Jos kitkarenkailla oikeasti tekisi jotain niin

suvikumivieläalla

niitä myytäisiin varmaan paljon enemmän kuin tuo 10-15% talvirenkaiden kokonaismyynnistä per vuosi, vaan eipä näytä tuo markkinaosuus kasvavan edes lauhojen talvien myötä.

Mitäs kitkapellet tähän ?

73

630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämätärkein

      Kitkojen jääpito lähes nolla. Hätätilanteessa kitkat ovat hengenvaaralliset. Olisi kammottavaa jos jääkelillä lapsi ajautuisi pulkkamäestä tielle ja alla olis kitkat. Mitään ei voisi tehdä.

      • Trolli_stop

        Hyvillä nastarenkailla taitava kuski voi selvitä hätätilanteesta, johon vähäkään varovainen kuski ei (renkaista riippumatta) joudu.

        Mieti sitä.


      • näinhän.se.on
        Trolli_stop kirjoitti:

        Hyvillä nastarenkailla taitava kuski voi selvitä hätätilanteesta, johon vähäkään varovainen kuski ei (renkaista riippumatta) joudu.

        Mieti sitä.

        Mietitty on.
        Hätätilanteet joihin itsensä osaavaksi tunteva kitkailija joutuu talvikelillä tämän tästä, ei nastarenkailla ajava joudu koskaan.

        Näin se meni.


      • nastapelle
        näinhän.se.on kirjoitti:

        Mietitty on.
        Hätätilanteet joihin itsensä osaavaksi tunteva kitkailija joutuu talvikelillä tämän tästä, ei nastarenkailla ajava joudu koskaan.

        Näin se meni.

        Annas kun arvaan: Et aja kitkarenkailla, etkä todennäköisesti ole koskaan ajanutkaan kunnon kitkarenkailla!


      • näinhän.se.on
        nastapelle kirjoitti:

        Annas kun arvaan: Et aja kitkarenkailla, etkä todennäköisesti ole koskaan ajanutkaan kunnon kitkarenkailla!

        Olet tosi huono arvaamaan, lieneekö ajotaitosi samaa tasoa.
        Tällä hetkellä alla on kitkarenkaat, samoin kuin on ollut jo kuutena(6) edellisenä talvena.
        Nyt alla olevat kitkat(Michelin) ostettu vuoden -16 helmikuussa,kuuluvat mielestäni sarjaan kunnolliset. Mikä on sinun arviosi ko. renkaiden "kunnollisuudesta"?


      • P.Ilkkimies

        Miksi pilkkijöillä on Jää piikkinasta kaulassa narussa jos pyyhekumi ajais saman asian?


    • MiksiMuitaEdesTehdään

      Näin on. Minä ihmettelen, että miksi edes muita renkaita valmistetaan, kun nastat on ainoa oikea vaihtoehto suomen teille. Toimii kesät talvet, ja pito erinomainen niin jäällä, kuin asfaltillakin. Sitäpaitsi säästyy joka puolivuosittaiselta renkaiden vaihdolta.

    • TalvirengasPeelonUusin

      Taas yksi talvirengasfanaatikko on yrittänyt helpottaa oloaan purkamalla kirjoittamalla suurta ahdistustaan väärien talvirenkaiden käytöstä. Toivottavasti olo helpotti. Kitkarenkaiden käyttäjät tosin eivät liikenteestä vähene poistumisesta puhumattakaan vaikka nämä ressukat täällä kuinka mielipiteitään huutelevat. Tosin eivät nastarenkaatkaan.

      • W1tunKitkaääliöt

        Suomen kansasta on aina ollut muutama prosentti idiootteja ja lisää siitetään eli olet oikeassa, kitkarenkaita tullaan näkemään jatkossakin näiden idioottien toimesta.


      • NastatKitkatMolemmatOk
        W1tunKitkaääliöt kirjoitti:

        Suomen kansasta on aina ollut muutama prosentti idiootteja ja lisää siitetään eli olet oikeassa, kitkarenkaita tullaan näkemään jatkossakin näiden idioottien toimesta.

        Meillä perheessä kaksi autoa, toisessa nastat toisessa kitkat. Hienosti on pärjätty molemmilla. Muijalla kitkat ja se käy yövuorossa reilun 30 kilometrin päässä töissä ja ajaa suurimman osan matkasta tietä joka ei kuulu kunnospidon a-luokkaan eli sitä ei aurata ensimmäisten tieosuuksien joukossa. Hyvin on muijakin pärjännyt. Joissain keleissä kitkat ovat pidoltaan huonommat kuin nastat mutta niilläkin pärjää kun ottaa hiomioon poikkeuksellisen haastavan kelin.
        Jotkut vaan tarvitset talvirenkaissakin nastoista extra-apua aivan kuten pienet lapsetkin polkupyörissään apuoyöriä.


      • ensiotoisio
        NastatKitkatMolemmatOk kirjoitti:

        Meillä perheessä kaksi autoa, toisessa nastat toisessa kitkat. Hienosti on pärjätty molemmilla. Muijalla kitkat ja se käy yövuorossa reilun 30 kilometrin päässä töissä ja ajaa suurimman osan matkasta tietä joka ei kuulu kunnospidon a-luokkaan eli sitä ei aurata ensimmäisten tieosuuksien joukossa. Hyvin on muijakin pärjännyt. Joissain keleissä kitkat ovat pidoltaan huonommat kuin nastat mutta niilläkin pärjää kun ottaa hiomioon poikkeuksellisen haastavan kelin.
        Jotkut vaan tarvitset talvirenkaissakin nastoista extra-apua aivan kuten pienet lapsetkin polkupyörissään apuoyöriä.

        joo,palokunta,ambulamssi ja Poliiist tarviii apupyöriä


    • ei.metriä.suoraan

      Suomessa on pakko käyttää nastoja, kun autokanta on niin surkeaa, vanhoja Tojoja ja muita romuja, eihän ne meinaa pysyä tiellä kesäkelilläkään.

    • NäinNePäivätKuluu

      Ihanaa kun pääsee vänkäämään talvirenkaista, taas saa elämälleen motivaatiota ja tekemistä. Seuraavaksi menen kehumaan Toyotaa ja sitten haukkumaan Skodaa.

      • Vajakit.....pakkohoitoon

        Minähän olen oloani helpottanut ja tyydyttänyt itseäni ympäri vuoden talvirenkaista vaahtoamalla tällökin palstalla.


      • nastakyykyttääkitkan
        Vajakit.....pakkohoitoon kirjoitti:

        Minähän olen oloani helpottanut ja tyydyttänyt itseäni ympäri vuoden talvirenkaista vaahtoamalla tällökin palstalla.

        Vaahtoamisesi on turhaa sillä oikein pahalla talvikelillä on nastarengas edelleenkin se joka edes jotain pitää, ja mitä onanointiisi tulee niin jatka ihmeessä rannejumppaasi niin pysytpähän edes sen aikaa pois maantieltä liikennettä vaarantamasta niillä pellekumeillasi.


    • qwerty98765

      Kitkarenkaiden suosio vaan lisääntyy. Pari vuosikymmentä sitten niiden osuus oli reilut 20%,
      nyt jo 10%:n hujakoilla.

      • laitokseen.vajakit

        Tuohan vaan kertoo sen, että tutkimus jossa todettiin ihmisten tyhmenevän tyhmenemistään, pitää täysin paikkaansa.


      • OletParasTodiste
        laitokseen.vajakit kirjoitti:

        Tuohan vaan kertoo sen, että tutkimus jossa todettiin ihmisten tyhmenevän tyhmenemistään, pitää täysin paikkaansa.

        Juuri näin. Olet tutkimuksen tuloksesta loistava esimerkki.


    • ensiotoisio

      Tänään oli aamulla täällä Etelähämeessä pienet asfalttitiet tosi jäässä ja nytkin kun kävin R-kiskalla.Hyv'kun nastoilla pääsee lähteen ylämäkeen risteyksestä

      • Nyt on ollut mustaa jäätä. Ei siinä nasta pidä, vaikka olisi tuorekin. Kulunut nasta vielä vähemmän.


      • suolakaupungi

        Juntit saa tietysti käyttää piikkejä, mutta ei etelän suvessa? Vaihdetaan kehäkolmosella, tai auto parkkiin!


      • suolakaupungi kirjoitti:

        Juntit saa tietysti käyttää piikkejä, mutta ei etelän suvessa? Vaihdetaan kehäkolmosella, tai auto parkkiin!

        Hyvä idea. Tosin, ei niitä nastoja tarvitse muuallakaan Suomessa.. Teoriassa pahimmat paikat ovat rannikon auraamattomat tiet, joilla voi olla paksukin jääpolanne, lämpötila nollan paikkeilla ja ilmankosteus korkea.


    • laitokseen.vajakit

      Eihän niillä tietysti mitään tee jos kovasti pelottaa, ja ajotaidot ovat sitä luokkaa, että nastoja pitää käyttää kymmenen asteen lämpötilassa.

    • ensiotoisio

      Poliiseilla ja ambulanssimiehillä ja palomiehillä sitten huonot ajotaidot?.Tie ei ol plus 10 ast jos jäässä

    • Vwvw

      Kitkarenkaat toimivat parhaiten kuivalla lumella, tai kuivalla asfaltilla jota harvemmin nykyään esiintyy muualla kuin Lapissa.

      • Ne muutamat talven päivät todellisia pääkallokelejä, jotka edellyttäisivät nastarenkaiden käyttöä, ovat pohjoisessa varsin harvinaisia.

        Pakkaskelillä ja paksussakin hangessa kitkarenkailla möyrii erinomaisesti.


      • Kuivaa asfalttia esiintyy käytännössä joka päivä ympäri vuoden. Siis täällä etelässä. Paras rengas olisi kesärengas. Mutta...

        Sitten on ne päivät, kun tie on jäässä. Ei toimi kesärengas. Tarvitaan kitkat. Nastat eivät oikein toimi pk-seudulla, kun kuluvat pyöreiksi jo luokkaa 3000 kilsan ajolla...

        Lumella pärjää kesärenkaallakin, kunhan on kulutuspintaa. Kitkalla toki paremmin.


      • EiMitäänPitoaLumella
        TheRat kirjoitti:

        Kuivaa asfalttia esiintyy käytännössä joka päivä ympäri vuoden. Siis täällä etelässä. Paras rengas olisi kesärengas. Mutta...

        Sitten on ne päivät, kun tie on jäässä. Ei toimi kesärengas. Tarvitaan kitkat. Nastat eivät oikein toimi pk-seudulla, kun kuluvat pyöreiksi jo luokkaa 3000 kilsan ajolla...

        Lumella pärjää kesärenkaallakin, kunhan on kulutuspintaa. Kitkalla toki paremmin.

        " Lumella pärjää kesärenkaallakin, kunhan on kulutuspintaa. Kitkalla toki paremmin. "

        Meillä on kaverien kanssa nk. kimppatalli jossa rakennellaan autoja ja moottoripyöriä. Joka talvi on useita tilanteita joissa kesärenkaat alla oleva auto pitäisi lumisella kelillä saada ajettua sisälle talliin. Tallin nosto-oven edessä on pieni ja loiva ylämäki mutta koska piha on pieni ja sen mallinen ettei sisäänajoon saa otettua yhtään vauhtia niin kesärenkaiset autot ovat jatkuvasti sutimassa ajoluiskalla koska kesärenkaat, ei edes hyväkuntoiset, saa edes kuivasta pakkaslumesta riittävää pitoa. Kesärengas ei tarjoa lumessa minkäänlaista pitoa. Se on nii moneen kertaan vjosien saatossa todistettu tallin pihalla auton työntötalkoilla, useamman työntäjän voimin.


      • EiMitäänPitoaLumella kirjoitti:

        " Lumella pärjää kesärenkaallakin, kunhan on kulutuspintaa. Kitkalla toki paremmin. "

        Meillä on kaverien kanssa nk. kimppatalli jossa rakennellaan autoja ja moottoripyöriä. Joka talvi on useita tilanteita joissa kesärenkaat alla oleva auto pitäisi lumisella kelillä saada ajettua sisälle talliin. Tallin nosto-oven edessä on pieni ja loiva ylämäki mutta koska piha on pieni ja sen mallinen ettei sisäänajoon saa otettua yhtään vauhtia niin kesärenkaiset autot ovat jatkuvasti sutimassa ajoluiskalla koska kesärenkaat, ei edes hyväkuntoiset, saa edes kuivasta pakkaslumesta riittävää pitoa. Kesärengas ei tarjoa lumessa minkäänlaista pitoa. Se on nii moneen kertaan vjosien saatossa todistettu tallin pihalla auton työntötalkoilla, useamman työntäjän voimin.

        Luultavasti on luiska jäässä lumen alla. Kyllä se kesäkumi kuivan asfaltin päällä olevalla lumella pitää...


      • EiMitäänPitoaLumella
        TheRat kirjoitti:

        Luultavasti on luiska jäässä lumen alla. Kyllä se kesäkumi kuivan asfaltin päällä olevalla lumella pitää...

        Voin antaa osoitteen niin saat tulla sitten lumen tultua autollasi näyttämään. Löydetään varmasti autoosi sopivat kesärenkaat vanteilla.


      • kauheeeta

        Kitkarenkaat on parhaat veneen kyljessä laituria vasten. Ei missään muualla.


      • EiMitäänPitoaLumella kirjoitti:

        Voin antaa osoitteen niin saat tulla sitten lumen tultua autollasi näyttämään. Löydetään varmasti autoosi sopivat kesärenkaat vanteilla.

        Ja edelleen pointtina oli, että pitää olla *hyvät* kesärenkaat.

        Testi olisi hieman epäreilu, kun minulla sattuu olemaan takavetoinen. Menee paremmin mäen ylös. Etuvetoisen voisi joutua peruuttamaan (on kokemusta jyrkästä mäestä johon pitää lähteä paikallaan ja on vielä mutka keskellä. Talvella ei etuvetoisella tahdo päästä etuperin ylös renkaista riippumatta. Peruuttaen menee kesäkumeillakin, joskin jännää on.)


      • EiMitäänPitoaLumella
        TheRat kirjoitti:

        Ja edelleen pointtina oli, että pitää olla *hyvät* kesärenkaat.

        Testi olisi hieman epäreilu, kun minulla sattuu olemaan takavetoinen. Menee paremmin mäen ylös. Etuvetoisen voisi joutua peruuttamaan (on kokemusta jyrkästä mäestä johon pitää lähteä paikallaan ja on vielä mutka keskellä. Talvella ei etuvetoisella tahdo päästä etuperin ylös renkaista riippumatta. Peruuttaen menee kesäkumeillakin, joskin jännää on.)

        Jos pääkaupunkiseudulle sattumalta lumipeite talvella saadaan niin otan yhteyttä. Saat valita auton millä yrität. Meidän tallista löytyy kyllä hyvät kesärenkaat ja voidaan asentaa haluamasi renkaat mille vanteille tahansa. Rengaskone löytyy. Voidaan jopa kuvata ajosuorituksesi. Saat yrittää etuperin tai takaperin, etu-tai takavetoisella, ihan miten vaan.


      • Gjgjgjgjv
        TheRat kirjoitti:

        Ja edelleen pointtina oli, että pitää olla *hyvät* kesärenkaat.

        Testi olisi hieman epäreilu, kun minulla sattuu olemaan takavetoinen. Menee paremmin mäen ylös. Etuvetoisen voisi joutua peruuttamaan (on kokemusta jyrkästä mäestä johon pitää lähteä paikallaan ja on vielä mutka keskellä. Talvella ei etuvetoisella tahdo päästä etuperin ylös renkaista riippumatta. Peruuttaen menee kesäkumeillakin, joskin jännää on.)

        Taitaa lähempänä totuutta olla, että etuveto nousee mäetkin paremmin. Paitsi ehkä jos tasapainoiseen takatuuppariin vertaa, ilahduttavasti uusi Twingo on sellainen.
        Etuvedoissa kuitenkin yleensä 60% tai enemmänkin painosta edessä, takavedoissa etumoottorilla vähintään 50% eli vetäville takarenkaille jää korkeintaan 50%. Takatuuppareilla takarenkaille selvästi yli 50%.


      • Gjgjgjgjv kirjoitti:

        Taitaa lähempänä totuutta olla, että etuveto nousee mäetkin paremmin. Paitsi ehkä jos tasapainoiseen takatuuppariin vertaa, ilahduttavasti uusi Twingo on sellainen.
        Etuvedoissa kuitenkin yleensä 60% tai enemmänkin painosta edessä, takavedoissa etumoottorilla vähintään 50% eli vetäville takarenkaille jää korkeintaan 50%. Takatuuppareilla takarenkaille selvästi yli 50%.

        > Paitsi ehkä jos tasapainoiseen takatuuppariin vertaa

        Onko niitä muita enää olemassakaan? Ei ladoja ole pahemmin myyty viime vuosina...

        50-50 muuttuu jyrkässä mäessä helposti 40-60 lukemaksi. Kaasun painaminen aiheuttaa vielä lisää painopisteen muutosta...


      • Kdkfkfkf
        TheRat kirjoitti:

        > Paitsi ehkä jos tasapainoiseen takatuuppariin vertaa

        Onko niitä muita enää olemassakaan? Ei ladoja ole pahemmin myyty viime vuosina...

        50-50 muuttuu jyrkässä mäessä helposti 40-60 lukemaksi. Kaasun painaminen aiheuttaa vielä lisää painopisteen muutosta...

        Takapainoiseen yritin kirjoittaa, mutta Jobs päätti toisin. Takapainoisia siis ovat takamoottoriset. Bemarit kai useimmiten 50-50, Mersut taas vähän etupainoisia.

        Mäessä ja kiihdyttäessä painojakauma muuttuu, muttei välttämättä riittävästi nostaakseen takavedon ohi etuvedon.

        Etuvedon etuna sekin, että pidon hakeminen eri kohdista tietä helpompaa, mikäli siis pinnassa on pitoeroja. Vetävät takarenkaat taas tulevat perässä viiveellä, joten niitä on vaikeampi tähdätä parhaalle pidolle.

        Noin muutenhan normaalissa liikenteessä etupainoisuus on selkeä turva- ja mukavuustekijä varsinkin kovemmissa nopeuksissa, joihin BMW ei sovellu.


      • Kdkfkfkf kirjoitti:

        Takapainoiseen yritin kirjoittaa, mutta Jobs päätti toisin. Takapainoisia siis ovat takamoottoriset. Bemarit kai useimmiten 50-50, Mersut taas vähän etupainoisia.

        Mäessä ja kiihdyttäessä painojakauma muuttuu, muttei välttämättä riittävästi nostaakseen takavedon ohi etuvedon.

        Etuvedon etuna sekin, että pidon hakeminen eri kohdista tietä helpompaa, mikäli siis pinnassa on pitoeroja. Vetävät takarenkaat taas tulevat perässä viiveellä, joten niitä on vaikeampi tähdätä parhaalle pidolle.

        Noin muutenhan normaalissa liikenteessä etupainoisuus on selkeä turva- ja mukavuustekijä varsinkin kovemmissa nopeuksissa, joihin BMW ei sovellu.

        > Etuvedon etuna sekin, että pidon hakeminen eri kohdista tietä helpompaa,
        > mikäli siis pinnassa on pitoeroja. Vetävät takarenkaat taas tulevat perässä
        > viiveellä, joten niitä on vaikeampi tähdätä parhaalle pidolle.

        Vetely on etu joissain hyvin harvoissa tilanteissa, vähän samoin kuin takatuupparin taipumus heittää perää sivulle. Vastaavasti voisi sanoa, että takavetoisen pitoa voi parantaa kummasti kun avaa takaluukun ja pyytää muutamaa läskimpää kaveria istahtamaan kyytiin... :)

        Sen sijaan etuvedosta on etua kun edetään hitaasti syvässä lumessa. Tyhjäkäynnillä voi rouhia lunta menemään ja perä tulee samaa uraa pitkin. Nopeuden kasvaessa takavetoinen taas toimii paremmin, kun vapaasti pyörivissä etupyörissä ohjattavuus säilyy paremmin. Ei kyllä liity enää tähän keskusteluun.

        > Noin muutenhan normaalissa liikenteessä etupainoisuus on selkeä turva-
        > ja mukavuustekijä varsinkin kovemmissa nopeuksissa, joihin BMW ei sovellu.

        Turvallisuudesta voidaan olla montaa mieltä, mutta itse en ole tavannut yhtään etuvetoista joka mukavuudessa pärjäisi takavetoiselle. Vetelemättömyys, parempi ohjautuvuus, kääntösäde, looginen toiminta pidon menetyksessä, ...


      • Gjgjgjgjg
        TheRat kirjoitti:

        > Etuvedon etuna sekin, että pidon hakeminen eri kohdista tietä helpompaa,
        > mikäli siis pinnassa on pitoeroja. Vetävät takarenkaat taas tulevat perässä
        > viiveellä, joten niitä on vaikeampi tähdätä parhaalle pidolle.

        Vetely on etu joissain hyvin harvoissa tilanteissa, vähän samoin kuin takatuupparin taipumus heittää perää sivulle. Vastaavasti voisi sanoa, että takavetoisen pitoa voi parantaa kummasti kun avaa takaluukun ja pyytää muutamaa läskimpää kaveria istahtamaan kyytiin... :)

        Sen sijaan etuvedosta on etua kun edetään hitaasti syvässä lumessa. Tyhjäkäynnillä voi rouhia lunta menemään ja perä tulee samaa uraa pitkin. Nopeuden kasvaessa takavetoinen taas toimii paremmin, kun vapaasti pyörivissä etupyörissä ohjattavuus säilyy paremmin. Ei kyllä liity enää tähän keskusteluun.

        > Noin muutenhan normaalissa liikenteessä etupainoisuus on selkeä turva-
        > ja mukavuustekijä varsinkin kovemmissa nopeuksissa, joihin BMW ei sovellu.

        Turvallisuudesta voidaan olla montaa mieltä, mutta itse en ole tavannut yhtään etuvetoista joka mukavuudessa pärjäisi takavetoiselle. Vetelemättömyys, parempi ohjautuvuus, kääntösäde, looginen toiminta pidon menetyksessä, ...

        Etuvedon vetely on 70-luvun legendoja. Samoin takavedon ohjautuvuus, mitä sitten ikinä tarkoittaakaan. Loogisena takavetoa voi pitää, jos jostain syystä päättää pitää peräluisua loogisempana. Tosin takavetokin voi puskea, etten sitten tiedä siitä loogisuudestakaan.

        Nopeuden kasvaessakin kääntyvät vetävät voivat ainakin paksussa lumessa ruopata lunta pois ja vetää autoa perässään. Jäällä kovassa nopeudessa kitkarenkain takavedolla saattaa olla tiettyä etua. Toisaalta jos vähänkään lipsahtaa sivuluisuun , niin mäennousu on pilalla menetetyn momentumin vuoksi. Eturenkaiden sutiminen ei samalla tavalla suuntaa auton liike-energiaa väärin.

        Kääntösäde on takavedon etu, joskin melko vähäinen sellainen.
        Haittoja taas aiempien lisäksi suurempi paino ja sen aiheuttama polttoaineenkulutus, kuten myös voimansiirron hävikit ja heikompi tilankäyttö, kun osa matkustamosta ja kontista menee vetotavan käyttöön.
        Täsmennyksenä vielä moottoritienopeuksissa kevenevä keula on riski ja epämukava. Superb onkin huomattavasti vitosbemaria miellyttävämpi suurilla nopeuksilla. Eemeli kulkee kesäkelissä ihan Skodan veroisesti, mutta talvella kun perä irtoaa moottoritiellä, niin sitä toivoisi luottaneensa moderniin auto-osaamiseen. Hitaammissa nopeuksissa taas ainakaan muutaman vuoden takaiset Mersut eivät osanneet keskittää. Bemaria voikin sanoa kaupunkikurvailussa liki Skodan veroiseksi ja Mersua kesämaanteillä. Noiden kahden premiumin parhaat puolet yhdistäen saataisiin lähes skodamainen ajettavuus ja kaupanpäälle miellyttävän vankka ovien sulkeutumisääni sekä puunvärinen lista kojetauluun.


      • Gjgjgjgjg kirjoitti:

        Etuvedon vetely on 70-luvun legendoja. Samoin takavedon ohjautuvuus, mitä sitten ikinä tarkoittaakaan. Loogisena takavetoa voi pitää, jos jostain syystä päättää pitää peräluisua loogisempana. Tosin takavetokin voi puskea, etten sitten tiedä siitä loogisuudestakaan.

        Nopeuden kasvaessakin kääntyvät vetävät voivat ainakin paksussa lumessa ruopata lunta pois ja vetää autoa perässään. Jäällä kovassa nopeudessa kitkarenkain takavedolla saattaa olla tiettyä etua. Toisaalta jos vähänkään lipsahtaa sivuluisuun , niin mäennousu on pilalla menetetyn momentumin vuoksi. Eturenkaiden sutiminen ei samalla tavalla suuntaa auton liike-energiaa väärin.

        Kääntösäde on takavedon etu, joskin melko vähäinen sellainen.
        Haittoja taas aiempien lisäksi suurempi paino ja sen aiheuttama polttoaineenkulutus, kuten myös voimansiirron hävikit ja heikompi tilankäyttö, kun osa matkustamosta ja kontista menee vetotavan käyttöön.
        Täsmennyksenä vielä moottoritienopeuksissa kevenevä keula on riski ja epämukava. Superb onkin huomattavasti vitosbemaria miellyttävämpi suurilla nopeuksilla. Eemeli kulkee kesäkelissä ihan Skodan veroisesti, mutta talvella kun perä irtoaa moottoritiellä, niin sitä toivoisi luottaneensa moderniin auto-osaamiseen. Hitaammissa nopeuksissa taas ainakaan muutaman vuoden takaiset Mersut eivät osanneet keskittää. Bemaria voikin sanoa kaupunkikurvailussa liki Skodan veroiseksi ja Mersua kesämaanteillä. Noiden kahden premiumin parhaat puolet yhdistäen saataisiin lähes skodamainen ajettavuus ja kaupanpäälle miellyttävän vankka ovien sulkeutumisääni sekä puunvärinen lista kojetauluun.

        > Etuvedon vetely on 70-luvun legendoja.

        Voi olla. Mutta vaimon auto on vähän tuoreempi etuveto ja vetelee niin maan perhanasti.

        > Samoin takavedon ohjautuvuus, mitä sitten ikinä tarkoittaakaan.

        Se tarkoittaa sitä, että kun pyörä pyörii se pitää paremmin. Etupyörät ovat pääasiallinen ohjausväline. Kun etupyörä pyörii vapaasti, on ohjattavuus parempi.

        Esimerkiksi talvella jos kaistojen välissä on ns. loskavalli, niin siitä ajaminen etuvetoisella on huomattavan haastavaa. Käytännössä kytkin pohjassa on ainut keino estää erittäin vaarallinen pidon menetys (tai automaatilla kaasu ylös). Ohittamaan kun lähtee, on vähän tyhmän oloista aloittaa operaatio hidastamalla. Takavetoisella ei ole ongelmaa, kun etupyörät pyörivät vapaasti ja putsaavat ladun takapyörille.

        > Loogisena takavetoa voi pitää, jos jostain syystä päättää pitää peräluisua loogisempana.

        Se on loogisempi. Ainakin auto kääntyy kun rattia kääntää.

        > Tosin takavetokin voi puskea, etten sitten tiedä siitä loogisuudestakaan.

        Jeps. Jarruttaessa. Tai sitten pitää olla *erittäin* liukasta ja nopeutta liikaa.

        > Nopeuden kasvaessakin kääntyvät vetävät voivat ainakin paksussa
        > lumessa ruopata lunta pois ja vetää autoa perässään.

        Nopeuden kasvaessa tuosta seuraa että auto jatkaa aika tarkalleen suoraan eteenpäin. Se on jännä tunne kun rattia kääntää ja mitään ei tapahdu. Takavetoisellakin voi näin käydä, mutta todennäköisyys on pienempi ja ohjattavuus palautuu nopeammin.

        > Toisaalta jos vähänkään lipsahtaa sivuluisuun , niin mäennousu
        > on pilalla menetetyn momentumin vuoksi.

        Vain jos on luistonesto päällä. Kyllä minä ainakin tulen jyrkän lähimäen liukkaalla ylös käytännössä koko mäki sutien ja perä vähän sivussa. Ei sitä kaasua tarvitse painaa niin paljoa, että auto poikittain hyppää...

        > Eturenkaiden sutiminen ei samalla tavalla suuntaa auton liike-energiaa väärin.

        Paitsi jos tiessä sattuu olemaan mutka. Tai ura. Tai epätasaisesti pitävät pinnat eri pyörien alla. Tässä tapauksessa kun se etuveto lähtee vetelemään. Toki sitä voi kompensoida rattia veivaamalla, mutta kuka viitsii?

        > Täsmennyksenä vielä moottoritienopeuksissa kevenevä keula on riski ja epämukava.

        Tuota... Keula kevenee lähinnä kiihdytyksessä. Jos ajossa keula nousee, on auton muodossa jotain vikaa. Oma auto on erittäin mukava ja vakaa vielä 200 km/h nopeudessa (oli edellinen etuvetokin, ei tasaisella nopeudella ajaessa hyvässä kelissä juuri vetotapaa huomaa).

        Turvallisuus taas vaarantuu lähinnä jos perään lyö väärin lastatun peräkärryn. Siinä tapauksessa etuvetoisesta voi olla etua, kun keula ei pomppaa niin helposti. Tosin useimmiten ongelma taitaa olla liian pieni aisapaino, ei liian suuri.

        > Eemeli kulkee kesäkelissä ihan Skodan veroisesti, mutta talvella kun
        > perä irtoaa moottoritiellä, niin sitä toivoisi luottaneensa moderniin
        > auto-osaamiseen

        Mersu on tehnyt autoja tällä vuosituhannellakin. Kannattaa kokeilla sellaista, eikä ottaa oppejaan 70-luvun vermeistä. Toinen suositeltava temppu on välttää nopeia ohjausliikkeitä liukkaalla. Toki se skodasi on turvallisen oloinen, kun se menee tuossa vaiheessa suoraan eikä käänny, mutta se on valheellista turvallisuutta. Molemmathan nykyään osaavat korjata kuskin virheitä sen verran, että pitää olla todellinen tumpelo että saa auton kolaroitua kunnolla.

        Skoda on ihan kiva auto kyllä. WV:n ja Audin ajettavuus halvemmalla hinnalla ja sisutuksella. Lähes tulkoon 20 vuotiaan Fordin ajettavuuskin. Ei kyllä pärjää Mersulle (superbista ei ole kokemuksia, parista muusta skodasta kylläkin. Lisäksi Audi A4 ja A6, sekä VW Golf ja Passat aika tuttuja). Tietysti jos pitää kovasta pohjasta, sitten skoda sopii paremmin. Mersun mukavuus ei sovi kaikille. Sitten voi olla bimmeri parempi, mutta itse en niistä välitä. Jotenkin volvomainen tuntuma (=paska).


      • Fkfkjffjgj
        TheRat kirjoitti:

        > Etuvedon vetely on 70-luvun legendoja.

        Voi olla. Mutta vaimon auto on vähän tuoreempi etuveto ja vetelee niin maan perhanasti.

        > Samoin takavedon ohjautuvuus, mitä sitten ikinä tarkoittaakaan.

        Se tarkoittaa sitä, että kun pyörä pyörii se pitää paremmin. Etupyörät ovat pääasiallinen ohjausväline. Kun etupyörä pyörii vapaasti, on ohjattavuus parempi.

        Esimerkiksi talvella jos kaistojen välissä on ns. loskavalli, niin siitä ajaminen etuvetoisella on huomattavan haastavaa. Käytännössä kytkin pohjassa on ainut keino estää erittäin vaarallinen pidon menetys (tai automaatilla kaasu ylös). Ohittamaan kun lähtee, on vähän tyhmän oloista aloittaa operaatio hidastamalla. Takavetoisella ei ole ongelmaa, kun etupyörät pyörivät vapaasti ja putsaavat ladun takapyörille.

        > Loogisena takavetoa voi pitää, jos jostain syystä päättää pitää peräluisua loogisempana.

        Se on loogisempi. Ainakin auto kääntyy kun rattia kääntää.

        > Tosin takavetokin voi puskea, etten sitten tiedä siitä loogisuudestakaan.

        Jeps. Jarruttaessa. Tai sitten pitää olla *erittäin* liukasta ja nopeutta liikaa.

        > Nopeuden kasvaessakin kääntyvät vetävät voivat ainakin paksussa
        > lumessa ruopata lunta pois ja vetää autoa perässään.

        Nopeuden kasvaessa tuosta seuraa että auto jatkaa aika tarkalleen suoraan eteenpäin. Se on jännä tunne kun rattia kääntää ja mitään ei tapahdu. Takavetoisellakin voi näin käydä, mutta todennäköisyys on pienempi ja ohjattavuus palautuu nopeammin.

        > Toisaalta jos vähänkään lipsahtaa sivuluisuun , niin mäennousu
        > on pilalla menetetyn momentumin vuoksi.

        Vain jos on luistonesto päällä. Kyllä minä ainakin tulen jyrkän lähimäen liukkaalla ylös käytännössä koko mäki sutien ja perä vähän sivussa. Ei sitä kaasua tarvitse painaa niin paljoa, että auto poikittain hyppää...

        > Eturenkaiden sutiminen ei samalla tavalla suuntaa auton liike-energiaa väärin.

        Paitsi jos tiessä sattuu olemaan mutka. Tai ura. Tai epätasaisesti pitävät pinnat eri pyörien alla. Tässä tapauksessa kun se etuveto lähtee vetelemään. Toki sitä voi kompensoida rattia veivaamalla, mutta kuka viitsii?

        > Täsmennyksenä vielä moottoritienopeuksissa kevenevä keula on riski ja epämukava.

        Tuota... Keula kevenee lähinnä kiihdytyksessä. Jos ajossa keula nousee, on auton muodossa jotain vikaa. Oma auto on erittäin mukava ja vakaa vielä 200 km/h nopeudessa (oli edellinen etuvetokin, ei tasaisella nopeudella ajaessa hyvässä kelissä juuri vetotapaa huomaa).

        Turvallisuus taas vaarantuu lähinnä jos perään lyö väärin lastatun peräkärryn. Siinä tapauksessa etuvetoisesta voi olla etua, kun keula ei pomppaa niin helposti. Tosin useimmiten ongelma taitaa olla liian pieni aisapaino, ei liian suuri.

        > Eemeli kulkee kesäkelissä ihan Skodan veroisesti, mutta talvella kun
        > perä irtoaa moottoritiellä, niin sitä toivoisi luottaneensa moderniin
        > auto-osaamiseen

        Mersu on tehnyt autoja tällä vuosituhannellakin. Kannattaa kokeilla sellaista, eikä ottaa oppejaan 70-luvun vermeistä. Toinen suositeltava temppu on välttää nopeia ohjausliikkeitä liukkaalla. Toki se skodasi on turvallisen oloinen, kun se menee tuossa vaiheessa suoraan eikä käänny, mutta se on valheellista turvallisuutta. Molemmathan nykyään osaavat korjata kuskin virheitä sen verran, että pitää olla todellinen tumpelo että saa auton kolaroitua kunnolla.

        Skoda on ihan kiva auto kyllä. WV:n ja Audin ajettavuus halvemmalla hinnalla ja sisutuksella. Lähes tulkoon 20 vuotiaan Fordin ajettavuuskin. Ei kyllä pärjää Mersulle (superbista ei ole kokemuksia, parista muusta skodasta kylläkin. Lisäksi Audi A4 ja A6, sekä VW Golf ja Passat aika tuttuja). Tietysti jos pitää kovasta pohjasta, sitten skoda sopii paremmin. Mersun mukavuus ei sovi kaikille. Sitten voi olla bimmeri parempi, mutta itse en niistä välitä. Jotenkin volvomainen tuntuma (=paska).

        Kai sitä vetelyä voi huomata, jos kihdyttelee täysillä mutkista kädet irti ratista. Yhtään normaalimmin ajaen ei.

        Kaunis teoria tuo vapaastipyörivien parempi ohjautuvuus, vaan ei siitä käytännön hyötyä ole, etenkään kun mutkissa ei yleensä ole syytä painaa kaasua, joten etuvedon eturenkaat pyörivät yhtä vapaasti. Ja jos takavedolla kaasuttelee mutkassa, on se peräluisun riski.
        Radalla erittäin tehokkaissa autoissa takavedosta on hyötyä, mutta radallakin alle 200-300hv etuvedot ovat vastaavia takavetoja nopeampia tai yhtä nopeita. Eli se siitä ohjautuvuudesta ja vapaasti pyörivien edusta, kun edes äärirajoilla hyötyä ei saa, tavallisesta liikenteestä puhumattakaan.

        Esimerkkitapauksissasi lähdetään siitä, että takavedon kaikki ongelmat korjataan joko ylivertaisen rattimiehen tai espin avulla, etuvetoa taas ajaa tohelo, joka ei ymmärrä edes auton puskiessa höllätä kaasua, eikä saa espistä apua. Samoin vetely tai puskeminen ovat ylivertaisia mörköjä, mutta peräluisu normaali, jopa tavoiteltava tilanne.

        Eemeliesimerkkini oli 2000-luvun tuoreempaa puolta. Espi siinä pelasti, muttei se silti kivalta tuntunut. Ohjausliikkeeni eivät ole erityisen nopeita, mutta voihan olla, että vielä varovaisemmin liikkein olisin pärjännyt paremmin. Etuvedolla vaan ei ollut koskaan vastaavaa tapahtunut.
        Suoraanmeno ilman pitoa vallin yli ei ole mitenkään valheellista, kun matkaa ulosajoon on monta metriä ja välissä pitäviä kaistoja, tilaa jarruttaa ja ohjata vaikka kuinka, jos siihen mennään.
        Minulla ei ole Skodaa, mutta en haluaisi laskea elämääni espien varaan, vaan edellytän auton mekaanisen pidonkin olevan turvallisella tasolla. Espi on sitten hyvä lisäturva, jota tosin hyvällä etuvedolla ei juuri koskaan edes tarvitse. Takavedoille se toki on elinehto, koska mekaanisesti ovat niin surkeita talvisäihin.

        Jos mäkeä pääsee ylös perä luisussa, niin eihän siinä niin liukasta ollutkaan, että mitään vertailuja eri automallien välillä olisi tarpeen tehdä. Jos takaveto nousee perä luisussa, niin kyllä siitä silloin nousee ihan mikä tahansa kikotin.

        Ainahan nopeutta tai kaasua on liikaa jos etu- tai takapää irtoaa. Ja se voi siis käydä takavedollakin kummasta tahansa päästä. Esimerkiksi uusilla Twingoilla espin ja rengastuksen ansiosta ilmeisesti jopa paljon herkemmin puskien.

        Etuvedolla loskavallia ylittäessä pidon menetyskään ei ole iso uhka, kun ei oikeastaan ole vaaraa joutua tielle poikittain. Suoraan ajaessa on hyvin varaa menettää eturenkaiden pito hetkeksi. Takavedolla se hetki taas voi viedä henkesi, kun suunta ei pysy samana moottoritienopeudessa. Etuvedolla tämä on tullut tehtyä satoja kertoja ilman hikoilua. Takavedolla harvemmin, mutta ikimuistoisemmin.

        Keskimäärin takapainoisemmat ovat takapainoisempia kovissa nopeuksissa. Bemarit pahemmin kuin Mersut. Voi olla, että muotoilulla tuo olisi korjattavissa, vaan eivät ole Baijerissa vaivautuneet. Eihän se kuivalla asfaltilla niin vakavaa olekaan.

        Mersut eivät ole erityisen pehmeitä, ennemmin yllättävän kovia. Esimerkiksi Volvo ja varsinkin Citroën tarjoaa tässä suhteessa parempaa mukavuutta.


      • Fkfkjffjgj kirjoitti:

        Kai sitä vetelyä voi huomata, jos kihdyttelee täysillä mutkista kädet irti ratista. Yhtään normaalimmin ajaen ei.

        Kaunis teoria tuo vapaastipyörivien parempi ohjautuvuus, vaan ei siitä käytännön hyötyä ole, etenkään kun mutkissa ei yleensä ole syytä painaa kaasua, joten etuvedon eturenkaat pyörivät yhtä vapaasti. Ja jos takavedolla kaasuttelee mutkassa, on se peräluisun riski.
        Radalla erittäin tehokkaissa autoissa takavedosta on hyötyä, mutta radallakin alle 200-300hv etuvedot ovat vastaavia takavetoja nopeampia tai yhtä nopeita. Eli se siitä ohjautuvuudesta ja vapaasti pyörivien edusta, kun edes äärirajoilla hyötyä ei saa, tavallisesta liikenteestä puhumattakaan.

        Esimerkkitapauksissasi lähdetään siitä, että takavedon kaikki ongelmat korjataan joko ylivertaisen rattimiehen tai espin avulla, etuvetoa taas ajaa tohelo, joka ei ymmärrä edes auton puskiessa höllätä kaasua, eikä saa espistä apua. Samoin vetely tai puskeminen ovat ylivertaisia mörköjä, mutta peräluisu normaali, jopa tavoiteltava tilanne.

        Eemeliesimerkkini oli 2000-luvun tuoreempaa puolta. Espi siinä pelasti, muttei se silti kivalta tuntunut. Ohjausliikkeeni eivät ole erityisen nopeita, mutta voihan olla, että vielä varovaisemmin liikkein olisin pärjännyt paremmin. Etuvedolla vaan ei ollut koskaan vastaavaa tapahtunut.
        Suoraanmeno ilman pitoa vallin yli ei ole mitenkään valheellista, kun matkaa ulosajoon on monta metriä ja välissä pitäviä kaistoja, tilaa jarruttaa ja ohjata vaikka kuinka, jos siihen mennään.
        Minulla ei ole Skodaa, mutta en haluaisi laskea elämääni espien varaan, vaan edellytän auton mekaanisen pidonkin olevan turvallisella tasolla. Espi on sitten hyvä lisäturva, jota tosin hyvällä etuvedolla ei juuri koskaan edes tarvitse. Takavedoille se toki on elinehto, koska mekaanisesti ovat niin surkeita talvisäihin.

        Jos mäkeä pääsee ylös perä luisussa, niin eihän siinä niin liukasta ollutkaan, että mitään vertailuja eri automallien välillä olisi tarpeen tehdä. Jos takaveto nousee perä luisussa, niin kyllä siitä silloin nousee ihan mikä tahansa kikotin.

        Ainahan nopeutta tai kaasua on liikaa jos etu- tai takapää irtoaa. Ja se voi siis käydä takavedollakin kummasta tahansa päästä. Esimerkiksi uusilla Twingoilla espin ja rengastuksen ansiosta ilmeisesti jopa paljon herkemmin puskien.

        Etuvedolla loskavallia ylittäessä pidon menetyskään ei ole iso uhka, kun ei oikeastaan ole vaaraa joutua tielle poikittain. Suoraan ajaessa on hyvin varaa menettää eturenkaiden pito hetkeksi. Takavedolla se hetki taas voi viedä henkesi, kun suunta ei pysy samana moottoritienopeudessa. Etuvedolla tämä on tullut tehtyä satoja kertoja ilman hikoilua. Takavedolla harvemmin, mutta ikimuistoisemmin.

        Keskimäärin takapainoisemmat ovat takapainoisempia kovissa nopeuksissa. Bemarit pahemmin kuin Mersut. Voi olla, että muotoilulla tuo olisi korjattavissa, vaan eivät ole Baijerissa vaivautuneet. Eihän se kuivalla asfaltilla niin vakavaa olekaan.

        Mersut eivät ole erityisen pehmeitä, ennemmin yllättävän kovia. Esimerkiksi Volvo ja varsinkin Citroën tarjoaa tässä suhteessa parempaa mukavuutta.

        > Samoin vetely tai puskeminen ovat ylivertaisia mörköjä, mutta
        > peräluisu normaali, jopa tavoiteltava tilanne.

        Näinhän se on. Vetelystä tai puskemisesta ei oikein koskaan ole hyötyä, mutta peräluisusta useinkin. :)

        Oletko koskaan lähtenyt kunnon räntävallin yli ohitukseen? Minä olen tehnyt tätä sekä etuvetoisella (Passat) että takavetoisella (Eemeli). Etuvetoisella elämä on aika jännä, kun auto lähtee ensin vetelemään ja sitten hakemaan perä heiluen asentoaan. Onneksi on ne ajonvakaudet, niin ei ole ongelmaa. Mitä nyt pakaralihakset matkustajilla kipeytyvät... Takavetoisella taas kuuluu vain suhinaa kun loska lentää. Kuten sanottua, voihan sitä kytkimen painaa pohjaan, mutta seurauksena siitä on vauhdin tippuminen, mikä ei ole hirveän kivaa ohittaessa...

        > Jos mäkeä pääsee ylös perä luisussa, niin eihän siinä niin liukasta
        > ollutkaan, että mitään vertailuja eri automallien välillä olisi tarpeen tehdä.

        Paha sanoa. Etuvetoisella viimeisten yhdeksän talven aikana on pari kertaa talvessa meinannut jäädä mäki menemättä ylös, kun siinä mutkassa ei voi kiihdyttää ja sen jälkeen pitäisi olla vauhtia. Joka kerta on kuitenkin päästy, joskin hemmetin hitaasti. Takavetoisella ei ongelmaa, kun voi kiihdyttää koko mäen... Suoralla ei varmaan olisi ollut ongelmaa.

        > Etuvedolla loskavallia ylittäessä pidon menetyskään ei ole iso uhka,
        > kun ei oikeastaan ole vaaraa joutua tielle poikittain

        Itse asiassa kokeilin tätä taannoin, kun oli tyhjä tie ja mukavasti loppuunkuluneet renkaat Golffissa. Ohjasin tahallani pois urista hieman liian lujaa ja auto oli saman tien poikittain. Naapuri kävi sitten nykäisemässä takaisin tielle. En olettanut, että olisi ihan niin pitkälle mennyt sivusuuntaan, mutta näin tuolla kertaa... :)


      • Giigkgjgkg
        TheRat kirjoitti:

        > Samoin vetely tai puskeminen ovat ylivertaisia mörköjä, mutta
        > peräluisu normaali, jopa tavoiteltava tilanne.

        Näinhän se on. Vetelystä tai puskemisesta ei oikein koskaan ole hyötyä, mutta peräluisusta useinkin. :)

        Oletko koskaan lähtenyt kunnon räntävallin yli ohitukseen? Minä olen tehnyt tätä sekä etuvetoisella (Passat) että takavetoisella (Eemeli). Etuvetoisella elämä on aika jännä, kun auto lähtee ensin vetelemään ja sitten hakemaan perä heiluen asentoaan. Onneksi on ne ajonvakaudet, niin ei ole ongelmaa. Mitä nyt pakaralihakset matkustajilla kipeytyvät... Takavetoisella taas kuuluu vain suhinaa kun loska lentää. Kuten sanottua, voihan sitä kytkimen painaa pohjaan, mutta seurauksena siitä on vauhdin tippuminen, mikä ei ole hirveän kivaa ohittaessa...

        > Jos mäkeä pääsee ylös perä luisussa, niin eihän siinä niin liukasta
        > ollutkaan, että mitään vertailuja eri automallien välillä olisi tarpeen tehdä.

        Paha sanoa. Etuvetoisella viimeisten yhdeksän talven aikana on pari kertaa talvessa meinannut jäädä mäki menemättä ylös, kun siinä mutkassa ei voi kiihdyttää ja sen jälkeen pitäisi olla vauhtia. Joka kerta on kuitenkin päästy, joskin hemmetin hitaasti. Takavetoisella ei ongelmaa, kun voi kiihdyttää koko mäen... Suoralla ei varmaan olisi ollut ongelmaa.

        > Etuvedolla loskavallia ylittäessä pidon menetyskään ei ole iso uhka,
        > kun ei oikeastaan ole vaaraa joutua tielle poikittain

        Itse asiassa kokeilin tätä taannoin, kun oli tyhjä tie ja mukavasti loppuunkuluneet renkaat Golffissa. Ohjasin tahallani pois urista hieman liian lujaa ja auto oli saman tien poikittain. Naapuri kävi sitten nykäisemässä takaisin tielle. En olettanut, että olisi ihan niin pitkälle mennyt sivusuuntaan, mutta näin tuolla kertaa... :)

        Juurihan sanoin ylittäneeni kunnon loska- ja lumivalleja satoja kertoja. Ainoa todella jännä tapaus oli Eemelin ratissa. Siis uudehkon, edes 80-luvun etuvedoilla ei ole moottoritiellä koskaan jännittänyt yhtä paljoa.
        Etuvetoisella loskavallin läpi sitä pitoa ei välttämättä ole, mutta kyllä se sieltä löytyy. No, joskus on kai käynyt niinkin, että nopeus laskenut espin raksuttaessa loskan läpi puskiessa niin, ettei ohitus ole onnistunut. Vaan niissä oloissa ihan hyvä niin. Mieluummin joudun luopumaan ohituksesta kuin päädyn sivuluisuun yli 100km/h nopeudessa.

        Kai sitä Golfinkin saa poikittain, jos oikein yrittää. Eipä vaan ole itselle sattunut koskaan moista vahinkoa, ollut edes sinne päinkään, vaikka taitaa jo olla miljoona kilsaa mittarissa pääosin etuvedolla, mutta kai joitain kymppitonneja takavedollakin.


    • kylläpoliitikotopettavat

      Suomalaisille taotaan järkeä päähän väkisin. Kun nastarenkaille määrätään tuntuva haittavero tulevaisuudessa (tai kielletään ne kokonaan), niin kyllä kitkojen myynti alkaa kasvaa.

      • näinhän.se.on

        Mutta siihen asti kun järki päättäjien päästä katoaa lopullisesti(nastoille määrätään vero tai kielletään kokonaan) itsestään ja turvallisuudestaan välittävät kuskit käyttävät nastarenkaita.


      • nastaa
        näinhän.se.on kirjoitti:

        Mutta siihen asti kun järki päättäjien päästä katoaa lopullisesti(nastoille määrätään vero tai kielletään kokonaan) itsestään ja turvallisuudestaan välittävät kuskit käyttävät nastarenkaita.

        Kesällä nastat olisivat parhaimmillaan, kun asfaltti on lämmön vaikutuksesta pehmeä. Nastat pureutuisivat siihen kiinni, eikä pehmeä asfaltti kuluttaisi nastoja. Mutta kyllä näin plus 7 asteessakin ne ovat hyvät.


      • näinhän.se.on kirjoitti:

        Mutta siihen asti kun järki päättäjien päästä katoaa lopullisesti(nastoille määrätään vero tai kielletään kokonaan) itsestään ja turvallisuudestaan välittävät kuskit käyttävät nastarenkaita.

        Kysymys kuuluukin, miten heidät saataisiin ymmärtämään, etteivät nastat ole turvallisempia? Joo, tuntuuhan se turvalliselta, mutta kun se tunne ei ole ihan luotettava...


      • Luulosi-ei-tietoa
        TheRat kirjoitti:

        Kysymys kuuluukin, miten heidät saataisiin ymmärtämään, etteivät nastat ole turvallisempia? Joo, tuntuuhan se turvalliselta, mutta kun se tunne ei ole ihan luotettava...

        Miksi pitäisi saada jotkut ymmärtämään asiaa, joka ei ole totta.
        Nastathan ovat turvallisempia ja senhän jo ymmärtävätkin lähes kaikki. Ja sitä tukevat kaikki tiedossa olevat julkaistut testit ja selvityksetkin.

        Mihin perustat tuon väitteesi?
        Omiin kokemuksiisiko? Ne koskevat vain sinun kokemiasi kokemuksia ja varsin hyvällä syyllä voi epäillä, etteivät ne ole ihan asennevapaita kokemuksia, saati luotettavia.


      • näinhän.se.on
        TheRat kirjoitti:

        Kysymys kuuluukin, miten heidät saataisiin ymmärtämään, etteivät nastat ole turvallisempia? Joo, tuntuuhan se turvalliselta, mutta kun se tunne ei ole ihan luotettava...

        Vaikka ne päättäjät melkoisia pöllöjä ovat, niin toki ne sentään testejä ja tutkimuksia lukea osaavat, jotka kaikki todistavat nastat turvallisemmaksi vaihtoehdoksi.
        Olisi syytä edes yrittää ymmärtää, että testeissä ja tutkimuksissa on nuo tuntemukset jätetty sivuun ja keskitytään ainoastaan tosiasioihin.


      • testaajareiska
        näinhän.se.on kirjoitti:

        Vaikka ne päättäjät melkoisia pöllöjä ovat, niin toki ne sentään testejä ja tutkimuksia lukea osaavat, jotka kaikki todistavat nastat turvallisemmaksi vaihtoehdoksi.
        Olisi syytä edes yrittää ymmärtää, että testeissä ja tutkimuksissa on nuo tuntemukset jätetty sivuun ja keskitytään ainoastaan tosiasioihin.

        Dilemma onkin se, että kun verrataan näitä turvallisuutta vaativia ajankohtia pääkaupunkiseudulla ja Etelä-Suomessa siihen, mitä haittaa nastat aiheuttavat ihmisten (ja miksei eläintenkin) terveydelle ja tiestön kunnolle (kartellifirmat toki kiittävät), niin testien sisälukutaidosta on varsin vähän apua.


      • HaittojaPitääMinimoida
        testaajareiska kirjoitti:

        Dilemma onkin se, että kun verrataan näitä turvallisuutta vaativia ajankohtia pääkaupunkiseudulla ja Etelä-Suomessa siihen, mitä haittaa nastat aiheuttavat ihmisten (ja miksei eläintenkin) terveydelle ja tiestön kunnolle (kartellifirmat toki kiittävät), niin testien sisälukutaidosta on varsin vähän apua.

        Toki turvallisuuden hintana on nastojen haitat.

        Ei silti pidä unohtaa vaihtoehtoisen liukkauden torjunnan haittoja. Suolaus, hiekotus ei suinkaan ole haitatonta. Luonnolle, ihmisten terveydelle, tiestölle, betonisille tierakenteille, silloille autoille haitat ovat merkittäviä. Varmasti suurempia kuin nykyaikaisten nastarenkaiden.

        Suomessa ei talviliikenteen haitoista päästä kokonaan eroon niin kauan kun talvia on.


      • ensiotoisio
        HaittojaPitääMinimoida kirjoitti:

        Toki turvallisuuden hintana on nastojen haitat.

        Ei silti pidä unohtaa vaihtoehtoisen liukkauden torjunnan haittoja. Suolaus, hiekotus ei suinkaan ole haitatonta. Luonnolle, ihmisten terveydelle, tiestölle, betonisille tierakenteille, silloille autoille haitat ovat merkittäviä. Varmasti suurempia kuin nykyaikaisten nastarenkaiden.

        Suomessa ei talviliikenteen haitoista päästä kokonaan eroon niin kauan kun talvia on.

        Täällä 4 ja 3tien välissä ja VT 12 pohjoispuolella KT54 pohjois ja eteläpuolella ,Mäntsälä-Hanko tien pohjoispuolella olevila teilläei edes aurata joksateen jlkeen eeikä hiekoiteta j suolata kuin harvoin kun TVH lopetettiin ja yksityiset hoitaa


      • isoisälläkinolinastat
        HaittojaPitääMinimoida kirjoitti:

        Toki turvallisuuden hintana on nastojen haitat.

        Ei silti pidä unohtaa vaihtoehtoisen liukkauden torjunnan haittoja. Suolaus, hiekotus ei suinkaan ole haitatonta. Luonnolle, ihmisten terveydelle, tiestölle, betonisille tierakenteille, silloille autoille haitat ovat merkittäviä. Varmasti suurempia kuin nykyaikaisten nastarenkaiden.

        Suomessa ei talviliikenteen haitoista päästä kokonaan eroon niin kauan kun talvia on.

        Niin kauan kuin talvia on? Milloin pk-seudulla on viimeksi ollut talvi? Jos räntää on joskus tullutkin, niin suolaus ja hiekoitus kyllä hoitaa ne hiutaleet pois. Eli onko järkevää, että puoli vuotta jyystetään asfalttia vaan sen vuoksi, että parina aamuna on huono keli. Valtion kannattaisi maksaa taksikyydit niinä aamuina halukkaille. Muualla Suomessa on toki eri asia.


    • ropiskaatollotrauhassa

      Kummaa tää nastapellejen kateus?

    • teeite

      Mitä jos ihan itse kokeilisit hyviä kitkarenkaita? Kokemukseni mukaan ne vastaavat tosiliukkaalla kuluneita nastarenkaita eli kyllä niillä silloinkin joten kuten pärjää kun on varovainen. Ja tavallisemmilla talvikeleillä ne ovat ihan hyvät. Ja ne voi laittaa alle vaikka syyskuussa ja ajaa toukokuuhun, ei talvi yllätä.

      • kokemuksesta.tietoa

        Kokemusta on, jopa hyvistä(?) kitkarenkaista.
        Kokemuksesi liukkaasta kelistä on vakavasti puutteellinen, kun arviot luikkareiden vastaavan nastarenkaita.
        Nastarenkaat on liukkaalla kelillä pidoltaan ja turvallisuudeltaan ylivoimaiset kun verrataan samanasteisesti kuluneita renkaita.
        Alle luikkarit voi laittaa/pitää vaikka juhannukseen asti, joka ei sinällään ole mikään peruste niiden paremmuudesta nastoihin verraten.


      • teeite

        "Nastarenkaat on liukkaalla kelillä pidoltaan ja turvallisuudeltaan ylivoimaiset"

        Niin, liukkaalla kelillä, jos verrataan hyviä kitkarenkaita hyviin nastarenkaisiin. Vanhoissa nastarenkaista joissa puuttuu nastoja ja loput ovat poikki tai heiluvat väljissä koloissaan, ei ole kitkarenkaisiin muuta eroa kuin ääni. Eli eteläsuomalainen kaupunkilainen pärjää suurimman osan talvesta ihan yhtä hyvin kitkarenkailla, vähemmällä metelillä. Huonoimmilla keleillä voi sitten ajaa vähän hiljempaa. Asia on toinen jos joka keliin on lähdettävä pitkälle matkalle. Ja tietysti on hyvä että nastarengaskuskejakin on jäätä karhentamassa ja pois kuluttamassa.


    • Kohti_Hybridiä

      Oon ajanut kitkoilla 8v ja nyt ostin AVK:lta käytetyt vanteet renkaat satsin uuteen autoon kun halavalla sai. Kyseessä Hakkapeliitta 8, valmistettu 12/16. Aikaisemmat autot olleet 300hv nelivetoja mutta onhan tuo naurettavaa kun pikku hybrid Yariksella ei voi painaa kaasua kunnolla kun alkaa nastat ruopimaan urakalla. Hei siis kyseessä pikku Yaris! Niin lähtee vaihtoon nuo nastat, naurettavat renkaat täällä etelässä.

    • ensiotoisio

      Nää tiet kulkee Salpausselän kolmen harrjumuodostelman rinteitä ylös ala,mutkia kesskellä mäkiä.Kun tietä ei aurata kohtuu ajassa lumi painuu paanteeksi ja kun suojaa pinta om mäessä märkä ja liukas.Sitten kun paanne lämmetessä pettää ja auto uppoilee vuoroon ja on paanten päällä,lopuksi kauheA SOHJO. Kukaan täys järkinen ei lähden märän paanteen päälle laskeen ja nouseen mäkiä kitkoilla..Mannerheimintiellä varrmaan pärjäätte

      • senkunropiset

        Tollona olet vaikeuksissa.. Kitkamies ei koskaan..


    • 95% ihmisistä on niin tyhmiä, ettei kuluttajien valinnoista voi päätellä yhtään mitään siitä, onko jokin tuote oikeasti hyvä vai huono.

      • kitkatollotkolaroi

        Onneksi näistä tyhmistä kuluttajista ainoastaan 10-15% on niin tyhmiä että käyttää kitkarenkaita.


    • P.Ilkkimies

      Miksi pilkkijöillä on Jää piikkinasta kaulassa narussa jos pyyhekumi ajais saman asian?
      Kommentoi

      • kaskali

        Miksi pilkkijät kävelevät jäällä kumipohjaisilla kengillä jos kerran jäänaskali on ainoa joka vähänkään pitää?


      • Koska kumipohjat nastat antaa hyvän pidon jäällä, lumella, asvaltilla, sisällä, ulkona...

        Pelkät piikkit ilman mitään kumia olisi varsin hankalat kenhän pohjassa


    • ensiotoisio

      Useimmilla auto ja työkonemiehillä on saappaissakin nastat,ei pysy kaduillakävellenkään "kitkoila"muuten pystyssä

    • pelastetaan_tiet

      Moni ei varmaan tiedä että hyvät kitkarenkaat pitävät jäällä jopa paremmin kuin heikot nastarenkaat. Kuvitellaan että nastan pito on jotenkin ylivoimainen, "onhan siinä sentään nastat". Ajellaan jopa halpisnastoilla ja kuvitellaan että nekin ylivoimaisia jäällä kaikkiin kitkoihin verrattuna. Todellisuudessa jäällä prahaat kitkat kuten Continental, Michelin, Bridgestone, Goodyear jne pitävät paremmin jäällä kuin monet halpisnastat ja päihittävät jopa jotkut keskihintaiset nastat. Suosittelen lukemaan syksyn talvirengastestit niin kitka ei ehkä pelota enää niin paljon.

      Kitkoilla saa tietty samalla lukuisia muita etuja:
      -Pito pysyy paremmin ajan myötä kun nastat ei pyöristy, 70% ajosta nykyään paljaalla nastoja kuluttavalla asvaltilla talvisin.
      - Joustavuus vaihtoon, voi laittaa varmuuden vuoksi aikaisin alle ja ajaa myöhään kevääseen niin on talvirenkaat satunnaisia lumipäiviä varten, ilman nastojen turhaa kuluttamista ja rapinan kuuntelua
      -Huomattavasti hiljaisempi kuin nastat
      -vierintävastus pienempi kuin nastoilla, säästyy polttoainetta
      -tiet pysyy parempikuntoisina

      • ajetaan.turvallisesti

        Sen sijaan lähes kaikki tietää, että nastarenkaan pito jäällä on ylivoimainen kitkoihin verrattuna.
        Halvimman tuotteen vertaaminen kalleimpaan haiskahtaa varsin tarkoitushakuiselle. Myös ajellaan halpiskitkoilla ja kuvitellaan, että näillähän pito on laadukkaitten nastojen luokkaa.
        Talvirengastestien lukeminen ja sen ymmärtäminen mitä niissä sanotaan on tosiaan suositeltavaa. Silloin ehkä selviää se miksi nastarengas on ylivoimainen talvisissa olosuhteissa.
        Nastastojen etuna kitkoihin on se, että myös paljaalla asfaltilla tapahtuvan ajon ulkopuolella ajettava 30% on turvallista.
        Satunnaiset lumi/ erityisen liukkaat kelit ei yllätä.
        Paremman pidon ansiosta nastat turvallisemmat kelien vaihdellessa.


      • pelastetaan_tiet
        ajetaan.turvallisesti kirjoitti:

        Sen sijaan lähes kaikki tietää, että nastarenkaan pito jäällä on ylivoimainen kitkoihin verrattuna.
        Halvimman tuotteen vertaaminen kalleimpaan haiskahtaa varsin tarkoitushakuiselle. Myös ajellaan halpiskitkoilla ja kuvitellaan, että näillähän pito on laadukkaitten nastojen luokkaa.
        Talvirengastestien lukeminen ja sen ymmärtäminen mitä niissä sanotaan on tosiaan suositeltavaa. Silloin ehkä selviää se miksi nastarengas on ylivoimainen talvisissa olosuhteissa.
        Nastastojen etuna kitkoihin on se, että myös paljaalla asfaltilla tapahtuvan ajon ulkopuolella ajettava 30% on turvallista.
        Satunnaiset lumi/ erityisen liukkaat kelit ei yllätä.
        Paremman pidon ansiosta nastat turvallisemmat kelien vaihdellessa.

        Ihan varmasti on lukuisia kuskeja jotka ajavat halvoilla nastarenkailla eivätkä suostu vaihtamaan kitkoihin koska kuvittelevat että rengas olisi jotenkin ylivoimainen jääpidoltaan koska siinä on nastat. Vaikka hyvin voi olla että se halpa nastarengas pitää jäällä heikommin kuin hyvät kitkarenkaat. Omassa tuttavapiirissä tiedän monta tällaista tapausta.

        Toki paras nasta pitää jäällä paremmin kuin paras kitka. Mutta suuri määrä nastakuskeista ei aja niillä parhaimmilla nastarenkailla vaan alla on keskihintaiset tai halpisnastat. Silti kuvitellaan virheellisesti että nämäkin olisivat jäällä ylivoimaisia kitkoihin verrattuna vaikka totuus voi olla ihan toinen.


    • tämmöistätämä

      Mä en tähän osaa sanoa mitään. Olen koko 2000-luvun ajanut kitkoilla (Nokia, Gislaved, Firestone), enkä koskaan jäänyt pulaan, edes veden peittämällä jäällä. Ei myöskään ole käynyt mielessä palata takaisin kivikauteen, eli nastarenkaisiin. Mut molempia on kaupan hyllyssä, siitä valitsemaan.
      Jos olet epävarma kuski, tai autossa ei ole lukkiutumattomia jarruja, niin silloin ehkä nasta on sun valintasi?

    • UskoVoittaaJärjen

      Toisaalta meillä myydään paljon kaikkein surkeinta ja ruostuvimman auto, Toyota.

      • sgsrgsgs

        Toyotan korin voi suojata ruosteelta, VW/Skoda tekniikkaa aika paljon hankalampi "suojata" vikaantumiselta.


    • volvoonkitkaalkaen1999

      Miksi pitää halveksia ihmisiä jotka ajavat turvallisesti kitkoilla, eikä se tarkoita hidasta etenemistä ylivaroen kaikkialla vaan aivan normaalia liikennnöintiä ihan turvallisesti.

      Miksi pitää mollata asiasta autoilijoita jotka eivät niinkään osallistu tien kulumiseen, pölyämiseen, urautumiseen ja nyt lämpimän kesän ja nastoilla jostakin syystä ajellun rouhitun asfaltin takia kesärenkaiden ylenpalttiseen kulumiseen .

      Miksi siis ei muutkin voisi aja kitkoilla kun lähes kaikki autot on varustettu abs- jarruin, ajonhallinnalla ja sutimisen estoilla tai vastaavilla.

      Miksi siis onko kuljettajien taso on laskenut ja osaaminen siinä sivussa , vaikka tekniikka kehittyy puhumatta renkaista, esim. yli kymmenen vuotta vanhoilla nastarenkailla joita on paljon suurempi äänisten kitkarengas vastustajien autoissa on viljalti vaikka niilä ei tee mitään.
      Siitä on kokemusta kun noita autoja on kaikenlaisia ollut monia huolloissa.

      Miksi silti niitä ylistetään vaikka kitkarenkain auto kulkee aivan hyvin ja kun niitä aivan helvetin liukkaita kelejä on harvoin niin silloin kitkapellen lepuuttajarenkailla ajetaan aivan yhtä hiljaa kuin niillä tietävien ja turvallisuushakuisten nastarengaskuskien renkain, hakien turvan ratin ja penkin välistä eikä niin ikää testivoittaja nastoin.

      Eli pellet niillä kyllä pärjää.

      Uskoa ei tarvita vain luotto itseensä.

    • niinpähäntaas

      Kitkarenkailla hyvin pärjännyt jo yli 20 vuotta. Tätä ennen nastarenkaillakin, vaikkakin osoittautuivat loppujen lopuksi ihan turhiksi. Nyt seniorina panee painoa enemmän omalle ajotavalle eikä jätä niinkään renkaiden varaan. Lisäksi, ajan samoilla kitkoilla läpi vuoden. Säästää renkaiden vaihdossa. Eikä merkitystä renkaiden kulumisella. Bonuksena, säästää asvalttiakin, kas kun loppujen lopuksi senkin me itse maksamme.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3421
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      176
      1468
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1228
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1122
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      805
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      782
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      769
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      42
      750
    Aihe