiminen maksaa n.30ft paattiin yli 10t ekee,tiedoksi vaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe