Osa-aikaeläkkeeltä OVE:lle eläkeiässä

OVElleko

Olen osa-aikaeläkkeellä ja virallinen eläkeikäni tulee täyteen ensi keväänä. Tarkoitus on jatkaa töissä vuosi tai pari. Ymmärtääkseni voin halutessani lakkauttaa osa-aikaeläkkeen ja siirtyä OVE:lle. Haluaisin vaihtaa OVE:lle, koska siinä ei tarvitsisi huomioida tulojen vaihteluita.

Olen myös ymmärtänyt, että jos teen tämän muutoksen virallisen eläkeiän saavutettuani tai sen jälkeen, minulle ei tulisi mitään OVE-vähennystä, vaan saisin lykkäyskorotuksen ihan normaalisti.

Olenko ymmärtänyt oikein?

12

448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olet ymmärtänyt oikein eli voit halutessasi lopettaa osa-aikaeläkkeen ja ottaa OVE:n.
      Osa-aikaeläke päättyy OVE:n myöntämiseen. Hakiessasi OVE:a sinun pitää ilmoittaa eläkelaitoksellesi, että haluat osa-aikaeläkkeen lakkautettavaksi OVE:lle siirtymisen vuoksi.

      Jos OVE alkaa saavutettuasi ikäluokkasi alimman vanhuuseläkeiän, ei OVE:en tehdä varhennusvähennystä. Eläkkeeseen lasketaan lykkäyskorotusta, jos se alkaa oman vanhuuseläkeikäsi jälkeen.

      • synt1953

        Voinko minä alkaa nostamaan koko eläkettäni jo nyt, vaikka olen vielä töissä vuoden, olen nyt 64v ja eläkeikäni oli 63v


    • Vanhuuseläkkeen maksu voi alkaa vasta, kun työsuhteesi on päättynyt eli et voi nostaa koko eläkettäsi ja samalla jatkaa entisessä työssäsi samoilla ehdoilla.

      • yrittäjä1953synt

        Koskeeko tuo myös yksinyrittäjää, pitääkö lopettaa yritys ennekö voi nostaa koko eläkkeen?
        Vai voinko ottaa puolet eläkkeestäni jo nyt?


    • OVE-oikeus on myös yrittäjällä eli hän voi nostaa puolet karttuneesta eläkkeestään maksuun ja jatkaa yrittäjätoimintaansa normaalisti. YEL-vakuuttamisvelvollisuus koskee OVE:n rinnalla harjoitettua yrittäjätoimintaa.

      Vanhuuseläkkeelle jäädessään yrittäjän ei tarvitse lopettaa yrittäjätoimintaansa, vaan hän voi jatkaa sitä entiseen tapaan. YEL-vakuuttamisvelvollisuus kuitenkin päättyy vanhuuseläkkeelle siirryttäessä. Halutessaan yrittäjä voi edelleen vakuuttaa toimintansa vapaaehtoisella YEL-vakuutuksella.

      • yrittäjä1953synt

        Siis ymmärsikö oikein , että voin nostaa jo koko eläkettä , kun olen jo 64v, synt 1953 ja jatkaa yritystoimintaa täyspainoisesti ja silti maksaa yelliä vapaaehtoisesti vaikka tuohon 65v saakka, sillon ehkä lopetan liiketoiminnan.


      • Pakayrittäjä

        Minkä ikäisenä pääsee vanhuuseläkkeelle?
        Onko se 63 vai 65 vai 68v


      • yrittäjä1953synt kirjoitti:

        Siis ymmärsikö oikein , että voin nostaa jo koko eläkettä , kun olen jo 64v, synt 1953 ja jatkaa yritystoimintaa täyspainoisesti ja silti maksaa yelliä vapaaehtoisesti vaikka tuohon 65v saakka, sillon ehkä lopetan liiketoiminnan.

        Vastaus nimimerkille "yrittäjä1953synt ": Aivan näin. Jos haet koko eläkkeen nyt ja se sisältää myös kyseisen lakisääteisen yrittäjäeläkkeen (eläkkeen alkamiseen mennessä ansaitun yrittäjäeläkkeen), niin vapaaehtoisen YEL-eläkeosuuden voit hakea vasta 68-vuotiaana.

        Jos et hae yrittäjäeläkeosuutta nyt, niin saat hakemuksesta koko yrittäjäeläkkeen maksuun YEL-vakuutuksen päättyessä (lakisääteisen ja vapaaehtoisen eläkeosuuden).


      • Pakayrittäjä kirjoitti:

        Minkä ikäisenä pääsee vanhuuseläkkeelle?
        Onko se 63 vai 65 vai 68v

        Vastaus nimimerkille "Pakayrittäjä": Iän perusteella voit jäädä eläkkeelle ikäluokkasi alimmassa vanhuuseläkeiässä. Voit katsoa laskurilla oman vanhuuseläkeikäsi: http://www.elakeuudistus.fi/ .


      • pakayrittäjä
        tyoelaketietaja kirjoitti:

        Vastaus nimimerkille "Pakayrittäjä": Iän perusteella voit jäädä eläkkeelle ikäluokkasi alimmassa vanhuuseläkeiässä. Voit katsoa laskurilla oman vanhuuseläkeikäsi: http://www.elakeuudistus.fi/ .

        minulle tuli kaksi eläkeikää alin on nyt 63v ja joku tavoite eläkeikä 63v ja 9kk mitä tämä tarkoittaa, tuleeko mulle joku vähennys, jos jään eläkkeelle vuoden lopussa, kun täytän tuon 63v marraskuussa??Olen syntynyt 1954.


      • yrittäjä1953synt
        tyoelaketietaja kirjoitti:

        Vastaus nimimerkille "yrittäjä1953synt ": Aivan näin. Jos haet koko eläkkeen nyt ja se sisältää myös kyseisen lakisääteisen yrittäjäeläkkeen (eläkkeen alkamiseen mennessä ansaitun yrittäjäeläkkeen), niin vapaaehtoisen YEL-eläkeosuuden voit hakea vasta 68-vuotiaana.

        Jos et hae yrittäjäeläkeosuutta nyt, niin saat hakemuksesta koko yrittäjäeläkkeen maksuun YEL-vakuutuksen päättyessä (lakisääteisen ja vapaaehtoisen eläkeosuuden).

        Kiitos tiedosta.


    • Nimimerkille "pakayrittäjä". Kun jäät eläkkeelle ikäluokkasi alimmassa vanhuuseläkeiässä (63 v), saat eläkkeenä sinulle karttuneen eläkkeen. Eläkkeeseen on sovellettu ikäluokallesi vahvistettua elinaikakerrointa, joka vähän laikkaa ansaittua eläkettä. Elinaikakertoimen vaikutus on yleensä jo huomioitu eläkearvioissa. Jos eläkkeelle siirtymistä lykkää yli alimman eläkeiän, eläkkeeseen lasketaan lykkäyskorotusta. Tavoite-eläkeiässä eläkkeeseen laskettava lykkäuskorotus on yhtä suuri kuin elinaikakertoimen aiheuttama vähennys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe