Sainio haluaa muutosta sisäilmaongelmien käsittelyyn.
Neurologian erikoislääkäri, dosentti Markku Sainio haluaa painottaa, ettei hänen tarkoituksenaan ole suinkaan vähätellä ihmisten oireita ja tuntemuksia. Asioita vain katsotaan Suomessa hänen mielestään aivan liian yksipuolisesti.
Nykyisen sisäilmatutkimuksen ongelmien ydin on siinä, että oireilevan ihmisen kaikkien terveysongelmien syyksi tarjotaan juuri home- ja kosteusvaurioita, vaikka tarkkaa ja tutkittua tietoa asiasta ei olisikaan.
Ongelmien hoidossa mennään harhaan yleensä heti alkuvaiheessa eli silloin kun asioita aletaan tutkia. Turhat mittaukset tehdään sisäilmasta tai rakenteista kun kukaan ei osaa sanoa liittyvätkö ne edes ihmisten oireisiin ja onko todellista sairastumisen vaaraa. Mietitään turhaan jotain toksiineja, joiden haitallisuutta sisäilmaongelmissa ei ole osoitettu olevan. Oireet liitetään usein juuri sisäilmaan, mistä alkaa suuri huolestumisen aalto. Omalla ajattelulla oireisiin ja niiden jatkumiseen voidaan vaikuttaa.
Eri lailla herkät saavat muita helpommin ja enemmän oireita. Sen takia esimerkiksi naisilla on enemmän oireita, mikä selittyy todennäköisimmin aivojen herkkyydellä. Jos kyseessä olisi toksiinit niin tällaista sukupuolittain ilmenevää eroa oireiden kokemisessa ei olisi.
Resepti sisäilmaongelmien ratkaisuun on tieteellisen näytön painottaminen.
Ihmisille pitäisi rehellisesti kertoa, mitkä kaikki sisäilmatekijät voivat aiheuttaa eri oireita. Oireiden syyt pitää selvittää, eikä esittää teoreettisia näkökantoja ja arvauksia syihin. Oireet voivat provosoitua ja lisätä elimistön stressireaktioita jos korostetaan turhaan sisäilman ja joidenkin toksiinien vaarallisuutta, pelotellaan jopa syövällä ihmisiä.
Huoli juuri nimenomaan ruokkii toiminnallisia häiriöitä.
Toiminnallinen häiriö voi pahimmillaan invalidisoida ihmisen ja aiheuttaa työkyvyttömyyttä. Lievänä se on riesa, joka haittaa arkielämää.
Mielen voima on niin valtava, että todellisen tai oletetun vaaran uhatessa syntyy joillakin (herkemmin siis naisilla) aivan suhteettoman voimakkaita elimistön reaktioita.
Jos häiriötä ei tunnisteta, potilaan ongelman suuntaa on vaikea kääntää. Potilaalla voi olla hyvin sitkeä uskomus, joka sitten ylläpitää sairaan roolia ja estää paranemista. Häiriö syntyy sitä jopa ajattelematta ehdollistumismekanismilla, eikä se ei korjaannu ilman mielen apua.
Terveydenhuolto ei saisi missään nimessä tukea oireilua. Mieli pitää kouluttaa uudelleen olemaan välittämättä sisäilmasta turhan voimakkaasti, joskin toki viallinen rakennus on syytä korjata ja sisäilman tulisi olla laadultaan hyvää.
Sainio ei vähättele, vaan laajentaa näkemyksiä
4
305
Vastaukset
- miten.on.siedätys
Jos oven sisäpuolella vakavia oireita ja tulehduskierre minkä seurauksena perseestä (suolisto), poskionteloista, suusta, kurkusta, keuhkoista ja sukuelimistä verta pukkaa ja oven ulkopuolella hellittää vaikka viiveellä, niin kytkintä on nostettava siinä vaaratilanteessa ja lähdettävä pois eikä turvautua siedättäjiin, vähättelijöihin, valehtelijoihin eikä paskanjauhajiin.
Jos kosteusvaurirakennuksessa epäillään olevan homeita, mikrobeja ja toksiineita tuottavia homeita, niin silloin pitää etsiä homeita, mikrobeja ja toksiineja ja parhailla mahdollisilla laitteilla, parhailla menetelmillä ja etsijöinä mikrobiologit ja myrkkyjen asiantuntijat. Ei missään nimessä hätiin kannata hakea siedättäjiä eikä vakuutuslääkäreitä eikä vakuutusyhtiöiden mielistelijöitä.
Homeille ja sisäilman myrkyllisyydelle menettää terveytensä täysin vain kerran. Huonosti korjattuun ja homedesinfioituun (myrkyillä myrkkyjä myrkytettyyn) kosteusvauriorakennukseen mihin on raahattu kontaminoitunut (saastunut) irtaimisto, ei vakavasti niissä tiloissa oireileva eikä sairasteleva voi palata takaisin. Ei vaikka kuuntelisi ja katselisi jotain DVD siedätyslevyjä kuukausia yötä päivää. Se on aivan varma Lääkäri2 ja siedättäjät toisetkin.
Turha valehdella tuosta aiheesta teidän enempää, että huolimattomasti ja vähättelemällä korjattuun homeiseen sisäilmaltaan myrkylliseen rakennukseen voisi siedättämällä palata ja parantua. Täyttä paskaa on jo sellaiset ajatuksetkin siedättäjillä.
"Alkusyy" Sainio on aina selvitettävä ja sairaat rakennukset perusteellisesti korjattava mekaanisesti. Ei myrkyillä myrkkyjä myrkyttämällä vaikka hintoihin tulee sellaiset
perusteellisesti tehdyt tutkimukset ja korjaukset. Varsinkin ne puolueettomat
tutkimukset missä pitää syy-yhteys löytyä sairaan rakennuksen ja sairaan ihmisen välillä.vakuutusyhtiöillekin.
Miksi vakuutusyhtiöt määräävät homedesifiointeja ennen ja jälkeen homeremontin jopa biosidella (otsonointi) kosteusvauriokohteisiin missä homeita, mikrobeja ja toksiineita tuottavia homeita on tutkimuksissa löydetty.
Oletko Lääkäri2 itse Sainio vai oletko vain Sainion mielistelijä KUMPI? Vastaa tähän.
Siksikö, että sillä toiminnalla saadaan re - Eiparane
Olen aiemmin kertonut täällä omaa tarinaani. Altistuin äkillisesti homepölylle 3 vuotta sitten, kun työpaikassa pöllytettiin homeisia materiaaleja. En siis ole tyypillinen tapaus, joka hengittelee pitkiä aikoja lievempiä pitoisuuksia. Sain myrkytysoireet, aivosumua ym. Kaupan kemikaalien hajut, savun haju jne. teki huonoa sen jälkeen, mutta en ole monikemikaaliyliherkkä. Keuhkot tutkittiin keuhkopolilla.
Huomaan jotain.pysyvästi muuttuneen. Olen herkistynyt homeille. Viime syksy ja talvi meni toistuvien flunssien kourissa, ja jouduin tekemään pef seurantaa.
Ei tulisi mieleenkään haistella homeita yhtään enempää mitä luonnossa homeita on. Siedättäjät ei tiedä miten herkistyminen etenee ja mitä homeet herkistyneen keuhkoissa aiheuttaa.- lääkäri.2.oma.pesäsi
Lääkäri2 tässä Työterveyslaitoksen entinen huippuprofessori Kari Reijula
kertoo totuuksiaan ja vielä "peloittelematta." 9.7.2010 Helsingin Sanomissa seuraavaa: Otsikko " Terveyden huollossa muhii remonttipommi" ja " SAIRAALAT RAPISTUVAT KÄSIIN." Yleisin ongelma rakennuksissa ovat home- ja kosteusvauriot. Nämä ongelmat vaativat vuosittain jopa kymmenien suomalaisten hengen. Reijula arvioi."
No niin Lääkäri2 paljonko on oma arviosi tänä päivänä homerakennuksissa kuolleitten määrä koska edelleenkin "Sairaalat rapistuvat käsiin" vaikka ollaan jo vuodessa 2017 menossa hyvää vauhtia.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005186379.html
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000004742400.htmlpidä
- Homeherkkä
Vai haluaa Työtyerveyslaitoksen (perustettu vuonna 1945, STM:n alainen) neurologi Markku Sainio muutosta sisäilmaongelmien käsittelyyn.
Olen ihmetellyt jo vuosia miksi STM ei poista ammattitautilaistamme kosteusvauriomikrobirakennusaltistuksesta johtuvia ammattituteja, koska Ruotsikin poisti ne ammattitautiluettelosta jo 1990-luvun alussa.
Mikäli ne poistettaisiin, niin verommaksajilta säästyisi melkoinen määrä rahaa, ja TTL:nkin henkilökuntaa voisi supistaa rutkasti.
Kerrataanpa vähän niistä TTL:n ammattitautidiagnooseista.
Esim. vuonna 2011 hengitystieallergiaepäilyjä (mikrobit, kemikaalit) oli 949 kpl. Epäily oli, että yli puolella tutkituista allerginen nuha ja astman puhkeamisen syynä oli home.
Ammattitaudeiksi näistä varmistui vain kymmenen.
TTL:n tilastojen mukaan ajalla 1995 – 2004 (tutkittuja 2278) kosteusvauriorakennusaltistuneilla todettiin allergisina ammattitauteina (altisteena kolme luonnonhomeallergeenivalmistetta) vuosittain keskimäärin 8,8 allergista nuhatapausta ja 20,2 allergista homeastmatapausta.
Noilla altisteilla todettiin vuosittain keskimäärin myös 4,9 allergista alveoliittia ja 3,3 ns. ODTS:ää, joka ei ollutkaan mikrobitoksiiniperäinen vaan I:s tyypin allerginen keuhkorakkulatulehdus, eli allerginen keuhkokuume.
Aika rankkaa laskua tilastoissa. Kun kosteusvauriomikrobirakennukset lisääntyvät maassamme kaiken aikaa (vahinkovakuutusyhtiöille ilmoitetaan yli 30 000 vesivahinkokorvaushakemusta vuosittain), niin TTL:n tulee selvittää mitä mutaatioita suomalaisten geeniperimässä on tapahtunut muutamassa vuodessa, kun allergiset alveoliittitapaukset, ns. ODTS:kin ovat ammattitautitilastoista tyystin kadonneet. Allergisia silmän sidekalvotulehduksia, kroonistuneita keuhkoputkitulehduksia, lisänä saattaa olla myös keuhkoahtaumatauti, ammattitautiluetteloomme ei ole kuulunut ennestäänkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569