Turvavälit unohtuvat aina!

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005403019.html Noin sitä mentiin ilmeisesti taas nokka toisen perseessä kiinni, eihän noita muuten tapahdu. Jos useimmat eivät vieläkään tiedä mikä olisi oikea turvaväli millekin nopeudelle, niin minäpä kerron: eli siis ajonopeus metreinä, 80 km/h ja 80 m. 100 km/h ja 100 m. Jos kukaan ei osaa hahmottaa etäisyyksiä ajaessa, niin minäpä kerron senkin, eli kahden lyhtypylvään väli on n. 50 m. Jos edelleenkin tuottaa vaikeuksia pitää riittävää turvaväliä, niin kannattaa hankkia sellainen auto, jonka elektroniset varusteet ja kamerat pitävät etäisyyden edellä ajavaan automaattisesti riittävänä.

82

956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tolpillaan

      Jatkoa, 200km/h on 200m-ääretön väli, ei aina ole tolppia.

      Muuten on tarpeeton aloitus.

      • Käys vähän katselemassa maanteitä, nassikka, tolppia on, vaikkakaan ei kaikkialla. Niillä valaistuilla tolppapätkillä voi ottaa tuntumaa oikeisiin turvaväleihin ja soveltaa sitä sitten tolpattomillakin osuuksilla.


      • tolpillaan
        Kairakettu kirjoitti:

        Käys vähän katselemassa maanteitä, nassikka, tolppia on, vaikkakaan ei kaikkialla. Niillä valaistuilla tolppapätkillä voi ottaa tuntumaa oikeisiin turvaväleihin ja soveltaa sitä sitten tolpattomillakin osuuksilla.

        Onhan noita tullut 46:n vuoden aikana katseltua eräitäkin tolpattomia kilometrejä, nassikka. Tolpattomilla osuuksilla vauhdin tuntukin on toista luokkaa, no sinähän et sitä voi tietää kun olet nassikka.


      • tolpillaan kirjoitti:

        Onhan noita tullut 46:n vuoden aikana katseltua eräitäkin tolpattomia kilometrejä, nassikka. Tolpattomilla osuuksilla vauhdin tuntukin on toista luokkaa, no sinähän et sitä voi tietää kun olet nassikka.

        Heh, vai vauhdin tuntu, nopeusmittaristahan sen vauhdin näkee, eikö napero tiennyt vielä sitäkään?
        Jokainen ajaa joskus tieosuuksilla, joilla on sähköpylväitä, tai valotolppia, niiden etäisyys toisistaan on maanteillä ja isoilla kaduilla 50 m, puisto- ja tonttikaduilla välit voivat olla lyhyempiä, mutta eivät kuitenkaan alle 25 m, mutta sitäkin lyhyempiä "turvavälejä" näkee maanteillä.
        Noiden etäisyyksien suhteuttaminen tolpattomille osuuksille luulis siis olevan helppoa.


    • ghjghjgh

      Ei mitään turvavälejä, kun sitten siihen sun eteen tuikkaa joku matelemaan..

      • Matelijat ohitetaan aina, useille näyttää olevan vaikeaa sekin.


    • Sekunnit ovat helpompia, eikä tarvitse miettiä omaa nopeutta tai mittailla pylväänvälejä (jotka eivät aina ole 50 metriä).

      Jos ei ole ruuhkaa, niin 3-5 sekuntia on ihan kiva turvaväli. Liikenteen lisääntyessä on syytä tiivistää, mutta paljon alle sekuntiin en laskisi. Yksi vinkki siitä, että turvaväli on liian pieni on se, että joutuu jarruttelemaan jonon edetessä.

      • The.Fat

        Ei turvaväliä saa ikinä päästää yli sekuntiin! Puoli sekuntia on jo aika hyvä. Sillä tavalla ajamalla liikenteestä saadaan mahdollisimman sujuvaa, turvallista ja joustavaa. Pitää vaan muistaa, että takana ajavan on ajettava hieman nopeammin kuin edellä ajava :)


      • Eipä näytä olevan sekunnit helpompia, on jääneet lähes kaikilta sekuntaattorit kotiin. Tolpat helpompia, niitä ei 10 metrin välein ole. Ajan n. 10 000 km/kk ja jo yli 4 milj. km takana, siinä on ehtinyt nähdä näitä ruotsalaistuntumassa ajavia.


    • ei.pitäisi.olla.vaikeaa

      Jos jonoutuneessa liikenteessä ajaessa joutuu välillä käyttämään jarrupoljinta, on turvaväli auttamatta liian pieni. Jonossa kun ajetaan, pitää pystyä säätämään ajoaan pelkästään kaasupolkimella.

      Jos liikenteen lisääntyessä on syytä tiivistää, niin sitten on myös syytä himmata nopeutta. Turvaväli korreloi nopeuteen, ei liikenteen määrään.

      • > Turvaväli korreloi nopeuteen, ei liikenteen määrään.

        Toki, siksi kehoitankin pitämään vähintään noin sekunnin turvaväliä. Ajaminen toki on lokoisampaa pidemmillä väleillä, mutta liikennemäärän kasvaessa se hidastaa koko porukan etenemistä, ollen siis itsekästä toimintaa.

        Toinen hyöty pidemmästä turvavälistä on ohittamisen helpottaminen. Paitsi tietysti ohituskaistaosuuksilla, joilla turvavälit tulisi pitää sen verran lyhyinä, että koko jonosta ehtii tarvittaessa ohi siinä ohituskaistan kohdalla. Ei turvavälin pitäminen mitään rakettitiedettä ole, mutta vaatisi sen, että hahmottaisi liikennettä kokonaisuutena, eikä tuijottaisi vain omaan napaan...


    • uusi_poloilija

      Itse olen todennut maanteiden vierustojen heijastintolppien olevan yleensä noin 75 metrin välein sijoitettuja.
      Kun pitää 80:n vauhdissa kokonaisen tolppavälin, on turvaväli varsin hyvin hoidettu. Ei tarvitse silloin jarrupolkimeen juuri koskea.

    • jatkuvaa.näpläämistä

      Vakkarilla kun ajaa esimerkiksi satasen aluella niin joutuu alvariinsa näpläämään asetusta. Aina kun tulee loivakin ylämäki niin nopeus putoaa yli viisikin kilometriä tunnissa, silloin saavutan edelläajavaa, eli taas näplätään.

      • Niinhän se tahtoopi olla. Minä en jää näpläämään, menen heti tilaisuuden tullen ohi, oli jono kuinka pitkä hyvänsä. Koukin vaikka auton kerrallaan.


      • tolpillaan
        Kairakettu kirjoitti:

        Niinhän se tahtoopi olla. Minä en jää näpläämään, menen heti tilaisuuden tullen ohi, oli jono kuinka pitkä hyvänsä. Koukin vaikka auton kerrallaan.

        Niinhän sinä nassikka kuvitelmissasi varmaan teet.
        Mutta ne tolpat mitä ei tolpattomilla taipaleilla ole niin auta juurikaan siihen turvavälin arviointiin, se pitää olla korvien välissä, mutta kuten tiedämme niin sinun korvien väli on tyhjä.
        Edelleen se vauhdin tuntu on pimeällä aivan eri luokkaa kuin valoisalla, nopeusmittarihan ei vauhdin tuntua kerro, ethän tosin sitä voi nassikka tietää, vai mikä napero sitten oletkin.
        46 vuotta nähty tolpattomiakin teitä ja runsaasti, siis itse ajamalla.


      • tolpillaan kirjoitti:

        Niinhän sinä nassikka kuvitelmissasi varmaan teet.
        Mutta ne tolpat mitä ei tolpattomilla taipaleilla ole niin auta juurikaan siihen turvavälin arviointiin, se pitää olla korvien välissä, mutta kuten tiedämme niin sinun korvien väli on tyhjä.
        Edelleen se vauhdin tuntu on pimeällä aivan eri luokkaa kuin valoisalla, nopeusmittarihan ei vauhdin tuntua kerro, ethän tosin sitä voi nassikka tietää, vai mikä napero sitten oletkin.
        46 vuotta nähty tolpattomiakin teitä ja runsaasti, siis itse ajamalla.

        Minä ajan n. 10 000 km/kk ja takana jo yli 4 milj. km, eli en tee mitään kuvitelmissani. Älä hakeudu ennustajaeukoksi, tai selvänäkijäksi, kun ei oikein näytä menevän "putkeen" nuo sun tietämykset.
        Tolppateillä etäisyyden voi arvioida just niistä tolpista. Sitten, kun siirrytään tolpattomalle tielle, niin ei pitäisi olla ongelmaa pitää samaa etäisyyttä, mihin on tolppatiellä totutellut, vai onko vaikeaa sinulle?

        Jos valoisa ja pimeä saavat sinut tuntemaan vauhdin erilaisilta, niin suosittelen kääntymään lääkärin puoleen.


      • tolpillaan
        Kairakettu kirjoitti:

        Minä ajan n. 10 000 km/kk ja takana jo yli 4 milj. km, eli en tee mitään kuvitelmissani. Älä hakeudu ennustajaeukoksi, tai selvänäkijäksi, kun ei oikein näytä menevän "putkeen" nuo sun tietämykset.
        Tolppateillä etäisyyden voi arvioida just niistä tolpista. Sitten, kun siirrytään tolpattomalle tielle, niin ei pitäisi olla ongelmaa pitää samaa etäisyyttä, mihin on tolppatiellä totutellut, vai onko vaikeaa sinulle?

        Jos valoisa ja pimeä saavat sinut tuntemaan vauhdin erilaisilta, niin suosittelen kääntymään lääkärin puoleen.

        Siis normaali-ihmiselle, mitä sinä et ole niin vauhdin tuntu on tieteellisesti todistettu pimeän/valoisan suhteen.
        On täyttä valhetta että olisit neljää miljoonaa kilometriä ainakaan itse ajanut, varmaan jossain invataksin kyydissä korkeintaan, juttusi on niin aivoinvalidin tuherruksia.
        Kas kun et maininnut nassikkaa tai naperoa, koska sinähän sellainen olet.


      • tolpillaan kirjoitti:

        Siis normaali-ihmiselle, mitä sinä et ole niin vauhdin tuntu on tieteellisesti todistettu pimeän/valoisan suhteen.
        On täyttä valhetta että olisit neljää miljoonaa kilometriä ainakaan itse ajanut, varmaan jossain invataksin kyydissä korkeintaan, juttusi on niin aivoinvalidin tuherruksia.
        Kas kun et maininnut nassikkaa tai naperoa, koska sinähän sellainen olet.

        Olet enemmän pihalla kuin lumiukko. Vauhdin tunnulla ei ole mitään merkitystä turvaväliin. Nopeusmittarista katsotaan nopeus ja siirretään se metreiksi, helppoa, eikö vaan?
        Olen todellakin ajanut yli 4 milj. km, mikäs siinä sinua kismittää?
        Minulla on ajokokemusta, sinulla ei lähellekään samaa, nassikka.


      • tolpillaan
        Kairakettu kirjoitti:

        Olet enemmän pihalla kuin lumiukko. Vauhdin tunnulla ei ole mitään merkitystä turvaväliin. Nopeusmittarista katsotaan nopeus ja siirretään se metreiksi, helppoa, eikö vaan?
        Olen todellakin ajanut yli 4 milj. km, mikäs siinä sinua kismittää?
        Minulla on ajokokemusta, sinulla ei lähellekään samaa, nassikka.

        Sinähän se ulkona olet kuin lintulauta. Et sitten osaa yhdistää asioita, valoisuus, pimeys, nopeus, nopeuden tuntu, noita eri asioita kun yhdistää niin pääsee jo aika pitkälle turvavälin määrittelyssä. Rotan sanoja lainatakseni, ajokokemus ei tule kilometrien mukaan, eikä ajovuosienkaan mukaan, vaikka minulla on ajovuosia noin 46, niin onhan reilusti enempi kuin sinulla nassikka vai napero sitten oletkin.


      • tolpillaan kirjoitti:

        Sinähän se ulkona olet kuin lintulauta. Et sitten osaa yhdistää asioita, valoisuus, pimeys, nopeus, nopeuden tuntu, noita eri asioita kun yhdistää niin pääsee jo aika pitkälle turvavälin määrittelyssä. Rotan sanoja lainatakseni, ajokokemus ei tule kilometrien mukaan, eikä ajovuosienkaan mukaan, vaikka minulla on ajovuosia noin 46, niin onhan reilusti enempi kuin sinulla nassikka vai napero sitten oletkin.

        Hehheh, kyllä sinulla on vaikeaa määritellä turvaväliä "valoisuus, pimeys, nopeus, nopeuden tuntu", hahhahaa.
        Ajonopeus metreinä turvaväliksi on helppo määritellä, jos joskus ajaessa on nähnyt maantien varrella edes kaksi lyhtypylvästä, tai sähkötolppaa. Ihan sama onko pimeää, vai valoisaa.

        Vai on sinulla naperolla jo ajovuosia 46, no, voihan se olla, että joskus vielä yllät samoille kilometriluvuille kuin minä.


      • tolpillaan
        Kairakettu kirjoitti:

        Hehheh, kyllä sinulla on vaikeaa määritellä turvaväliä "valoisuus, pimeys, nopeus, nopeuden tuntu", hahhahaa.
        Ajonopeus metreinä turvaväliksi on helppo määritellä, jos joskus ajaessa on nähnyt maantien varrella edes kaksi lyhtypylvästä, tai sähkötolppaa. Ihan sama onko pimeää, vai valoisaa.

        Vai on sinulla naperolla jo ajovuosia 46, no, voihan se olla, että joskus vielä yllät samoille kilometriluvuille kuin minä.

        Joko tarhassa on ruokatauko, samallahan voit mennä hiekkalaatikolle työntämään plastokuorkkia, nuo juttusi kun ovat niin tarhaikäsien löpinöitä.


      • tolpillaan kirjoitti:

        Joko tarhassa on ruokatauko, samallahan voit mennä hiekkalaatikolle työntämään plastokuorkkia, nuo juttusi kun ovat niin tarhaikäsien löpinöitä.

        Heh, ruokatauko hiekkalaatikolla, mitä höpiset? Mikä on plastokuorkki? Tutumpi ainakin sinulle kuin minulle.


      • tolpillaan
        Kairakettu kirjoitti:

        Heh, ruokatauko hiekkalaatikolla, mitä höpiset? Mikä on plastokuorkki? Tutumpi ainakin sinulle kuin minulle.

        Älähän taapero pullistele ettei mene kakka pöksyyn, plastokuorkki on ikäisillesi naperoille valmistettu leikkiauto, ostin kesällä pojanpojalleni sellaisen kun se hiekkalaatikolla tykkää touhuta.


      • tolpillaan kirjoitti:

        Älähän taapero pullistele ettei mene kakka pöksyyn, plastokuorkki on ikäisillesi naperoille valmistettu leikkiauto, ostin kesällä pojanpojalleni sellaisen kun se hiekkalaatikolla tykkää touhuta.

        Minun lasteni lapset (8 kpl) eivät enää leiki hiekkalaatikoilla. Leiki sinä vaan ja päristele plastokuorkkisi kanssa.


      • tolpillaan
        Kairakettu kirjoitti:

        Minun lasteni lapset (8 kpl) eivät enää leiki hiekkalaatikoilla. Leiki sinä vaan ja päristele plastokuorkkisi kanssa.

        Minähän varoitin että älä pullistele, menee kakka pöksyyn, nyt se sitten mieni, mutta tarhatäti varmaan siivoaa sen ennenkuin äiskäsi tulee hakemaan sinua taaperoa tarhasta.


      • tolpillaan kirjoitti:

        Minähän varoitin että älä pullistele, menee kakka pöksyyn, nyt se sitten mieni, mutta tarhatäti varmaan siivoaa sen ennenkuin äiskäsi tulee hakemaan sinua taaperoa tarhasta.

        Sekoilet nassikka, mutta eipä se minua haittaa.

        Turvaväleistäkö kirjoittaminen on mielestäsi edelleen tarpeetonta?


      • tolpillaan
        Kairakettu kirjoitti:

        Sekoilet nassikka, mutta eipä se minua haittaa.

        Turvaväleistäkö kirjoittaminen on mielestäsi edelleen tarpeetonta?

        Kuten jo ensimmäisessä kommentissa totesin että aloitus on tarpeeton, niin on se sitä edelleenkin, todellisuudesta ei kukaan tiedä, ainoastaan se tiedetään palomestarin kertomana että letkan viimeinen auto ajoi huomattavalla nopeudella edelläolevan perään josta ketjureaktio syntyi, oliko seisova jono vai mentiinkö mateluvauhtia jolloin turvaväli on mitä on, 5-10 metriä, huono sanoa kenenkään.

        Muuten tuoista nassikka nimittelystä, mikä sinut oikeuttaa nimittelyyn, teit sen heti ensimmäisessä vastauksessa minulle, joten sillä valtuudella annoin takaisin sinulle napero, taapero vai mikä milloinkin olet.

        Ei tarvitse naperon vastata, tai jos vastaat niin en kommentoi, lopetan idiootin kanssa "keskustelun" tähän koska sinulla ei näy olevan minkäänlaista "liikennesilmää".


      • tolpillaan kirjoitti:

        Kuten jo ensimmäisessä kommentissa totesin että aloitus on tarpeeton, niin on se sitä edelleenkin, todellisuudesta ei kukaan tiedä, ainoastaan se tiedetään palomestarin kertomana että letkan viimeinen auto ajoi huomattavalla nopeudella edelläolevan perään josta ketjureaktio syntyi, oliko seisova jono vai mentiinkö mateluvauhtia jolloin turvaväli on mitä on, 5-10 metriä, huono sanoa kenenkään.

        Muuten tuoista nassikka nimittelystä, mikä sinut oikeuttaa nimittelyyn, teit sen heti ensimmäisessä vastauksessa minulle, joten sillä valtuudella annoin takaisin sinulle napero, taapero vai mikä milloinkin olet.

        Ei tarvitse naperon vastata, tai jos vastaat niin en kommentoi, lopetan idiootin kanssa "keskustelun" tähän koska sinulla ei näy olevan minkäänlaista "liikennesilmää".

        Nassikka hoi! Aloitus on tarpeellinen, koska turvavälejä ei yleensä osata pitää. Jos turvavälit olisivat kunnossa, niin peräänajoja ei sattuisi, enkä tarkoita yksistään tätä avauksessa mainittua tapausta.
        Täällä myös keskustellaan noin yleisesti liikenteestä, joten sorry vaan diktaattori, jos haluan tuoda esiin aiheen, jonka sinä haluaisit peitellä.

        Minun liikennesilmällä on selvitty jo yli 4 milj. km ilman lainausmerkkejä.

        Käy palauttamassa oma ajokorttisi poliisille, jos sinulla edes sellaista on.


      • pe.nis

        Tähän keskusteluun sopisi Siiv Arin kommentti kuin nenä naamaan.


      • MestaritTaasÄänessä
        pe.nis kirjoitti:

        Tähän keskusteluun sopisi Siiv Arin kommentti kuin nenä naamaan.

        Yllä on taas Suoli24-foorumin kirjoittelua parhaimmasta päästä. Kaksi mielestään suurta liikenteen virtuoosia ja mestarikuljettajaa kertovat internetin suojista että ovat ajaneet niin ja niin paljon ja niin ja niin kauan. Vastaväittelijästään molemmat kuvittelevat tietävänsä erinäisiä asiooita vaikkeivat tiedä edes mistä päin maata vastapuoli kirjoittaa. Kumpikaan ei voi itsestään eikä vastapuolesta todistaa yhtään mitään. Kirjoittaa voi aivan mitä haluaa koska mitään ei tarvitse eikä tietenkään edes voi todistaa. Näitä keskusteluja on hauska seurata. Näissä ne mielestään keskivertoa paremmat kuljettajat päästävät valloilleen kaiken sen suuren tiedon ja taidon jotka ovat itselleen omassa päässään luoneet kuvitelleet.


      • MestaritTaasÄänessä
        pe.nis kirjoitti:

        Tähän keskusteluun sopisi Siiv Arin kommentti kuin nenä naamaan.

        Yllä on taas Suoli24-foorumin kirjoittelua parhaimmasta päästä. Kaksi mielestään suurta liikenteen virtuoosia ja mestarikuljettajaa kertovat internetin suojista että ovat ajaneet niin ja niin paljon ja niin ja niin kauan. Vastaväittelijästään molemmat kuvittelevat tietävänsä erinäisiä asiooita vaikkeivat tiedä edes mistä päin maata vastapuoli kirjoittaa. Kumpikaan ei voi itsestään eikä vastapuolesta todistaa yhtään mitään. Kirjoittaa voi aivan mitä haluaa koska mitään ei tarvitse eikä tietenkään edes voi todistaa. Näitä keskusteluja on hauska seurata. Näissä ne mielestään keskivertoa paremmat kuljettajat päästävät valloilleen kaiken sen suuren tiedon ja taidon jotka ovat itselleen omassa päässään luoneet kuvitelleet.


    • Kaikennäköistäh

      Eräs virtuoosi takavuosina oli telkkarin uutislähetyksessä kun oli lumipyryssä tukittu kehätietä ketjukolarilla:
      "Ajoin ihan nopeusrajoitusten mukaisesti!"
      Kyllä joo. Hesarin verran edellä ajavan perässä. Aasi.

    • minkävoi

      kun suomalaiset ovat äskettäin laskeutuneet puusta.

    • Suuresti.ihmetyttää

      Huomasin tässä pitkähkön ketjun toki tärkeästä asiasta, mutta ihmetyttää aloituksen tekijän ylimielinen asenne muihin kirjoittajiin. Onko tuo Kairaketun tapa. En todellakaan menisi ketään nimittelemään miksi tahansa jos ei tunne vastaajaa.

      • Ei minulla mitään ylimielistä asennetta ole muihin kirjoittajiin, eikä tielläliikkujiin, mutta jollakin oli ylimielinen asenne minun avaukseeni, joka hänen mukaansa oli tarpeeton, joten minä kyllä vastaan aina.


      • Suuresti.ihmetyttää
        Kairakettu kirjoitti:

        Ei minulla mitään ylimielistä asennetta ole muihin kirjoittajiin, eikä tielläliikkujiin, mutta jollakin oli ylimielinen asenne minun avaukseeni, joka hänen mukaansa oli tarpeeton, joten minä kyllä vastaan aina.

        Miksi sitten nimittelet toisia kirjoittajia olipa ne sitten mitä mieltä tahansa. Vai oliko se sinulle liikaa että aloituksesi todettiin tarpeettomaksi, senverran vertailin aloitusta ja linkkiä ettei niissä ollut juurikaan yhtäläisyyttä.


      • jos.ei.ylimielinen

        niin kusipäinen kuitenkin.
        Avaus oli tosiaan tarpeeton, nuo ohjeet sen sataan kertaan kuultua itsestään selvyyksiä.


      • Suuresti.ihmetyttää kirjoitti:

        Miksi sitten nimittelet toisia kirjoittajia olipa ne sitten mitä mieltä tahansa. Vai oliko se sinulle liikaa että aloituksesi todettiin tarpeettomaksi, senverran vertailin aloitusta ja linkkiä ettei niissä ollut juurikaan yhtäläisyyttä.

        Mielestäni täällä ei pitäisi olla diktatuuria, eli ei ole asiallista, jos jotkut kommentoivat aloitusta tarpeettomaksi. Käys ajamassa Suomea ristiin-rastiin, niin huomaat ehkä, että turvavälit ovat melko usein liian lyhyitä. Ketjukolareissa muutama ehkä oppii vuosittain, mutta kannattaako sellainen "kantapään kautta" oppiminen?


      • jos.ei.ylimielinen kirjoitti:

        niin kusipäinen kuitenkin.
        Avaus oli tosiaan tarpeeton, nuo ohjeet sen sataan kertaan kuultua itsestään selvyyksiä.

        Mistähän se johtuu, jos ne itsestäänselvyydet eivät näy tuolla maanteillä?


      • tiedä.se.happikaira
        Kairakettu kirjoitti:

        Mielestäni täällä ei pitäisi olla diktatuuria, eli ei ole asiallista, jos jotkut kommentoivat aloitusta tarpeettomaksi. Käys ajamassa Suomea ristiin-rastiin, niin huomaat ehkä, että turvavälit ovat melko usein liian lyhyitä. Ketjukolareissa muutama ehkä oppii vuosittain, mutta kannattaako sellainen "kantapään kautta" oppiminen?

        Mitä sinä happikaira mistään diktatuurista tiedät, ethän tiedä liikenteestäkään mitään, sen olet taas jälleen kerran todistanut. Että eiköhän olisi parempi jos lopettaisit täällä peikkoilut.


      • tiedä.se.happikaira kirjoitti:

        Mitä sinä happikaira mistään diktatuurista tiedät, ethän tiedä liikenteestäkään mitään, sen olet taas jälleen kerran todistanut. Että eiköhän olisi parempi jos lopettaisit täällä peikkoilut.

        Pentu hoi! Minä tiedän takuulla enemmän liikenteestä kuin sinä tulet koskaan edes tietämään.

        Diktatuuristakaan et näköjään ymmärrä yhtään mitään, vaikka Hitler haluatkin olla, tai Idi Amin.


      • Suuresti.ihmetyttää
        Kairakettu kirjoitti:

        Pentu hoi! Minä tiedän takuulla enemmän liikenteestä kuin sinä tulet koskaan edes tietämään.

        Diktatuuristakaan et näköjään ymmärrä yhtään mitään, vaikka Hitler haluatkin olla, tai Idi Amin.

        Tuotapa juurikin tarkoitin, miksoi olet noin ylimielinen ja nimittelet toisia kirjoittajia, kokoa itsesi.


      • Suuresti.ihmetyttää kirjoitti:

        Tuotapa juurikin tarkoitin, miksoi olet noin ylimielinen ja nimittelet toisia kirjoittajia, kokoa itsesi.

        En ole ylimielinen, mutta jos minulle ryhdytään vittuilemaan, niin vastaan kyllä mielelläni. Katso vaikka tätäkin ketjua, minä en aloittanut, vaan otin asiaksi tärkeän turvavälin, johon joku idiootti tuli höpisemään sitä avaustani tarpeettomaksi.


      • Suuresti.ihmetyttää
        Kairakettu kirjoitti:

        En ole ylimielinen, mutta jos minulle ryhdytään vittuilemaan, niin vastaan kyllä mielelläni. Katso vaikka tätäkin ketjua, minä en aloittanut, vaan otin asiaksi tärkeän turvavälin, johon joku idiootti tuli höpisemään sitä avaustani tarpeettomaksi.

        Katsoin alusta lähtien ketjua, sinä taisit olla ensimmäinen kun alkoi nimittelemään toista kirjoittajaa.
        Mutta se ettei linkki liittynyt aloitukseesi niin sitäkin voi vaan ihmetellä, muutenhan noista turvaväleistä on jo keskusteltu riittävästi, ei ne muutu miksikään tämänkään keskustelun myötä, eiköstä vaan.


      • Suuresti.ihmetyttää kirjoitti:

        Katsoin alusta lähtien ketjua, sinä taisit olla ensimmäinen kun alkoi nimittelemään toista kirjoittajaa.
        Mutta se ettei linkki liittynyt aloitukseesi niin sitäkin voi vaan ihmetellä, muutenhan noista turvaväleistä on jo keskusteltu riittävästi, ei ne muutu miksikään tämänkään keskustelun myötä, eiköstä vaan.

        Katso uudestaan, ensimmäinen nimitti avaustani turhaksi, sai mitä halusi.
        Turvaväleistä ei ole keskusteltu riittävästi, sen huomaa, kun käy ajamassa vaikkapa ympäri Suomen kuukauden päivät.


      • Suuresti.ihmetyttää
        Kairakettu kirjoitti:

        Katso uudestaan, ensimmäinen nimitti avaustani turhaksi, sai mitä halusi.
        Turvaväleistä ei ole keskusteltu riittävästi, sen huomaa, kun käy ajamassa vaikkapa ympäri Suomen kuukauden päivät.

        Eli et ymmärtänyt mitä tarkoitin, eihän aloitusta voi nimittää, sinä nimittelit ensimmäistä vastaaja, ymmärrätkö, jos et niin se ei ole uutta.
        Mutta edelleenkään, ei ne turvavälit muutu miksikään vaikka kuinka täällä jupiset.


      • Suuresti.ihmetyttää kirjoitti:

        Eli et ymmärtänyt mitä tarkoitin, eihän aloitusta voi nimittää, sinä nimittelit ensimmäistä vastaaja, ymmärrätkö, jos et niin se ei ole uutta.
        Mutta edelleenkään, ei ne turvavälit muutu miksikään vaikka kuinka täällä jupiset.

        Sinä tollo jankkaaja et mitään ymmärrä näköjään. Minä tein avauksen, joku huuteli sitä turhaksi, joten minä vastaan kuin huudetaan, ymmärrätkö?
        Turvavälit tuskin muuttuvat, mutta oppihan taas muutamat ketjukolarioijat kantapään kautta. Kannattiko? Vai oliskohan ollut parempi kuunnella minua? Tai edesmennyttä Ensio Itkosta, ... tur- val - li- suus -vä- li.


      • sitä_voi_vain_ihmetellä
        Kairakettu kirjoitti:

        Mistähän se johtuu, jos ne itsestäänselvyydet eivät näy tuolla maanteillä?

        Sitä voi ihmetellä. Itsestään selvä aisa ja silti ajetaan "ruotaslaistuntumassa" ja peräänajoja sattuu.


      • jos.ei.ylimielinen
        Kairakettu kirjoitti:

        Mistähän se johtuu, jos ne itsestäänselvyydet eivät näy tuolla maanteillä?

        Näkyi tai ei, silti aloituksesi on tarpeeton.
        Ei ne turvavälit maantiellä lisäänny turhilla avauksillasi sen paremmin kuin kanssasi erimieltä olevien haukkumisellasi.


      • jos.ei.ylimielinen kirjoitti:

        Näkyi tai ei, silti aloituksesi on tarpeeton.
        Ei ne turvavälit maantiellä lisäänny turhilla avauksillasi sen paremmin kuin kanssasi erimieltä olevien haukkumisellasi.

        Ai, no kerrohan oi kaikkitietävä, mitkä täällä olisi tarpeellisia avauksia? Sinäkö tätä johdat ja tuomaroit mistä kuuluu keskustella ja mistä ei?


      • jos.ei.ylimielinen
        Kairakettu kirjoitti:

        Ai, no kerrohan oi kaikkitietävä, mitkä täällä olisi tarpeellisia avauksia? Sinäkö tätä johdat ja tuomaroit mistä kuuluu keskustella ja mistä ei?

        En tietenkään tuomaroi. Keskustelu useammista aiheista on suorainen rikkaus. Aloituksesi oli silti mielestäni täysin tarpeeton.
        Edelleen, ei ne turvavälit maantiellä lisäänny turhilla avauksillasi sen paremmin kuin kanssasi erimieltä olevien haukkumisella.


      • sinä.se.huudat
        Kairakettu kirjoitti:

        Sinä tollo jankkaaja et mitään ymmärrä näköjään. Minä tein avauksen, joku huuteli sitä turhaksi, joten minä vastaan kuin huudetaan, ymmärrätkö?
        Turvavälit tuskin muuttuvat, mutta oppihan taas muutamat ketjukolarioijat kantapään kautta. Kannattiko? Vai oliskohan ollut parempi kuunnella minua? Tai edesmennyttä Ensio Itkosta, ... tur- val - li- suus -vä- li.

        Kuka täällä on huutanut? Jos kaikki julkaisusi yhdistetään niin sen voi määritellä huudoksi, eiks näin mene.


      • jos.ei.ylimielinen kirjoitti:

        En tietenkään tuomaroi. Keskustelu useammista aiheista on suorainen rikkaus. Aloituksesi oli silti mielestäni täysin tarpeeton.
        Edelleen, ei ne turvavälit maantiellä lisäänny turhilla avauksillasi sen paremmin kuin kanssasi erimieltä olevien haukkumisella.

        No miksihän niitä turvavälejä ei osata pitää? Eikö ole opetettu autokoulussa? Vai eikö poliisit ole ryhtyneet sakottamaan liian tiheistä väleistä? Ai niin, oikeat poliisithan on korvattu niillä peltipamputtajilla, jotka eivät löydä muita kuin ylinopeutta ajavia.

        Jos aloitukseni on tarpeeton, niin silloinhan kaikki muutkin aloitukset ovat tarpeettomia, vai mistä ihmeestä täällä yleistä liikenteestä kuuluisi keskustella?


      • papupapupapu
        Kairakettu kirjoitti:

        No miksihän niitä turvavälejä ei osata pitää? Eikö ole opetettu autokoulussa? Vai eikö poliisit ole ryhtyneet sakottamaan liian tiheistä väleistä? Ai niin, oikeat poliisithan on korvattu niillä peltipamputtajilla, jotka eivät löydä muita kuin ylinopeutta ajavia.

        Jos aloitukseni on tarpeeton, niin silloinhan kaikki muutkin aloitukset ovat tarpeettomia, vai mistä ihmeestä täällä yleistä liikenteestä kuuluisi keskustella?

        Papukaijat kuuluu eläintarhaan.


      • papupapupapu kirjoitti:

        Papukaijat kuuluu eläintarhaan.

        No mitäs sinä sitten täällä?


      • jos.ei.ylimielinen
        Kairakettu kirjoitti:

        No miksihän niitä turvavälejä ei osata pitää? Eikö ole opetettu autokoulussa? Vai eikö poliisit ole ryhtyneet sakottamaan liian tiheistä väleistä? Ai niin, oikeat poliisithan on korvattu niillä peltipamputtajilla, jotka eivät löydä muita kuin ylinopeutta ajavia.

        Jos aloitukseni on tarpeeton, niin silloinhan kaikki muutkin aloitukset ovat tarpeettomia, vai mistä ihmeestä täällä yleistä liikenteestä kuuluisi keskustella?

        Turvavälit ei valitettavasti yhtään parane/lisäänny, vaikka tekisit useammankin tarpeettoman aloituksen.


      • jos.ei.ylimielinen kirjoitti:

        Turvavälit ei valitettavasti yhtään parane/lisäänny, vaikka tekisit useammankin tarpeettoman aloituksen.

        Eivät parane ilmeisesti kuin peräänajojen myötä, koska oppiminen tapahtuu vaikeimman kautta.

        Tämä palsta on kuitenkin keskustelupalsta "Yleistä liikenteestä" ja melko yleistä liikenteessä ovat just liian lyhyet turvavälit, joten avaus ei ole turha tälle palstalle. Jollekin toiselle palstalle sijoitettuna kyseinen aloitus voisi tietysti olla turha, kuten vaikkapa esimerkiksi "Karjalan palautus".

        Miltään näiltä S24 palstoilta ei tule kyllä parannusta minkään aihealueen asioihin, ei politiikkaan, maahanmuuttoon, valtiontalouteen, eikä mihinkään muuhunkaan. Ei täällä maailmaa paranneta.


      • jos.ei.ylimielinen
        Kairakettu kirjoitti:

        Eivät parane ilmeisesti kuin peräänajojen myötä, koska oppiminen tapahtuu vaikeimman kautta.

        Tämä palsta on kuitenkin keskustelupalsta "Yleistä liikenteestä" ja melko yleistä liikenteessä ovat just liian lyhyet turvavälit, joten avaus ei ole turha tälle palstalle. Jollekin toiselle palstalle sijoitettuna kyseinen aloitus voisi tietysti olla turha, kuten vaikkapa esimerkiksi "Karjalan palautus".

        Miltään näiltä S24 palstoilta ei tule kyllä parannusta minkään aihealueen asioihin, ei politiikkaan, maahanmuuttoon, valtiontalouteen, eikä mihinkään muuhunkaan. Ei täällä maailmaa paranneta.

        Joten aloituksesi turvaväleistä on turha/tarpeeton kuten pitkän vänkäämisen jälkeen(järkiin tultuasi) jopa itse myönnät.


      • jos.ei.ylimielinen kirjoitti:

        Joten aloituksesi turvaväleistä on turha/tarpeeton kuten pitkän vänkäämisen jälkeen(järkiin tultuasi) jopa itse myönnät.

        Ei tietenkään ole turha, koska täällä vaan keskustellaan asioista ja avaukseni kuuluu palstan aihealueeseen. Etkö millään ymmärrä?

        Sinun periaatteellasi täällä olisivat kaikki avaukset turhia. Taidat ajaa liian lähellä edelläsi ajavaa?


    • Eläimiäon

      Tur- va - vä - li ?

      Onko todennäköistä että tämä tapahtuisi juuri sinulle, koska olet tapasi vanki ja ajat liian lähellä ?

      https://www.youtube.com/watch?v=-mmvUMRJbkQ

      Itse lasken välimatkan sekunteina, nopeudesta riippumatta. 3.5s on hyvä. 2s on jo liian lähellä.

      Voi tuo toki minullekkin tapahtua. Muutaman kerran on päässyt yllättämään että letka on yllätyksellisesti seis edessä ja jarrua pitää painaa paljon enempi kuin olisi halunnut.

      1........2........3..... sekuntia ... En todellakaan rehellisen aidosti koe ja näe ongelmaa siinä että joku täyttäisi välin edessäni. Silloin HARVOIN kun sitä tapahtuu, sille on tarve !

      Haluan myös nähdä mitä edessä tapahtuu. Jos kaukana edessä jarrutetaan paljon ja kovanoloisesti, kerron lyhyellä jarruvalolla takanolijoille että nyt jo hidastuu, jotta ei kolise kohta rajummin.

      Yritän myös, letkan alkaessa vetää, olla "innostumatta" liikaa. Sekin tasaa pitkää jonoa. Vakkarilla ajamista harjoittelen edelleen. Se vaatii harjoittelua ja luonteen lujuutta jotta -2km/h hienosäädöllä onnistuu ajamaan kehäteitä ruuhkassa :) .

    • Turhista.Turhinta

      Mikseivät ne jotka täällä valittavat turvaväleistä muistuttamisen olevan turhaa valita samalla intohimolla väärillä talvirenkailla ajamisesta muistuttamisen turhuudesta? Pahimmillaan palstalle ahkerimmat talvirengasfanaatikot avaavat 5 - 6 uutta keskustelua päivässä saadakseen huomiota omalle mantralleen. Se vasta turhaa onkin! Nasta-ja kitkarenkaita on ja tulee aina olemaan liikenteesä autoissa vaikka ne kuinka hunot ja väärät renkaat joidenkin talvirengasfanaatikkojen mielestä ovatkin.

      • Turhastako.muistuttaa

        Pitääkö aina käydä tällä "yleistä liikenteestä" palstalla tarkistamassa onko taas "valistettu" turvaväleistä, ei kai sitä muuten muista.


      • VaikutusMinimaalinen
        Turhastako.muistuttaa kirjoitti:

        Pitääkö aina käydä tällä "yleistä liikenteestä" palstalla tarkistamassa onko taas "valistettu" turvaväleistä, ei kai sitä muuten muista.

        Näitä Suomi24:n valistuksia lukee varmaan arviolta 10 % teillämme ajavista kuljettajista joten valistuksien hyöty on lähes olematon. Yksi ja sama porukka täällä kirjoittelee efi nimimerkeillä. Fanattisimmat tietysti jopa kymmenille eri viesteillä päivittäin. Eli on aivan sama mitä täällä kirjoittaa, liikenteeseen se ei konkreettisesti vaikuta yhtään mitään.


    • Eläimiäon

      Taas hiekkalaatikko esittäytyy huonoimmillaan.

      "Kuka-aloitti...juupas eipäs... iteoot" vie mielenkiinnon itse aiheelta hyvin nopeasti. Kuinka moni jaksaa tässä vaiheessa enää lukea, varsin tärkeää, säiettä. Montako kuljettajaa se tavoittaa ?

      Turvaväli keskustelu ja siitä muistuttaminen ON TÄRKEÄÄ! Se on onnettomuustyyppinä ENITEN henkilövahinkoja aiheuttava. Ja niiiiiin turha . Se sattuu ja maksaa, paljon.

      Muuttaako se täällä äänekäs vastarannankiiski , joka kehuu ajavansa parhaiten hänen tavalla, käytöksensä täällä käydyn keskustelun puolesta, edes silloin, kun asiat esitetään hyvin perusteltuina. Tuskin...ehkä ?

      Olen kirjoittanut miten ajan. Olenko minä nyt se keskivertoa parempi tai fiksumpi kuski ?? Ainakin, se miten toimin pitäisi hyödyntää muita, samalla kun se on minullekin hyödyksi...win/win .

      Hyvä käytös on tarttuvaa. Olemme laumaeläin. Itse "jaksan" ajaa nätisti. Mietin mitä muut ajattelevat liikennekäytöksestäni. Olen itsekriittinen. Käytän vilkkua paljon ja en aja liian lähellä. Tällaisella asiapainotteisemmalla väliintulolla on usein tylsä ominaisuus tappaa keskustelu, joten pitänee minunkin lisätä virtausta myllyyn.

      En ole Jeesus, en tiedä kylläkään miten hän ajaisi...sandaaleissa, glooria sammutettuna yöllä ? ...

      Te jotka ajatte pers****ä kiinni, tunnustan, olen joskus, heikkoina hetkinä kiusannut tai yrittänyt opettaa teitä seuraavanlaisesti:

      jarruttanut kevyesti jotta turhaan hätäilisitte siellä takana ja edelleen se joka roikkuu liian lähellä teitä

      Sytyttänyt takasumuvalon jotta sitä luullaan jarruvaloksi

      vilkuttanut pari kertaa hätävilkuilla jotta ymmärtäisitte ottaa vähän etäisyyttä

      käyttänyt tuulilasinpyyhkimiä jotta vesisuihku osuu teidänkin ikkunaan

      ajanut tienreunaan niin että pöly ja rapa nousee

      kierrättänyt dieselmoottoria niin että se yskäisee nokipilven

      hidastanut ja kiihdyttänyt

      ängennyt varta vasten ahtaaseen rakoon, todistaakseen, että vaikka ajaisitte kuinka pienellä välillä, ajatellen että : ”Nyt ei siihen tule kukaan väliin” …niin kyllä siihen tulee!

      joskus yrittänyt herättää edellä ajavan huomion kaukovaloilla, jos tämä ajaa tolkuttoman lähellä edessä olevaa

      Tuijottanut pe*s-kärpästä ohiajaessani, koska välillä minua oikeasti kiinnosta nähdä miltä idiootti näyttää. Onko heillä yhteisiä piirteitä?

      ......"Jos roikut mun puskurissa ja jos mulla ei oo kivaa niin ei oo sullakaan"..... No niin lapset ;) ...ei siis näin! Yritän kyllä olla käyttäytymättä näin ja enimmäkseen olenkin.

      Mutta, jotta keskustelu jatkuisi... Niin onko teidän mielestä ylläolevasta käytännön huomautteluprotestoinnista enemmän hyötyä kuin täällä järkiperustein argumentoinnilla ?

      • liika.on.liikaa

        Äläpäs idiootti puutu toisten ajamisiin, mene alta pois jos joku on mennäkseen, älä tee äkkinäisiä liikkeitä, ne olla sinulle kohtalokkaita.

        Muuten tällaiset avaukset ovat tarpeettomia koska ne jokapäiväisellä ylösnostolla menettää merkityksensä. Se on vähän sama asia kuin rakennusalallakin, on mukava pistää sähkömiesten käyttämää hengenvaarateippiä kypärään koristeeksi tai muuhun vastavaan paikkaan, silloin se vaan menettää merkityksen.


      • Eläimiäon

        Hmm...

        Eli liiallinen epäkohdista mainitseminen aiheuttaa inflaation? Eli esimerkiksi yhteiskunnallisista epäkohdista pitäisi vain silloin tällöin, hissukseen harkiten mainita? Silloinko vasta nillä olisi tehoa? Ja jonkin asian puolesta lobatessa enimmäkseen olla hiljaa vaan?

        Onko tämä nyt sama asia kuin liiallinen varoittaminen jostakin asiasta (poika joka huusi sutta) tai että varoitusmerkkejä kylvetään liikaa, kuin mainoksia ?

        En tee äkkinäisiä liikkeitä. Siirryn sivuun jos saavutat minua esimerkiksi moottoritien ohituskaistalla, mutta, jos edessä ruuhka ei vedä sen paremmin ja silti liimaudut taakseni, olet ikävä ihminen. Ainakin sillä hetkellä.

        En tiedä oletko ikävä ihminen. Kerrotko meille miten ajat ?


      • liika.on.liikaa
        Eläimiäon kirjoitti:

        Hmm...

        Eli liiallinen epäkohdista mainitseminen aiheuttaa inflaation? Eli esimerkiksi yhteiskunnallisista epäkohdista pitäisi vain silloin tällöin, hissukseen harkiten mainita? Silloinko vasta nillä olisi tehoa? Ja jonkin asian puolesta lobatessa enimmäkseen olla hiljaa vaan?

        Onko tämä nyt sama asia kuin liiallinen varoittaminen jostakin asiasta (poika joka huusi sutta) tai että varoitusmerkkejä kylvetään liikaa, kuin mainoksia ?

        En tee äkkinäisiä liikkeitä. Siirryn sivuun jos saavutat minua esimerkiksi moottoritien ohituskaistalla, mutta, jos edessä ruuhka ei vedä sen paremmin ja silti liimaudut taakseni, olet ikävä ihminen. Ainakin sillä hetkellä.

        En tiedä oletko ikävä ihminen. Kerrotko meille miten ajat ?

        En ainakaan noin agressiivisesti kuin sinä, en edes yritä tehdä kiusaa toisille, ajakoot miten tahansa, ei ole minulta pois jos telovat itsensä.

        Et ymmärtänyt tuota vertausta rakennusalalla, siellä väärän varoitusteipin käyttö menettää merkityksensä. En tarkoittanut liiallista käyttöä. Tuo liika tarkoittaa täällä liiallista paasaamista samasta asiasta.


      • Eläimiäon

        Yritän pysyä aiheessa-

        "En ainakaan noin agressiivisesti kuin sinä, en edes yritä tehdä kiusaa toisille, ajakoot miten tahansa, ei ole minulta pois jos telovat itsensä." ...Se on hyvä se!! Entäs turvaväli ?

        En ole yllä mainituista esimerkeistä mitenkään ylpeä. Pitää elää ja antaa elää. Mutta miten perässäroikkujat saisi muuttamaan käytöstään, jos ei asiasta saa muistuttaa tai tienpäällä harmistua ? Peräässä roikkuminen on se asia numero yksi mikä tutkitusti paitsi maksaa niin myös ärsyttää eniten liikenteessä. Huonona päivän on vain niin vaikeaa "olla hiljaa" jos joku käyttäytyy epäkohteliaan ylimielisesti ja "työntää vauhtia" aivan turhaan.

        "ajakoot miten tahansa, ei ole minulta pois jos telovat itsensä."
        ...Epäsuorasti on pois myös sinulta. Vakuutusmaksut ja mahdollisesti verot nousevar.
        Suora vaikutus on jos joku törmää sinun tai läheisesi perään.

        "Et ymmärtänyt tuota vertausta rakennusalalla"
        ..Juu...en.

        Muuuttta...voisiko sen nyt vastaväitteeksi vääntää muotoon; Että jos sitä teippiä nyt on joka paikassa vähän liikaa, kuten ajetaan liikaa liian pienillä väleillä...ja jos sitten raksalla jonkin teipin takana kytee sitten oikea "pommi"....niin, eikö siellä raksallakin kannattaisi jatkuvasti muistuttaa siitä että kaikkien teippien kohdalla pitää olla huolellinen, kun kaikki eivät sitä muuten muista/jaksa/viitsi olla? Jos ei näin, jatkuvasti tehdä , niin teippien takana kytevään vaaraan suhtauduttaisiin välinpitämättömästi, kuten turvaväleihin.


      • liika.on.liikaa
        Eläimiäon kirjoitti:

        Yritän pysyä aiheessa-

        "En ainakaan noin agressiivisesti kuin sinä, en edes yritä tehdä kiusaa toisille, ajakoot miten tahansa, ei ole minulta pois jos telovat itsensä." ...Se on hyvä se!! Entäs turvaväli ?

        En ole yllä mainituista esimerkeistä mitenkään ylpeä. Pitää elää ja antaa elää. Mutta miten perässäroikkujat saisi muuttamaan käytöstään, jos ei asiasta saa muistuttaa tai tienpäällä harmistua ? Peräässä roikkuminen on se asia numero yksi mikä tutkitusti paitsi maksaa niin myös ärsyttää eniten liikenteessä. Huonona päivän on vain niin vaikeaa "olla hiljaa" jos joku käyttäytyy epäkohteliaan ylimielisesti ja "työntää vauhtia" aivan turhaan.

        "ajakoot miten tahansa, ei ole minulta pois jos telovat itsensä."
        ...Epäsuorasti on pois myös sinulta. Vakuutusmaksut ja mahdollisesti verot nousevar.
        Suora vaikutus on jos joku törmää sinun tai läheisesi perään.

        "Et ymmärtänyt tuota vertausta rakennusalalla"
        ..Juu...en.

        Muuuttta...voisiko sen nyt vastaväitteeksi vääntää muotoon; Että jos sitä teippiä nyt on joka paikassa vähän liikaa, kuten ajetaan liikaa liian pienillä väleillä...ja jos sitten raksalla jonkin teipin takana kytee sitten oikea "pommi"....niin, eikö siellä raksallakin kannattaisi jatkuvasti muistuttaa siitä että kaikkien teippien kohdalla pitää olla huolellinen, kun kaikki eivät sitä muuten muista/jaksa/viitsi olla? Jos ei näin, jatkuvasti tehdä , niin teippien takana kytevään vaaraan suhtauduttaisiin välinpitämättömästi, kuten turvaväleihin.

        Toivotonta turinaa, miten en saa jutustasi oiken kiinni, kauheata sekamelskaa, varmaan tarkoituksella ettei kukaan vastaisi. Teipit ja välit???? Eihän sitä teippiä verrattu mihinkään väliin vaan turhaan paasaamiseen.


      • Eläimiäon

        Oli kieltämättä haastavasti kirjoitttu sillisalaatti. Pidä tauko aina pilkun ( , ) kohdalla :) . Ehkä joku ymmärtää?

        Se että jos siellä raksalla teipataan liika ja useimmiten turhaan, ei ole mielestäni sama kuin turhan paasaaminen. Ei turvaväleistä muistuttaminen ole paasaamista.
        Onko joka syksyinen ja keväinen muistuttaminen heikoista jäistä paasaamista? Hukkuuko vähemmän ihmisiä jos asiasta ei muistuteta?

        Ajatko itse kenties liian pienellä välillä, tiedät sen itse, hermostut kritiikistä , ja siksi koet sen paasaamisena ?

        Miten sinun mielestäsi pitäis saada, jo pääsääntöisesti fiksusti ajava kansa, ajamaan vielä fiksummin ?


      • liika.on.liikaa
        Eläimiäon kirjoitti:

        Oli kieltämättä haastavasti kirjoitttu sillisalaatti. Pidä tauko aina pilkun ( , ) kohdalla :) . Ehkä joku ymmärtää?

        Se että jos siellä raksalla teipataan liika ja useimmiten turhaan, ei ole mielestäni sama kuin turhan paasaaminen. Ei turvaväleistä muistuttaminen ole paasaamista.
        Onko joka syksyinen ja keväinen muistuttaminen heikoista jäistä paasaamista? Hukkuuko vähemmän ihmisiä jos asiasta ei muistuteta?

        Ajatko itse kenties liian pienellä välillä, tiedät sen itse, hermostut kritiikistä , ja siksi koet sen paasaamisena ?

        Miten sinun mielestäsi pitäis saada, jo pääsääntöisesti fiksusti ajava kansa, ajamaan vielä fiksummin ?

        Samaa turinaa jatkat, lopeta jo, mene maate. Miksi vääristelet tuota teippihommaa, etkö oikeasti ymmärrä vertausta.


      • Eläimiäon

        En täysin. ...Liikaa sähkövaroitusteippiä kypärässäsi miksi et näe ajaa kunnolla ja siksi ajat liian lähellä?

        Anteeksi. Niin pahoitin mieleni. Vähän pitää ilkkuila takaisin näin viihdemielessä ;) .

        Avaa ihmeessä lisää; Monisanaisemmin, AIHEESSA pysyen.

        Sitäpaits tässä otetaan turvaväli esille sellaisen onnettomuuden yhteydessä jossa se voi olla keskeisessä osassa.

        Jos joka kerta sanoo toiselle: "Aja varovaisesti", se toki kokee inflaation. Ei se silti ole paasaamista. Joku joka tykkää ajaa "urheillullisesti" voi toki loukkaantua siitä ?

        Jos taasen sanoo vaikka . "Aja huolellisesti koska nyt hämärtää ja on hirvenmetsästysaika" sillä lienee enemmän tehoa (?) .

        Et vastannut kysymyyksiini... ?

        Mitä mieltä muut ovat? Miten liian lähellä ajavan saisi muuttamaan tapansa ?


      • liika.on.liikaa
        Eläimiäon kirjoitti:

        En täysin. ...Liikaa sähkövaroitusteippiä kypärässäsi miksi et näe ajaa kunnolla ja siksi ajat liian lähellä?

        Anteeksi. Niin pahoitin mieleni. Vähän pitää ilkkuila takaisin näin viihdemielessä ;) .

        Avaa ihmeessä lisää; Monisanaisemmin, AIHEESSA pysyen.

        Sitäpaits tässä otetaan turvaväli esille sellaisen onnettomuuden yhteydessä jossa se voi olla keskeisessä osassa.

        Jos joka kerta sanoo toiselle: "Aja varovaisesti", se toki kokee inflaation. Ei se silti ole paasaamista. Joku joka tykkää ajaa "urheillullisesti" voi toki loukkaantua siitä ?

        Jos taasen sanoo vaikka . "Aja huolellisesti koska nyt hämärtää ja on hirvenmetsästysaika" sillä lienee enemmän tehoa (?) .

        Et vastannut kysymyyksiini... ?

        Mitä mieltä muut ovat? Miten liian lähellä ajavan saisi muuttamaan tapansa ?

        Olet pelle, täyspelle, ei tässä enää muuta.


      • kokemustaonpaljon

        Ei taho toimii noille perskärpäsidiooteille.


    • Tieyääiänikuinem

      PASKAPOLIISI PASTERSTEINI EI VALVO KOSKAAN ETÄISYYKSIÄ, EIKÄ ANNA NIISTÄ SAKKOJA!
      VAAN KERÄÄ PIENISTÄ YLINOPEUKSISTA POLIISIEN PALKAT!
      POLIISIEN PALKAT MAKSETAAN YLINOPEUSSAKKORAHOILLA!!

      • CapsLockIdioottiOlet

        Eikö äitisi vieläkään kertonut miten saat näppäimistöstä poistettua isot kirjaimet? Käyttämällä vain isoja kirjaimia teet itsestäsi vain entistä tyhmemmän.


    • Kohta meillä on sitten taas talvi nopeudet voimassa ja voi perkele kun on taas tosi turvallista ajaa kahdeksaa kymppiä valosalla sulalla tiellä ja joku helvetin homo tunkee rekalla perseeseen saatana ! Aivan typerää pelleilyä ja kyykytystä !

      • PerseJoKipeenä

        Noin 85 prissaa rekkakuskeista on aivan täysiä homoja, koska tunkevat aina perseeseen, jos ajaa nopeusrajoitusten mukaan 60- tai 89 KMT.
        Kertokaa ny rekkakuskit , ett Miks te tykkäätte niin paljon homostells?
        Teillä rekkakudkeilla seisoo aina ja haluutte aina toisen perseeseen!


    • SnusJoRuvella

      Eihän noin homot rekkakuskit edes tiedä , että mikä on turvaväli, puhumattakaan, että ymmärtäisivät, mitä se merkitsee!
      Homo rekkakuski yrittää aina penis ojosda tulla anukseesi mikäli vain mahdollista!

    • pulpu

      Olisiko hyvä turvaväli sellainen, mikä tuntuu turvallisen suurelta, siinä nopeudessa, että siihen voisi ohittava auto tulla väliin ilman vaaratilannetta?

      • saletin.sopiva

        Silloin se on liian suuri, turvaväli pitää olla sellainen ettei siihen kukaan ole änkeämässä.


    • kaasueijarru

      Se on sellanen juttu, et toiset tykkää ajaa jännäkakka pöksyssä perseessä liki vaikka tuhat kilometriä. Ja ohittaa just ko survoo keltasta viivaa, sataa kaatamalla, eikä näe mitään.
      Niil ei ole elämässä mitään muuta sisältöä, kuin se et jos laitan turvavälin siihen joku survoo ohittamalla ja on maailman vaikenta ottaa uus turvaväli, ko pittää lamppuja oikein laskia ja aikaa.....

      Hei jos haluat ajaa rennommin, nauttia ajamisesta. Hanki elämäsi jännitys muualta. Joku survoo turvavälisi väliin, okei kohta se ohittaa jo sen edelläsi olleen auton. Ja jos ei niin ei sitä kaasua tarvi kauaa löysätä, eikä jarrua painaa lainkaan. Niin alta minuutin pienellä hetkellisellä kaasun löysäämisellä turvaväli on taas plakkarissa. Ja tärkee neuvo. JOs et ohita jätä aina turvaväli. on pirun vaarallista roikkua rekan perässä kiinni. Kun siitä ei näe ohituspaikkoja. Ja sitten, kun siihen taka jää viisi autoa peräkontista junana kulkemaan. Kuudes auto ohittaa jo kahta rekkaa. Sille sinä sanot kaahari, mut ei sillä ole muuta keinoa ohittaa rekkaa ja viittä autoa, kuin ajaa lujaa.

      Turvaväli antaa mahdollisuuden, se rentouttaa omaa ajoasi ja tekee liikenteestä mukavamman paikan, turvallisemman ja antaa pelivaraa, ohitettiimpa sinut tai olit itse ohittajana.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe