Keitä on hengissä

EevanSaluunassa

Vuodet1965 ja 1966 olivat hyviä vuosia. Pekka, Pertti, Retu(Terttu) ja moni muu huippusuonejokelainen olivat mukana muokkaamassa maailmankuvaani ja antamassa pohjia tulevaisuudelleni. Nyt, yli viisikymmentä vuotta myöhemmein , 70-vuotiaana kaipaaan heitä. Lieneekö Pekka palannut eläköityään juurilleen eteläsuomen meranrantapaikastaan, ja luopunut retkiveneestään, jolla käytiin viikonloppurieisuilla Suomenlahdella ja kalasteltiin. Pilkillä oltiin Suomenojan edessä ja ahvenia saatiin hyvin, paremmin kuin Suonejoella 60-luvun alussa. Onkohan Harjakankaalla olleen kunnantalon asukkaista ketään enää hengissä?
Tietenkin saisin nuo asiat selvitettyä muutakin kautta, mutta kyselen aluksi näin.

5

525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PMikkonen

      Tarkoitatko Harjakankaan kunnantalolla sitä vanhaa punaista rakennusta mutkassa, mistä tie jatkui Kunnalliskodille? Aika syrjäinen sijainti siis. Asukkaista en tiedä, mutta olisiko noin parikymmentä vuotta sitten tuo talo purettu. Siellä taisi asua aika viinaan menevää porukkaa, mutta en tiedä puhutaanko samasta talosta.

    • EevanSaluunassa

      Kyllä se tais olla sama talo. Silloin siinä asui tavallisia perheitä, ei viinaa siellä nähty. Sitä saattoi olla Nousevan auringon talolla satunnaisesti.

    • sisäpiiriläinen

      Sattumalta tulin katsoneeksi tätä palstaa tänään ja huomasin kirjoituksesi.

      Olen miettinyt, kuka mahtaa Harjakankaan "jengiläisiä" kaivata, mutta eipä se minulle selvinnyt.

      Voin kertoa kyselemistäsi henkilöistä jotain:

      Pekka asuu edelleen Etelä-Suomessa. Armida-veneestä hän luopui jo vuosia sitten.

      Pertti on siirtynyt taivaalliseen laulukuoroon.

      Terttu elelee Kuopiossa.

    • EevanSaluunassa

      Ne kokemukset olivat osa nykyistä maailmankuvaani muodostaessani. Mainitsemani "kaipaus" johtuu tietenkin siitä, että henki lähtee lähiaikoina, ja lapsuuden/nuoruuden "viattomat" vuodet palautuvat mieleen. Silloin ystävyys oli aitoa ja tehdyt kakaramaiset tempaukset spontaaneja, kuten nykyäänkin ja ilmeiseti aina ihmiskunnan historiassa . Myös yhdessä koetut, vähemmän upeat kokemukset valmistelivat meitä yhteiskunnan pavelukseen. Se meni kai ihan kohtuullisesti. Olin yhden työnantajan palveluksessa 45 vuotta. Tiedän, että useimmat ikäluokkani Pohjois-Savolaiset jotka lähtivät työn perään Eteä-Suomeen, ovat tehneet kunniaa savolaisille.
      Saatan muistaa sinut, sisäpiiriläinen, jos saan vihjeitä. Ilmeisesti elät ja vaikutat Suonenjoella. Hienoa, jos olet onnistunut elämääm koko ikäsi kotiseudullasi, itse en siinä onnistunut, koska suuret ikäluokat kuuluvat ryhmän, joista useimpien oli lähdettävä etsimään elämäänsä muualta.
      Otan Pertin muistolle.
      Baitöwei, eivät ne Eevan Saluunan illat olleet välttämättä parhaita elämän oppitunteja, olisi osa niistä voinut jäädä kokemattakin.

      • sisäpiiriläinen

        Kerroit, että olet ollut Pekan kanssa kalastusreissuilla Suomenlahdella.

        Mitäpä, jos ottaisit häneen yhteyttä, niin voisitte yhdessä muistella menneitä aikoja.

        Hyvää syksyä sinulle, kuka sitten lienetkin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe