Pesin juuri veneen noston jälkeen pohjan todella tehokkaalla painepesurilla. Pohjamaali lähti laikukkaasti primeristä irti. Mitä mieltä arvon raati on oikeasta menettelystä kunnostukseen? Pitääkö koko pohjamaali hioa pois ja sitten primeriä ja uusi pohjamaali, vai voinko vetää kylmän viileästi uuden pohjamaalin vanhan laikukkaan pohjamaalin päälle?
Voisko joku selittää miten nuo rungon "maali" kerrokset oikein menee ja mikä on kunkin kerroksen tarkoitus?
Pohjamaali irti primeristä
36
4379
Vastaukset
- seppomartti
Riippuu minkämtason pohjaa tavoittelet. Minimityö jos ei ole tarkoitus tavoitella vesihiottua pohjaa: irtonainen maali kaavitaan pois. Jos 2-k epoksiprimeri on ehjä, niin en hioisi laisinkaan
vaan käyttäisin 1-k primeriä tartuntapintana ja vesisulkuna ( Primocon, muitakin on) . Sen päälle sitten myrkky. - korjatkaajosolenväärässä
Rungon maalikerrosten tehtävä vesirajan alapuolella, on hyvin yksinkertainen:
1) Veneen rungon näkyvä pinta on gelcoatiksi kutsuttua muoviainetta. Venettä valmistettaessa, se on ensimmäinen kerros joka levitetään irroitusvahalla käsiteltyyn muottipintaan. Gelcoat on veneen näkyvä pinta, joka yleensä halutaan kiillottaa ja vahata. Muitakin mieltymyksiä näkee.
Vesirajan alapuolella gelcoat-pinta karhennetaan hiomalla, tarttuvuuden parantamiseksi. Koska gelcoat ei ole vesitiivis, veden tunkeutuminen rakenteeseen estetään maalaamalla pinta epoksiprimerillä. Näitä on kaikilla valmistajilla. Maali levitetään useampana kerroksena siten, että valmis kalvonpaksuus on luokkaa 200 mikrometriä.
2) Epoksiprimerin päälle levitetään eliönestomaali ehkäisemään kasvuston muodostumista.
Tämä oli maalaamisen periaate lyhykäisyydessään. Seuraavissa, noin 150 viestissä, ensin haukutaan minut tyhmäksi kusipääksi, ja sitten selostetaan juurta jaksain erilaisia kilpapurjehduksen nyansseja, joilla veden kitkaa ja virtausominaisuuksia saadaan pienennettyä.- Sw271
Nimimerkki "korjatkaajosolenväärässä" kirjoitti asiat juuri kuten ne ovat. Huvittaa miten Facebook ryhmässä "Veneenrakennus ja tietotaito" tulee edelleen kommentteja joissa uskotaan gelcoatin olevat vesitiivis. Perusteluina mm. "muutenhan Suomessa tuhannet veneet uppoaisivat" ja "osmoosi on vain epoksiprimer-kauppiaiden keksimä juttu".
- 407
Miksi ei tekisi kunnolla, jos kerran tekee? Sen verran kova homma kuitenkin.. Eli ota se loppumyrkky pois vaikka maalinpoistohyytelöllä kaapimalla pois. Jos poistat hiomalla, muista työturvallisuus ja naapuriveneet! (raitisilmakypärä ja työalueen osastointi) Sitten vielä hiekkapaperilla mahdolliset mitä hyytelökaavinnasta on jäänyt. Primerin kunnosta riippuen ainakin yksi kerros vanhan primerin päälle (jos primerit on huonot, ota gelkkariin asti!)tartunnaksi/paikaksi. Ja sitten myrkyt päälle. Jos teet kunnolla, ota vähän valokuvia "dokumentointia" varten. Näin myyntitilanteessa voit kertoa miten pohja on tehty. Toisaalta jos meinaat pitää veneen, miksi ei tekisi kunnolla hommaa...(tuossa karkeat ohjeet)
- JärkiKäteen
EIköhän tuo raitisilmakypärä ulkoilmassa ole hieman liioittelua. Nää on taas näitä kavereita jotka käyttää kuulosuojaimia ruohonleikkurin kanssa koska näin sanotaan ohjeessa...
- aivosolutkoliuenneet
JärkiKäteen kirjoitti:
EIköhän tuo raitisilmakypärä ulkoilmassa ole hieman liioittelua. Nää on taas näitä kavereita jotka käyttää kuulosuojaimia ruohonleikkurin kanssa koska näin sanotaan ohjeessa...
Nimimerkkisi kertookin jo sinusta oleellisen. Pitäkää muut järki päässänne ja suojautukaa henkilökohtaisilla suojaimilla tarvittaessa itseänne.
- Pohjanpertti
Kiitos vinkeistä. Primer on hyvä kuntoinen, joten ajattelin sen vain karhentaa, jotta uusi primeri tarttuu pintaan.
Toimiiko nuo maalinpoistohyytelöt miten hyvin? Myrkkymaali, joka veneen pohjassa on tällä hetkellä (laikkuina), on jotain kamaa, jota saa käyttää järvillä, eli ei mitään kunnon myrkkyä. - Raimer
Siis primer on muuten suomeksi pohjamaali. Haluat pohjamaalin irti pohjamaalista?
- Puolpehmee
Ilmeisesti "pohjamaali" on "veneenpohjan maali" eli eliönestomaali eli myrkkymaali eli antifouling?
Ja kun se lähti painepesurilla irti niin ehkä se on pehmeä tai puolipehmeä tyypiltään?
Vai mitä tarkoittaa "laikukkaasti"? Lähtikö se kulumalla vai lohkeilemalla?
Jos primeri on OK niin yllä suositellut monimutkaiset maalin poistot ja väliprimerikerrokset jne. voit jättää huomiotta, vaikka jos haluaa tuhertaa niin mikäs siinä...
Minäkin olen aina pessyt tehokkaalla painepesurilla rotosuuttimella että kaikki irtoava lähtee, näin ehkäisee antifoulingkerroksen paksuuntumista.
Tosin myrkyttömästä myrkystä ei ole kokemusta, näillä pehmeäköillä (Blakes, Mille jne.) "myrkyllisillä" painepesussa lähtee huuhtoutumalla suuri osa edellisen kevään maalikerroksesta, ja seuraavana keväänä vaan reilusti lantrattu tehostekerros päälle. Ei mitään väliprimereitä missään nimessä turhaan monimutkaistamaan ja kasvattamaan kalvopaksuuksia.- Pohjanpertti
Pahoittelut epätarkkuudesta. Eli tosiaan, painepesurilla vedettiin juuri tuolla tehosuuttimella ja se mitä lähti on eliönestomaali (lähti kulumalla ei lohkoina - maali oli jotain järville suunniteltua kamaa, jota oli ohuelti). Sitä jäi pohjaan laikukkaasti, mutta primeri eliönestön alla vaikuttaa hyvältä ja ehjältä (paria kohtaa lukuunottamatta - jotka selvästi lähti siksi pois, että ne eivät olleet pinnassa kunnolla kiinni - muotti vahaa tms. jäänyt alle).
Ei ytään innosta hifistellä pohjan kanssa mitään ylimääräistä.
Eikö se ole hyvä, että mahdollisimman paljon vanhaa eliönestomaalia on lähtenyt pois? Jos Primeri ei ole poissa vaan selvästi pohjassa kiinni, niin voinko vaan vetää uuden eliöneston pohjaan ja veteen. (tietysti kohdat, josta primeri on lähtenyt pitää vetää uudella primerillä (2 kohtaa)).
Miksi tekisin pohjaan uuden kerroksen primeriä? Jos teen tämän, joudun hiomaan kaiken myrkkymaalin pois ja samalla kulutan hyvää primeriä pois, niin mikä tässä on pointti? Eihän primeri voi myrkyn alla kadota itsestään - vai voiko? Pohjanpertti kirjoitti:
Pahoittelut epätarkkuudesta. Eli tosiaan, painepesurilla vedettiin juuri tuolla tehosuuttimella ja se mitä lähti on eliönestomaali (lähti kulumalla ei lohkoina - maali oli jotain järville suunniteltua kamaa, jota oli ohuelti). Sitä jäi pohjaan laikukkaasti, mutta primeri eliönestön alla vaikuttaa hyvältä ja ehjältä (paria kohtaa lukuunottamatta - jotka selvästi lähti siksi pois, että ne eivät olleet pinnassa kunnolla kiinni - muotti vahaa tms. jäänyt alle).
Ei ytään innosta hifistellä pohjan kanssa mitään ylimääräistä.
Eikö se ole hyvä, että mahdollisimman paljon vanhaa eliönestomaalia on lähtenyt pois? Jos Primeri ei ole poissa vaan selvästi pohjassa kiinni, niin voinko vaan vetää uuden eliöneston pohjaan ja veteen. (tietysti kohdat, josta primeri on lähtenyt pitää vetää uudella primerillä (2 kohtaa)).
Miksi tekisin pohjaan uuden kerroksen primeriä? Jos teen tämän, joudun hiomaan kaiken myrkkymaalin pois ja samalla kulutan hyvää primeriä pois, niin mikä tässä on pointti? Eihän primeri voi myrkyn alla kadota itsestään - vai voiko?Vanhaan kuivaan primeriin myrkky ei tartu samalla innolla. Uusi primeri olisi tartuntapinta uudelle myrkylle. Hempelillä on Underwater primer, joka voi tähän käydä. Sen vetää äkkiä, ja samana päivänä uusi myrkky päälle. Säästät tod. näk. nettoaikaa kolmen vuoden takaisinmaksuajalla.
- tartunnaksi
Pohjanpertti kirjoitti:
Pahoittelut epätarkkuudesta. Eli tosiaan, painepesurilla vedettiin juuri tuolla tehosuuttimella ja se mitä lähti on eliönestomaali (lähti kulumalla ei lohkoina - maali oli jotain järville suunniteltua kamaa, jota oli ohuelti). Sitä jäi pohjaan laikukkaasti, mutta primeri eliönestön alla vaikuttaa hyvältä ja ehjältä (paria kohtaa lukuunottamatta - jotka selvästi lähti siksi pois, että ne eivät olleet pinnassa kunnolla kiinni - muotti vahaa tms. jäänyt alle).
Ei ytään innosta hifistellä pohjan kanssa mitään ylimääräistä.
Eikö se ole hyvä, että mahdollisimman paljon vanhaa eliönestomaalia on lähtenyt pois? Jos Primeri ei ole poissa vaan selvästi pohjassa kiinni, niin voinko vaan vetää uuden eliöneston pohjaan ja veteen. (tietysti kohdat, josta primeri on lähtenyt pitää vetää uudella primerillä (2 kohtaa)).
Miksi tekisin pohjaan uuden kerroksen primeriä? Jos teen tämän, joudun hiomaan kaiken myrkkymaalin pois ja samalla kulutan hyvää primeriä pois, niin mikä tässä on pointti? Eihän primeri voi myrkyn alla kadota itsestään - vai voiko?Uuden myrkyn pysyvyys vanhan päällä on hyvinkin epävarmaa, kun ei edes tiedä, mitä se vanha on. Edes hiottuun primeriin ei uusi myrkky tartu, siksi uusi primeri tarvittaisiin vain tartunnaksi uudelle myrkylle.
- Puolpehmee
tartunnaksi kirjoitti:
Uuden myrkyn pysyvyys vanhan päällä on hyvinkin epävarmaa, kun ei edes tiedä, mitä se vanha on. Edes hiottuun primeriin ei uusi myrkky tartu, siksi uusi primeri tarvittaisiin vain tartunnaksi uudelle myrkylle.
No höpöhöpö teidän kanssa. Jos ei käytä kovia myrkkymaaleja, niin pysyvyys vanhan päällä on hyvä - siis kaikki käy kun ei vedä kovaa pehmeän päälle.
Ja kyllä antifoulingit pysyvät sen yhden kauden mitä tarvitseekin - jos käyttää tuota meikäläisen menetelmää jossa joka kevät vedetään ohennetulla tehostekerros. Ja pysyvät primerin päällä myös. Ikinä ei ole lähtenyt ennen painepesua keväällä vedetty myrkkymaali pois - ja jos painepesussa lähtee niin sehän on vain hyvä.
Jos käyttää kovia myrkkymaaleja ja maalaa vain usean vuoden välein, tilanne on toinen.
Mutta kysyjän tapauksessa "myrkytön myrkkymaali" - kyseessä pitää olla pehmeä, vuosittain maalattava valmiste. Nehän perustuvat siihen että maali pikkuhiljaa liukenee ja siksi siihei ei (muka) jäisi pintaa näkin tarttua koska pinta liukenemisen vuoksi on aina uusi.
Omat kokemukset näistä (kaksi venettä Ruotsin itärannikolta - siellä tehoaineiden käyttö kielletty ja myrkyttömät ainoa vaihtoehto) - ovat oikein hyviä biodynaamisia kasvualustoja, näkkiä ja partaa sen verran että ns. marssinopeus syksyllä oli 20% vähemmän kuin keväällä samoilla koneen kierroksilla. Purjehdusominaisuudet tietysti romahtivat vielä tuota pahemmin. - dhgashsdh
Voi herranjestas! Kyllä se myrkky tarttuu ja pysyy kesän siellä pohjassa vaikka minkä päälle vetää. Eri asia, kun syksyllä pesee painepesurilla ja maali lähtee laattoina irti ja jättää pohjan hirveen näköiseksi. Siitä ei tee enää sileetä muulla kuin kaavinnalla ja uudella maalauksella. Helppohoitoisin pohja on kaikki puhtaaks, primeri kerrokset, kova myrkky nihkeän primerin päälle ja sen päälle pari kerrosta pehmeetä. Pysyy nättinä ja tasaisena, vaikka vetää painepesurilla.
- Puolpehmee
dhgashsdh kirjoitti:
Voi herranjestas! Kyllä se myrkky tarttuu ja pysyy kesän siellä pohjassa vaikka minkä päälle vetää. Eri asia, kun syksyllä pesee painepesurilla ja maali lähtee laattoina irti ja jättää pohjan hirveen näköiseksi. Siitä ei tee enää sileetä muulla kuin kaavinnalla ja uudella maalauksella. Helppohoitoisin pohja on kaikki puhtaaks, primeri kerrokset, kova myrkky nihkeän primerin päälle ja sen päälle pari kerrosta pehmeetä. Pysyy nättinä ja tasaisena, vaikka vetää painepesurilla.
Nojoo - talvihan on tietysti ainoa aika, jolloin se pohjan maali on näkyvissä ja esteettinen elämys telakointialueella kuljeskellessa voi tärvääntyä kun "pohja on hirveen näköne".
Mutta sitten keväällä kun vedetään taas se tehostekerros, niin päivän parin ajan pohja on taas ihanan yksvärinen ja kelpaa kalojen katseltavaksi :D - viisivuotissuunnitelma
Puolpehmee kirjoitti:
No höpöhöpö teidän kanssa. Jos ei käytä kovia myrkkymaaleja, niin pysyvyys vanhan päällä on hyvä - siis kaikki käy kun ei vedä kovaa pehmeän päälle.
Ja kyllä antifoulingit pysyvät sen yhden kauden mitä tarvitseekin - jos käyttää tuota meikäläisen menetelmää jossa joka kevät vedetään ohennetulla tehostekerros. Ja pysyvät primerin päällä myös. Ikinä ei ole lähtenyt ennen painepesua keväällä vedetty myrkkymaali pois - ja jos painepesussa lähtee niin sehän on vain hyvä.
Jos käyttää kovia myrkkymaaleja ja maalaa vain usean vuoden välein, tilanne on toinen.
Mutta kysyjän tapauksessa "myrkytön myrkkymaali" - kyseessä pitää olla pehmeä, vuosittain maalattava valmiste. Nehän perustuvat siihen että maali pikkuhiljaa liukenee ja siksi siihei ei (muka) jäisi pintaa näkin tarttua koska pinta liukenemisen vuoksi on aina uusi.
Omat kokemukset näistä (kaksi venettä Ruotsin itärannikolta - siellä tehoaineiden käyttö kielletty ja myrkyttömät ainoa vaihtoehto) - ovat oikein hyviä biodynaamisia kasvualustoja, näkkiä ja partaa sen verran että ns. marssinopeus syksyllä oli 20% vähemmän kuin keväällä samoilla koneen kierroksilla. Purjehdusominaisuudet tietysti romahtivat vielä tuota pahemmin.Vielä älykkäämpää kuin vetää joka vuosi jotain pohjaan on vetää kerran kunnon kamaa vaikka kaksi kerrosta. Omassa pohjassa on itsekiillottuvaa ja kun sitä veti primerin uusinnan jälkeen kaksi kerrosta, siinä oli varaa hioa kisakuntoon sileäksi. Ja kausi kaudelta senkuin silottui. Viidentenä keväänä alkoi primeri pilkottamaan ja kerros lisää. Nyt on sen jälkeen kolmas kausi lopussa ja pohjassa ennen kisapesua pari viikkoa sitten vain ohut limakerros.
Puolpehmee kirjoitti:
Nojoo - talvihan on tietysti ainoa aika, jolloin se pohjan maali on näkyvissä ja esteettinen elämys telakointialueella kuljeskellessa voi tärvääntyä kun "pohja on hirveen näköne".
Mutta sitten keväällä kun vedetään taas se tehostekerros, niin päivän parin ajan pohja on taas ihanan yksvärinen ja kelpaa kalojen katseltavaksi :DMinun mielestäni on järjetöntä vetää joka vuosi uusi maalipinta. Tekee kunnolla kerran, niin ei tarvitse kuin paikkailla sen jälkeen.
- Puolpehmee
Bossu kirjoitti:
Minun mielestäni on järjetöntä vetää joka vuosi uusi maalipinta. Tekee kunnolla kerran, niin ei tarvitse kuin paikkailla sen jälkeen.
Järjetöntä? Tai sitten ei?
Keväisin 9 m purkkarin pohjan maalaukseen menee tunti-pari, ja kustannukset purkki Blakesia ja puol purkkia tinneria (808), kustannukset teloineen n. 35 €.
Täällä järjettömien telakointialueella näyttää siltä että suurin osa vetää uuden maalipinnan pohjaan keväisin.
Yksi selitys lienee siinä ettei kentällä ole kovinkaan monta aktiivisesti kilpailevaa venekuntaa, ja tähän keskusteluun niitä tuntuu osallistuvan, vai miksi sen pohjan pitää olla virheettömän sileä? "Siitä ei tee enää sileetä muulla kuin kaavinnalla" tai "varaa hioa kisakuntoon sileäksi"
Kuten kerroin, Ruotsista ostetussa veneessä oli "kasvualustamaali" eli joitain eko-tavaraa, syksyllä karmean näköinen. Ja tämä kyllä haittaa muutakin kuin esteettistä elämystä, veneen ominaisuudet menevät. Mutta se että onko matkaveneen pohja kiiltävän sileä vai onko siellä röpylää - so what? Ja minä pesen tehokkaalla painepesurilla, täydellä paineella jottei kerrospaksuus kasva ja joutuis tuohon teidän ihannoimaan "kaavi kaikki pois" "pistä maalinpehmennintä" "vedä uudet priimerit ja sitten nahkealle..."
Pesin siis eko-tavaran pois kunnon painepesurilla, tehokkaalla rotosuuttimella. Seuraavana keväänä Blakes ohentamattomana (pari litraa) ja sen jälkeen sitten painepesu syksyllä ja keväällä tuo ohut litku pintaan.
Toimii vaikka on järjetöntä.
Mikä sitten saa minut toimimaan järjettömästi?
Olisiko vaan että on tottunut, tuolla tavoin on suht huolettomasti ja omasta mielestä pienellä vaivalla saanut veneen pohjan pysymään puhtaana 5 kk purjehduskauden ajan.
Vai olisiko niin että pehmeillä antifoulingeilla kustannukset ovat pienemmät? Ainakin verrattuna siihen "vedä nahkealle priimerille" vaihtoehtoon verrattuna. Räknäsin joskus että primeroinnin uusinta maksaisi materiaaleina jo 500-1000 € veneeseeni, sen päälle ne kovat myrkkymaalit kaksi kerrosta ja pari kerrosta pehmeää "Gelcoatin päälle maalataan useita kerroksia primeria vesisuluksi, ja primerin päälle maalataan antifoulingia, ensin pari kerrosta kovaa jonka päälle pari kerrosta pehmeää eri värillä"
Hitommoinen homma, laiskuus ja köyhyys voittaa, siispä toimin jatkossakin järjettömästi, kuten moni muukin näillä kulmilla. Puolpehmee kirjoitti:
Järjetöntä? Tai sitten ei?
Keväisin 9 m purkkarin pohjan maalaukseen menee tunti-pari, ja kustannukset purkki Blakesia ja puol purkkia tinneria (808), kustannukset teloineen n. 35 €.
Täällä järjettömien telakointialueella näyttää siltä että suurin osa vetää uuden maalipinnan pohjaan keväisin.
Yksi selitys lienee siinä ettei kentällä ole kovinkaan monta aktiivisesti kilpailevaa venekuntaa, ja tähän keskusteluun niitä tuntuu osallistuvan, vai miksi sen pohjan pitää olla virheettömän sileä? "Siitä ei tee enää sileetä muulla kuin kaavinnalla" tai "varaa hioa kisakuntoon sileäksi"
Kuten kerroin, Ruotsista ostetussa veneessä oli "kasvualustamaali" eli joitain eko-tavaraa, syksyllä karmean näköinen. Ja tämä kyllä haittaa muutakin kuin esteettistä elämystä, veneen ominaisuudet menevät. Mutta se että onko matkaveneen pohja kiiltävän sileä vai onko siellä röpylää - so what? Ja minä pesen tehokkaalla painepesurilla, täydellä paineella jottei kerrospaksuus kasva ja joutuis tuohon teidän ihannoimaan "kaavi kaikki pois" "pistä maalinpehmennintä" "vedä uudet priimerit ja sitten nahkealle..."
Pesin siis eko-tavaran pois kunnon painepesurilla, tehokkaalla rotosuuttimella. Seuraavana keväänä Blakes ohentamattomana (pari litraa) ja sen jälkeen sitten painepesu syksyllä ja keväällä tuo ohut litku pintaan.
Toimii vaikka on järjetöntä.
Mikä sitten saa minut toimimaan järjettömästi?
Olisiko vaan että on tottunut, tuolla tavoin on suht huolettomasti ja omasta mielestä pienellä vaivalla saanut veneen pohjan pysymään puhtaana 5 kk purjehduskauden ajan.
Vai olisiko niin että pehmeillä antifoulingeilla kustannukset ovat pienemmät? Ainakin verrattuna siihen "vedä nahkealle priimerille" vaihtoehtoon verrattuna. Räknäsin joskus että primeroinnin uusinta maksaisi materiaaleina jo 500-1000 € veneeseeni, sen päälle ne kovat myrkkymaalit kaksi kerrosta ja pari kerrosta pehmeää "Gelcoatin päälle maalataan useita kerroksia primeria vesisuluksi, ja primerin päälle maalataan antifoulingia, ensin pari kerrosta kovaa jonka päälle pari kerrosta pehmeää eri värillä"
Hitommoinen homma, laiskuus ja köyhyys voittaa, siispä toimin jatkossakin järjettömästi, kuten moni muukin näillä kulmilla.En kilpaile, ja mullakin on epätasainen pohja. Ajan myötä olen vain alkanut arvostaa sitä, että veneen pohja on kunnossa. Ei se niin kauheasti vaadi, että hiukan perehtyy alan tietoon ja soveltaa sitä. Joka vuosi kun vetää uuden kerroksen, tulee isompi remppa vuosikaupalla lähemmäksi, ja sitten menetät ne säästöt. Kun maalipinta tulee tarpeeksi paksuksi, sille täytyy jotain tehdä.
- Macee
Kyllä tehdään asia vaikeaksi. Painepesurilla pohja puhtaaksi, ei tosin ihan täydellä teholla. Käytän viuhkamallista vesisuihkua, en yritä "porata" veneeseen reikiä terävällä vesisuihkulla. Tarkoitus ei ole irrottaa yhtään mitään pohjamaalia/primeria vaan ottaa limat ja huonosti kiinni oleva eliönestomaali irti. Primeri kestää vuosikausia hyvänä. Eliömaalinkin uusin vain niistä kohtaa jossa se on lähtenyt irti ja johon on tullut näkkiä. Ei tuo ole mitään rakettitiedettä. Vesirajan kohdalle vedän usein uutta eliömaalia että tulee siisti. Pohjan laikukkuudella ei ole mitään väliä, tuskin hauki siitä mieltään pahoittaa.
- Pohjanpertti
Tässä luulen, että mentiin vikaan. Käytettiin liian kovaa painetta.
Mutta luulisi, että jos maalaan primerillä muutamat kohdat, joista primeri lähti kävelemään, niin on vain hyvä asia, että vanhaa maalia on mahdollisimman vähän pohjassa. Sitten vaan uutta maalia päälle.
- Tyrnäväntorpedo
Jos nyt mentäisiin teoriasta käytäntöön.
Hyvä ja toimiva tapa on käyttää gelcoatin päällä kovaa antifoulingia.
Et kerro, miten pohja on alunperin käsitelty, mutta jos siinä on kova pohjamaali, joka on lohjennut, niin hio gelcoat hieman karheaksi ja paikkamaalaa samalla aineella.
Jos haluat maalta sen jälkeen koko pohjan, niin tee se sellaisella maalilla (Mille tms), joka lähtee irti painepesurilla. En tarkoitam, että se pitäis poistaa pesurilla, muta ei ole mitään järkeä pistää kovaa maalia useita kerroksia päällekäin.
Usein näkee vanhoissa veneissä paksuja kovia kerroksia toisensä jälkeen. Silloin ei auta kuin hioa gelcoat esille ja pistää uusi primer ja kova pohja. Kallista ja työlästä.
Pisä pohjan kova maali kunnossa paikkaamalla ja päälle tarvittaessa maali, jonka vboi pestä pois.- sekoneuvojille
Tyrnävän torpedo kirjoitti: "Hyvä ja toimiva tapa on käyttää gelcoatin päällä kovaa antifoulingia."
Ei ole. Gelcoatin päälle maalataan useita kerroksia primeria vesisuluksi, ja primerin päälle maalataan antifoulingia, ensin pari kerrosta kovaa jonka päälle pari kerrosta pehmeää eri värillä, ja sitten kun se alempi erivärinen kova antifouling alkaa näkyä on viimeistään aika maalata päälle taas uutta pehmeää antifouligia.
- Macee
Tässä on esimerkki ohjeista josta ei saa mitään tolkkua. "Maalin päälle maali joka voidaan pestä pois". Miksi tästä asiasta pitää tehdä niin vaikeaa ja miksi ei voi käyttää oikeita termejä? Mikä on "maali" veneen pohjassa, Panuako?
Ainoastaan yksi kommentoija on tuolla ylhäällä sanonut oikein veneen rakenteen. Gelcoat, pohjamaali ("primer") ja sitten eliönestomaali. Tehtaalta tullessa veneessä on vain Gelcoat. Pohjamaali estää veneen vettymisen (Gelcoat ei pidä täysin vettä) ja eliönestomaali näkkien yms. tarttumisen veneen pohjaan. Sitäkään ei tarvi kuin merellä. Jos veneen voi vetää rantaan tai trailerille, se ei esim. järvialueella tarvitse yhtään mitään maalia. Parhaat ohjeet saa pohjan käsittelyyn saa kemikaalien valmistajalta (esim. Hempel), ei tämän palstan "vedä maalin päälle maalia" kommentoijilta. - Pohjanpertti
Kuvat pohjasta:
https://ibb.co/mSixvb
https://ibb.co/ktM6ow
https://ibb.co/diZ4ab
https://ibb.co/e33agG
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Eli tuosta veneen pohjasta kyse. Nyt suunnitelmana vetää primeri noihin kohtiin, josta primeri lähtenyt (ensin kevyt hiominen 180 - 240 paperilla ja sitten rasvan poisto asetonilla ja uusi primerin maalaus.).
Sitten myrkky koko pohjaan.- seppomartti
Yllä on lukuisasti huonoja ohjeita, kuten
-ensin hionta ja sitten asetonipesu. Ensin muottivahan poisto ( uusi vene) ja asetonipesu, Sitten hionta, sen jälkeen liuotinkäsittely ja pölyn poisto. Sitten epoksiprimeri. Itse olen käyttänyt 2x epoksiterva ja 2x epoksiprimeri uuteen pohjaan. " Ikuinen", ei ole tarvinnut uusia paitsi hiekkapuhalluksen jälkeen.
- Gelcoatin päälle maalataan suoraan kova antifowling. Varma osmosipommi. Ehdoton ei.
- "myrkky pysyy pohjassa vetää sen minkä päälle tahansa". Ei pysy. Oikein tehtynä pysyy ja ongelmaksi tulee kerrosten paksuuntuminen lisämaalauksissa
- pehmeät maalit poistetaan painepesurilla vuosittain. Tämä pitäisi ehdottomasti kieltää Suomessakin, ellei ole poistetun myrkyn keräystä järjestettynä.
- 2x kovaa 2 pehmeää. Miksi ylipäätään pehmeiden lisäys?. Saahan sen pohjan puhtaaksi painepesurilla kovankin antifowlingin pinnasta. Ja ympäristörikos jää pienemmäksi.
Sitten "Pohjanpertin" pohjaan. Valitettavasti sauin vain yhden kuvan auki matkalla Portugaliin veneen pohjan vesihiontaan.. Jos tunnistat alueita, missä epoksiprimeri on rikki niin asetoni> hionta> 2-4 x epoksiprimeriä. Jos primeri on viottumaton mutta päällä on tunnistamatonta myrkkyä niin vähimmän riesan tie on 2 x Primocon tai vastaava 1- primeri koko pohjaan. Voit vetää samana päivänä 2 x ja seuraavana haluamasi minkä tahansa myrkyn.
Isomman riesan tie on poistaa kaikki tunnistamaton antifowling. Maalinpoistogeeli toimii mutta on sottaista puuhaa. Keräysmuovista veneen alla tarttuu kenkiin ja leviää. - Pohjanpertti
seppomartti kirjoitti:
Yllä on lukuisasti huonoja ohjeita, kuten
-ensin hionta ja sitten asetonipesu. Ensin muottivahan poisto ( uusi vene) ja asetonipesu, Sitten hionta, sen jälkeen liuotinkäsittely ja pölyn poisto. Sitten epoksiprimeri. Itse olen käyttänyt 2x epoksiterva ja 2x epoksiprimeri uuteen pohjaan. " Ikuinen", ei ole tarvinnut uusia paitsi hiekkapuhalluksen jälkeen.
- Gelcoatin päälle maalataan suoraan kova antifowling. Varma osmosipommi. Ehdoton ei.
- "myrkky pysyy pohjassa vetää sen minkä päälle tahansa". Ei pysy. Oikein tehtynä pysyy ja ongelmaksi tulee kerrosten paksuuntuminen lisämaalauksissa
- pehmeät maalit poistetaan painepesurilla vuosittain. Tämä pitäisi ehdottomasti kieltää Suomessakin, ellei ole poistetun myrkyn keräystä järjestettynä.
- 2x kovaa 2 pehmeää. Miksi ylipäätään pehmeiden lisäys?. Saahan sen pohjan puhtaaksi painepesurilla kovankin antifowlingin pinnasta. Ja ympäristörikos jää pienemmäksi.
Sitten "Pohjanpertin" pohjaan. Valitettavasti sauin vain yhden kuvan auki matkalla Portugaliin veneen pohjan vesihiontaan.. Jos tunnistat alueita, missä epoksiprimeri on rikki niin asetoni> hionta> 2-4 x epoksiprimeriä. Jos primeri on viottumaton mutta päällä on tunnistamatonta myrkkyä niin vähimmän riesan tie on 2 x Primocon tai vastaava 1- primeri koko pohjaan. Voit vetää samana päivänä 2 x ja seuraavana haluamasi minkä tahansa myrkyn.
Isomman riesan tie on poistaa kaikki tunnistamaton antifowling. Maalinpoistogeeli toimii mutta on sottaista puuhaa. Keräysmuovista veneen alla tarttuu kenkiin ja leviää.Seppomartti voitko vielä tarkentaa tätä. Voinko vetää jotain kamaa koko pohjaan vesieristeeksi ilman, että poistan kaiken vanhan myrkyn?
Eikö kaikissa vaihtoehdoissa, jos koko pohjaa lähdetään maalaamaan uusilla kerroksilla primeriä, niin on poistettava kaikki myrkky uuden primerin alta - eli hioa koko pohja?
Tällä hetkellä pohjan primeri on VC TAR. Siitä on uusi versio VC TAR2.
Ajattelin, että hion kohdat, josta myrkky on pois ja maalaan ne tuolla VC TAR2 primerillä.
Ulkomaisten foorumien mukaan tuo VC TAR on todella kestävää kamaa - onko sinulla tästä kamasta mitään kokemusta? - Uudet_primerit
Ei siinä ole mitään järkeä että alkaisit maalaamaan primeriä läiskinä vain niihin kohtiin joista myrkky on jo kokonaan pois DD
Kun kerran myrkky on jo noin laajalti pois niin poista loputkin myrkyt ja tee pohjaremontti nyt kun siihen on otollinen tilaisuus, joskus se on kuitenkin tehtävä ja siinä on suurempi työ sitten kun pohjassa on taas monta epätasaista kerrosta myrkkymaalia epämääräisten paikkaustöherrystesi jäljiltä.
- seppomartti
Kuten yllä mainitsin, olen uuden veneen pohjakäsittelyn tai vanhan veneen kaiken maalinpoiston jälkeen pistänut 2x epoksitervaa (VC tar tai mitä on saanut) ja 2x epoksiprimeriä. Ajatus on tavoitella tavanomaista paksumpaa epoksikerrosta. Epoksiprimeriä löytyy eri kalvopaksuuksilla eikä epoksotervaa kaikkialta löydy. 4x mitä tahansa 2-K epoksiprimeriä saattaa olla yhtä hyvä muttei ole omaa kokemusta kun yo " tervaus" on jatkunut vsta 1985.
Menee toistoksi. Tunnistamattoman myrkyn päälle 2x yksikomponenttiprimeriä ja sen jälkeen voit maalata antifowlingin. Pehmeän tai kovan. Nopeampi yehdä luin kaiken maalin poisto. Ainakin Primocon toimii tartuntapintana ja vesisulkuna. Se ei ole ainoa markkinoilla. Jos myrkkykerrokset ovat paksut niin 1-K primerointi ei kannata koska 5-10 v kuliessa maalikerrokset rupeavat irtoamaan. Laakea iso kupla ei ole silloin osmoosia mutta voi säikäyttää. Kuplan alla on maalipinta ja intakti primerikerros.
Jos tiedät, että esim hiomakoneen jäljiltä eposikerros on rikki niin asetoni tms liuotin karhennus ja uudet epoksit. Jos epoksivaurioita on vähän niin korjaisin paikallisesti. Jos runsaasti epoksoitavaa niin poistaisin kaiken myrkyn ja koko pohjan uusi epoksointi paikkauksen sijaan. - 2-komponenttista
Kaikenlaiset epoksin maalaamiset myrkyn päälle ovat vain tilapäisiä hätäratkaisuja eivätkä kauan kiinni pysy. Sitten sinulla on vain kupruileva paloina lohkeileva epämääräinen epätasainen sotku jonka poistamisessa ja hiomisessa on suurempi työ kuin jos tekisit sen nyt kunnolla 2-komponenttsella epoksiprimerilla.
- seppomartti
Ei ole epämääräinen sotku. Ei ole kuin luokkaa 0, 05mm paksuuslisää. Eivole vaikeampi postaa. Alustasta riippuen väliaikaisuus nykyisessä pohjassa on 12v ja jatkuu, mitta arvasin lyhyemmäksi.
- Siististi_vai_sotku
Ollut paikkailtu lohkeileva ja epätasainen pohja jossa vettä oli mennyt kerrosten väliin, epoksin alta löytyi vanhaa myrkkymaalia ja sen alla vanhempaa epoksia. Kaiken myrkyn ja epoksin pois kaapiminen ja hiominen on sotkuista.
Kysyjän kuvissa valmiiksi jo varsin sileässä pohjassa on enää vähän myrkkymaalia, joten pohjan putsaaminen ja tasoittaminen olis juuri nyt vaivatonta ja siistiä. Sen jälkeen maalataan 4-5 kerrosta uutta 2-k epoksia ja sitten myrkkymaalit päälle. Siististi_vai_sotku kirjoitti:
Ollut paikkailtu lohkeileva ja epätasainen pohja jossa vettä oli mennyt kerrosten väliin, epoksin alta löytyi vanhaa myrkkymaalia ja sen alla vanhempaa epoksia. Kaiken myrkyn ja epoksin pois kaapiminen ja hiominen on sotkuista.
Kysyjän kuvissa valmiiksi jo varsin sileässä pohjassa on enää vähän myrkkymaalia, joten pohjan putsaaminen ja tasoittaminen olis juuri nyt vaivatonta ja siistiä. Sen jälkeen maalataan 4-5 kerrosta uutta 2-k epoksia ja sitten myrkkymaalit päälle.Tämä olisi tietysti paras, ja seuraavat kymmenen vuotta vain pientä paikkailua. Kustannus olisi kyllä tonnin luokkaa Hempelin tuotteilla.
- järjenkäyttöä
Ei tietenkään Hempelin tuotteilla
- seppomartti
Siististi_vai_sotku kirjoitti:
Ollut paikkailtu lohkeileva ja epätasainen pohja jossa vettä oli mennyt kerrosten väliin, epoksin alta löytyi vanhaa myrkkymaalia ja sen alla vanhempaa epoksia. Kaiken myrkyn ja epoksin pois kaapiminen ja hiominen on sotkuista.
Kysyjän kuvissa valmiiksi jo varsin sileässä pohjassa on enää vähän myrkkymaalia, joten pohjan putsaaminen ja tasoittaminen olis juuri nyt vaivatonta ja siistiä. Sen jälkeen maalataan 4-5 kerrosta uutta 2-k epoksia ja sitten myrkkymaalit päälle."Siistivaisotkun" ohje on oikein hyvä. Paljon työläämpi ja hieman kalliimpi mutta varma lopputulos. Ei tosin mennyt perille, etten missään vaiheessa neuvonut maalaamaan uusia epoksikerroksia tunnistamattomien myrkkyjen päälle. En liioin yhtään mitään paksujen lohkeilevien maalikerrosten päälle, joiden väliin on mennyt vettä. Tällaisesta pohjasta ei nyt ollut kyse. Paljon ennen sotkukuvausen kaltaista tilannetys olen antanut puhaltaa hiekka vesi paine ruiskutuksella kaiken pois. Maalien poistaminen hiomalla on tosi työlästä ainakin vanhalle selälle. Tänään poistin maalikerrokset hiomalla seildrivesta. Meni puoli päivää. Jos en huomenna löydä 1-k alumiiniprimeriä niin huomenna hion toisen puolipv. kirkkaalle alumiinille. Koko pohjan hiontaa en edes harkitsisi.
HEMPEL?. Joku mollaa mutta kerron tarinan. Hempels hard racingiä maalasin Espanjassa tasan vuosi sitten 2 kerrosta mutta vesirajaan sekä köliin ja peräsimeen 3. Sitten pari vrk vesihiontaa. Nyt tilasin uudet 2.5 L purkit uutta formulaa (Hard racing TecCel) mutta noston jälkeen yllätys: ei yhtään näkkiä. Painepesun jälkeen pohja oli vesillelaskukunnossa ja myrkkymaalien kaupan perumista nyt selvitetään. Ei ole tapahtunut vastaavaa kertaakaan eikä millään kovalla tai itsekiillottuvalla myrkyllä 20v Välimeri Karibia seiluun aikana. Milleä ja VC Offshorea sain maaalata 2x/ v . Eli Hempelistä arvosana " ei huono" ja vene seilaa Karibialle edestakasin toisen kerran samalla pohjalla. - Laadulla
seppomartti kirjoitti:
"Siistivaisotkun" ohje on oikein hyvä. Paljon työläämpi ja hieman kalliimpi mutta varma lopputulos. Ei tosin mennyt perille, etten missään vaiheessa neuvonut maalaamaan uusia epoksikerroksia tunnistamattomien myrkkyjen päälle. En liioin yhtään mitään paksujen lohkeilevien maalikerrosten päälle, joiden väliin on mennyt vettä. Tällaisesta pohjasta ei nyt ollut kyse. Paljon ennen sotkukuvausen kaltaista tilannetys olen antanut puhaltaa hiekka vesi paine ruiskutuksella kaiken pois. Maalien poistaminen hiomalla on tosi työlästä ainakin vanhalle selälle. Tänään poistin maalikerrokset hiomalla seildrivesta. Meni puoli päivää. Jos en huomenna löydä 1-k alumiiniprimeriä niin huomenna hion toisen puolipv. kirkkaalle alumiinille. Koko pohjan hiontaa en edes harkitsisi.
HEMPEL?. Joku mollaa mutta kerron tarinan. Hempels hard racingiä maalasin Espanjassa tasan vuosi sitten 2 kerrosta mutta vesirajaan sekä köliin ja peräsimeen 3. Sitten pari vrk vesihiontaa. Nyt tilasin uudet 2.5 L purkit uutta formulaa (Hard racing TecCel) mutta noston jälkeen yllätys: ei yhtään näkkiä. Painepesun jälkeen pohja oli vesillelaskukunnossa ja myrkkymaalien kaupan perumista nyt selvitetään. Ei ole tapahtunut vastaavaa kertaakaan eikä millään kovalla tai itsekiillottuvalla myrkyllä 20v Välimeri Karibia seiluun aikana. Milleä ja VC Offshorea sain maaalata 2x/ v . Eli Hempelistä arvosana " ei huono" ja vene seilaa Karibialle edestakasin toisen kerran samalla pohjalla.Pohjahan on nyt helposti työstettävässä tilassa, mutta jos nyt aletaan paikkailemaan niin kohta se on jo tuossa em. huonommassa jamassa.
Hempelin Hard Racing on kyllä ihan hyvä myrḱkymaali, mutta epoksimaalausta ei ainakaan kannata tehdä kalliilla Hempelin tuotteella. Tällä merkillä tuli hyvä kakskomponenttiepoksointi ja paljon edullisemmin kuin Hempelin vastaavalla:
http://www.nor-maali.fi/fi/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241568Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711540Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.861293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841204Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1101115En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942- 77939