Kohta kaikilla kaduilla ja teillä ei saa ajaa nastarenkailla. Kielletään hiukkaspäästö syistä
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005396034.html
Nasta kieltomerkki on jo tulossa
38
325
Vastaukset
- Pysynpoissa
Tiedetään ja entäs sitten. Yksi syy vähemmän tulla hesan keskustaan, jonne niitä ensimmäisenä tullee. Toinen syy on ne kohta tulevat 30 km/h rajoitukset ja kaupunkibulevardit.
- 08102017klo2239
On myös alin nopeus liikennemerkki
- Kerropa
08102017klo2239 kirjoitti:
On myös alin nopeus liikennemerkki
Missä sellainen merkki on?
- 10102017klo1115
Kerropa kirjoitti:
Missä sellainen merkki on?
On tulossa ei vielä
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005396034.html - 10102017klo1125
Testasko kukaan sitä, että kuinka tuntee uudet merkit. Minulla meni yksi väärin se auto ja polkupyörä merkki
- laajalevitys
Tulee tilaa,kun ripuloivat nastapellet julkisiin..
- dippadaadappadii
Tullee siitä ongelmiakin, kun ei ole takseja.
- Entuu
Onneksi videopalaverit on jo arkipäivää, ei tarvitse tulla julkisillakaan.
dippadaadappadii kirjoitti:
Tullee siitä ongelmiakin, kun ei ole takseja.
Eikös taksiliikenteen pitänyt vapautua? Ja kyllähän nykyäänkin ruuhka-aikojen ulkopuolella taksin saa.
- ei.rotan.sukua
TheRat kirjoitti:
Eikös taksiliikenteen pitänyt vapautua? Ja kyllähän nykyäänkin ruuhka-aikojen ulkopuolella taksin saa.
Kuten arvata saattoi niin et ymmärtänyt viestin sisältöä. Tosin sehän ei ole mitään uutta.
ei.rotan.sukua kirjoitti:
Kuten arvata saattoi niin et ymmärtänyt viestin sisältöä. Tosin sehän ei ole mitään uutta.
Viestin sisältö oli, että taksien vähyydestä voisi tulla ongelmia, kun ihmisillä ei jostain syystä ole kitkoja, joilla pääsee joka paikkaan. Onneksi taksiliikenteen vapautuminen lisää liikenteessä olevien taksien märää.
- ei.rotan.sukua
TheRat kirjoitti:
Viestin sisältö oli, että taksien vähyydestä voisi tulla ongelmia, kun ihmisillä ei jostain syystä ole kitkoja, joilla pääsee joka paikkaan. Onneksi taksiliikenteen vapautuminen lisää liikenteessä olevien taksien märää.
Et sitten vieläkään ymmärtänyt viestin sisältöä. Siis kun talvirenkailla (nastarenkailla) ei saa ajaa asiakkaan luokse jos noita leikkimerkkejä johonkin sattuu ilmestymään. Lepuuttajajillahan ei pääse moneenkaan paikkaan, ojaan kylläkin.
ei.rotan.sukua kirjoitti:
Et sitten vieläkään ymmärtänyt viestin sisältöä. Siis kun talvirenkailla (nastarenkailla) ei saa ajaa asiakkaan luokse jos noita leikkimerkkejä johonkin sattuu ilmestymään. Lepuuttajajillahan ei pääse moneenkaan paikkaan, ojaan kylläkin.
Roskaa. Taksit käyttävät jo nyt varsin paljon kitkarenkaita ja hyvin pärjäävät.
- muuten.kyllä.ei
TheRat kirjoitti:
Roskaa. Taksit käyttävät jo nyt varsin paljon kitkarenkaita ja hyvin pärjäävät.
Niin, mittari raksuttaa vaikka ollaan ojassa, kyllähän sitä silloin pärjää.
muuten.kyllä.ei kirjoitti:
Niin, mittari raksuttaa vaikka ollaan ojassa, kyllähän sitä silloin pärjää.
Epäilen, ettei raksuta. Taksialan ammattilaiset varmaan osaisivat vastata.
Renkaisiinhan tuo ei enää liity.- muuten.kyllä.ei
TheRat kirjoitti:
Epäilen, ettei raksuta. Taksialan ammattilaiset varmaan osaisivat vastata.
Renkaisiinhan tuo ei enää liity.Kyllä se liittyy hyvinkin renkaisiin, kun olisi ollut oikeat talvirenkaat, nastarenkaat niin ei mittari raksuttaisi ojassa.
muuten.kyllä.ei kirjoitti:
Kyllä se liittyy hyvinkin renkaisiin, kun olisi ollut oikeat talvirenkaat, nastarenkaat niin ei mittari raksuttaisi ojassa.
Kitkat ovat tilastojen valossa turvallisemmat kuin nastat, joten?
- muuten.kyllä.ei
TheRat kirjoitti:
Kitkat ovat tilastojen valossa turvallisemmat kuin nastat, joten?
Taas väärin, oli sitten tilasto (toivomus) tai todellisuus niin lepuuttajat ovat vaarallisemmat kuin oikeat talvirenkaat, nastarenkaat.
- Höphöpsistä
TheRat kirjoitti:
Roskaa. Taksit käyttävät jo nyt varsin paljon kitkarenkaita ja hyvin pärjäävät.
Roskaa.
Ammattiliikenne käyttää pääosin nastarenkaita ja erityisesti hälytysajoneuvot 100%, joiden perillepääsy on erittäin tärkeää. Takseistakin valtaosa, vain ehkä pk-seudulla löytyy kitkatenkaita jonkin verran.
Roskaa sekin, että kitkat olisivat tilastojenkaan mukaan turvallisempia. Täyttä roskaa.
Se, että kitkoilla ajavien onnettomuustilastoissa ovat melkein yhtä turvallisia ei johdu siitä, että kitkarenkaat olisivat turvallisempia.
Ei, vaan sitä että epävarmat ja kokemattomat autoilijat ovat tarpeeksi fiksuja hankkiakseen turvallisemmat nastat kompensoimaan kokemusta ja talviajotaitoa. Eli nastoilla ajavien joukossa on lähes kaikki kokemattomat, epävarmat jne kuljettajat, josta tietysti seuraa suurempi onnettomuusriski.
Jos valittaisiin vertailuryhmät samantasoisista kuljettajista, niin onhan nyt päivänselvää, että paremmin varustetut autot joutuisivat harvemmin onnettomuuksiin. Voiko tässä olla jollakin vaikeuksia ymmärtää. Höphöpsistä kirjoitti:
Roskaa.
Ammattiliikenne käyttää pääosin nastarenkaita ja erityisesti hälytysajoneuvot 100%, joiden perillepääsy on erittäin tärkeää. Takseistakin valtaosa, vain ehkä pk-seudulla löytyy kitkatenkaita jonkin verran.
Roskaa sekin, että kitkat olisivat tilastojenkaan mukaan turvallisempia. Täyttä roskaa.
Se, että kitkoilla ajavien onnettomuustilastoissa ovat melkein yhtä turvallisia ei johdu siitä, että kitkarenkaat olisivat turvallisempia.
Ei, vaan sitä että epävarmat ja kokemattomat autoilijat ovat tarpeeksi fiksuja hankkiakseen turvallisemmat nastat kompensoimaan kokemusta ja talviajotaitoa. Eli nastoilla ajavien joukossa on lähes kaikki kokemattomat, epävarmat jne kuljettajat, josta tietysti seuraa suurempi onnettomuusriski.
Jos valittaisiin vertailuryhmät samantasoisista kuljettajista, niin onhan nyt päivänselvää, että paremmin varustetut autot joutuisivat harvemmin onnettomuuksiin. Voiko tässä olla jollakin vaikeuksia ymmärtää.> Ammattiliikenne käyttää pääosin nastarenkaita
Ammattiliikenteestä luokkaa 10% käyttää nastarenkaita. Jos sitäkään... Vähän edes yritystä valheisiisi, niin joku voisi vaikka uskoa.
> erityisesti hälytysajoneuvot 100%, joiden perillepääsy on erittäin tärkeää.
Jeps. Tuossa ihan perusteltua. Kun on se yksi päivä vuodessa, jolloin on ne viisi paikkaa, joihin kitkoilla ei pääse mutta nastoilla pääsee, niin hälytysajoneuvoon nastat ovat hyvä valinta. Toki renkaat täytyy uusia sitten aika usein, mutta se on ihan hyväksyttävää tuossa hommassa.
> Takseistakin valtaosa
Jeps.
> vain ehkä pk-seudulla löytyy kitkatenkaita jonkin verran.
Turussa ja Tampereella kyllä huomannut myös nastattomia. PK-seudulla mutuna 50% kitkoilla.- Höphöpsistä
TheRat kirjoitti:
> Ammattiliikenne käyttää pääosin nastarenkaita
Ammattiliikenteestä luokkaa 10% käyttää nastarenkaita. Jos sitäkään... Vähän edes yritystä valheisiisi, niin joku voisi vaikka uskoa.
> erityisesti hälytysajoneuvot 100%, joiden perillepääsy on erittäin tärkeää.
Jeps. Tuossa ihan perusteltua. Kun on se yksi päivä vuodessa, jolloin on ne viisi paikkaa, joihin kitkoilla ei pääse mutta nastoilla pääsee, niin hälytysajoneuvoon nastat ovat hyvä valinta. Toki renkaat täytyy uusia sitten aika usein, mutta se on ihan hyväksyttävää tuossa hommassa.
> Takseistakin valtaosa
Jeps.
> vain ehkä pk-seudulla löytyy kitkatenkaita jonkin verran.
Turussa ja Tampereella kyllä huomannut myös nastattomia. PK-seudulla mutuna 50% kitkoilla.Tarkoitin tietysti henkilö- ja pakettiammatyiautoilijoita, mutta sitähän et tietty ymmärtänyt. Luultavasti lähes kaikki muut ymmärsivät. Et sinä tuolla tavalla yhtään uskottavuuttasi lisää.
Hälytysajoneuvoissakaan ei nastoja ole vain siksi, että löytyy paikkoja, johon kitkoilla ei pääse, vaan siksi, että ne ovat turvallisemmat hälytysajossakin selkeästi paremman pitokykyjensä puolesta ihan normaaleissa suomalaisissa talvikeleissä. Ei hälytysajojen kanssa ole varaa leikitellä eikä laskea sen varaan, että tiet on suolattu ja hiekotettu aina hälytyksen tullessa.
Mutut ovat mutuja ja niitähän sinulla riittää, koska faktoja ei ole olemassa tukemassa väitteitäsi nytkään, kuten ei muulloinkaan.
- YmmärsitVäärin
Onhan jo olemassa esim 'autolla ajo kielletty' -liikennemerkki eikä autolla ajoa silti ole kielletty kaikilla teilla ja kaduilla.
- rikkaat_vs_köyhät
Jutussa paljon mielenkiitoisempi asia oli tämä:
Uudistuksen ongelmia
Kiinteä virhemaksu voi lisätä hyvätuloisten ylinopeuksia, sillä pientä ylinopeutta voi ajaa huolehtimatta päiväsakoista. Suurituloisten ylinopeusrangaistusten euromäärät pienentyvät samalla selvästi.
Nollatoleranssi voi lisätä alinopeutta ajavien määrää ja lisää samalla ohitusten määrää. Sama ilmiö on tapahtunut automaattisen liikenteenvalvonnan lisääntyessä.
Virhemaksu pätee myös alhaisilla nopeuksilla taajamissa. Liikenneturvallisuus voi heiketä, jos 30 kilometrin tuntinopeusrajoitusalueella voi ajaa lähes kuuttakymppiä ja saada päiväsakon sijaan kiinteän virhemaksun.- Mikä_vaikeaa
Tässä on taas mukana tuo harhainen ajatus "alinopeudesta". Sellaista ei ole. On vain suurin sallittu nopeus. Sitä hiljempaa _saa_ ajaa. Tiet ja kadut ovat yleiseen liikenteeseen tarkoitettuja, ja niille saa mennä kuka tahansa säännöt tunteva ajamaan. Myös sinä.
Toimittaja spekuloi ihan turhilla asioilla. Aina voi tapahtua, ja tulla seurauksia. Onhan se rankkaa, jos aletaan oikeasti valvoa nopeusrajoitusten noudattamista ihan pilkulleen. Paitsi meille, jotka osaavat ajaa rajoitusten mukaan. ;-) - Kiinnostavaaa
Mikä_vaikeaa kirjoitti:
Tässä on taas mukana tuo harhainen ajatus "alinopeudesta". Sellaista ei ole. On vain suurin sallittu nopeus. Sitä hiljempaa _saa_ ajaa. Tiet ja kadut ovat yleiseen liikenteeseen tarkoitettuja, ja niille saa mennä kuka tahansa säännöt tunteva ajamaan. Myös sinä.
Toimittaja spekuloi ihan turhilla asioilla. Aina voi tapahtua, ja tulla seurauksia. Onhan se rankkaa, jos aletaan oikeasti valvoa nopeusrajoitusten noudattamista ihan pilkulleen. Paitsi meille, jotka osaavat ajaa rajoitusten mukaan. ;-)Tuollahan tosin oli vähimmäisnopeuden määräävä liikennemerkki. Minnekähän niitä sitten tulee?
- vähintään.enintään
Kiinnostavaaa kirjoitti:
Tuollahan tosin oli vähimmäisnopeuden määräävä liikennemerkki. Minnekähän niitä sitten tulee?
Miksi pitää olla tuollainen merkki, saman asian ajaa kun noudattaa tuota nopeusrajoitusmerkkiä, eli jos tikkarissa on 80km/h niin se tarkoittaa että enintään mutta vähintään.
- EnimmäisVähimmäis
Kiinnostavaaa kirjoitti:
Tuollahan tosin oli vähimmäisnopeuden määräävä liikennemerkki. Minnekähän niitä sitten tulee?
Miasä oli tai on vähimmäisnopeuden määrävä merkki? Ei ainakaan Suomessa.
- Tulevaliikennemerkki
EnimmäisVähimmäis kirjoitti:
Miasä oli tai on vähimmäisnopeuden määrävä merkki? Ei ainakaan Suomessa.
Selaapa aloituksen linkki loppuun asti.
"Merkillä määritellään ajoneuvon vähimmäisnopeus. Sitä ei saa alittaa, ellei liikennetilanne sitä edellytä." - EnimmäisVähimmäis
Tulevaliikennemerkki kirjoitti:
Selaapa aloituksen linkki loppuun asti.
"Merkillä määritellään ajoneuvon vähimmäisnopeus. Sitä ei saa alittaa, ellei liikennetilanne sitä edellytä."Luepa kysymys uudestaan....
Se kuului että missä oli tai on tuollainen vähimmäisnopeuden määräävä merkki? Laki ei tunne Suomessa vähimmäisnopeutta joten mitään virallista "alinopeutta" ajamisen kieltävää liikennemerkkiä ei voi olla olemassa. Eli missä voin nähdä sellaisen virallisen liikennemerkin joka määrittää matalimman sallitun ajonopeuden?? - Tulevaliikennemerkki
EnimmäisVähimmäis kirjoitti:
Luepa kysymys uudestaan....
Se kuului että missä oli tai on tuollainen vähimmäisnopeuden määräävä merkki? Laki ei tunne Suomessa vähimmäisnopeutta joten mitään virallista "alinopeutta" ajamisen kieltävää liikennemerkkiä ei voi olla olemassa. Eli missä voin nähdä sellaisen virallisen liikennemerkin joka määrittää matalimman sallitun ajonopeuden??Etkö älynnyt nimimerkistäni? Se on _TULEVA_ liikennemerkki. Luetun ymmärtäminen tuntuukin olevan joillekin vaikeaa, sillä tuollahan pohdittiin "Minnekähän niitä sitten tulee?"
- TyhmätVaanKirjoittaa
Tulevaliikennemerkki kirjoitti:
Etkö älynnyt nimimerkistäni? Se on _TULEVA_ liikennemerkki. Luetun ymmärtäminen tuntuukin olevan joillekin vaikeaa, sillä tuollahan pohdittiin "Minnekähän niitä sitten tulee?"
Ai nimimerkistä nykyään pitää koko kirjoituksen sisältö ja merkitys ymmärtää????
- hyvä_kysymys
Kiinnostavaaa kirjoitti:
Tuollahan tosin oli vähimmäisnopeuden määräävä liikennemerkki. Minnekähän niitä sitten tulee?
Olisi myös kiinnostavaa tietää mikä nopeusero tulee olemaan suurimman sallitun (normaali nopeurajoitus) ja tuon vähimmäisnopeuden välillä. Tuleeko esim. 80 km/h rajoitukselle 50 km/h vähimmäisrajoitus. Eivät pysty traktorit välttämättä enää liikkumaan ja joku vanhus joka muuten ajaisi edes 70 km/h tyytyy ajamaan 50 km/h kun se kerta nyt on sallittu vähimmäisnopeus.
- vajakkienpalsta
TyhmätVaanKirjoittaa kirjoitti:
Ai nimimerkistä nykyään pitää koko kirjoituksen sisältö ja merkitys ymmärtää????
No, eihän sille voi mitään jos on vajakki, eikä ymmärrä.
- 10102017klo1122
Kiinnostavaaa kirjoitti:
Tuollahan tosin oli vähimmäisnopeuden määräävä liikennemerkki. Minnekähän niitä sitten tulee?
Varmaankin moottoriliikenne teille tulee alin nopeus merkki
- ei-sitä-tiedä
10102017klo1122 kirjoitti:
Varmaankin moottoriliikenne teille tulee alin nopeus merkki
Saattaa olla näin. Ja kuten tuossa ylempänä kirjoitetaan, niin monikohan sitten tyytyy ajamaan sitä vähimmäisnopeutta koska se on lakimuutoksen täysin sallittua. Saattaa olla että "hidastelijoita" tuleekin lisää muutoksen myötä.
- peruspilari
Nastakielto tulee sinne missä on eniten viherpiipertäjiä sitä vaatmiassa. Tänne ei ainakaan tule sillä näillä kulmilla asuu duunareita.
- qwerty98765
Onhan kiva, että jonkun mielestä kieltomerkkikin voi olla nasta. Kake Randelin aikoinaan lauloi
Nasta pimu, olet sinä. Minä ihan eikun niin, jos meet naimisiin eiks niin? Nasta pimu, silmän ilo...
Voihan kieltomerkkikin olla silmän ilo...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä712388Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on711460Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461447Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2551425- 831252
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3801222Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421215- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3441156