Abrahamin kirjan ja Raamatun suhde

mormonivanhin

Olli. S ketjussa " Miksi kirjoittaa tässä? nimimerkki Epätietoinen uusi jäsen 3.10.2017 9:17

" Heti ekaa kertaa lukiessani Abrahamin kirjaa ajattelin, että tämähän on muokatua tekstiä Raamatun ensimmäisestä mooseksen kirjasta.
Itsellä hämmästytti ehkä eniten se, että Raamatussa puhutaan yksikössä Jumala-termillä ja Abrahamin kirjassa monikossa Jumalat-termillä."
Älä ihmetele monikkomuotoa, sillä maan loivat Isä ja Poika jotka molemmat ovat Jumalia. Ei tiedetä, osallistui Pyhä Henki yhtenä Jumaluuden jäsenenä luomistyöhön, riittää että Jumala, meidän Isämme ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus loivat maailman. Kun kaksi henkilöä kirjoittaa samasta asiasta, niin personaalinen ero tulee väistämättä näkyville. Toisaalta kertomusten sävyillä on myös yhteneväisiä piirteitä kun on kyse samaan kansaan ja uskontoon kuuluvista henkilöistä.

3.10.2017 11:45
Mutta koska raamatu on tietysti kirjoitettu ensin, niin eikö ole päivänselvää, että Abrahamin kirja on vain J.S: muokkaama. Mitä minä ymmärrän väärin?"

Ymmärrät väärin näiden kahden kirjan syntyjärjestyksessä: Abraham, jonka kirjan J.S. käänsi, eli ennen Moosesta, joten siltä pohjalta tarkastellen Abrahamin kirja ei ole mikään Raamatusta muokattua tekstiä. Se pitäisi olla itsestään selvä asia, jos uskot Joseph Smithin profeetta-kutsumukseen ja Abrahamin kirjaan käännöksenä.

On myös ymmärrettävää, että tuollaisten kysymysten esittämisen ensireaktio on, että kyseinen henkilö epäilee Abrahamin kirjan jumalallista alkuperää. Siksi kannattaa vähän harkita, mitä kysyy ja miten. Ellet usko Abrahamin kirjan alkuperään tai epäilet sitä, niin ei sinua silloin voi paljon auttaa. Ainoa neuvo olisi, että rukoilisit ja pyytäisit Jumalaa ilmoittamaan totuus Abrahamin kirjasta kuten neuvotaan tekemään Mormonin kirjan kohdalla.

23

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epätietoinen_uusi_jäsen

      Eli Abrahamin kirjassa Jumalat -termi = Isä, Poika, Pyhähenki? Minua on häirinnyt tämä monikkomuoto Jumalista muutoinkin. Kirkossahan meille opetetaan, että Jumala on ihan tavallisesta ihmisestä kirkastunut Jumalaksi. Ja että Jumalia näin ollen voi olla periaatteessa loputtoman paljon, eikö tämä ole ihan virallinen kirkon kanta? Eli periaatteessa itsekin voisin olla joskus Jumala... paitsi minun pitäisi olla mies. Vai pitäisikö? Raamatussahan sanotaan, että on vain yksi Jumala äläkä pidä muita Jumalina. Okei... minun pitäisi tuo pystyä ymmärtämän, mutta se vaan pistää vastaan. Tätäkin asiaa olen kysellyt kirkossa, mutta en oikein ole saanut vastausta mikä tämän avaisi minulle. Valitettavasti koen pienen paikkakuntani seurakunnassa hieman sitä kohtelua, että "äläpäs nyt nuori tyttö ala esittämään tuollaisia ajatuksia". Se on jotenkin surullista.

      • Ei ole tavallisesta ihmisestä kirkastunut Jumalaksi, vaan niinkuin Jeesus. Jeesushan oli Luoja jo ennen syntymistään ihmiseksi. Jotain semmoista, nämä ovat ikuisia asioita, emme niitä täysin käsitä, ja kristillisen kasvatuksen jälkeen ensin hieman outoja

        Sinun kysymyksesi oli niin samanlainen, että epäilin sinun viestiäsi noiden kriitikoiden viestiksi. Anteeksi erehdykseni. Nimim mormoniv.anhin osaa vastata sinulle.


      • kaksipisteto
        Olli.S kirjoitti:

        Ei ole tavallisesta ihmisestä kirkastunut Jumalaksi, vaan niinkuin Jeesus. Jeesushan oli Luoja jo ennen syntymistään ihmiseksi. Jotain semmoista, nämä ovat ikuisia asioita, emme niitä täysin käsitä, ja kristillisen kasvatuksen jälkeen ensin hieman outoja

        Sinun kysymyksesi oli niin samanlainen, että epäilin sinun viestiäsi noiden kriitikoiden viestiksi. Anteeksi erehdykseni. Nimim mormoniv.anhin osaa vastata sinulle.

        Nyt sitten Smithkin mielestäsi valehtelee :"GOD HIMSELF WAS ONCE AS WE ARE NOW, and is an exalted man, and sits enthroned in yonder heavens! That is the great secret. " Suora laina Mormonien sivuilta King Follet saarnasta. Raamatun jumala ei ole koskaan ollut "kuten ihmiset nyt ", vaan on ihmisten luoja ja kaiken muunkin luoja.


      • Höpölöpsis
        kaksipisteto kirjoitti:

        Nyt sitten Smithkin mielestäsi valehtelee :"GOD HIMSELF WAS ONCE AS WE ARE NOW, and is an exalted man, and sits enthroned in yonder heavens! That is the great secret. " Suora laina Mormonien sivuilta King Follet saarnasta. Raamatun jumala ei ole koskaan ollut "kuten ihmiset nyt ", vaan on ihmisten luoja ja kaiken muunkin luoja.

        Olli yrittää epätoivoissaan selittää tyhjiksi kaikki mormonien opetukset, koska nykyaikana ne eivät mene kaupaksi. Ollilla on keisarin uudet vaatteet.


      • kaksipisteto kirjoitti:

        Nyt sitten Smithkin mielestäsi valehtelee :"GOD HIMSELF WAS ONCE AS WE ARE NOW, and is an exalted man, and sits enthroned in yonder heavens! That is the great secret. " Suora laina Mormonien sivuilta King Follet saarnasta. Raamatun jumala ei ole koskaan ollut "kuten ihmiset nyt ", vaan on ihmisten luoja ja kaiken muunkin luoja.

        Nyt sanoit oikein melkein, kun lainasit Josephia suoraan. Unohdat kuitenkin että Jeesuskin oli joskus ihminen kuten me nyt. Eli Isä-Jumalakin oli ennen ihmisenä oloaan jo Jumala, Luoja, niinkuin Jeesuskin.

        Se oli kyllä jo aika asiallinen esitys käsityksistämme. Kiitos. Kuitenkin teet edelleen sen johtopäätöksen, ettei näin voi olla. Miksei voi? Raamatussa ei sitä sanota, koska se on uusi ajatus, kukaan ei ole tullut tätä ajatelleeksi aikaisemmin, mutta Raamatun Jumala voi olla tällainen, se ei ole Raamatun vastainen väite vaan profeetan luovaa ajattelua, joka sopii Raamatun ilmoitukseen.

        Ja on huomattava, että tämä asia on vain Josephin saarnassa, sitä ei ole laitettu kaanoniin, pyhäksi kirjoitukseksi, Jumalan sanaksi. Sen korostaminen on helposti helmien antamista sioille, niinkuin kaikki salaisuudet, sellainen on Paavo Ruotsalaisenkin uskon salaisuus. Ja Jeesuksen naimisiin meno.


      • kaksipisteto
        Olli.S kirjoitti:

        Nyt sanoit oikein melkein, kun lainasit Josephia suoraan. Unohdat kuitenkin että Jeesuskin oli joskus ihminen kuten me nyt. Eli Isä-Jumalakin oli ennen ihmisenä oloaan jo Jumala, Luoja, niinkuin Jeesuskin.

        Se oli kyllä jo aika asiallinen esitys käsityksistämme. Kiitos. Kuitenkin teet edelleen sen johtopäätöksen, ettei näin voi olla. Miksei voi? Raamatussa ei sitä sanota, koska se on uusi ajatus, kukaan ei ole tullut tätä ajatelleeksi aikaisemmin, mutta Raamatun Jumala voi olla tällainen, se ei ole Raamatun vastainen väite vaan profeetan luovaa ajattelua, joka sopii Raamatun ilmoitukseen.

        Ja on huomattava, että tämä asia on vain Josephin saarnassa, sitä ei ole laitettu kaanoniin, pyhäksi kirjoitukseksi, Jumalan sanaksi. Sen korostaminen on helposti helmien antamista sioille, niinkuin kaikki salaisuudet, sellainen on Paavo Ruotsalaisenkin uskon salaisuus. Ja Jeesuksen naimisiin meno.

        Oletan että jos Raamatun Jumala on olemassa hän itse tietää millainen on. Siksei voi: "Miksei voi? Raamatussa ei sitä sanota, koska se on uusi ajatus, kukaan ei ole tullut tätä ajatelleeksi aikaisemmin, mutta Raamatun Jumala voi olla tällainen, se ei ole Raamatun vastainen väite vaan profeetan luovaa ajattelua, joka sopii Raamatun ilmoitukseen."

        Te mormonit voitte vapaasti palvoa Smithin ilmoitusten retrojumalaa, teille jumala voi olla samanlainen kuin muinaiset pakanajumalat ennen kristinuskoa, mutta kristityille ei voi, koska kristinusko syntyi nimenomaan viemään sanomaa etteivät pakanoiden uskomukset ja jumalat olleet tosia.


      • kaksipisteto kirjoitti:

        Oletan että jos Raamatun Jumala on olemassa hän itse tietää millainen on. Siksei voi: "Miksei voi? Raamatussa ei sitä sanota, koska se on uusi ajatus, kukaan ei ole tullut tätä ajatelleeksi aikaisemmin, mutta Raamatun Jumala voi olla tällainen, se ei ole Raamatun vastainen väite vaan profeetan luovaa ajattelua, joka sopii Raamatun ilmoitukseen."

        Te mormonit voitte vapaasti palvoa Smithin ilmoitusten retrojumalaa, teille jumala voi olla samanlainen kuin muinaiset pakanajumalat ennen kristinuskoa, mutta kristityille ei voi, koska kristinusko syntyi nimenomaan viemään sanomaa etteivät pakanoiden uskomukset ja jumalat olleet tosia.

        Nyt sinulle tuli regressio, taantuma. Viimeksi referoit melkein oikein ja täydellisesti mormonien Jumala- käsitystä, tosin sekin onnistui vain suorana lainauksena, omin sanoin et pystynyt sitä sanomaan koskaan vääristelemättä.

        Nyt meillä on taas retrojumala ja väitetty jumalamme on samanlainen kuin pakanajumalat!!

        Ilmeisesti et ymmärrä, että meille Jumala on kaikkea sitä, mitä Vanhassa Testamentista hänestä kerrotaan. Mutta kun sinä et usko sitä, sinulta otetaan sekin ymmärrys pois. Ymmärrät sen mekaanisesti, et ymmärrä että Jumala on muutakin. Hän on sellainen kuin Uudessa Testamentissa ilmoitetaan. Sitä et ymmärrä sitten enää alkuunkaan, kun sinulta on jo otettu pois edellisen testamentin ymmärrys.

        Aivan mahdotonta sinun on sitten ymmärtää modernin ilmoituksen lisäilmoitukset Jumalasta.

        Sinä aina unohdat että Jumala on muutakin. Sanoo Joseph hänestä mitä tahansa, se ei tarkoita, etteikö hän olisi muutakin. Muutakin, aina muutakin. Hän ei ole vain valtaistuimellaan kirkastetulla planeetallaan, hän ei ole vain henki, hän ei ole vain lihaa ja luuta, hän ei vain ole käynyt läpi samaa kuin Jeesus ja ihmiset, hän ei ole mitään vain, vain, vain sitä tai tätä, hän on koko universumin Kuningas, kaikkivaltias jne.

        Jos ei hän ole sama kuin sinä luulet, niin ei vika meidän käsityksissä ole vaan sinun mekaanisissa käsityksissäsi. Meidän käsitys ei ole minkään testamentin vain käsitys, ei juutalaisten eikä sinun vain käsitys vaan modernin ilmoituksen kaikki- käsitys.


      • Oppi jumalaksi korotamisesta on selkeästi esitetty Opin ja liitojen kirjassa, ja siihen on viitauksia Raamatussakin vaikei yhtä selkeästi.
        OL 131:1 Selestisessä kirkkaudessa on kolme taivasta eli astetta;

        2 ja päästäkseen korkeimpaan ihmisen on astuttava tähän pappeuden järjestykseen ( mikä tarkoittaa uutta ja ikuista avioliittoa).
        3 Ja ellei hän astu, hän ei voi päästä siihen.

        4 Hän voi päästä toisiin, mutta se on hänen valtakuntansa loppu; hän ei voi enentyä.

        Luku 132:

        19 Ja vielä, totisesti minä sanon sinulle: Jos mies ottaa vaimon minun sanani kautta, joka on minun lakini, ja uuden ja ikuisen liiton kautta ja sen sinetöi heille lupauksen Pyhä henki sen kautta, joka on voideltu ja jolle minä olen antanut tämän valtuuden ja tämän pappeuden avaimet, ja heille sanotaan: Te tulette esiin ensimmäisessä ylösnousemuksesa; ja jos se tapahtuu ensimmäisen ylösnousemuksen jälkeen, seuraavassa ylösnousemuksessa; ja te peritte valtaistumia, valtakuntia, ruhtinaskuntia ja valtoja, herruuksia, kakikki korkeudet ja syvyydet; ... ja jos te pysytte minun liitossani... niin tapahtuu kaikessa, niin kuin palvelijani on heille luvannut, ajassa ja kautta koko iankaikkisuuden, ja se on täysin voimassa, kun he ovat poissa maailmasta; ja he kulkevat ohi enkelien ja jumalien, jotka sinne on asetettu, korotukseensa ja kirkkauteensa kaikessa, niin kuin heidän päällensä on sinetöity, ja tämä kirkkaus on jälkeläisten täyteys ja jatkuminen aina ja ikuisesti.

        20 Silloin he ovat jumalia, koska heillä ei ole loppua; sen tähden he ovat ikuisesta ikuiseen, koska heidän olemassaolonsa jatkuu; silloin he ovat jumalaia, koska heillä on kaikki valta, ja enkelit ovat heille alamaisia.

        Huomautan jo tässä vaiheessa, että Perhejulisuksessa mainitaan taivaalliset vanhemmat, joten se itsessään sisältää ajatuksen Jumalasta korotettuna ihmisenä.

        Sitten Raamattuun:
        'Aloitan lopusta

        Ilmestyskirja 3: 12. Joka voittaa, sen minä pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.

        21. Joka voitta, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellansa.

        Nämä kaksi kohtaa tuovat selvästi ilmi sen ajatuksen, " voittaja" korotettaan Jumalan valtaistuimelle ja saa Jumalan nimen. Jae 21 mainitsee valtaistuimen ja jae 12 sen, että uskollisille annettaan Jumalan nimi.

        Entä, miten Kristus sai valtaistuimensa?

        Hepr. 1:

        1. Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
        2. on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut
        3. ja joka, ollen hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majestetin oikealle puolelle korkeuksissa,
        4. tullen enkeleitä niin paljon korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän.

        Kuten havaitset tästä, niin Kristus korotettiin kuolemansa ja ylösnousemuksensa jälkeen enkeleiten yläpuolelle ja sama on luvattu meille, kuten Johanneksen ilmestyksestä ilmenee.
        Paavali kirjoitti Rooman seurakunnalle:
        Room.8:

        14. Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.

        16. Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
        17. Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kansanperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.

        Tässä on muutamia kohtia, jotka tukevat oppia ihmisen jumalaksi korotamisesta. Ainoa, joka Raamatusta puuttuu tässä yhteydessä on iankaikkinen avioliitto. Sekä miehen että naisen pitää solmia ikuinen avioliitton jumalaksi päästäkseen, kumpikaan ei mene korotukseen yksin. Muita asioita tuon esille myöhemmin tarpeen mukaan.


      • kaksipisteto
        suomalainen2 kirjoitti:

        Oppi jumalaksi korotamisesta on selkeästi esitetty Opin ja liitojen kirjassa, ja siihen on viitauksia Raamatussakin vaikei yhtä selkeästi.
        OL 131:1 Selestisessä kirkkaudessa on kolme taivasta eli astetta;

        2 ja päästäkseen korkeimpaan ihmisen on astuttava tähän pappeuden järjestykseen ( mikä tarkoittaa uutta ja ikuista avioliittoa).
        3 Ja ellei hän astu, hän ei voi päästä siihen.

        4 Hän voi päästä toisiin, mutta se on hänen valtakuntansa loppu; hän ei voi enentyä.

        Luku 132:

        19 Ja vielä, totisesti minä sanon sinulle: Jos mies ottaa vaimon minun sanani kautta, joka on minun lakini, ja uuden ja ikuisen liiton kautta ja sen sinetöi heille lupauksen Pyhä henki sen kautta, joka on voideltu ja jolle minä olen antanut tämän valtuuden ja tämän pappeuden avaimet, ja heille sanotaan: Te tulette esiin ensimmäisessä ylösnousemuksesa; ja jos se tapahtuu ensimmäisen ylösnousemuksen jälkeen, seuraavassa ylösnousemuksessa; ja te peritte valtaistumia, valtakuntia, ruhtinaskuntia ja valtoja, herruuksia, kakikki korkeudet ja syvyydet; ... ja jos te pysytte minun liitossani... niin tapahtuu kaikessa, niin kuin palvelijani on heille luvannut, ajassa ja kautta koko iankaikkisuuden, ja se on täysin voimassa, kun he ovat poissa maailmasta; ja he kulkevat ohi enkelien ja jumalien, jotka sinne on asetettu, korotukseensa ja kirkkauteensa kaikessa, niin kuin heidän päällensä on sinetöity, ja tämä kirkkaus on jälkeläisten täyteys ja jatkuminen aina ja ikuisesti.

        20 Silloin he ovat jumalia, koska heillä ei ole loppua; sen tähden he ovat ikuisesta ikuiseen, koska heidän olemassaolonsa jatkuu; silloin he ovat jumalaia, koska heillä on kaikki valta, ja enkelit ovat heille alamaisia.

        Huomautan jo tässä vaiheessa, että Perhejulisuksessa mainitaan taivaalliset vanhemmat, joten se itsessään sisältää ajatuksen Jumalasta korotettuna ihmisenä.

        Sitten Raamattuun:
        'Aloitan lopusta

        Ilmestyskirja 3: 12. Joka voittaa, sen minä pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.

        21. Joka voitta, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellansa.

        Nämä kaksi kohtaa tuovat selvästi ilmi sen ajatuksen, " voittaja" korotettaan Jumalan valtaistuimelle ja saa Jumalan nimen. Jae 21 mainitsee valtaistuimen ja jae 12 sen, että uskollisille annettaan Jumalan nimi.

        Entä, miten Kristus sai valtaistuimensa?

        Hepr. 1:

        1. Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
        2. on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut
        3. ja joka, ollen hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majestetin oikealle puolelle korkeuksissa,
        4. tullen enkeleitä niin paljon korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän.

        Kuten havaitset tästä, niin Kristus korotettiin kuolemansa ja ylösnousemuksensa jälkeen enkeleiten yläpuolelle ja sama on luvattu meille, kuten Johanneksen ilmestyksestä ilmenee.
        Paavali kirjoitti Rooman seurakunnalle:
        Room.8:

        14. Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.

        16. Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
        17. Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kansanperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.

        Tässä on muutamia kohtia, jotka tukevat oppia ihmisen jumalaksi korotamisesta. Ainoa, joka Raamatusta puuttuu tässä yhteydessä on iankaikkinen avioliitto. Sekä miehen että naisen pitää solmia ikuinen avioliitton jumalaksi päästäkseen, kumpikaan ei mene korotukseen yksin. Muita asioita tuon esille myöhemmin tarpeen mukaan.

        Sekotat nyt Jumalan ja tämän lupaaman messiaan, kristinuskossa syntyijo hyvin varhain oma teologia joka koski ei Jumalaa, vaan messiasta. Varhaisin kirjoitus on Paavalin Room. 1: 2-4 "Julistamani evankeliumi, jonka Jumala on profeettojensa suulla edeltäpäin luvannut pyhissä kirjoituksissa,
        3 on sanoma hänen Pojastaan. Inhimillisen syntyperänsä puolelta hän oli Daavidin jälkeläinen; pyhyyden Hengen puolelta hän oli Jumalan Poika, jolla on valta, ylösnousemuksessa tähän asemaan asetettu. Hän on Jeesus voideltu meidän herramme(kyrioksemme) ".
        Jumala ,Jahve, ei raamatussa muutu eikä vaihdu eikä voi vaihtua koska ilmoitus jumalasta on se jonka perustalla kaikki seisoo. Raamatun Jumala ilmoittaa että on kaiken luoja, aina sama, ei muutu ja kaikki mitä hän itsestään ilmoittaa on totta koska hän on "pyhä ".
        Jahve lupaa Israelille valita voidellun joka on davidin jälkeläinen, Ut tarjoaa messiaan sukutauluja ja niissä Jeesus on alkuisin Aatamista, Jahve puolestaan on ihmislajin luoja, mutta ei itse ole alkuisin luomastaan lajista eikä ole omien luotujensa jälkeläinen, messias sen sijaan on . Jahven sukutaulua ei raamattu voi esittää kun ei sellaista ole .
        Mormoineilla on jumala joka on tullut jumalaksi kokemusten kautta oltuaan jossain kehityksensä vaiheessa kuten me ihmiset nyt. kristittyjen Jumala on aina ollut jumala ja on kaiken luoja, mormonien jumala ei ole kumpaakaan .
        Iankaikisesta avioliitosta: Paavali opettaa että on parempi olla naimatta kuin naida ja Jeesus että taivaassa ollaaan kuten enkelit jotka eivät ole sukupuoliolentoja. Mormoneilla on oma jumala omta tavat ja määräykset mikään niistä ei raamatun eikä jeesuksen opetus Minkäänlaista avioliittoseromoniakaan ei kristinuskossa ole ennen keski-aikaa.


      • samar1n

        Luomityön kolme persoonaa MAP-kirkon opin mukaan ovat Elohim (Isä), Jehova (Jeesus) ja Mikael (Aadam)


      • samar1n
        samar1n kirjoitti:

        Luomityön kolme persoonaa MAP-kirkon opin mukaan ovat Elohim (Isä), Jehova (Jeesus) ja Mikael (Aadam)

        heh. luomistyön.......


    • Höpölöpsis

      Tuossa mormonivanhin kehotaa nousemaan perse edellä puuhun. Ensin pitäisi uskoa ja sitten ja sitten lähestyä asiaa siltä pohjalta.

      Oikea järjestys olisi, että ensin pitää selvittää totuusarvo. Vasta se antaa pohjaa uskomiselle.

      Jos uskoo Abrahamin kirjan jumalalliseen alkuperänn, silloin ei voi suhtautua avoimesti siihen, että oliko kyseessä Smithin huijaus vai ei. Huijaukseksihan se paljastuu jo kevyelläkin tutkimisella.

    • Epätietoinen_uusi_jäsen

      No jopas nämä on sekavia asioita.... en muista näin aloittelijana missä se on sanottu, mutta mielestäni pyhiksissä on kerrottu että kuka vaan voi "edetä" Jumalaksi. Ja minun yksinkertainen pää sanoo silloin, että Jumalia voi olla/on lukematon määrä... kertokaa viisaammat onko näin!? Ja jos on, niin eikö se ole risririidassa taas Raamatun sanan kanssa. Jos mahdollista, asiallisia ja perustellun lyhyitä vastauksia, kiitos.

      • samar1n

        Kyllä. Smithin opista että Jumala oli kerran ihminen ja että ihmisestä voi tulla jumala tarkoittaa että jumalia on lukematon määrä.

        Ihmisten kehitykselle jumaliksi ja siten taas uusille luomisille ja uusille jumalille ei ole loppua.

        https://youtu.be/Py3IaffVtQ4


    • Epätietoinen_uusi_jäsen

      "GOD HIMSELF WAS ONCE AS WE ARE NOW, and is an exalted man, and sits enthroned in yonder heavens" Pieni pää menee vaan entistä sekaisemmaksi... siis tämä lainausko on suoraan kirkon opeista?? Aika suoraanhan tuossa kyllä sanotaan tuo asia🤔

      • samar1n

        "Jumala oli itse kerran sellainen, kuin me olemme nyt, ja Hän on korotettu ihminen, joka istuu korotettuna valtaistuimella tuolla taivaissa! Tämä on se suuri salaisuus. Jos verho repäistäisiin auki tänä päivänä ja suuri Jumala, joka pysyttää tämän maailman radallaan ja joka voimallansa ylläpitää kaikkia maailmoja ja kaikkea, näyttäytyisi – sanon, että jos näkisitte Hänet tänä päivänä, te näkisitte Hänet ihmisen muotoisena, koko persoonassaan teidän itsenne kaltaisena, teidän kuvananne ja aivan ihmisen kaltaisena, sillä Aadam luotiin Jumalan muotoiseksi, kuvaksi ja kaltaiseksi, ja Aadam sai opetusta Häneltä, kulki Hänen kanssaan, puhui ja keskusteli Hänen kanssaan, niin kuin ihminen puhuu toisen kanssa." - Joseph Smith. Lainaus on otettu kirjasta "Kirkon Presidenttien opetuksia - Joseph Smith" joka löytyy esim. mormonit.fi - sivustolta eli on kirkon omista lähteistä otettu.

        Kirkon opin mukaan Isä (Elohim) on korotettu ihminen. Pyhissä kirjoituksissa ei tuota oppia Isä-Jumalan aiemmasta kuolevaisuudesta opeteta, mutta koska itse Joseph Smith niin opetti on se hyväksytty opiksi.

        MAP-kirkon pyhissä kirjoituksissa on vahvistettu oppi että miehistä voi tulla jumalia, jos pääsevät korotukseen. Brigham Young tiesi tarkemmat ehdot.


      • Ev.lut

        Lähde äkkiä pois mormoonikirkosta. Se perustuu kokonaisuudessaan valheelle kuten olet jo osin huomannutkin. Aabrahamin kirjaa ei ole mistään käännetty vaan se on Smithin luomus kuten Mormoonin Kirjakin. Kyllä Smith opettaa että Jumala oli kerran ihminen vaikka Olli muuta väittää.


    • Ygrad

      Abrahamin kirja ei ole käännetty Egyptiläisistä papyruksista kuten Smith väitti. Abrahamin kirja on Smithin kokonaan keksimä ja muista kirjoituksista lainaama teos vähän samalla tavalla kuin Mormonin kirja jossa aihe on lainattu View of the Hebrews nimisestä kirjasta ja sisältö on osin lainattu Raamatusta ja loput Smithin mielikuvituksesta.

    • samar1n

      Unohdit mainita Mikael-Aadamin roolin luomisessa. Hän on enempi luoja (toimija) kuin Elohim, joka vain käskyttää. Ainoa poikkeus on Aadamin fyysisen ruumiin luominen jonka Elohim luo yhdessä Jehovan kanssa. Muun luomistyön tekevät Jehova ja Mikael (Aadam).

      • samar1n

        Tämä siis mormonivanhimmalle aloitukseen kommentiksi.


    • samar1n

      Smithin haltuun päätyneet egyptiäiset papyrukset, joiden Smith väitti sisältävän Abrahamin kirjoitusten lisäksi Joosefin kirjoituksia (näitä Smith ei ilmeisesti välittänyt kääntää?), eivät tuhoutuneetkaan täysin tulipalossa. Nuo säilyneet papyrusten kappaleet ovat Kirkon hallussa.

      "Kappaleisiin sisältyi yksi piirros eli kuva, joka esiintyy Abrahamin kirjassa kuvajäljennöksenä 1. Kauan ennen kuin kirkko julkaisi kappaleet, jotkut egyptologit olivat sanoneet, että Joseph Smithin selitykset näiden kuvajäljennösten eri kohdista eivät vastanneet heidän omia tulkintojaan näistä piirustuksista. Joseph Smith oli julkaissut kuvajäljennökset erillisinä piirustuksina irrotettuina hieroglyfeistä tai hieraattisista kirjoitusmerkeistä, jotka alun perin ympäröivät piirroksia. Kappaleiden löytyminen merkitsi sitä, että lukijat saattoivat nyt nähdä hieroglyfit ja merkit, jotka kiinteästi ympäröivät piirrosta, josta kuvajäljennös 1 on tehty.

      Mitkään papyruskappaleiden kirjoitusmerkeistä eivät maininneet Abrahamin nimeä eivätkä Abrahamin kirjaan kirjattuja tapahtumia. Sekä mormoneihin kuuluvat että muut egyptologit ovat yhtä mieltä siitä, että kappaleissa olevat merkit eivät vastaa Abrahamin kirjassa olevaa käännöstä, vaikka siitä, mikä on näiden papyruskappaleiden piirrosten oikea tulkinta, ei ole yksimielisyyttä edes kirkkoon kuulumattomien tutkijoiden keskuudessa. Tutkijat ovat todenneet, että papyruskappaleet ovat osia tavallisista hautajaisteksteistä, jotka haudattiin muumioitujen ruumiiden kanssa."

      Lainaus otettu (vihdoin) suomennetusta kirjoitelmasta kirkon virallisilta sivuilta. Tuosta voi selkokielellä lukea että papyrukset, jotka sisältävät Abrahamin kirjaan kanonisoidun kuvajäljennöksen, eivät liity mitenkään Abrahamiin. Luonnollisesti kirjoitelma tuon toteamuksen jälkeen lähtee pyörittelemään eri vaihtoehtoja siitä, miten Abrahamin kirja kuitenkin on pyhä kirjoitus. Yksi vaihtoehto joka kirjoitelmassa esitetään ja joka (ennustan) tulee tulevaisuudessa dominoimaan kirkon opetusta, on seuraava (lainaus esseestä):

      "Vaihtoehtoisesti se, että Joseph tutki papyruksia, on saattanut johtaa ilmoitukseen Abrahamin elämää koskevista keskeisistä tapahtumista ja opetuksista aivan samoin kuin hän oli aikaisemmin Raamattua tutkiessaan saanut ilmoituksen Mooseksen elämästä. Tämä näkemys edellyttää sanojen kääntäjä ja käännös määritelmän laajentamista.Tämän näkemyksen mukaan Josephin käännös ei ollut tavanomaisen käännöksen tavoin papyrusten sisällön kirjaimellista esittämistä. Sen sijaan fyysiset esineet loivat olosuhteet mietiskelyyn, pohdiskeluun ja ilmoitukseen. Ne sysäsivät liikkeelle tapahtumaketjun, jossa Jumala antoi Joseph Smithille ilmoituksen Abrahamin elämästä, vaikka tuo ilmoitus ei suoraan vastannut papyrusten kirjoitusmerkkejä."

      Minulle on opetettu että Smith käänsi papyruksissa olleet Abrahamin omin käsin kirjoittamat tekstit. Nyt kun papyruksia on tutkittu ja ne tavallisiksi egyptiläisiksi hautajaisteksteiksi todettu on kirkossa keksittävä uusi selitys ja papyrukset inspiraation herättäjinä lienee selityksistä se joka tulee osaksi uutta narratiivia.

      https://www.lds.org/topics/translation-and-historicity-of-the-book-of-abraham?lang=fin&old=true

      • Höpölöpsis

        Nyt siis mormonien kaksoiskieleen on tullut taas uusia termejä. Kääntäjä ja kääntäminen eivät tarkoitakaan sitä, mitä niillä normaalikielessä on tarkoitettu.


      • samar1n
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Nyt siis mormonien kaksoiskieleen on tullut taas uusia termejä. Kääntäjä ja kääntäminen eivät tarkoitakaan sitä, mitä niillä normaalikielessä on tarkoitettu.

        Niinpä, niiden "määritelmää on laajennettu".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3387
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      92
      3120
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2328
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1549
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe