Asbestipurkutyö tee-se-itse suorittamalla kurssi

Tervakeuhko

Terve

Asun Mineriittikattoisessa ok-talossa ja ärsytti saamani tarjous katon uusimisesta. Aika kallis tuntui tuo Asbestipurkutyön osuus olevan. No, yrittäjänä/ATK-insinöörina ajattelin, että entä jos kävisi jonkun kurssin, että olisi tarvittaessa virallinen pätevyys purkaa itse. Tai kenties valvoa niitä purun tekeviä työmiehiä.

Onko jengillä kokemusta siitä, että voiko näin tehdä? Meinaan kelpaako tuollainen kolmen päivän kurssi ja siitä saatu todistusrakennusvalvonnalle tai kuka sen nyt päättääkin, että saa purkaa katon ja rakennuttaa uuden?

Olisiko olemassa jotakin vallan ilmaista kurssia tähän? Halvin kurssi jonka äkkiseltään löysin maksaa 795€ ja kestää kolme päivää. Kertovat web-sivuillaan näin:

"Asbestin purkaminen ja siihen liittyvä työ on viranomaisten valvomaa toimintaa, ja sitä tehdäkseen tulee suorittaa Asbestipurkutyön näyttötutkinto. Asbestipurkutyön koulutus kestää kolme (3) päivää ja siihen sisältyy uusien määräysten (1.1.2016) edellyttämä tutkintosuoritus. Vain tutkintotoimikunnan myöntämä näyttötutkintotodistus antaa uuden lainsäädännön mukaan oikeuden tehdä asbestitöitä."

10

7214

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NickNailer

Tulee 90 % halvemmaksi olla opiskelevinaan sama asia nimellä Asbestitöid teostava töötaja koolitus.

Samalla reissulla ostaa kuukauden leivät Kadakan leipomosta, leikkauttaa hiukset, huoltaa auton, tankaa myös vara-astiaan, jne.

Paluumatkalla saa saunakaljatkin mukaansa hieman halvemmasta Alcosta.

• Mattiminerit

Kattolevyt nyt heittää vaihtolavalle ilman joutavia kurssejakin. Turhaa rahastusta.

• voi.ajatella.itsekin

Jos levyt irrotetaan ilman että niitä porataan tai sahataan niin mitään haittaa niistä ei ole. Ainakin minä tekisin sen itse ja sillä selvä. Suomalaiset ovat liikaa innostuneet juoksemaan kaiken maailman direktiivien perässä.

• Asbestiavaan

Purkamiseen nyt ei paljon kursseja tarvitse. Maalaisjärjellä selviää. Asbesti on pientä kuitua, joka pölyää herkästi, mikäli ainetta rikotaan. Mahdollisimman ehjänä purkaminen ja henkilökohtainen suojaus (P3-hengityssuojain ja kertakäyttöhaalari, jota ei viedä sisälle).

Asbesti on ongelmajätettä, joka täytyy merkitä ja käsitellä tietyllä tavalla. Tuohon voi jonkun nettisivun lukaistakin, jotta pääsee jätteestä eroon. Muistaakseni pitää olla suljettuna tiiviisti, joten avonainen jätelava ei varmaankaan käy.

Asbestia koskevat lait ovat pelkästään työturvallisuuslainsäädäntöä, joka ei koske millään tavalla yksityisen ihmisen omassa kodissaan itse tekemiä remontteja. Asbestia saa purkaa itse niin paljon kuin huvittaa ja juuri niin kuin haluaa, mutta jos palkkaat työntekijän tekemään edes osaa remontista, silloin tuo laki suojelee työntekijää ja velvoittaa sinut kartoittamaan ja purkamaan asbestin lain asettamalla tavalla.

• Tervakeuhko

Kiitoksia vastauksista. Onko tosiaan niin, että saan purkaa sen katon itse ilman tutkintoa? Tietenkin se täytyy tehdä heittelemättä niitä levyjä. Hmm.. roskalava katolle tms.

Työtähän pitää tehdä joku rakennuslupahakemus/ilmoitus ja ettei vaan Kerava sitten vaadi jonkun tutkinnon.

• mekkk

Miksi purat jos katto on ehjä ja siihen kattoon pesu ja huoltomaalaus ohjeen mukaan miten mineriittikatto maaltaan.

• metusa

Voi kuitenkin olla että asbestin vastaanottopaikassa joudut esittämään dokumentteja purkutyöstä ennenkuin tavara otetaan vastaan.

• Asbestiavaan

https://www.avi.fi/web/avi/-/itse-tehty-asbestipurkutyo-voi-tulla-arvaamattoman-kalliiksi#.WeckGUxDwUE

Tuosta löytyy tietoa. Hieman kierrellen sanottu, mutta asbestipurkutyön tekemistä itse ei ole kielletty, se tulee kuitenkin tehdä asianmukaisilla menetelmillä, vaarantamatta muita. Virallista lupaa ei kuitenkaan vaadita, asbestipurkutyölupa maksaa 700 euroa/3 vuotta ja sen voi kyllä hakea yksityishenkilökin, mutta 700 eurolla on varmasti muutakin käyttöä.

Asbestijätettä koskevaa lainsäädäntöä en tunne kovin hyvin, mutta siitä kyllä löytyy tietoa netistä jätelaitosten sivuilta. Jossain sanottiin, että jätelavakin käy, jos se on muovitettu siten, että "helmat" teipataan lopuksi jätekuorman päälle.

En kuitenkaan näe mitään syytä miksi jätteiden vastaanottopaikassa alettaisiin kyselemään mitään dokumentteja purkutyöstä, kunhan jätteet on asianmukaisesti paketoitu.

• seurasinvierestä

rakennusliikkeet yleensä "välivarastoi" kaikki ongelmat, ja jos ei ne sieltä itsekseen häviä niin ainakin sekoittuu kivasti kun viereinen kasa on aina normaalia jätettä , neste oy kin 70 luvulla meinas hävittää mereen yhtä töhnää, tuli haloo ja ajettiin naantaliin ja laitettiin " välivarastoon" ( tai sitten oltiin laittavinaan, jos vaikka kuitenkin jäi reissuun ) jos ei niin mitenköhän hävisi lopuksi, kuitenkin taas käytettiin "väliaikaista" säilytystä, talvivaarankin kasoista tulee liki heti ongelmajätettä kun ne liuotuskasat otettiin liuotuskäyttöön, seisovat varmaan samassa kasassa käytön päätteeksi " välivarastoituna" jos ja kun keksitään minne laitetaan. varmaan johonkin vanhaan kuivaan latoon sinne heinien viereen muutemaksi vuodeksi väliaikaiseen säilöön, odottamaan vaikka jotain meluvallin tekoa, paperitehtaat kaivaa lietteet "väliaikaisesti" kaivettuun peltoon ja kun avaavat toisen pellon viereen niin niiden maat tulevat entisen väliaikaisen päälle niin , paperilla ja luvilla siitä tuleekin lopullinen sijoituspaikka.

• Anonyymi

Kävin itse kurssin ei mitään vikaa .Ainut vika oli että puhelimet oli varattu koko
      ajan ,sain kurssille ilmoittautumisen hoidettua netin kautta ja soittivat vahvistuksen
      seuraavana päivänä .Pahoittelivat kiirettä tuo hinta päivitys oli tuonut ilmottautumiseen ruuhkaa .Ihan hyvä asbesti purkukoulutus.
      Ostin tuolta https://www.accconsulting.fi/kurssikalenteri/asbestikoulutus
      hinta oli 399

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2298
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1893
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      29
      1616
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1570
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1380
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      185
      1223
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      122
      1180
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1140
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe