Olen vuosien varrella oppinut seuraamaan öljymäärää säännöllisesti mittatikusta. Usein pinta laskee siten, että öljynvaihtovälin lopussa ollaan lähellä alamerkkiä.
Minulla on jo muutaman vuoden ollut C4 diesel ja siihen on tullut erikoinen vika: moottoriöljyn pinta nousee siten, että se on vaihtovälin lopussa pari senttiä ylämerkin yläpuolella. Auto tuntuu toimivan ihan normaalisti ja mitään erikoisia ääniä moottorista ei kuulu.
Mistä tämä voisi johtua, onko turmiollista moottorille ja pitäisikö tälle tehdä jotain?
Öljyn määrä lisääntyy moottorissa!
5
8340
Vastaukset
Vetääkö moottori normaalisti, eikä savuta?
Näennäistä öljymäärää saattaa lisätä kondensoitunut vesi, vuotava jäähdytinneste sekä mäntien ohi vuotava polttoaine. Joku näistä on syyllinen silloin, kun omistaja väittää, ettei auto kuluta öljyä lainkaan. ; )
Jos jäähdytinnestettä ei katoa, paisuntasäiliössä ei näy kuplia koneen käydessä kuumana eikä öljyntäyttökorkin sisäpintaan näytä liisteröityneen vaalean limamaista öljyvesiemulsiota, ei liene syytä huoleen.
Dieselin suutinongelma saattaisi ilmaista itseään sylinteriin ja sitä kautta kampikammioon valuvalla polttoaineella, mutta tämän pitäisi johtaa selkeisiin käyntiongelmiin ja moottorin vikavalon syttymiseen.
Pätkäajossa kampikammioon kondensoitunut vesi haihtuu pois ripeällä ja pitkähköllä maantiemarssilla, jolloin taas öljyä vaikuttaa kuluvan näennäisen paljon. Etenkin dieselautolle pitäisi aina välillä antaa vähän lapikasta.- Tihennä_vaihtoväliä
Todennäköisesti polttoainetta kertynyt öljyn joukkoon. Ei ainakaan paranna öljyn voitelukykyä.
- entsitikkamies
veikkaisin jäähdytysnesteen puolesta. Jos kannen tiiviste vuotaa hiukan, esim. kovilla kierroksilla täydellä teholla, ei sitä huomaa kun pellin avaa.
- dieselongelma
Tämä johtuu usein keskeytyneestä hiukkaspoltosta. Eli autosi polttaa noin 500km.n välein karstat hiukkassuodattimesta ruiskuttamalla moottorin palotiloihin poistotahdin aikana ylimääräistä polttoainetta joka sitten palaa hiukkassuodattimessa puhdistaen sen. Jos tämä tapahtuma katkeaa usein kun moottori sammutetaan jää mäntien päälle polttoainetta joka valuu voiteluöljyn sekaan.
Tämä polttotoiminto näkyy ajotietokoneessa siten että kun nostaa kaasupolkimen moottorijarrutukselle näyttää hetkellinen kulutus noin 1 litra/100km. normaalistihan tuolloin se on 0.
Siis tuon toiminnon ollessa päällä ei kannata ajoa lopettaa.
Jos on päässyt käymään niin että öljynpinta on noussut kannattaa öljyt vaihtaa koska tuolloin voitelu ei ole hyvä sekä moottori pikeytyy ja karstoittuu ja ajan mittaan tulee monia kalliita ongelmia.- dieselongelma
Jäi kommentoimatta että tuo ongelma esiintyy erityisesti autoilla joilla ajetaan pääasiassa lyhyitä matkoja jolloin tuo keskeytys tapahtuu usein, siksi diesel ei ole hyvä kaupunkiauto.
Dieseleissä pitäisi olla varoitusvalo tms. indikaattori tuon toiminnan ilmaisemiseksi niin vältyttäisiin useasta moottoririkosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221094Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73849