Olen vuosien varrella oppinut seuraamaan öljymäärää säännöllisesti mittatikusta. Usein pinta laskee siten, että öljynvaihtovälin lopussa ollaan lähellä alamerkkiä.
Minulla on jo muutaman vuoden ollut C4 diesel ja siihen on tullut erikoinen vika: moottoriöljyn pinta nousee siten, että se on vaihtovälin lopussa pari senttiä ylämerkin yläpuolella. Auto tuntuu toimivan ihan normaalisti ja mitään erikoisia ääniä moottorista ei kuulu.
Mistä tämä voisi johtua, onko turmiollista moottorille ja pitäisikö tälle tehdä jotain?
Öljyn määrä lisääntyy moottorissa!
5
8927
Vastaukset
Vetääkö moottori normaalisti, eikä savuta?
Näennäistä öljymäärää saattaa lisätä kondensoitunut vesi, vuotava jäähdytinneste sekä mäntien ohi vuotava polttoaine. Joku näistä on syyllinen silloin, kun omistaja väittää, ettei auto kuluta öljyä lainkaan. ; )
Jos jäähdytinnestettä ei katoa, paisuntasäiliössä ei näy kuplia koneen käydessä kuumana eikä öljyntäyttökorkin sisäpintaan näytä liisteröityneen vaalean limamaista öljyvesiemulsiota, ei liene syytä huoleen.
Dieselin suutinongelma saattaisi ilmaista itseään sylinteriin ja sitä kautta kampikammioon valuvalla polttoaineella, mutta tämän pitäisi johtaa selkeisiin käyntiongelmiin ja moottorin vikavalon syttymiseen.
Pätkäajossa kampikammioon kondensoitunut vesi haihtuu pois ripeällä ja pitkähköllä maantiemarssilla, jolloin taas öljyä vaikuttaa kuluvan näennäisen paljon. Etenkin dieselautolle pitäisi aina välillä antaa vähän lapikasta.- Tihennä_vaihtoväliä
Todennäköisesti polttoainetta kertynyt öljyn joukkoon. Ei ainakaan paranna öljyn voitelukykyä.
- entsitikkamies
veikkaisin jäähdytysnesteen puolesta. Jos kannen tiiviste vuotaa hiukan, esim. kovilla kierroksilla täydellä teholla, ei sitä huomaa kun pellin avaa.
- dieselongelma
Tämä johtuu usein keskeytyneestä hiukkaspoltosta. Eli autosi polttaa noin 500km.n välein karstat hiukkassuodattimesta ruiskuttamalla moottorin palotiloihin poistotahdin aikana ylimääräistä polttoainetta joka sitten palaa hiukkassuodattimessa puhdistaen sen. Jos tämä tapahtuma katkeaa usein kun moottori sammutetaan jää mäntien päälle polttoainetta joka valuu voiteluöljyn sekaan.
Tämä polttotoiminto näkyy ajotietokoneessa siten että kun nostaa kaasupolkimen moottorijarrutukselle näyttää hetkellinen kulutus noin 1 litra/100km. normaalistihan tuolloin se on 0.
Siis tuon toiminnon ollessa päällä ei kannata ajoa lopettaa.
Jos on päässyt käymään niin että öljynpinta on noussut kannattaa öljyt vaihtaa koska tuolloin voitelu ei ole hyvä sekä moottori pikeytyy ja karstoittuu ja ajan mittaan tulee monia kalliita ongelmia.- dieselongelma
Jäi kommentoimatta että tuo ongelma esiintyy erityisesti autoilla joilla ajetaan pääasiassa lyhyitä matkoja jolloin tuo keskeytys tapahtuu usein, siksi diesel ei ole hyvä kaupunkiauto.
Dieseleissä pitäisi olla varoitusvalo tms. indikaattori tuon toiminnan ilmaisemiseksi niin vältyttäisiin useasta moottoririkosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281478- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541139- 69984
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254944Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193924- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818