Mahan tähystys

Helku

Onko kokemuksia? Tutkimus edessä ja jännittää.

7

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eminel

      Oli ikävin kokemus ikinä. Ohjeessa luki että tähystin on sormen paksuinen mutta se oli ainakin puutarhaletkun paksuinen. Huoneessa minua piteli kiinni kaksi hoitajaa ollessani kyljellään ja mieslääkäri työnsi putkea suuhun. Tuntui että tukehdun ja yökkäsin koko tutkimuksen ajan. Tunne oli kamala. Tutkimuksesta selvittyä huomasin wc peilistä että molemmissa silmissä oli verisuonet katkenneet ponnistelusta. Kotiin päästyä itkin ja tärisin. Jos vielä joskus joudun niin pyydän nukutuksen.

    • Vanha-Äijä

      Mää sai lähettee mut mää en sit menny tähystyksee.
      Kyll se vähä karmee toimenpire o.Ko se tehrää ahteri kautt.
      Ei se kyll yhtää satu mut kyll se vähä ilkee o.

    • Hei!
      Tarkoittanet ruokatorven kautta tehtävää tutkimusta. Sinun kannattaa ilmoittaa etukäteen, että pelkäät tutkimusta kovasti. Itselläni mahdoton yökkäysrefleksi yhdistettynä hengityshäiriöön/paniikkiin. Sairaalassa yleensä valmius lääkitykseen lyhyelläkin aikavälillä.
      Sain rauhoittavaa lääkitystä ennen viime toimenpidettä ja kaikki meni oikein hyvin. Lääkeaineesta ei jäänyt edes mitään tokkuraista oloa tms.
      Tähystys on erittäin tärkeä tutkimus - älä jätä väliin!
      Sama esilääkitys on saatavissa alakerran kautta tehtävään toimenpiteeseen - siinä ainakin henki kulkee ;DD
      Reippaasti vain!

    • älä.pelkää

      Gastroskopia ei ole kummoinen tutkimus. Se on kaikkein helpommasta päästä.
      Kestää kymmenisen minuuttia. Se on hetkinen vain kun putki on jo vatsassa, pari-kolme nielaisua ja sen jälkeen vaan makaat kyljelläsi ja hengittelet kuten tavallisesti. Tutkimus ei satu.
      Olen aika herkästi hermoileva ja olen ollut kolme kertaa gastroskopiassa ja kerran kolonoskopiassa, joka sekään ei ollut kummoinen, vähän nipistelyä jossain suolen mutkassa.

    • peikkopelle

      Olen ollut useamman kerran gastroskopiassa. Nykyiset tutkimusvälineet ovat niin kehittyneet ettei ne paljon kangertele mennessään. Rentona vaan ja muista hengittää. Kyllähän se vähän yökkää kun ilmaa laitetaan mahalaukkuun, että on hyvä näkyväisyys. Tosi hyvä tutkimus, saa monta asiaa selville kerralla.

    • pmgpmg

      En kehtaisi ulista julkisesti täällä, että on ollut "kauheaa" !
      Ihmisille tehdään vaikeita leikkauksia ja operaatioita, joista toipuminen kestää kauan !
      Gastroskopia ei ole edes pienenpieni leikkaus. Se on vain lyhytkestoinen t u t k i m u s, jonka jälkeen voi vaikka kirmata juoksemaan !!!
      Ei tuntunut missään. En edes huomannut että ilmaa pumpataan vatsaan.

      Vaivaiset kymmenisen minuuttia pystynee jokainen keskittymään, koska tutkimus ei koske mistään !

      Mitä paremmin keskityt ja rauhallisempi olet, sitä nopemmin tutkimus on ohikin.
      Lääkärinhän on vaikea tutkia hysteeristä potilasta eli autat lääkäriä olemaan nopea, kun olet itse rauhallinen.

    • ktviesti

      Minulle suoritettiin keväällä 2016 mahalaukun tähystys kolme kertaa parin viikon välein. Ei se kipeää tee, mutta voi sitä yökkäilyn ja piereskelyn määrää. Useampien tähystyskertojen syynä oli epäily kasvaimesta. Kun lopulta sain diagnoosit paperisina, joissa todettiin laaja tulehdus mahalaukussa ja ruokatorvessa, alkoi tulehduksen häätöhoito. Ei siis kasvainta, oli helpottava tieto, ja tulehduksen hoitokin onnistui. Ei kannata turhaan jännittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2813
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1954
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1806
    6. 157
      1795
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe