Suojatiepiittamattomuus

Jalankulkijanoikeus

Autoilijoille ei ole minkäänlaista suojatiekuria. Äsken seurasin kaupasta tullessa kun naapuri ylitti suojatietä. pitkä autojono meni ohi eikä kukaan pysähtynyt. Luuleeko ne että suojatien edessä seisova henkilö on maisemia katselemassa. Jalankulkijat ei pääse ennen autoa tuossa paikassa yli. Muutama vuosi sitten sain vielä samassa paikassa vielä rapaa vielä naamalle.

18

1253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuleeväli

      Nää tollo kokonaisuus.. Lättäjalka voi hetke puhaltaa ja tasata verenpainetta..

      • yhteiset...pelisäännöt

        Kokonaisuutesi voi työntää sinne missä aurinko ei paista. Liikennesäännöt ja laki ovat ne jotka määrittelevät miten toimitaa. Asennevammaista toimintaa on se ettei noudata sääntöjä ja lakeja.


    • weretherobots

      Kovin tuttua :) Ja moni autoilija ei pidä riittävää turvaväliä, että pysäyttäminen olisi edes mahdollista ilman peräänajon vaaraa.

    • äläryntäile

      Aina saanut tietä, kun odotan rauhalisesti..

      • Reippaina.käymme

        Aina olen saanut tietä, kun olen määrätietoisesti astunut suojatielle ja lähtenyt ylittämään. Katsekontakti kuskiin, jotta tiedän ettei hän esim. räplää kännykkää tai jotain muuta mitä ei pitäisi ajon aikana räplätä. Sitten vain menoksi. Pitää olla aika kova jätkä ajaakseen tahallaan päälle suojatiellä.

        Joskus tekisi mieli sanoa suojatien päässä aikaa viettäville haaveilijoille, etteivät jää siihen perseilemään. Jos ovat menossa yli, siitä vaan. Jos eivät ole menossa yli, muualle haaveilemaan.


      • fbdfbd

        Että mua kans ärsyttää nuo ihmettelijät, vaikka alan autolla hyvän matkan päästä hiljentämään ettei minun tarvitsisi kokonaan pysäyttää ja varmasti ehtisi jolpottaa yli niin ei kun ihmettelee vaan ja mun pitää pysäyttää auto ennenkuin tajuaa mennä yli. Tuollaisissa tilanteissa tekisi mieli vaan ajella menemään ja jättää se sinne ihmettelemään.


      • En.ihmettele
        fbdfbd kirjoitti:

        Että mua kans ärsyttää nuo ihmettelijät, vaikka alan autolla hyvän matkan päästä hiljentämään ettei minun tarvitsisi kokonaan pysäyttää ja varmasti ehtisi jolpottaa yli niin ei kun ihmettelee vaan ja mun pitää pysäyttää auto ennenkuin tajuaa mennä yli. Tuollaisissa tilanteissa tekisi mieli vaan ajella menemään ja jättää se sinne ihmettelemään.

        Tuo, että auto alkaa hiljentämään lähestyessä suojatietä riittää minulle. Kunhan itse jalankulkijana huomioin sen, että jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan niin sieltä toiselta voi tulla joku.
        Itse lähden noissa tilanteissa ylittämään tietä, mutta sitten on niitä, jotka jäävät odottamaan auton pysähtymistä siinä missä itse lähden ylittämään katua.
        Laissa ei lue, että auton tarvitsee aina pysähtyä päästääkseen jalankulkijan suojatiellä tien yli eli hiljentäminen riittää.
        Itse en kuulu haaveilijoihin/ihmettelijöihin vaan uskallan astua suojatielle huomioiden auton nopeuden, kelin jne. Tietysti välillä torvet soi, kuskin keskisormi nousee, huudellaan ikkunasta ja "paras" on ollut, että kuski pysäytti auton, nousi autosta ja yritti lyödä minua.


      • fäbäfäb

        Hienoa, kuulut siis fiksuihin jalankulkijoihin. Ellei auto tule tuhatta ja sataa niin varmimmin saa ylitettyä sen suojatien kun vaan reippaasti lähtee ylittämään, kyllä ne kuskit ymmärtää olla ajamatta päälle. Noita kuskeja taas en ymmärrä, jotka äityy väkivaltaiseksi siitä, että käytät jalankulkijana oikeuttasi ylittää suojatien. Ehkä olisi aihetta muistuttaa näitä asiasta "jalankulkijalla etuoikeus ylittää suojatie" ja vaikka ilmoittaa soittavansa poliisin paikalle vahvistamaan asian. Ehkä kärräävät sitten hiiliheikin maijan perällä kertaamaan liikennesääntöjä, kostunut ajokorttikin ehkä kaipaa vähän tuulettamista.


      • pyöräileväjalanautoilija

        Juu, odota vain rauhallisesti, niin minäkin odotan jos sieltä tulee vain se yksi auto, järjetöntä vaatia sitä pysähtymään, paljon pienemmällä energiankulutuksella minä jalankulkijana saan pysäytettyä. Sitten taas kun tulee se jono! Fiksut jalnkulkijat katsovat sen oikean paikan, ja astuvat ajoradalle, kyllä ne autoilijat pysähtyvät, ihan varmasti. Jos taas jalankulkija on odottanut sitä sadan metrin päässä tulevaa autoa, miksi tuollaista pitäisi väistää, jos siihen pysähtyy, joutuu käytännössä poistumaan autosta ja kantamaan sen jalankulkijan yli, ei hän muuten uskalla mennä.
        Sitten nämä pyöräilijät: lehtijutuissa kerrotaan "auto ajoi pyäräilijan päälle suojatiellä"!!!!!
        Eihän pyöräilijällä ole mitään oikeuksia suojatiellä, ei edes oikeutta ajaa siellä!!!!
        Pyörätien jatkeet ovat taas eri juttu, siellä väistämisvelvollisuus määräytyy liikennemerkeilla/liikennesäännöillä, mitään suojateitä ei tietenkään ole ajoneuvon kuljettajille kuten polkupyöräilijöille.


      • PahaAutoilija

        Yhden kerran olin niin huonolla tuulella töistä tullessa, etten kertakaikkiaan pysähtynyt kun suojatien ylitystä pällisteli siellä lähes 100 metrin päässä joku nainen ja matelin autolla kakkosvaihteella n. 20km/h. Päätin että jos ei muija älyä mennä yli niin minähän ajan menemään ja niin tein. Vastasuunnasta tuleva auto mateli vielä hitaammin pidemmän aikaa ja varmaan paheksui suuresti toimintaani, saaden suojatien yli ajaessani ylittämään lähtevältä muijalta kiitollisen kädenheilautuksen mutta mitä väliä.


    • Kohti_Hybridiä

      Aina pysähdyn, mutta se odottaja ei olekkaan ylittämässä tietä vaan jaarittelee luuriin muuten vaan... ärsyttävää...

    • viestittely

      Autoilijan pitää selvästi ilmaista että aikoo noudattaa laissa olevaa velvollisuuttaan antaa suojatien yli pyrkivälle jalankulkijalle esteetön kulku. En keksi mitään muuta tapaa ilmaista/viestittää tämä selvästi jalankulkijalle kuin hiljentämällä vauhtia.

      • autoilevajalankulkija

        Miten se jalankulkija viestii autoilijalle, että haluaa käyttää lain suomaa oikeuttaan? Tuossakin on usein tulkinnanvaraista käytöstä. En keksi muuta tapaa kun astua suojatielle! Itse taas jalankulkijana odotan riittävän kaukana suojatien päästä, jottei autoliikenteessä tulisi niitä turhia pysähdyksiä. siis kokonainen jonopysähtyisi yhden ainoan jalankulkijan takia. Toki tuo on täysin lainmukaista, mutta onko se järkevää?


      • Tieto.pilaa.luulot

        Laissa ei mainitsemaasi velvoitetta.
        Sinun olisi syytä tutustua lakiin.

        "laissa olevaa velvollisuuttaan antaa suojatien yli pyrkivälle jalankulkijalle esteetön kulku'


      • noudata_lakia
        autoilevajalankulkija kirjoitti:

        Miten se jalankulkija viestii autoilijalle, että haluaa käyttää lain suomaa oikeuttaan? Tuossakin on usein tulkinnanvaraista käytöstä. En keksi muuta tapaa kun astua suojatielle! Itse taas jalankulkijana odotan riittävän kaukana suojatien päästä, jottei autoliikenteessä tulisi niitä turhia pysähdyksiä. siis kokonainen jonopysähtyisi yhden ainoan jalankulkijan takia. Toki tuo on täysin lainmukaista, mutta onko se järkevää?

        Järkevää tai ei, niin autoilija antaa esteettömän kulun yli vaikka jalankulkijoita olisi vain puolikas.


    • P.e.n.t.t.i

      Polkupyörijöiden kuuluisi hieman miettiä tarkemmin, kuinka rahoittajilleen räpättää.
      Ei ne pyörätiet kuulkaa ihan ilmaiseksi synny, vaan niiden tekemiseen käytetään veroeuroja - niitä, joita me autoilijat maksamme.
      On oikein, että pyöräilijöillä on lähtökohtaisesti väistämisvelvollisuus. Tämä on heidän omaksi turvakseen ja vähempinä sairaalakuluina myös meidän veronmaksajien eduksi.

      • higaldo

        Ei ne pyörätiet kuulkaa ihan ilmaiseksi synny, vaan niiden tekemiseen käytetään veroeuroja - niitä, joita me autoilijat maksamme.
        Meinaatko että sun autovero menee pyörätien hoitoon?
        Minä maksan veroa enemmän kuin sinä tiestön hoitoon
        vaikka ajan pyörällä.
        Viime vuonna maksoin veroja 2.567.780.pelkkiä veroja pyörätien hoitoon.
        tv:Keisari


      • veron-maksaja

        Kunnallisveroilla noita katuja ylläpidetään. Kunnallisveroja maksaa myös he jotka eivät omista autoja.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2555
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1917
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 76
      1484
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      112
      1397
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe