Olen työttömänä ja teen harrastusmielessä käsitöitä. Te-toimisto suositteli aloittamaan sivutoimisena yrittäjänä, mutta minua arveluttaa se miten tukien saamisen käy. Soviteltua päivärahaa saisi, mutta jostakin kuulin, että joutuisi olemaan kolme kuukautta ilman mitään tukia. Meneekö kelan selvittelyissä noin pitkä aika? Entä jos annan tuotteitani myyntiin henkilölle jolla on yritys ja minulla ei miten se onnistuu?
Työtön ja y-tunnuksen ottaminen
4
323
Vastaukset
- EtTarviYritystäAlkuun
Luulisi, että TE-toimisto voisi selvittää miten tukiasiat menevät, jos perustat yrityksen.
Jos annat tuotteitasi myyntiin yritykselle ja he maksavat tuotteistasi joko ostamalla ne tai maksamalla tietyn osan myyntituloista, sinulle syntyy verotettavaa tuloa, jota voit ansaita 10000€/vuosi perustamatta yritystä. Nettotulot on kuitenkin ilmoitettava verotuksessa. Miksi antaisit ne jollekin toiselle myytäväksi kun voit itsekin niitä myydä ilman yritystä aina 10000€:oon saakka/vuosi?- kulutpois
Kyllä siitä 10 000 € joutuu tuloveroa maksaan, mutta alveja ei joudu tilittään verottajalle, myös joutuu yelliä maksaan.
- kjvuyvc
Ei tarvi YELia maksaa jos työtulo ei ylitä tiettyä rajaa
- liikkeenharj
kjvuyvc kirjoitti:
Ei tarvi YELia maksaa jos työtulo ei ylitä tiettyä rajaa
YELliä joutuu maksaan, jos työtulo on vähintään 7 645 €/vuosi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692703
- 632634
- 681782
- 241617
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91470- 151382
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197- 291131