Tietysti syöpä on rankka tauti ja hoidot myös rankkoja, mutta silti syöpää käsittelevillä sivuilla ja lehdissä on usein hyvin lamaantunut ja ankea ilmapiiri. Ja voivotellaan kaikkia vaivoja ja seurauksia. Eräskin jolta oli puolet kielestä poistettu valitteli kun pitää syödä vain soseutettua ruokaa ja sitten se ei voi olla kovin hyvää.
Itse mietin sitä, että miksei siinä tilanteessa sitten kehittelisi jotain parempia soseutettuja ruokia, onhan varmasti ruokia, jotka maistuisivat ookoolle nestemäisinä.
Tarkoitan sitä, miksei kehiteltäisi parantavia ja auttavia keinoja näihin vaivoihin; käytettäisi mielikuvitusta ja oltaisi positiivisia? Perustettaisi vaikka jotain syöpäkeskustelu- tai ideointipiirejä, joissa yhdessä yritettäisi löytää apukeinoja näihin asioihin. Koska monet syövän läpikäyneet elävät kuitenkin pitkään ja heillä voi nuo sijaisvaikutukset olla loppuelämän.
Israelissa on esimerkiksi kehitelty huppua, joka jäädyttää päänahkaa, jolloin hiuksia lähtee syöpähoitojen aikana vähemmän.
Syövästä ja positiivisuudesta
9
259
Vastaukset
- Järkevääkö
Rintasyövän yksi etäpesäkekohde on aivot. Onko järkevää suojata pää hoidoilta vaan pelkästään hiusten takia?
- Rintsariitse
En tiedä onko järkevää,itse en ottanut päähän mitään jäistä myssyä,koska hiusten lähtö on pieni murhe,kaiken muun pahan lisäksi.
Sytostaatit eivät kovin hyvin läpäise ihmisen omaa stopparia,joka estää sytöjen pääsyn päähän. En nyt muista mikä se virallinen nimi on,mutta olen käsittänyt sen niin,että meilä on sisään rakennettu systeemi,mikä estää myrkkyjä kulkeutumasta aivoihin. Enkä ole lääkäri,mutta syövän,joka on metastoitunut aivoihin,olen valitettavasti lapseni kohdalla joutunut hä iäjänä käymään läpi.- Fakedoctor
Olet oikeassa, että sytoilla on hankala hoitaa aivoissa olevaa syöpää, vain tietyillä syöpätyypeillä mahdollista. Mekanismi johon viittaat on blood-brain-barrier eli veriaivoeste, jonka tarkoitus juuri kuvaamasi. Ikävä kyllä joskus se toimii "liian tehokkaasti".
- rintis
Suomessakin on käytetty näitä "kylmämyssyjä", jotka vähentävät hiusten lähtöä sytojen aikana. Monissa sairaaloissa niistä on jo luovuttu, koska ne hankaloittavat sytojen pääsyn aivoverenkiertoon; sytot läpäiset huonosti aivonestettä ja kylmämyssy hankaloittaa tilannetta enemmän. Sen seurauksena aivoista on löydetty metastaaseja ja siksi kylmämyssyistä on luovuttu. Kylmähanskoja ja töppösiä kyllä käytetään ja ne estävät kynsivaurioiden syntyä ja tunnottomuuta varpaissa ja sormissa.
- Skeptinen.hoidettava
Itseäni ei niinkään kauhistuta syöpä, vaan kauheat hoidot sivuvaikutuksineen.
Mitään takeita ole, parantaako ne vai, onko niistä enemmän haittaa, kuin hyötyä.
Se on vain sellaista arpapeliä.
Jostain syystä, näitä pelastavien ja parantavien hoitojen riskejä vähätellään ja lääkärit ja jotkut potilaatkin vetää heti herneet nenään, jos näitä hoitoja vähänkin kyseenalaistaa.- rintis1
Niin. Jokainen saa itse valita ottaako hoidot vastaan vai ei. Ketään ei pakoteta sytostaattihoitoihin tai sädetykseen. Onkologi ehdottaa ja he yhdessä potilaan kanssa päättävät mikä on järkevintä missäkin tilanteessa.
- Rintasyöpä
Mulla ensimmäinen sytostaattihoito takana ja olo nyt kun katujyrän alle jäänyt, kauheita lihassähkö "shokkeja" tulee ristiselkään ja jalat lyijynraskaat.Millasia kokomuksia muilla?
Ihan normaaleilta haittavaikutuksilta kuulostaa. Itselläni oli myös eka syton jälkeen lihas-, luustosärkyjä, mutta niihin auttoi särkylääke. Seuraavalla kerralla särkyjä oli vähemmän, samoin sitä seuraavilla. Yllättäen 6 sytokerralla oli lähes yhtä kovat säryt kuin eka kerralla. Kaikki on toki yksilöllistä ja toisilla saatta olla erittäin vähän kipuja.
Väsymys myös kuuluu asiaan. Syton jälkeinen väsymys saattaa kestää 3-4 päivää ja sen jälkeen tilanne normalisoituu. Hoitojen edetessä saattaa tulla ns. hoitoväsymystä, esim 5-6 hoitokerran kohdalla, koska sytot alentavat hemoglobiinia. Hoitojen jälkeen veriarvot pikkuhiljaa nousevat ja väsymyskin helpottaa.
Aina kannattaa toimia tilanteen mukaan, eli levätä silloin kun on väsynyt ja uupunut. Voimien niin salliessa ei tietenkään kannata unohtaa ulkoilua ja liikuntaa, mutta sitäkin voinnin mukaan.
Kaikkea hyvää ja jaksamista sinulle hoitoihin.- expotilas
Eipä tuosta kylmämyssystä apua ollut. Tukka lähti kuitenkin ensimmäisten sytojen jälkeen. Nyt jo vuosi hoidoista ja tukkakin on kasvanut takaisin. Noita keskusteluryhmiä on facebookissa eri syöpiä sairastaville. Itse olen rintasyöpäryhmässä eikä siellä liikoja valitella. Konsteja ja kokemusta löytyy moneen vaivaan. Ja jos käy raskaissa hoidoissa, niin miksei saisi välillä valittaakkin? Valitetaanhan me paljon pienemmistäkin asioista. Nuhasta, säästä ja lisäveroista esimerkiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 245172
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r34607- 1031382
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361340Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121220- 931104
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike191001viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168875En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61833- 37799