Almujen antaminen

almut

Tilanteen tullen, annatteko kerjäläisille rahaa ja/tai siunauksia?

33

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerjääminen.kiellettävä

      En anna rahaa kouraan koska se todennäköisesti menee rikollisille. Köyhille tulee antaa ruokaa tai avustaa luotettavien järjestöjen kautta.
      Kerjääminen ei kuulu länsimaiseen kulttuuriin.

      • "En anna rahaa kouraan koska se todennäköisesti menee rikollisille."

        Tästä olen jokseenkin samaa mieltä. En myöskään kanniskele mukanani käteistä.

        "Köyhille tulee antaa ruokaa tai avustaa luotettavien järjestöjen kautta."

        Tästä olen aivan täysin samaa mieltä.

        "Kerjääminen ei kuulu länsimaiseen kulttuuriin."

        Tästä olen täysin eri mieltä. Ei ole mikään mielipideasia, että mikä johonkin kulttuuriin kuuluu, vaan täytyy katsoa faktoja. Länsimaissa on aina ollut köyhyyttä ja kerjäläisiä. Kerjäläisyys kuuluu sosiaaliseen ihmisyyteen missä tahansa niin kauan kun vain on köyhyyttä, johon ei löydy muuta ratkaisua kuin kerjääminen, olipa se kerjääminen sitten omaehtoista tai järjestettyä.


      • kieltäjälle

        ei kuulu länsimaiseen kulttuuriin... just joo. köyhyys on yleismaailmallista, "köyhät teillä on aina kanssanne", sanoi kristuskin, vaikkei tiennyt ettei kerjääminen kuulu länsimaiseen kulttuuriin ...


      • SanooHän

        Eikö se mene rikollisille järjestöjen kautta?


      • SanooHän kirjoitti:

        Eikö se mene rikollisille järjestöjen kautta?

        Riippuu järjestöstä. Kirjoittaja oli käyttänyt käsitettä "luotettavat järjestöt". No mihin kukakin sitten luottaa? Jos puhutaan objektiivisesta luotettavuudesta, niin tällöin kuvioon tulee sellainen avoimuus, että mahdollinen rikollisuus olisi osoitettavissa. Jos nyt ei mennä loputtoman epäilyn ja salaliittoteoretisoinnin puolelle, niin eiköhän voida sanoa, että on ihan luotettaviakin järjestöjä siinä missä on selkeästi epäluotettaviakin.


      • Tuomiopäivä kirjoitti:

        "En anna rahaa kouraan koska se todennäköisesti menee rikollisille."

        Tästä olen jokseenkin samaa mieltä. En myöskään kanniskele mukanani käteistä.

        "Köyhille tulee antaa ruokaa tai avustaa luotettavien järjestöjen kautta."

        Tästä olen aivan täysin samaa mieltä.

        "Kerjääminen ei kuulu länsimaiseen kulttuuriin."

        Tästä olen täysin eri mieltä. Ei ole mikään mielipideasia, että mikä johonkin kulttuuriin kuuluu, vaan täytyy katsoa faktoja. Länsimaissa on aina ollut köyhyyttä ja kerjäläisiä. Kerjäläisyys kuuluu sosiaaliseen ihmisyyteen missä tahansa niin kauan kun vain on köyhyyttä, johon ei löydy muuta ratkaisua kuin kerjääminen, olipa se kerjääminen sitten omaehtoista tai järjestettyä.

        "Kerjäläisyys kuuluu sosiaaliseen ihmisyyteen missä tahansa niin kauan kun vain on köyhyyttä, johon ei löydy muuta ratkaisua kuin kerjääminen,..."

        Täsmälleen näin. Kyse on eloonjäämisestä.


    • tilkkutäti

      Muutama vuosi sitten Itäkeskuksessa istui romaninainen kerjäämässä. Oli syksy ja maa kylmä. Mua kauhistutti, kun hän istui siinä kylmässä maassa ilman mitään lämmikettä allaan. Asuin lähellä ja hain hänelle juuri tekemäni tilkkupeiton, kun teki niin pahaa.

      Hän vaikutti pettyneeltä, enkä käsitä, miksi. Olisiko pitänyt antaa rahaa?

      • Kyse saattoi olla sellaisesta pettymyksestä, että kyseinen viltti ei ns. paljoa lämmitä, kun siellä kuitenkin joutuu aina vain kylmenevässäkin säässä istumaan, ja vain rahaa tarpeeksi keräämällä sieltä pääsee pois, johonkin kunnolla lämpimään. Kaipa ne kerjäläiset siirtyvät tai heidät siirretään pahimmilla keleillä pois, kun se ulkona kököttäminen käy lähes mahdottomaksi ja kerjääminen siten kannattamattomaksi.

        Sitten sekin on mahdollista, että viltti on koettu v*ittuiluna, niin oudolta kuin sekin voi jonkun mielestä kuulostaa. Rahatuppoa odottava voi kuvitella, että kipponsa kanssa hän antaa selkevän viestin, että tarvitsee ja haluaakin nimenomaan rahaa eikä mitään muuta. Kerjäläisyys ei ole osoitus siitä, että itse kerjäläinen on joku rehti ja mukava ihminen. Älköön kukaan nyt niin tätä käsittäkö, että syyllistäisin ketään siitä köyhyydestä tai kerjäläisyydesta, vaan kerron vain faktoja, mitä välillä ei muisteta.

        Mielestäni teit kuitenkin oikein. Jos on kylmä, niin oikeasti se viltti lämmittää (tarkemmin sanottuna eristämällä auttaa vähentämään lämmönhukkaa) paremmin kuin muutama lantti. Etkä sinä rahaa antamalla olisi kerjäämistä ilmiönä poistanut.


    • Jeesus sanoi, että pitää antaa kaikille ,joka pyytää.

      • skjvbib

        Oletko antanut?


      • Jaaha. No siinäpä on uskovilla sitten työnsarkaa taskujaan tyhjennellessä. Pyytäjiähän riittää. Itse en onnekseni ole velvoitettu moisen absurdin käskyn tottelijaksi, huh!


      • Tuomiopäivä kirjoitti:

        Jaaha. No siinäpä on uskovilla sitten työnsarkaa taskujaan tyhjennellessä. Pyytäjiähän riittää. Itse en onnekseni ole velvoitettu moisen absurdin käskyn tottelijaksi, huh!

        Jeesuksen käskyjä pitää noudattaa.Joka p minun sanasssanassani, ei ikinä näe kuolemaa, lupasi Jeesus.


      • thoyssa kirjoitti:

        Jeesuksen käskyjä pitää noudattaa.Joka p minun sanasssanassani, ei ikinä näe kuolemaa, lupasi Jeesus.

        Niinhän kristityt tosiaan katsovat. Miten on omalla kohdallasi? Jos olet kristitty, niin jakeletko almuja? Saat tietysti vastata vaikka et kristitty olisikaan.


    • Tuli mieleeni tuosta siunausten antamisesta, että niidenkin jakamisen kanssa on syytä miettiä tarkoin kenelle niitä jakelee. Jos jakelee siunauksia ääneen ihmiselle, joka suhtautuu niihin vihamielisesti, on se kiusaamista, ei siunaamista.
      Ihan samoin kuin halaaminen on ihan mukavaa, mutta toisen rajojen yli meneminen ei taas ole oikein halaamisessakaan.

      • Olen joskus miettinyt tuota rahan antamista jonkin järjestön kautta ja ajatellut sen niin, että koska en voi ollakoskaan varma avun perille menosta, annan sen antini sen järjestön kauttaa Jumalalle ja Jumala sitten pitää huolen lopusta. Jos raha menee vääriin taskuihin, se on sitten "korkeemmas käres"


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Olen joskus miettinyt tuota rahan antamista jonkin järjestön kautta ja ajatellut sen niin, että koska en voi ollakoskaan varma avun perille menosta, annan sen antini sen järjestön kauttaa Jumalalle ja Jumala sitten pitää huolen lopusta. Jos raha menee vääriin taskuihin, se on sitten "korkeemmas käres"

        Toisaalta, onko se enää almun antamista, jos sen jollekin järjestölle antaa?


      • mummomuori kirjoitti:

        Toisaalta, onko se enää almun antamista, jos sen jollekin järjestölle antaa?

        Kai se riippuu siitä miten almun määrittelee. Onko se almu, jos antaa järjestölle, joka avustaa jotain kansan osaa? Kenelle se almu annetan?
        Itse ajattelen niin, että antamalla järjestölle, annan almun heille, joita se järjestö avustaa.


    • ÄläOsallistuRikokseen

      Olen joskus antanut, mutta en anna enää, koska rahat kuitenkin menee rikollisten taskuihin.

      • Ei ne kai rikollisille mene. Tosi hätä täytyy olla jos menee kadulle kerjäämään.


      • thoyssa kirjoitti:

        Ei ne kai rikollisille mene. Tosi hätä täytyy olla jos menee kadulle kerjäämään.

        Rikolliset voivat organisoida kadulla kerjäämisen niin, että almut kyllä päätyvät heille, vaikka ne hätää kärsivät olisivatkin sitä varsinaista kerjäystä toimittamassa itse. Sekin tulee muistaa, että se hätää kärsiväkin voi itse olla rikollinen.


    • Olen Amnestyn kuukausilahjoittaja. Sananvapauden ja ihmisoikeuksien vakaa kannattaja.

    • mikäetteikö

      mut eikös se kiellettyä.jos ei pitääpä lähtee.eläke ku ei oo hyvä.2 pv viikossa vois olla sopiva määrä.

    • kyl_almuja

      viimeks viime perjantaina, kävin turussa ja hetken olin siinä matkahuollolla tarkistin tilannetta että mihis seuraavaks, siinä tuli joku vanha suomalainen nainen kysymään et anna rahaa ja tietty annoin, oli sen näkönen et tartti sitä. ja sit sunnuntaina kun olin lähössä ja istuin siinä pihalla ja tuli tuttu puliukko joka tuntuu aina olevan siellä, tuli juttelemaan ja ennen ko ees kerkes mitään pyytämään, pistin sille röökin. rahaa ei pyytänyt mut oisin pistänyt jos ois pyytänykki, kaljaahan se sillä ostaa.

      emmä ymmärrä et miten kumpikaan niistä kärräis mun muutamaa euroani jollekin rikollisille? vai onko tää joku rotukysymys tämäki, et suomalaine ei vie sitä rikollisliigalle mut romanialaiset vie? emmä rupee kyl sillai sortteeraamaa, jos joku pyytää ja mul on annettavaa ni tietty annan, emmä rupee analysoimaa. joskus jotai lahjotuksia järjestöilleki mut tollai et antaa kysyvälle, tuntuu suht suoralta tavalta

    • Kerjääminen on silloin ainut vaihtoehto, kun mitään muuta ei enää ole. Ne, jotka toivovat sosiaaliturvan poistamista, luovat kerjäläisiä. Kerjäläiset olivat olennainen osa eurooppalaista kulttuuria.

      Ennen suomessa kiersi melkoiset määrät näitä kerjäläisiä. Kerjättiin ruokaa, yöpaikkaa ja muuta välttämätöntä. Sitten puhuttiin ”pummaamisesta”, eli kun kerjättiin pientä rahaa johonkin.

      Kerjäläisistä ei pidetty ja moni kaupungin sääntö kieltää kerjäämisen. Meille on omaksuttu vahva näkemys siitä, että apua pitää saada yhteiskunnalta, jottei kenenkään tarvitse kerjätä. Nyt kun ihmiset köyhtyvät lujaa vauhtia, on syntynyt myös avustusjärjestöjä. Suurimman osan apu menee aivan oikeaan kohteeseen, tosin osalla kyse on toisinaan ”hyväntekeväisyydestä” vain markkinointi mielessä.

      Itse en anna rahaa varsinaisille kerjääjille, mutta autan muuten. Esim. vaikka ostamalla ruokaa.

    • Eräs pastori ihmetteli, miksi arabimaissa ihmiset siunaavat ympärillään parveilevia kerjäläisiä: " بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ", "b-ismi-llāhi ar-raḥmāni ar-raḥīmi", "Jumalan armeliaan armahtajan nimeen", ja miksi kerjäläiset häviävät sen tien.

      Arabian ope selitti, että takana on hengellinen neuvo: Kun siunaa toista, on kuin olisi almun antanut. Almun antaminen on muslimin tärkeä velvoite, joka tulee tällä täytetyksi. Kerjäläiset tietävät sen ja ajattelevat, ettei tolta enää mitään saa.

      Elämme toisenlaisessa valtiossa. Sosiaaliturva kuuluu sekä EU_kansalaiselle että muualta tulevalle, varsinkin pakolaiselle.

      • Elämme todellakin erilaisessa kulttuurissa. Mielestäni keräämme "almut" yhteisesti kaikille, jotta voimme antaa ne ihmistä kunnioittavasti erilaisina tukina, kaikille samojen perusteiden mukaan.


      • mummomuori kirjoitti:

        Elämme todellakin erilaisessa kulttuurissa. Mielestäni keräämme "almut" yhteisesti kaikille, jotta voimme antaa ne ihmistä kunnioittavasti erilaisina tukina, kaikille samojen perusteiden mukaan.

        Sosiaaliturva on hyvä ja oikea keksintö. Sitä ei todellakaan ole kaikkialla.


    • Gredinta

      Koska osaan jonkin verran romaniaa ja olen vieraillut kerjäläisten kotona, olen oppinut yhtä ja toista. Monet Romanian romaniheimoon kuuluvat ovat varsin syrjittyjä, ja koska heillä ei ole koulutusta, monet eivät osaa lukea, he eivät saa työtä kotimaassaan. EY:n avustukset häipyvät korruption kautta rikkaiden taskuihin.
      Monesti kerjäläiset saavat ruokaa, jota he eivät edes normaalisti syö. Leipä pitää olla valkoista sokeritonta vehnäleipää. Lihaa he syövät mielellään joka päivä. Hedelmät tuottavat ongelmia, koska he eivät ole niihin tottuneet, ja koska heillä on huonot hampaat. Usein he eivät syö edes banaaneja. Silli on tuntematon tuote, niinkuin monet säilykkeet. Jos ei osaa lukea, ei tiedä onko paketissa maitojauhetta vai pesuainetta.
      Toiset eivät syö mitään sokeroitua, koska heillä on hammassärkyä.
      Liika ruoka tuottaa vain vaikeuksia, jos ei jaksa kaikkea syödä, siksi he haluavat mieluummin rahaa.

      Vaatteet ovat myös tervetulleita pienissä määrin, koska niitä ei voi varastoida ilman asuntoa.
      Jos voi, on hyvä kysyä, voiko ottaa vastaan jotain, eikä vain jätä vaatekasaa ja toivo kiitosta. Mitä ei itse tarvi, eikä saa menemään mukanaan, täytyy kuitenkin hylätä roskakoriin. Kuljetus Romaniaan maksaa pari euroa kilolta, joten usein he voivat ainoastaan ottaa tärkeimmät vaatteet mukaan, erikoisesti pikku lapsilleen.
      Monet kerjäläiset tulevat ainoastaan omaa perhettään ajatellen, mutta toisin paikoin on liigoja, jotka pakoittavat kerjäämään, ja ottavat rahat., muutoin uhataan perhettä kotimaassa. Sellaiset kerjäläiset haluavat mieluummin ruokaa ja lämpimiä vaatteita itselleen, koska rahat otetaan heiltä pois.
      Ne jotka kerjäävät oman perheensä hyväksi, ovat usein onnistuneet saamaan rahaa talonsa korjauksiin, ja heidän tilanteensa on parantunut. Valitettavasti myös kerjäläisillä voi olla alkoholi- tai muita ongelmia joihin menee rahaa.
      Kerjäläisongelma on monitahoinen. Mielestäni kannattaa antaa pieniä rahoja useammalle, eikä kannata antaa suurta summaa yhdelle, koska muutoin tämä odottaa yhtä suurta lahjoitusta seuraavasta tilistä. Itse olen oppinut että jos on antelias yhdelle, niin pian on joku toinen pyytämässä suurempaa summaa. Tiedot leviävät nopeasti, koska saman paikan kerjäläiset ovat usein samasta ryhmittymästä.

      Jaakobin kirjeen toinen luku neuvoo miten käyttäytyä kerjäläisten suhteen.

      • Ihan hyvää infoa. Itse en mielellään anna rahaa. Täälläpäin on vain sellaista ikävää toimintaa, että olevinaan "myydään" jotain, mikä saattaa olla ihan roinaa tai varastettua.


    • picco8

      Olen antanut ja toivottavasti kirkon apu menee perille.

    • Kyllä minä annan, nykyään kuitenkin luotettavien järjestöjen kautta kun on ilmennyt näitä väärinkäytöksiä niin paljon.
      Kerjääjille ehkä en antaisi rahaa, vaan ruokaa tai vaatteita. Tosin enpä heitä ole lähipiirissäni tavannut.

    • kiiiskivastarannalta

      Avustan luotettaiksi katsomieni järjestöjen kautta.

      Ajattelen samaan tapaan Eerikan kanssa, että Herra huolehtii rahan perillemenosta.

      • Kyllä niistä aina joku osa perille menee. Suurin osa eri järjestöistä kyllä avoimesti kertoo. Tosin mielestäni nämä eivät ole almuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe