Toimeentulotuessa kaikki realisoitava kaikki

amamero

Aikuisen toimeentulotukeen vaikuttavat myös alaikäisiä lapsia varten säästetyt varat.
kertoi säästäneensä vuosien mittaan alaikäisille lapsilleen 10–20 euroa kuussa rahastoihin.
joutunut työkyvyttömäksi ja kuntoutustuelle ja hakee lisäksi Kelasta toimeentulotukea. Kela pyytää realisoimaan rahastot, koska tulkitsee lapsille säästetyn noin tuhannen euron summan lasten eli perheen tuloiksi. Eipä köyhän lapsella ole tulevaisuutta säästää opiskeluun esim. lukioon, ajokortti hankintaan autoon, köyhällä lapsella on vaikea tulla aikuiseksi ja työpaikan saanti on vaikeaa. kun puuttuu koulutus,ajokortit jne.viranomaiset esim. Kela te-toimistot vaikeuttavat nuoren tulevaisuuden. Jos pystyy säästämää toimeentulotuesta niin ei tarvitse realisoida. ei ole tasapuolista. myös toimeentulotuki pitäisi on realisoida jos on säästänyt on laskettava sen mukaan menot tästä tulisi säästöä myös. Työttömät eivät ilmoita myydyistä marjoista. kerätyistä panttitölkeistä, lahjakorteista jos voittanut lahjakortin aikakauslehdistä voittetut rahapalkinnot, veikkausvoitot, kukapa ilmoittaa sukanvarsisaastot

26

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onseväärin

      köyhällä ei ole oikeutta mihinkään ylimääräiseen, ei edes lapsen ajokortin hommaamiseen. Kaikki ylimääräinen pitäisi laittaa patjan väliin ja siellä se laiska raha lepää sitten.

    • Tsokkinen

      Hölmöt ovat perustaneet lapsille pankkitilit mutta ei noin passaa tehdä vaan säästää rahat omalle pankkitilille ja antaa rahat sitten lapsille kun aika koittaa. Ja vielä niin, että lahjaveroa ei synnyt. Tuo on vaan tietämisasia jota näköjään ihmiset eivät ennalta osaa aavistaa.

    • graggd

      Joillain sitä pankkitiliä ei ole olemassakaan..öhö öhö öhö...niin miksköhän.

    • Hhmmmmmmmm

      Miksi pitäisi maksaa verovaroista toimeentulotukea perheelle vaikkapa 200e/kk jos perheen lapsen tilillä on 1000e? Eikö perhe voi elää ilman toimeentulotukea 5kk ajan ja käyttää nuo lapsen tilillä olevat rahat elämiseen?

      • hohohoijaaaat

        Ja kun lapsen ajokortti tai lukiokirjarahat on syöty, niin joudutaan maksamaan nuorellekin työttömyysrahaa, kun ilman koulusta tai ajokorttia hän ei työllisty. Päälle sitten kuntoutukset, masennuslääkkeet, kun nuori on syrjäytynyt. Säästä satanen, mutta menetä satoja tuhansia verorahoja.

        Minullekin kävi samoin, opiskelin yliopistossa, opintotukikuukaudet loppuivat, mutta gradu ja pari kurssia oli vielä jäljellä. Menin sossuun, missä sanottiin, että eroa yliopistosta ja ilmoittaudu työttömäksi työvoimatoimistoon tai tukisi leikataan 40%. Tein niin kuin käskettiin ja nyt olen ollut työttömän jo 5 vuotta. Oman alan töitä en saa kun ei ole tutkintoa, enkä pääse edes lehdenjakajaksi, koska olen ylikoulutettu.

        Joten kannattiko pakottaa minut eroamaan yliopistosta? Saan edelleen saman summan käteen tukea kuin jos olisin opiskellut toimeentulotuella. Eli verorahoja ei ole säästynyt euroakaan. Mutta 5 vuodessa olisin taatusti jo valmistunut ja löytänyt jo alani töitä. Mutta nyt olen työtön. Kuka voitti? Ei kukaan, kaikki menettivät. Yliopisto ei ole saanut rahaa, kun en valmistunut. Mun koulutukseen tuhlatut verorahat menivät hukkaan, kun en voi tehdä koulutustani vastaava työtä ilman tutkintoa. Minun tulevaisuuteni on pilalla. Ja yhteiskunta on menettänyt satoja tuhansia euroja, kun en ole työelämässä.

        Ainoastaan sossun työntekijä on varmasi ilmoinen, kun sai siirrettyä minut luukusta toiseen.

        Järkeä saa käyttää, jos sitä on.


      • akkaooa

        Minunkin elämä meni piloille koko elämä työttömänä työhistoria alle 5 vuotta ei riittänyt opiskeluun vaikka olisin halunut opiskella. on totta opiskelu pitää lopettaa että saa sosiaalitukia, minä olen yli 60 vuotias kela kehotti hakemaan eläketukea iän perusteella en ole työrajoitteinen työtä ei anneta tehdä. Eläketukea en hae haen kansaneläkettä kun täytän 65 vuotta. elämä tuhoutunut kuntouttavaa työtoimintaa työelämäharjoitusta 9 eurolla te-toimisto lupasi työsuhteen eipä annettu.olen yksinäinen ei perhettä jäi perustamatta olen maholehmäksi jäännyt työtön ei autoa, polkupyörää säästöt on pitänyt realisoida jos säästää vaikka pyykinpesu koneeseen hankkiminen ei onnistu minulla nyrkkipyykkin eli käsin pesen pyykit muovisankoissa. SÄÄSTÖJÄ EI SAA OLLA MISSÄÄN. ihmettelen kovasti jos nuori säästää ajokorttiin, opiskelee ajokortti on tarpeellinen työelämässä. minä en työllistynyt vaikkka hankin ajokortin yli 30 vuotta sitten auto jäi hankimatta ajokortitn olen luovuttanut pois viranomasille.


      • Pitkäaikatyötön
        hohohoijaaaat kirjoitti:

        Ja kun lapsen ajokortti tai lukiokirjarahat on syöty, niin joudutaan maksamaan nuorellekin työttömyysrahaa, kun ilman koulusta tai ajokorttia hän ei työllisty. Päälle sitten kuntoutukset, masennuslääkkeet, kun nuori on syrjäytynyt. Säästä satanen, mutta menetä satoja tuhansia verorahoja.

        Minullekin kävi samoin, opiskelin yliopistossa, opintotukikuukaudet loppuivat, mutta gradu ja pari kurssia oli vielä jäljellä. Menin sossuun, missä sanottiin, että eroa yliopistosta ja ilmoittaudu työttömäksi työvoimatoimistoon tai tukisi leikataan 40%. Tein niin kuin käskettiin ja nyt olen ollut työttömän jo 5 vuotta. Oman alan töitä en saa kun ei ole tutkintoa, enkä pääse edes lehdenjakajaksi, koska olen ylikoulutettu.

        Joten kannattiko pakottaa minut eroamaan yliopistosta? Saan edelleen saman summan käteen tukea kuin jos olisin opiskellut toimeentulotuella. Eli verorahoja ei ole säästynyt euroakaan. Mutta 5 vuodessa olisin taatusti jo valmistunut ja löytänyt jo alani töitä. Mutta nyt olen työtön. Kuka voitti? Ei kukaan, kaikki menettivät. Yliopisto ei ole saanut rahaa, kun en valmistunut. Mun koulutukseen tuhlatut verorahat menivät hukkaan, kun en voi tehdä koulutustani vastaava työtä ilman tutkintoa. Minun tulevaisuuteni on pilalla. Ja yhteiskunta on menettänyt satoja tuhansia euroja, kun en ole työelämässä.

        Ainoastaan sossun työntekijä on varmasi ilmoinen, kun sai siirrettyä minut luukusta toiseen.

        Järkeä saa käyttää, jos sitä on.

        "Oman alan töitä en saa kun ei ole tutkintoa, enkä pääse edes lehdenjakajaksi, koska olen ylikoulutettu."

        Yliopisto-opiskelujen osalta et ole ylikoulutettu, koska sinulla ei ole yliopistotutkintoa, eikö niin?


      • hohohoijaaaat

        Alin korkeakoulututkinto löytyy, nykyään kun ei voi valmistua maisteriksi, jos et ota välissä kandia. Joskus tekee mieli valehdella ja poistaa koko yliopisto ansioluettelosta, mutta silloin 5 vuoden sijan siinä olisi yli 10 vuoden aukko. Ja työnantaja kyselisi, mitä olet viimeiset 12 vuotta tehnyt. Ja mitä silloin ansioluetteloon jäisi? Peruskoulu ja lukio? Sekä 12 vuoden aukko? Ja onko järkeä valehdella työnantajalle heti alussa?


      • Pitkäaikatyötön
        hohohoijaaaat kirjoitti:

        Alin korkeakoulututkinto löytyy, nykyään kun ei voi valmistua maisteriksi, jos et ota välissä kandia. Joskus tekee mieli valehdella ja poistaa koko yliopisto ansioluettelosta, mutta silloin 5 vuoden sijan siinä olisi yli 10 vuoden aukko. Ja työnantaja kyselisi, mitä olet viimeiset 12 vuotta tehnyt. Ja mitä silloin ansioluetteloon jäisi? Peruskoulu ja lukio? Sekä 12 vuoden aukko? Ja onko järkeä valehdella työnantajalle heti alussa?

        Ei valehdella pidä.
        Ylioppilaan palkka on tunnetusti 0 euroa, mutta eikö sillä alemmalla korkeakoulututkinnollakaan pääse mihinkään? Sehän vastaa virkaa haettaessa sentään ammattikorkeakoulututkintoa.


    • dgfd

      Paitsi nykyään kaikki hoidellaan samasta luukusta.

    • ruokatärkeämpää

      Kai lapsen pitää syödäkin. Mitä hyödyttää pankkitilillä oleva 1000 euroa autokorttiin kun näkee nälkää. Aloittajalla ei taida olla minkäänlaista käsitystä aikuisten elämästä, vanhemmat ovat hoitaneet ruuat ja muut. Vai että ajokortti, kaikkea sitä saa lukea.

      • kysyndvaan

        Onko lapsella velvollisuus elättää vanhempansa?


      • ruokatärkeämpää

        Ei ole ja jos lukisit uutiset niin huomaisit ettei siitä olekaan kyse. Lapsen säästöjä pitää käyttää lapsen omiin menoihin. Pitäähän lapsen syödä ja se lienee tärkeämpää kuin ajokortti. Mutta eihän sinua faktat kiinnosta, sillä tietäisit tuon jo kun aloit kommentoimaan.


    • Steinbec

      Joskus mietin, että jos tyypillä on joku muutaman sadan euron autonräppänä, niin eihän sellaista saa edes myytyä tosta vaan jos Kela suuttuu. Käytännössä romuttamolle korkeintaan kilohintaan.
      Tuhannen euron polkupyörää pidetään nykyään ihan tavallisena, mutta jos sen vaihtaa tonnin autonräppänään niin sitten on Kelan tulkinnan mukaan kai suurrikollinen. Noin Kelan pykälät ovat tavallaan ihan ymmärrettäviä, jos asiakkaan tilanne on lyhytkestoinen. Joillain tilanne kestää kuitenkin kymmeniä vuosia. Valtio sanoo sitten tyypille, että et saa ostaa mitään koskaan niin kauan kuin elät. Täysin mahdoton tilanne ihmiselle.

      • jgjhgjh

        Itse en ole ilmoittanut Jeep Cherokeesta mitään kun haen toimeentulotukea. Aina olen sitä saanut eikä autosta ole mitään kysytty.


    • vyyvvy

      Ottakaa etukäteen asioista selvää kuten mitkä ovat saatavien tukien ehdot ja vaatimukset jolloin ei tarvitse valittaa kuinka epäreilua mikäkin asia on..toimeentulotuki on viimeinen turva ihmiselle joten on hyvin loogista ettei sitä saa jos tileillä lojuu rahaa.

    • mulla-on-mersu

      Yksi meidän vähemmistöryhmä (ennen heissä oli paljon hevosmiehiä) ei omista autojaan vaan vuokraavat niitä vuokrausfirmasta. Näin voivat ajella ihan rauhassa mersuillaan. Auton voi vuokrata vaikkapa vuodeksi kerrallaan.

    • MietivähänMIKSI

      Karkean laskelman perusteella velkaa tulee lisää 168 euroa sekunnissa, noin 10 000 euroa minuutissa, noin 600 000 euroa tunnissa ja noin 14,4 miljoonaa euroa vuorokaudessa.
      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/velkakello-valtio-velkaantuu-jo-yli-600-000-euroa-tunnissa/6LNJXp8i
      Käytännössä jokainen suomalainen saa syntyessään 274 euron äitiyspakkauksen ja lähes 20 000 euroa valtion velkaa.


      Ihmettelen kuinka jotkut edes kehtaa hakea toimeentulotukea jos on säästöjä, ylimääräistä omaisuutta? Ihan sama kenelle ne ovat säästetty, ihan oikein että ne pitää kuluttaa ensin pois ennen kuin mennään viimesijaista tukea hakemaan.

      Tukia pitäisi leikata lisää ja lapsilisät voisi poistaa kokonaan, ansiosidonnainen pois kokonaan ja kaikille työttömille sama korvaus, sopeutumiseläkkeet pois ja työnhakuun niin kuin muutkin, leskeneläkkeet pois kokonaan jne. listaa vielä riittäisi mitä turhia tukia voitaisiin poistaa kokonaan.

    • ääliöööt

      Käyttäkkee kortoonkia niin ei tule lisää työttömmiä.

    • dgdxfxghd

      Jos teettekin lapsia niin kattokaa niiden perään sitten ettei käy köpelösti. Nykyään syrjäytyy tosi helposti.

    • Ensaanutmitään

      Kaikilla meillä köyhillä on ollut samat selviytymiskeinot. Ei ole mitään saatu kotoa. Jouduin myymään puhelinosakkeeni jotka säästin kun en käynyt missään viihteellä tai jotenkin säästin ne mutta sossu pakotti realisoimaan ne. Ei saanut olla mitään säästöjä kodinkoneisiin eikä yhtään mihinkään. En lapsettomana saanut muuttoavustusta enkä yhtään mitään mihinkään pesukoneisiin tai mihinkään. Kukaan ei neuvonut mitä saa sossusta. Lapseton ei saanut yhtään mitään.

      • viimeinenakka

        Yksinäisellä työttömällä ei hätää jos realisoidaa kaikki hauta arkkuu ei saa säästää rahaa kun työtön kuolee pitää olla hauta arkku viimeiselle matkalle kukaa köyhä ei jää maan pinnalle hautauksen hoitaa sosiaalitoimi kun minä kuolen ja olen työtön yksinäinen niin vastuu siirtyy sosiaalitoimelle sukulaiset, sisarukset eivät osallistu hautajaisiin kun olen työtön ollut koko ikäni. minä olen päättänyt minut tuhkataa, ei kuolinilmoitusta lehteen, muistotilaisuutta ja ruokajärjestelyitä ei ole kun ei ole ystäviä ei tarvita arkunkantajia. Yli 60 vuotiaan pitäisi jo päättää miten hautaa mennään useampi menee yksin yksinäisten hautajaiset ovat lisääntyneet merkittäväksi . en saannut säästää silmälaseihin nyt on alkava kaihi silmissä näkö heikenetynyt


    • alakauuaoaoa

      Paras keino kuolemiseen on syöpä joka tappaa tehokkaasti tai Korea suunnittelee ydinpommia/ohjusta silloin kaikki kuolevat kituvasti maapallolta kukaan ei tiedä kuolemasta eikä tarvitse tietää kun tappava pommi toteutuu

    • tukeailmanriistoa

      Vähävaraisille nuorille koululaisille ja opiskelijoille on kerätty Kaikille kone -kampanjalla käytettyjä atk-laitteita, kaikillekone.fi. Auttajana kotimaanapu.fi.

    • tukeailmanriistoa

      Tietoteknistä laitetta voi tiedustella ev.lut seurakuntien diakoniatyöstä, evl.fi / yhteystiedot. Tietotekniset laitteet ovat alle kolme vuotta vanhoja, kerätty organisaatioilta ja yrityksiltä vähävaraisten nuorten koululaisten ja opiskelijoiden tueksi, ettei laitteen puuttuminen syrjättäisi opinnoista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe