työkyvyttömyyseläkeelle

ei.naurata

Olen sairastanut moninivelrikkoa jo yli 20 vuotta ja tauti on pahentunut vuosi vuodelta. Olen jo yli 60-vuotias ja kroppa oireilee joka paikasta, pahiten käsissä, sormissa ja selässä. Ranka on luhistunut muutamia senttejä ja kiputilat ovat päivittäisiä. Normi päivästä selviytyminen on usein hankalaa, koska käsien tarttuma- ja puristusote on huono. Pudottelen tavaroita yms. ja tuntopuutoksia ja halvausoireita on ollut myös jaloissa.

Olen hakenut työkyvyttömyyseläkettä jo kaksi kertaa lääkärini suosituksesta, mutta molemmilla kerroilla niin Kela kuin työeläkeyhtiökin on hylännyt hakemuksen. Syy tähän on ollut oudon ylimielinen näkökulma koko sairauteen, jonka oireita on vähätelty ja minua/lääkäriäkin on pidetty kai huijareina :) Olen vienyt asian jopa muutoksenhakulautakuntiin, mutta sielläkin tule-sairauden ymmärrys on ollut varsin heikkoa.

Onko tämä käytäntö tuttua muillekin? Eläkkeelle ei päästetä ennen kuin on pää kainalossa?
Onko jostain syystä reuma-/tuki- ja liikuntaelinsairaudet nykyisin vain vähättelyn arvoisia? Ennenkuulumatonta! Jokainen potilas kyllä tietää miten kamalaa on menettää liikuntakykyä päivä päivältä.
Tules-asiantuntijuutta tarvitaan myös Kelaan ja ainakin potilasjärjestön kannanottoja asian puolesta.

0

63

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
        Maailman menoa
        378
        16175
      2. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
        Nurmijärvi
        264
        6251
      3. Tänään olisn uskaltanut

Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
        Ikävä
        11
        3688
      4. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
        Ikävä
        197
        2777
      5. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
        Ikävä
        14
        2332
      6. Kirjoita jotain kivaa

ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
        Ikävä
        137
        2229
      7. Tiistaina nähdään.

Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
        Ikävä
        110
        1660
      8. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
        Ikävä
        48
        1459
      9. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
        Ikävä
        241
        1216
      10. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
        Ikävä
        90
        1214
      Aihe