Mikä on mattosuodattimen toiminta periaate?
Millaisiin akvaaruoihin sellainen kannattaa laittaa?
kertokaas käytöstä ja kokemuksista.
Miten toimii mattosuodatin?
7
3128
Vastaukset
- bettaristic
Se on kuin jättimäinen sisäsuodatin ilman koteloa. Matto on sitä samaa vaahtomuovia kuin sisäsuodatintenkin filtterit. Matto laitetaan akvaan tiiviisti laseja vasten ja pumppu laitetaan niin, että se imee maton taakse vettä ja puhaltaa sen akvaarion puolelle. Kun pinta-ala matolle lasketaan sopivaksi pumpun kokoon (pumpun koko taas akvaarion koon mukaan) niin matto ei mene tukkoon. Virtausnopeus on bakteereille sopiva ja moska mikä mattoon imeytyy, myös hajoaa.
Maton haittapuolena on se, että se vie tilaa akvaarion sisäpuolelta paljon enemmän verrattuna tavalliseen sisäsuodattimeen. Siksi ihan pieniin akvaarioihin ei kannata laittaa mattoa. Niin pienen maton laitto on vaikeaa ja pumppu ei mahdu maton taakse. Maton taakse ei sitä silloin voi kätkeä lämppäriä ja mitä muuta nyt onkaan. Maisemoiva hyöty menetetään.
Olen kuullut, että puuplekojenkaan kanssa ei ole ollut hyviä kokemuksia. Matto menee sahajauhosta tukkoon.
Mulla on mattosuodatin neljässä kuudesta tällä hetkellä käynnissä olevassa akvasta. Viidennessä on vähän niin kuin välimalli ja kuudennessa ei ole suodatinta ollenkaan. Olen ollut mattoihini tyytyväinen. Koko kannattaa laskea vähän yläkanttiin, niin ei sitten mene tukkoon, kuten mun ensimmäisissä viritelmissä kävi.Itsellä on 90 litraisessa "kotelomallinen" mattosuodatin. Vähän samaan tyyliin, kuin leikkaisi maitopurkista yhden kyljen pois, ja siihen matto silikonilla kiinni.
Siksi tuollainen, koska piti laittaa käynnissä olevaan akvaarioon, eikä luonnollisesti voinut siis silikonilla laittaa suoraan akvaarioon.
Taakse mahtui mainiosti eheim compactin pienin, 300L/h pumppaava, tulitikkuaskin kokoinen pumppu.
Ei vie juurikaan enemmän tilaa, kuin vei sisäsuodatin, jos edes vie yhtään enenmpää :)
- freshwater
Mattosuodatin on itselläni enää yhdessä akvaariossa. Periaateessa mattosuodatin on erinomainen ratkaisu, mutta muutamia ongelmia sen kanssa ilmeni ainakin itselläni. Ensinnäkin mattosuodatin on erittöäin tehokas biologinen suodatin. Sorapohjaisessa akvaariossa ainakin itselläni nitraatit hävsivät kokonaan ja kavit alkoivat kärsiä niin, että jouduin pienentämään kerralla vaihdetun veden määrää.
Toisessa akvaariossa oli pohjaa tonkivia kaloja ja hikkapohja, ja ko. akvaarion kanssa mattosuodatin tukkeutui hikanjyväsistä ja muusta roskasta. Edes sisäsuodatin ei auttanut heikan pöllyämisongelmaan.
Muuten mattosuodatin on erittäin hyvä ratkaisu ja suhteellisen vaivaton myöskin. Kannattaa siis kuitenkin nmiettiä akvaarion koko, pohjamateriaali ja kalasto, jotta ratkasu onnistuu kerralla.- freshwater
Juu, hikkapohja on siis hiekkapohja ja hikanjyväset hiekanjyväsiä...
maanantai ihan selkeesti taas. - bettaristic
freshwater kirjoitti:
Juu, hikkapohja on siis hiekkapohja ja hikanjyväset hiekanjyväsiä...
maanantai ihan selkeesti taas.Outoa. Meinaan mulla on yhdessä akvassa ihan puuterihikkaa, raekoko varmasti luokkaa 0,01 mm, siis ihan pölyä. Kalastona pohjalla kaahailevia harlekiininuoliaisia, sinkoilevia kääpiönuoliaisia ja vipeltäviä piikkisilmiä. Kyllä hikka siirtyy tuolla porukalla, mutta ei se mattosuodatinta ole haitannut. Toisaalta mulla on puolikarkeeta mattoa ja virtausnopeus aika pieni.
- tympääntynyt mattoon
Sopii muistaa, että matto ei välttämättä toimi kaikilla.
Monet ovat valittaneet että matto menee tukkoon, levättyy, on ruma, vie paljon tilaa jne...
Mielestäni mattosuodatinta hieman ylimainostettiin ja innostuttiin hieman aikasin ennen kuin nämä mahdolliset "haitat" ilmentyivät.- Janne
Edellisen viestin kohdalla "matto" voidaan hyvin korvata sanalla "akvaario" ja totuusarvo pysyy samana tai jopa paranee.
Itselläni on 124 litraisessa akvaariossa ollut perustamisesta asti n. 12x12 cm L-mutoinen mattosuodatin (karkea malli) ja pieni 300 l/h pumppu sekä lämmitin sen sisäpuolella.
Vedenvaihdot ovat jääneet välillä liiankin vähälle, kaksi yli viikon reissua tehty ja leviä ei ole tarvinnut raaputella tai poistaa miltään pinnoilta ja hyvin näyttää menevän. Kalatkin on hengissä ;).
Merkittävin huoltotoimenpide on ollut pumpun roottorin putsaus ja kotiloiden poistaminen imuaukoista. Tulivat muuten Stockan kasvien mukana.
Mattosuodatinta ei ole pahemmin ylimainostettu, kun se on niin edullinen toteuttaa, ettei kaupalliset (=mainostajat) tahot saa siitä paljoa katetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271964
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001700Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561326Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?731275Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311018Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47916Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51913Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 108840
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37830