Kodin merkitys elämän kujanjuoksussa?

Paluu lapsuuteen,tuo muistoja lapsuuskodista,näin se vain menee.Sen lapsuuden muistan,vaikka en porakonettani,minne sen viimeksi jätin?
No niin,palaillaan sinne taaperoikään,palaillaan lapsuuteen,koska se tuntuu vain tuovan esille,ne aidot muistot,jotka vielä muistan ama

36

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M-Mia

      Kiitos Ama kivasta aloituksesta! Noin juuri koen minäkin, lapsuuden maassa,
      silloin pieni ihminen oli niin kokonaan mukana kaikessa, muistotkin ovat siksi niin vahvoja ja unohtumattomia!

    • Ei sitä yltäkylläisyyttä osanut edes toivoa?Oli vain toivo,että ,sen sateenkaaren tuollapuolen olisi se onnen kaukomaa??

    • Kaikesta-oli-puutetta

      ja silti oltiin niin onnellisia neljää maalia pelatessa ja uidessa
      naapurin lapset ja kaikki muut lapset olivat niin kivoja ystäviä
      vain yksi iso poika yritti ajaapäälle eikä tietenkään siitä ei oikein tykätty.

      • Tietenkään!Eihän silloin ollut tietoa,että sateenkaaren tuollapuolen on toinen Ameriikka??


      • Se tietty intiimilähestyminen oli tabu,jotenkin kaikki polvenyläpuolelelle halukkaat jätin heti,koska olin saanut kasvattikodin neuvot:huoramukulaa,et hommaa.
        No se siitä seksivalistuksesta ama


    • Per-kel
      • heh.vihreitä

        äiti piti


    • amamukana

      Aivan,se ihana lapsuus,kaikkine puutteineen oli vain niin ihanaa.
      Aurinko paistoi ja paljainjaloin etenimme,variksensaappaista viis.
      Nykynuoriso tuskin tietää variksensaappaista?

      • olli.vanha

        Kirvelevät variksen saappaat ovat jääneet minunkin mieleeni. Suuihkujahan maalla ei ollut ennenkuin oltiin aikuisia. Olisihan ne toenneet koivet pesulla ja vaikka laardia iholle suojaksi vetämällä.


    • Elämä kantaa !
      Me olemme tämän kantava voima,viihdytään ja pidetään yhteyttä,teidän ama

    • Ramoona_

      Monta sisarusta, naapureiden lapsia, pihaleikkejä, pelejä ja kilpasilla oloa, tappelunnujakoitakin, mutta anteeksi piti pyytää ja antaa. Aina katettiin lautanen lisää, jos sattui kaveri olemaan ruoka-aikaan, välipalalla jaettiin pullapitko vähän ohuempiin viipaleisiin. Pikkusisarusten perään katsottiin, kukaan ei hukkunut kotirantaan. Kesällä vähän villiinnyttiin, uitiin ja melskattiin järvessä, kiipeiltiin ja saatiin naarmuja, kintut sierettyivät ja niitä Nivealla rasvattiin. Tietysti aina paistoi aurinko ja makeat ahomansikat tuoksuivat, kirpeät suolaheinät ja ketunleivät maistettiin, kesäsateessa naurettiin, ja sateenkaaret olivat silloin ihan tavallisia.

      Harmitti kun pitkänäperjantaina eikä joulupäivänä saanut lähteä kavereille, mutta olihan jouluna niin kaunista kotona, hienot liinat pöydillä, kuusi ja kynttilöitä, ja uusi oma lahjakirjakin luettavaksi. Äiti aina kotosalla, liesi lämmin jo aamulla herätessä.isän näki ainakin päivällispöydässä arkisinkin. Sunnuntaina oli oma tunnelmansa, leningit yllä ja jälkiruokaa.

      Lapsi muistaa parhaiten kodin ilmapiirin, läheiset joiden kanssa kodin jakoi. Kotona pitää saada olla oma itsensä, tulla sellaisena hyväksytyksi.Tärkeää on tietää, että kotiin voi aina mennä, vaikka miten maailma riepottelisi. Lapsuuskodissani oli vieraskirja, jonka yksi lause on jäänyt erityisesti mieleen :
      Omassa maailmassaan sydämellä avaraa on olla.

      • Näin se lapsuus ja nuoruus hupeni!
        Silloin mielestäni oltiin vastuunkantajia jo nuorimmaisista,niinkuin Ramoona kertoo.
        Minä kannoin maalaistalossa lähinnä vastuuta hevosesta,että se oli valjaissa,kun piti heinäkuorma hakea suoniityntalleilta.

        Kyllä se oli onnellista aikaa,hiilellä kulmia ehostettiin,jos tansseissa yritti kaunotarta esittää.
        Eihän silloin edes tiedetty,että poikien hurmaamiseen kaikki kommerventit on olemassa??
        Eikä tiedä vieläkään ama


    • Mielenkiinnolla luin kuvauksiaanne elämiienne alkutaipaleelta.. Minullakin oli lapsuus 12-ikävuoteen asti. Polio astui elämänikuvioihin ja pilasi pitkälti nuoruuttani.

      Olin hyväoppinen ja - muistinen. Kiinnostus opiskeluun oli suuri, mutta mahdollisuuksia ei. Turha investointi vammaisuuteen, ajateltiin varmaan. Vammaishuoltolaki antoi mahdollisuuden kouluttautua. Ei ammattikoulu minua kyllä tyydyttänyt vaan jatkoin tekuun päätyen teknikoksi ja myöhemmin vielä opiskelin työn ohessa insinööriksi ja sain suosituksen jatko-opiskeluun Teknisessä korkeakoulussa.

      Olen niitä harvoja, jotka ovat kertoneet elämäntarinaansa.

      Vammaisuus on ollut suuri haitta läpi elämäni (82v.). Olen toki kiitollinen teille monille palstalaisille, jotka olette uskaltaneet olla ihmisiä minullekin.

      • Olet ollut kantava voima palstalla,mutta sefuna vain Sinua nuoleksivat saivat pisteitä,sorry!
        Me emme voi valita tulevaisuutamme,sairaudet vain tulevat.
        Olet ollut elämänjanoinen ihannoitava tyyppi.Olet kouluttautunut,et ole jäänyt tuleen makaamaan.
        Nyt Sinulle on tullut rooli,joka ei istu Sinulle lainkaan.
        Haet palstalta kunnioitusta väärin perustein?
        Ruune,ei maailma tipahda sylimme,eikä kunnioitus palstalla,se täytyy ansaita?

        Kyllä meiillä kaikilla kirjoittelijalla on omat puuttemme,omat vajavaisuutemme,mutta me kaikki olemme eläkeellä,joten tittelit eivät enää päde,vain se ihminen,joka avaa sisintään ama


    • Ramoona-

      Isossa perheessä korostui yhteen hiileen puhaltaminen, äidin auttaminen ja kaikki piti ottaa mukaan leikkiin, ymmärtää pienempien lapsellisuutta. Mutta kyllä vanhemmat tietysti vastuun kantoivat perheestä, ei mitään sellaista lapsia kuormittavaa kotonani ollut. Koulunkäyntiä pidettiin tärkeänä, siihen sai ja pitikin keskittyä. Kyllä vastuullisuutta oppi, ei ollut itsestäänselvyys vielä meillä suurten ikäluokkien lapsillakaan päästä jatkamaan oppikouluun ja lukioon. Lukiolaisina mentiin kesälomalla tienesteihin, miten hienolta oma raha tuntuikaan .

      Rippikoulun jälkeen sai luvan käydä muissakin tansseissa kuin koulun hipoissa. Mentiin sinnekin porukalla, naapurin vanhemmat pojat turvana. Minäkin kajalilla kokeilin silmärajauksia, mutta outo tyttö katsoi peilistä. Peilin edessä valmistauduttiin huolella, hiukan meikkiä, kapoiset vyötäröt sievässä leningissä, kauniit kampaukset, sirot kengät...

      Ruuneperin taival on ollut tavallista vaikeampi, olethan varmaan siitä ennenkin kertonut. Mielikuvissani on kuitenkin ollut ammattihaaveissaan onnistuja, ajattelija ja etsijä, vieläpä tanssilattian hurmuri. Ei ihmistä leimaa hänen vammansa tai sairautensa. Tällä en vähättele niiden merkitystä, eikä terveys ole mikään itsestäänselvyys tai ansaittu asia.
      Minulla on ollut monessa mielessä hyvä osa elämässäni, kiitollisuutta tunnen. Suruja ja luopumista on kaikilla, nekin kuuluvat elämään.

      • Ison.perheen.iltatähtinä

        olemme siskoni kanssa kasvaneet.
        Isossa perheessä särmät hioutuivat pois. Sodan jälkeenkin vielä oli pitkään Suomessa vaikeat ajat, joten kaikki perheessä jaettiin ja lapset neuvottiin olemaan sovinnossa.
        Nykylapset eivät voi sellaista puutetta edes ymmärtää. Kaupassa ei ollut mitään.
        Ädin mieliala oli aina ollut positiivinen, hänen sopraanonsa oli usein töitä tehdessään soinut, mutta sotaan molemmat ( juuri aikuiseksi päässet) poikansa annettuaan, ensin esikoisen ja myöhemmin sen toisenkin, hänen mielialansa oli usein surullinen ja hän näytti joskus itkeneen. - Se vaikutti myös minun mielialaani, useinhan äidin ja pikkulapsen tunteet ovat yhteiset.
        Kiitollisuuden tunne on kuitenkin jälkeenpäin minun perusmielialani, olen tyytyväinen kaikkeen hyvään, minkä Luoja on osakseni suonut. Muistan kiittää häntä joka aamu kaikesta hyvästä elämässäni.


      • Jatkan.vielä.vähän

        Naapureiden lapsia oli meidän urheilupaikoillamme usein mukana,
        ja pelasimme myös neljää maalia usein.
        Ja talvella tietenkin hiihdot ja napakelkkakyydit jäällä!


    • Kolmekymmentäluvun laman jälkimainingeissa synnyin työttömyydestä kärsivään perheeseen Helsingissä, vuosia joita seurasi toinen maailmansota -39. Silti näytän lastentarhan valokuvissa aika hyvinvoivalta tytöntylleröltä, muistikuvissa nousee toimeliaan ja huumorintajuisen äitini kasvot.
      Isästä ei montaakaan muistikuvaa ole, kun samana vuonna -41 isäni kaaduttua jouduimme isosiskoni kanssa sotalapsiksi ruotsin Gotlantiin.
      Vuodet siellä maalaistalossa, herättää kyllä lämpimiä muistoja vieläkin.
      Sodan jälkimainingit tuntuivat vielä palattuani kotimaahan. Koulujen vaihdot, kielen oppiminen uudelleen, kunnes 10 vuotiaana vakiintui elämä kotimaassa.

      Vaiherikasta ja virikkeellistä oli elämä äidin uudelleen avioiduttua, siitä on elinikäiset, turvalliset ja hauskatkin muistot, varhaiseen avioliittooni saakka.
      Varsinaista kaihoa lapsuuden kotiini en ole tuntenut, tiiviisti pidin kyllä yhteyttä kotiväkeeni, joiden mukanaolo seurasi elämäni kaikissa vaiheissa, jouluissa ja perhetapahtumissa. Ihana kirjo muistoja heistä nousee mieleeni.

    • Oma lapsuuteni päättyi luudall suljettuun oveen, Polvenkorkuisen tietoisuuteen mahtui vain pelottava ajatus, ketään ei olisi kotona. Karkumatka päättyi muutaman kymmenen metrin epätoivoisen juoksun jälkeen velipojan tukevaan otteeseen, Pihalla yritin turhaan selittää, kuinka pärjäisin yksin kotona. Pyristelyistäni huolimatta koti oli jätettävä.
      Ilmeisesti aliravitsemuksen seurauksena seuraavan puolentoista vuoden ajalta vain hajanaisia muistikuvia, Isän kuolema sinetöi adoptoiduksi joutumiseni, josta seurasi sekä hyvää että pahaa.
      Ruokaa oli kylliksi mutta minusta oli tullut kertaheitolla viisivuotias aikuinan perheessä ilman omia lapsia ja ilman kokemusta lapsista saati lasten maailmasta. Kaiken kukkuraksi adoptioäiti, joka kerskui. että meidän poika osaa,
      Ja osasinhan minä, en tosin tavata,mutta kirjoittaa, lukea sanomalehdesta artikkeleita, kerto- ja jakolaskun perusteet jo ennen kouluun menoa, seurasi muutaman vuoden koulutoimettomuus kun ei tarvinnu paljon availla kirjoja - ja sitten yhtäkkiä tyhjän päällä; olin ohittanut mahdollisuuden oppia lisää. Seurauksenan tietynlainen erakoituminen ja jonkinlainen pako Ruotsiin töihin tilaisuuden ilmestyttyä.
      Tämä ehkä tarpeettoman pitkänä esipuheena tilanteesee, jossa tajusin omien juurien ja oman lapsuuden merkityksen, Paluun lapsuuden kotimökille, kohdata evakossa muualla olleet ja sitten kotiin palanneet veljet, Yht'äkkiä tammukoita narratessa ajatuksiin noussut mielleyhtymä: me ripustimme harppumme pajujen oksille ja sanoimme: kuinka me voisimme laulaa vieraalla maalla!
      Lapsuus ilma kotia on olmista vieraalla maalla, Menetetty henkinen pääoma.

      • Koettua-meikäläisellekin

        Te olitte kuitenkin Suomessa omalla maallanne, ja hyvät ihmiset ottivat teidän perheenne kotiinsa asumaan oman perheensä lisäksi. Heillä oli omat ahdistuksensa sotaan joutuneitten miestensä takia, ja kaikestaahan oli puutetta. Se oli varmaan ahdasta, ja kaikssa oloissa on aina varmaan vaikeutensakin, mutta he hyväksyivät teidät, ehkä tykkäsivätkin, jopa rakastivatkin tutustuttuaan teihin paremmin.


      • Se suljettu lapsuus,purkutui minulle masennuksena viiskymppisenä!Puolipimeään tupaan jätettiin,pönkkä oveen ja sitä ovea kun yritit avata pentuna,niin muistan vieläkin sen pienen käden avaamassa salpaa ja poistamassa pönkkää


      • Koettua-meikäläisellekin kirjoitti:

        Te olitte kuitenkin Suomessa omalla maallanne, ja hyvät ihmiset ottivat teidän perheenne kotiinsa asumaan oman perheensä lisäksi. Heillä oli omat ahdistuksensa sotaan joutuneitten miestensä takia, ja kaikestaahan oli puutetta. Se oli varmaan ahdasta, ja kaikssa oloissa on aina varmaan vaikeutensakin, mutta he hyväksyivät teidät, ehkä tykkäsivätkin, jopa rakastivatkin tutustuttuaan teihin paremmin.

        Me asuimme maalla,joiden puolustamiseen hukattiin nuorten sankarivainajiemme veri!
        Ei se evakontaival ollut ruusuinen,mutta ei kotirintamallakaan olo ollut hääpöistä.
        Kasvattitilallani oli evakkoja äiti ja poika ja kuinka ahkera se äiti oli.Keräsi sieniä ja kuinka pienen tilan me jaoimme?


    • suurperheen.poika
      • Varsinainen häpeätahra on vapaussodan jälkeen ns. kindergarden -toiminta, Käytännössä sotaorvoiksi jääneet lapset joutuivat työllään maksamaan elatuksensa, mutta lapset olivat usein myös yhteisöjen eliitin seksuaalisen kiinnostuksen kohde. Valitettavasti tiedot tulivat julkisuuteen niin myöhään, että tapaukset olivat oikeudellisesti vanhentuneita. vastaavat puoliuskonnolliset järjestöt toimivat samoin periaattein Ruotsissateollisen kaupunkilaistumisen alkuvaiheissa 1800 -1900 lukujen taitteessa,


      • Huutolaisuus on häpeätahra!
        Ei se lapsenasema ole ollut Suomessa hääppönen.
        Eikö niitä varojakin joku kavaltanut Mannerheimin lastenkotisäätiöltä?
        Jos väärää tietoa,niin poistetaan?


    • lämpötila.pian.alle.noll

      Jo tänään ensimmäisenä kuura-aamuna oli monia autokolareita, Lempäälässä pahin. Talvi on tulossa ensivierailulle Etelä-Suomeenkin.
      Hiljan oli asunnottomien yötapahtuma. Asunto ja koti pohjolassa nousee tärkeäksi tekijäksi elämässä.
      Mutta se legendaarinen kodikkuus ja kodin lämmin henki on pelkkää utopiaa isolle osalle kansalaisistamme. Niin minullekin.
      Mut se mitään. On katto pään päällä ja parikymmentä astetta lämmintä. Pukeutumisella voi säädellä tätäkin. Pahinta on olla viluissaan, nälissään ja ilman lämmintä yöpymispaikkaa.
      Suomi on asumisessakin pohjolan albaniaa. Kymmenettuhannet turvapaikanhakijat eivät ainakaan pienennä tätä asumisongelmaa.

      • vaihdaasialinjalle

        Voithan halutessasi piipahtaa itänääpuriin seuraamaan yöelämää katutasolla. Muuten . vetämällä turvapaikanhakijat mukkaan joka käänteessa todistat vain olevasi syöksykierteessa noleva nisti tai lukihäiriöinen tiedoittaja, Eli Terkista asia ebsin ja palaa vasta sitten potalle!


      • ilmoja.pitelee

        Vaihda asialinjalle
        Onhan tämä yleisesti tiedossa että elintasokuilu suomen ja karjalan välillä on suuri. Tämä näkyy myös elinajanodotteissa. Osasyynä runsas alkoholin käyttö miehillä.
        Vaikka me ollaankin Pohjolan Albania, onhan tähän omat syynsä. Ilman sotia oltaisiin lähes yhtä varakkaita kuin muut pohjoismaat.
        Jatkosodan jälkeen oltiin lähes ulkomaisten avustusten varassa.

        Työperäisessä suomeen muutossa en näe mitään huonoa, päin vastoin. Myös islamisaatioon asennoidun tiukan realistisesti.


      • ilmoja.pitelee kirjoitti:

        Vaihda asialinjalle
        Onhan tämä yleisesti tiedossa että elintasokuilu suomen ja karjalan välillä on suuri. Tämä näkyy myös elinajanodotteissa. Osasyynä runsas alkoholin käyttö miehillä.
        Vaikka me ollaankin Pohjolan Albania, onhan tähän omat syynsä. Ilman sotia oltaisiin lähes yhtä varakkaita kuin muut pohjoismaat.
        Jatkosodan jälkeen oltiin lähes ulkomaisten avustusten varassa.

        Työperäisessä suomeen muutossa en näe mitään huonoa, päin vastoin. Myös islamisaatioon asennoidun tiukan realistisesti.

        Sinulle ilmoja.pitelee
        Toi mieelipiteesi kertoo vain historiaa,jota olet joko lukenut,et varmaankaan kokenut?
        Minulle kasvattikoti oli tietty parempi,kuin ilman kotia
        Ei tuoda sitä katkeruutta sinne kodin ilmapiiriin.
        Kiitos teille kaikille!Te loitte rakkaudenimapiirin sinne kotiin,jossa lapsuutenne vietitte.
        Haleja ja kiitos osallistujille ama


    • eiongelmaa

      Kyllä turvapaikanhakijoille heti asunto järjestyy, heillä ei mitään ongelmaa.

    • Ruuneman, kiitos sinulle. Kunnioitan sinua niin olen lähes aina tehnyt.

      Muistot näin vanhana vain paranevat, ehkä ei hyvä. Unissa aivot eivät lepää vaan toivat suurella teholla niin tutkimukset tänään. Uneni ovat olleet viime työpaikasta joskus tuskallisia, olen herännyt ollut valveilla ja sitten saanut unen.

      Paljon huonoja muistoja lapsena Suomessa. Olen kuitenkin onnellinen kun olen suomalainen vaikka en kansalainen. Luulen lapseni tuntevat kuin minä vaikka eivät koskaan ole asuneet Suomessa.

    • flegmaatti

      Kovetti ja katkeroitti.
      Vanhempieni päivittäinen riitely sai joskus fyysisiäkin muotoja.
      Isäni itsemurhauhkaukset. Meni kovaäänisesti hirttäytymään köysivyyhti kainalossaan.
      Kuulin useaan kertaan nurkan taakse ja itkuni sekaan vintille, miten heidän kurjuutensa oli minun syytäni. Olin sotasairaalasta palanneen toipilaan tuottama vahinko.
      Tunne ylimääräisyydestä oli kokoaikaista.

      Mikään tekemäni ei ollut riittävää. Oppikoulussa mikään muu koenumero ei kelvannut kuin täysi kymppi ja senkin piti olla luokan ainoa.
      14v alkaen kaikki kesälomat palkkatyössä verokirjalla vaikka en titenkään maksanut veroa. Ei lomaa. Ensimmäinen ko. loma E-G:n paikallisen tehtaan järvioasatolla.
      Siitä, enkä myöhemmistäkään palkoista, en saanut itse pitää penniäkään. Kaikki oli kerjättävä perustellen.
      Inttiin menoa edeltävät kuukaudet selvisin ruokarahalla.

      Ollessani 17v yläleuan hampaani reitytettiin pois yleislääkärillä koska niiden muutaman paikkaamiseen olisi mennyt noin viikon palkkani. Olin tiilitehtaalla vuorotyössä latomassa urakalla polttamattomia tiiliä uunivaunuun.
      Isäni tuttavan tuttava kelloseppä teki tekarit 40mk:lla. Teknikolla ne olisivat maksaneet 200mk.

      Olipa muuten helppo lähteä siitä rettelöpesästä heti vapaaehtoisen intin jälkeen.
      Oikaisin Ruotsiin. Omaisuuteni ei edes täyttänyt jenkkikassia ja haalarit ja rukkaset olivat keksilaatikossa.

      Myönteisenä puolena voin sanoa, että ehdoton vastuu omista tekemisistä ja tinkimätön rehellisyys olivat kotini eväitä.
      Samoin se, ettei kotini kaltaiseen ympäristöön hankita lapsia eikä muutenkaan eletä yhdessä.
      Ps. Eräänä yksityiskohtana mainitsen, että lapsemme lähtivät opiskelemaan ehjin hampain.
      Kun itse hankin 15v hammasharjan niin sain kuulla isäni taholta vittuilua "nyt sitä luullaan jo oikein joku herra olevan". Kuvaa hyvin asennetta ja perhehenkeä.
      Äitini ehti elämään leskenä parikymmentä vuotta ja li loppuun saakka sama myrkkyä tihkuva, vihamielinen tyyppi kuin ennenkin. Yhteydenpito oli melko olematonta ja viimeiset parikymmentä vuotta nollassa.

      Oma katkeruuteni tasoittui varsin nopeasti nykyisen vaimoni kanssa.

      Sepustukseni pituus kuvastaa vieläkin tunteitani. Ei lämpimiä ajatuksia, mutta opettavia.

      • Luin.elämäntarinasi

        Osanottoni sinulle, ja pitäisiköhän osoittaa vanhemmilleikin, sillä tuo kaikki johtuu kauempaa, ehkäpä orjuuden ajoilta. Näitä tällaisia tarinoita Suomessa on paljon. - Ja jtain perushyvää myös, kuten suhteesi omiin lapsiisi. Toivotan onnellisuutta koko loppuelämääsi!


      • pasun.itsetunto.alle.0

        Ei meillä juuri riitoja ollut vanhempieni kesken, ainakaan ei lapsien nähden riidelty. Mutta se iso määrä lapsia surkeisiin olosuhteisiin.
        Mm. lasten hammashygieniasta ei koskaan oltu jyvällä. Muistan kun kynsillä tai tikulla kotona irrotin hammasplakkia ja haistelin sitä. Pahalle haisi.

        Seksuaalivalistus puoli-uskovaisessa kodissa täysi tabu. Äiti vain uupui vähitellen pois sairasteltuaan kotona joskus päiviä tai viikkojakin.
        Ihme että hän jaksoi 65 vuotiaaksi asti.

        Ahdistavia mielikuvia nousee etenkin varhaislapsuuden ajoilta. Tuolla maankorvessa kuitenkin kiintyi kotikorpeen pohjamutia myöten.
        Nyt kun vanhana miehenä on yhä ahdistavia tunteja putkeen, sieltä mielen alta avautuu joku alava ja harmaa suo tai niittyrämeikkö.
        Sama kaikilla pojilla, koska viina maistui monille, kuten itsellenikin aivan liikaa.

        Itsekasvatusmenetelmien ansiosta pääsin viina-addiktiosta eroon. Nyt viimeisenä muovinappimitalina on painonhallinnan onnistuminen.
        Silti etenkin syksy - ja talviaika on masentavien tuntien ja päivienkin täyttämää yksinäisenä äijärähjänä.
        Hyvää tästä kivikkoisen ja suonotkojen polun kulkemisesta on ettei tunnu ollenkaan pahalta lähivuosina päästä vaihtamaan ns.hiippakuntaa.


    • Olipa elämäntarina!
      Jollei minunkaan lapsuuteni mitään ruusutarhaa ollut.Ei lapsilla ennenvanhaan puheoikeutta ollut,mieluummin näkymättömänä kun osasi olla,niin pärjäsi jotenkuten?
      Kasvattilapsen elämä oli rakaudetonta,työtä,työtä ja ruoka oli todella huonoa.Olihan sitä pystyynsuolattua lahnaa ja sianläskiä.
      Lapamato vei suurimmanosan kaloreista.

      Riitaisa koti oli minullakin,että mahdollisimman nuorena suljin sen oven.
      Tosin kahden vuoden komennus Hesassa äitini hoteissa oli jo parempi suuntaus,mutta äitini kaipaus merille oli asia,joka rikkoi yhteiselämää.
      Minä tein ratkaisun,mene sinä merille,minä palaan kasvattikotini kuntaan jatkamaan opintojani ja niin tein.

      Olet rakentanut hyvän elämän "flegmaatti",olet löytänyt vahvuutesi,Vilpittömästi nostan sinulle hattua ama

    • nuorempilukija

      Voi miten surullisia lapsuuksia monella. Ihmeesti olette selvinneet , vaiika eihän ne traumat koskaan unohdu. Kaikkea hyvää teile jotka olette elämäntarinaanne jakaneet. Myös teille joiden osa on ollut helpompi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2591
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe