Olemme rakentamassa omakotitaloa tontille, jonka omistaa tällä hetkellä vanhempani. Veljeni on rakentanut jo omakotitalon toiseen reunaan tonttia sekä autokatoksen keskelle tonttia. Tontin lohkominen on nyt aika pulmaista koska minulle jäisi aika omituinen tontin pala jos autokatos pitää kiertää. Autokatos olisi ihan hyvä kummallekkin meille puoliksi, jolloin raja kulkisi keskeltä autokatosta. Osaako joku sanoa tuleeko asiasta jotain ongelmia esimerkiksi tontin lohkomisen kanssa? Joku lakihan on että tontin ja rakennuksen välinen etäisyys 4m, olen joskus kuullut, mutta jos tekisimme niin että minä omistaisin puolet katoksesta ja veli puolet.
Yhteinen autotalli kahden tontin välissä
5
1563
Vastaukset
- ihanoikeaarkkitehti
Ei ole olemassa mitään lakia, joka sanoisi että rakennusten olisi oltava 4 m päässä tontin reunasta. Rakennusjärjestyksessä voi olla maininta, mutta silti kyseessä on ainoastaan sopimusasia.
MRL vaatii, että rakennusten välillä on oltava 8 m, ellei välissä ole osastoivaa seinää tai eri tonteilla olevien rakennusten välillä palomuuria. Lähemmäksi saa rakentaa, mikäli asemakaavassa on määritelty rakennusalueen rajat (toinen rakennus voi olla esim. 2 m päässä ja toinen 6 m), TAI asian voi kirjata tonttien väliseen rasitesopimukseen. Jos viereisen tontin rakennus alle 4 metrin päässä rajaa, toisen tontin omistaja rakentaa rasitesopimuksen mukaisesti palomuurin, mikäli haluaa rakentaa omalle tontilleen alle 8 m päähän naapurin rakennuksesta.
En nyt ihan tarkkaan osaa sanoa, kuinka teidän kannattaisi toimia, kun nuo maankäyttöasiat ovat niin monimutkaisia, mutta uskoisin, että rasitesopimuksella tuo onnistuu. Tosin voi olla, että tontin raja ei voi mennä katoksen keskeltä, eli se täytyy ehkä vain toiselle puolelle. - kaavoittaja
Ei ole mitään estettä lohkoa vaikka keskeltä rakennusta kunhan pystytte sopimaan asian veljesi kanssa. On paljon rajoja jotka kulkevat rakennusten lävitse ja kun tässä on kyseessä (niin ymmärsin) yksi yksittäinen rakennus, joka jäisi yhteisomistukseen, ei tarvitse soveltaa noita arkkitehdin mainitsemia paloturvallisuus- tai etäisyys naapurin rajasta -säädöksiäkään. Mutta asia on syytä imoittaa hyvissä ajoin toimitusinsinöörille maanmittauslaitokseen, joka tulee lohkomaan tonttinne.
Keskenänne teidän tietysti voisi olla järkevää laatia yhteisestä autokatoksestsa tai -tallista jonkinlainen hallinnanjakosopimus tai vastaava, teidän keskinäistä elämistänne varten.
Ongelmia voi syntyä sitten kun jompikumpi aikoo myydä kiinteistönsä, jos kaikesta ei ole mustaa valkoisella, esim. jos raja kulkee keskellä autotallia, pitää sopia sähkön käytöstä. veden käytöstä, kenen omistuksessa liittymät ovat, kuka maksaa laskut, kuka vastaa kunnossapidosta, mitä toimen piteitä naapuri saa tehdä ilman toisen suostumusta yms.
Yksi vaihtoehto (joka ei ole sekään oikein hyvä) on jos raja vedetään lohkomisessa vain yksinkertaisesti niin että autotalli on veljesi mutta jää osittain sinun kiinteiställesi. Silloin pitäisi tehdä veljesi kanssa rasitesopimus, jonka esitätte toimitusinsinäöörille ENNEN kuin lohkominen toimitetaan ja sen perusteella insinööri asettaa pysyvän rasitteen sinun tontillesi, eli perustaa oikeuden veljellesi pitää autotalliaosittain sinun kiinteistölläsi.- kaavoittaja
Se vielä jäi sanomatta siitä autotallin yhteiskäyttöä koskeva hallinanjakosopimus on tietenkin sitova vain sopijaosapuolten kesken eli jos toinen myy kiinteistönsä, uusi omistaja ei ole velvoitettu teidän välisiä sopimuksianne noudattamaan, jollei hän sitten itse halua jatkaa sopimusta.
Periaatteessa kaikenlaiset yhteisomistukset tuppaavat aina jossain vaiheessa tulemaan ongelmallisiksi jollain tapaa, viimeistään perikunnat joutuvat sotkuja sopimaan, mutta siis mitään estettä lohkoa keskeltä rakennusta ei juridisesti ole. - kaavoittaja
kaavoittaja kirjoitti:
Se vielä jäi sanomatta siitä autotallin yhteiskäyttöä koskeva hallinanjakosopimus on tietenkin sitova vain sopijaosapuolten kesken eli jos toinen myy kiinteistönsä, uusi omistaja ei ole velvoitettu teidän välisiä sopimuksianne noudattamaan, jollei hän sitten itse halua jatkaa sopimusta.
Periaatteessa kaikenlaiset yhteisomistukset tuppaavat aina jossain vaiheessa tulemaan ongelmallisiksi jollain tapaa, viimeistään perikunnat joutuvat sotkuja sopimaan, mutta siis mitään estettä lohkoa keskeltä rakennusta ei juridisesti ole....jollei kaava muuta sano.
Asiahan on erittäin yksinkertainen. Lohkomisen sijaan aloittaja ostaa määräosan kiinteistöstä ja hallinta-alueet määritellään hallinnanjakosopimuksella, joka kirjaataan korkeimmalle etusijalle kiinteistön rasituksissa. Sopimus sitoo sellaisenaan mahdollisia uusia omistajia. Helppo, nopea ja turvallinen tapa hoitaa asia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006101004424h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102458Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2111862Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231663- 721050
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.43993Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?75875Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57862En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43832Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä82792