Miten tuo bussikaista sääntö oikein menee

5.paikkainen.bussi

Kun on liikennemerkki bussikaista alkaa ja myöhemmin bussikaista loppuu.
Tälläinen paikka on espoossa länsiväylällä suomenojan ja espoonlahden liittymien välillä.
Saako tuossa kaistalla ajaa kun näyttää että suurin osa ajaa ketkä ovat menossa pois motarilta seuraavassa liittymässä?

Kun huomion arvoinen seikka on se että bussikaista päättyy liikennemerkki on ennen seuraavaa liittymää jonka jälkeen myös tiehen maalattu paikka jossa voi alkaa kaistaa vaihtamaan ja poistua erkanemisliittymään.

43

8286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin.on.sääntö

      Sehän on sillä viisii että kun on veronmaksajien varoilla noita bussikaistoja rakennettu ja ylläpidetty niin bussien pitää ajaa vaan ja anoastaan bussikaistoilla, ei missään muualla.
      Toki ajo-oikeus bussikaistoilla kuuluu kaikille muillekin autolijoille jotka ovat olleet veronkannosa mukana.

      • Näillä.mennää

        Kannattaako sinne mitään bussikaista liikennemerkkejä edes laittaa sitten?


      • tättärääpippijuu

        "Toki ajo-oikeus bussikaistoilla kuuluu kaikille muillekin autolijoille jotka ovat olleet veronkannosa mukana. "
        Noin fiksusti ajattelevat myös koiranulkoiluttajat ja ratsastajat ja mopopojat jotka kulkevat hiihtoladuilla.


    • Vaikeaa_Espoossa

      Jaa vai että on siellä Espoossa ihan sellainen paikka jossa bussikaista alkaa ja myöhemmin loppuu. Taitaa olla harvinainen paikka. Liekö tuollaista paikkaa missään muualla Suomessa saati maailmassa, että bussikaista alkaa ja myöhemmin loppuu. En tiedä kyllä miten tuossa ajaa, kun on niin harvinainen liikennetilanne tuollainen kun bussikaista alkaa ja myöhemmin loppuu. Tätä pitäisi varmaan kysyä Eskolta, mutta...

    • Pääsääntöisesti linja-auto/taksi liikenteelle tarkoitettu kaistaa ei ole muun liikenteen sallittua käyttää. Linja-auto/taksi liikeeteelle varattua kaistaa on sallittua käyttää, kun ajoneuvolla ryhmitytään kääntymistä varten.

      • pampula.poika

        Ajaminen suoraan ei ole ryhmittymistä kääntymistä varten, siksi siellä on bussikaista päättyy liikennemerkki ja sen jälkeen alkaa se kääntymistä varten ryhmittyminen ajokaistakin.


      • pampula.poika kirjoitti:

        Ajaminen suoraan ei ole ryhmittymistä kääntymistä varten, siksi siellä on bussikaista päättyy liikennemerkki ja sen jälkeen alkaa se kääntymistä varten ryhmittyminen ajokaistakin.

        Ryhmittyminen kääntymistä varten on kuitenkin ryhmittymistä kääntymistä varten ja silloin tulee ajaa suoraan. Vasta käännyttäessä käännytään.

        Milloin sitten pitää ryhmittyä, riippuu monesta tekijästä, esimerkiksi liikennetilanteesta. Vaikkapa aamulla ykköskehää kun ajelee länteen tarkoituksena kääntyä Tapiolan suuntaan, on hyvä ryhmittyä jopa pari kilometriä ennen risteystä bussikaistalle kääntymistä varten.


      • suoralla.käännytään
        TheRat kirjoitti:

        Ryhmittyminen kääntymistä varten on kuitenkin ryhmittymistä kääntymistä varten ja silloin tulee ajaa suoraan. Vasta käännyttäessä käännytään.

        Milloin sitten pitää ryhmittyä, riippuu monesta tekijästä, esimerkiksi liikennetilanteesta. Vaikkapa aamulla ykköskehää kun ajelee länteen tarkoituksena kääntyä Tapiolan suuntaan, on hyvä ryhmittyä jopa pari kilometriä ennen risteystä bussikaistalle kääntymistä varten.

        Pitää olla mutka että pääsee kääntymättä suoraan.


      • suoralla.käännytään kirjoitti:

        Pitää olla mutka että pääsee kääntymättä suoraan.

        Jos ajaa suoralla kääntymättä suoraan, pääsee myöskin suoraan. Kulkematta metsähallituksen hallinnoiman alueen kautta.


      • suoralla.käännytään
        TheRat kirjoitti:

        Jos ajaa suoralla kääntymättä suoraan, pääsee myöskin suoraan. Kulkematta metsähallituksen hallinnoiman alueen kautta.

        Jos suoralla pitää ryhmittyä toiselle kaistalle niin pitää kääntyä. Eli ryhmityttäessä ei ajeta aina suoraan.


      • suoralla.käännytään kirjoitti:

        Jos suoralla pitää ryhmittyä toiselle kaistalle niin pitää kääntyä. Eli ryhmityttäessä ei ajeta aina suoraan.

        Jos rattia pari senttiä kääntää, niin kaipa se teknisesti on kääntymistä...


      • Åkepookke
        TheRat kirjoitti:

        Ryhmittyminen kääntymistä varten on kuitenkin ryhmittymistä kääntymistä varten ja silloin tulee ajaa suoraan. Vasta käännyttäessä käännytään.

        Milloin sitten pitää ryhmittyä, riippuu monesta tekijästä, esimerkiksi liikennetilanteesta. Vaikkapa aamulla ykköskehää kun ajelee länteen tarkoituksena kääntyä Tapiolan suuntaan, on hyvä ryhmittyä jopa pari kilometriä ennen risteystä bussikaistalle kääntymistä varten.

        Polliisi sanoi tuohon että ajaminen kaistalla ja ryhmittyminen kääntymistä varten on kaksi eri asiaa, toisesta sakottavat. Tuollakin on liikennemerkki bussikaista päättyy, jonka jälkeen alkaa kalevantielle kääntyvien kaista.


      • Åkepookke kirjoitti:

        Polliisi sanoi tuohon että ajaminen kaistalla ja ryhmittyminen kääntymistä varten on kaksi eri asiaa, toisesta sakottavat. Tuollakin on liikennemerkki bussikaista päättyy, jonka jälkeen alkaa kalevantielle kääntyvien kaista.

        Poliisi saa sanoa ihan mitä haluaa. Jos sillä toisella kaistalla on seisova jono eikä bussikaistaa pitkin mennä risteyksestä ohi, on ryhmittyminen ihan perusteltua.


      • Delfin31

        Oletko, Rotta montakin sakkoa saanut bussikaistalla ajamisesta?


      • Delfin31 kirjoitti:

        Oletko, Rotta montakin sakkoa saanut bussikaistalla ajamisesta?

        En yhtään. Minä nimittäin ajan bussikaistalla vain ryhmittyäkseni kääntymistä varten.


      • olenko_väärässä
        TheRat kirjoitti:

        Ryhmittyminen kääntymistä varten on kuitenkin ryhmittymistä kääntymistä varten ja silloin tulee ajaa suoraan. Vasta käännyttäessä käännytään.

        Milloin sitten pitää ryhmittyä, riippuu monesta tekijästä, esimerkiksi liikennetilanteesta. Vaikkapa aamulla ykköskehää kun ajelee länteen tarkoituksena kääntyä Tapiolan suuntaan, on hyvä ryhmittyä jopa pari kilometriä ennen risteystä bussikaistalle kääntymistä varten.

        Olen joskus kuullut että "suoraan" yli risteyksen ei saa jatkaa bussikaistalla. Ryhmitys pitää tapahtua ns. sen korttelin sisällä jonka jälkeisessä risteyksessä aiotaan oikeasti kääntyä. Yli risteyksen ei bussikaistalla saa siis kaistalta poistumatta ajaa.


      • olenko_väärässä kirjoitti:

        Olen joskus kuullut että "suoraan" yli risteyksen ei saa jatkaa bussikaistalla. Ryhmitys pitää tapahtua ns. sen korttelin sisällä jonka jälkeisessä risteyksessä aiotaan oikeasti kääntyä. Yli risteyksen ei bussikaistalla saa siis kaistalta poistumatta ajaa.

        Tuossa tapauksessa risteyksen yli ei ajetakaan. Oikein näppärää.
        Lakihan ei ota tarkkaan kantaa, eli poliisin tulkinta ja viime kädessä oikeusistuinten päätökset ratkaisevat. Tuo edeltävä risteys on pääsääntöisesti aika hyvä merkki. Esimerkiksi tässä jos ryhmitytään "bussikaistalle" ennen risteystä (eli ajetaan tuosta suoraan), saadan ruuhka-aikaan usein tuokin risteys blokattua. Toisaalta seisova jono vaihtamassa kaistaa heti risteyksen jälkeen aiheuttaa sekin ongelmia...

        https://goo.gl/maps/sfq3VEBhMq42


      • Anonyymi
        pampula.poika kirjoitti:

        Ajaminen suoraan ei ole ryhmittymistä kääntymistä varten, siksi siellä on bussikaista päättyy liikennemerkki ja sen jälkeen alkaa se kääntymistä varten ryhmittyminen ajokaistakin.

        Suomenojan-Espoonlahden välissä on kuitenkin tilanne se, että opasteet Espoonlahteen ovat asetettu jo paljon aiemmin kuin bussikaista päättyy merkki. Niinpä vieraspaikkakuntalainen vaihtaa bussikaistalle opasteen mukaan ja saa takapuskuriinsa valoja vilkuttelevan bussin. Samanlainen tilanne toiseen suuntaan Haukilahden ja Westendin välissä. Siellä bussikaista päättyy merkki on niin myöhään, että sitä noudattaakseen on tehtävä jyrkkä mutka päästäkseen liittymään.
        Minun tulkintani noihin on se, että opasteen jälkeen saa ryhmittyä bussikaistalle, jos kerran on opasteen suuntaan ajamasa, vaikkei bussikaista päättyy merkki vielä ole kohdalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomenojan-Espoonlahden välissä on kuitenkin tilanne se, että opasteet Espoonlahteen ovat asetettu jo paljon aiemmin kuin bussikaista päättyy merkki. Niinpä vieraspaikkakuntalainen vaihtaa bussikaistalle opasteen mukaan ja saa takapuskuriinsa valoja vilkuttelevan bussin. Samanlainen tilanne toiseen suuntaan Haukilahden ja Westendin välissä. Siellä bussikaista päättyy merkki on niin myöhään, että sitä noudattaakseen on tehtävä jyrkkä mutka päästäkseen liittymään.
        Minun tulkintani noihin on se, että opasteen jälkeen saa ryhmittyä bussikaistalle, jos kerran on opasteen suuntaan ajamasa, vaikkei bussikaista päättyy merkki vielä ole kohdalla.

        Jos takapuskuriin ilmestyy valoja vilkutteleva bussi, niin jossain on jotain vikaa. Luultavasti bussikuskissa, mutta voihan siinä olla edelläajavakin harvinaisen hitaasti etenemässä...

        Bussikaista päättyy merkki ei oikein voi olla ryhmittymismerkki, sitä kun ei välttämättä tule koskaan (bussikaista päättyy kuitenkin seuraavaan risteykseen, myös ilman merkkiä). Paikkaa tuntemattomankin on osattava sanoa, koska voi ryhmittyä ja koska ei.


    • Alapää.treenaaja

      Moni tuolla vaihtaa nimenomaan bussikaista alkaa liikenemerkin kohdalla..
      Ajoissa, kuten turunväyllä hesaan päin jotkut ajaa kilometri kaupalla ohituskaistas ohittamatta jopa ketään.

    • Sekoilua

      Aika huomaavaista kertoa, milloin bussikaista päättyy. Helsingissä Mannerheimintiellä Tukholmankadun ja Reijolankadun välisellä korttelilla ei ole bussikaistaa, eikä sitä muusta huomaa, kuin siitä, että tien päällä oleva bussikaistan merkki puuttuu. Tällä välillä pitää keskustaan menijöiden siirtyä oikealle kaistalle, mutta vain tämän yhden korttelin ajaksi.

      • Ruiseri

        Miksi sitä pitäisi erikseen kertoa, kun bussikaistan vaikutus lakkaa jokaisessa risteyksessä? Jos merkkiä ei ole, ei siinä korttelissa ole bussikaistaa. Yksinkertaista.

        Tämmöinen aika pitkä huikonen on esimerkiksi Turun moottoritiellä Helsinkiin mennessä Vermon/Ruukinrannan liittymästä Professorintien sillalle asti Mukkivuoreen, kun Ruukinrannan uudessa liittymässä ei ole bussikaistan merkkiä, vaan vasta hieman ennen Professorintien siltaa. Siinä saa vapaasti päästellä ohi oikeaa kaistaa ruuhkassa, kun kukaan ei älyä sitä käyttää.


      • Ruiseri kirjoitti:

        Miksi sitä pitäisi erikseen kertoa, kun bussikaistan vaikutus lakkaa jokaisessa risteyksessä? Jos merkkiä ei ole, ei siinä korttelissa ole bussikaistaa. Yksinkertaista.

        Tämmöinen aika pitkä huikonen on esimerkiksi Turun moottoritiellä Helsinkiin mennessä Vermon/Ruukinrannan liittymästä Professorintien sillalle asti Mukkivuoreen, kun Ruukinrannan uudessa liittymässä ei ole bussikaistan merkkiä, vaan vasta hieman ennen Professorintien siltaa. Siinä saa vapaasti päästellä ohi oikeaa kaistaa ruuhkassa, kun kukaan ei älyä sitä käyttää.

        Valitettavasti ei enää. Tilannetta on heikennetty.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Valitettavasti ei enää. Tilannetta on heikennetty.

        Hyvä, että virhe on korjattu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, että virhe on korjattu.

        Korjattiin väärin.

        Kun sinne kerran menee kolme kaistaa, voisi aivan hyvin olla puolitoista kaistaa oikealle päästä ja puolitoista vasemmalle. Lisäksi mahtuisi vielä bussikaista loppuun, ettei bussien tarvitsisi ruuhkassa odotella, ja se keskimmäinenkin jakautuisi kahtia muutama kymmenen metriä ennen loppua. Helpottaisi kummasti ruuhkiin, ainakin tuonne Haagaan päin menevillä, kun on parhaimmillaan kilsan tai parin jonot porukkaa, joka haluaa mennä vasemmalle, mutta oikeanpuoleista kaistaa pitkin (ja sitten tietysti se porukka, joka suuttuu, jos tämän jonon haluaa läpäistä loppupäässä päästäkseen omaan suuntaansa).


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Korjattiin väärin.

        Kun sinne kerran menee kolme kaistaa, voisi aivan hyvin olla puolitoista kaistaa oikealle päästä ja puolitoista vasemmalle. Lisäksi mahtuisi vielä bussikaista loppuun, ettei bussien tarvitsisi ruuhkassa odotella, ja se keskimmäinenkin jakautuisi kahtia muutama kymmenen metriä ennen loppua. Helpottaisi kummasti ruuhkiin, ainakin tuonne Haagaan päin menevillä, kun on parhaimmillaan kilsan tai parin jonot porukkaa, joka haluaa mennä vasemmalle, mutta oikeanpuoleista kaistaa pitkin (ja sitten tietysti se porukka, joka suuttuu, jos tämän jonon haluaa läpäistä loppupäässä päästäkseen omaan suuntaansa).

        Se korjattiin ihan oikein.


      • TheRat
        Anonyymi kirjoitti:

        Se korjattiin ihan oikein.

        Kiitos. Aina mukavaa, kun joku perustelee mielipiteensä tavalla, joka suorastaan pakottaa minut yhtymään hänen näkemykseensä.

        Tämä palsta on oikea oppimisen ja ymmärtämisen kultakaivos välillä.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kiitos. Aina mukavaa, kun joku perustelee mielipiteensä tavalla, joka suorastaan pakottaa minut yhtymään hänen näkemykseensä.

        Tämä palsta on oikea oppimisen ja ymmärtämisen kultakaivos välillä.

        Ole hyvä. On ilo korjata väärässä olevien hölmöjä luuloja.


    • metsäranta1

      Jos järjellä ajattelee nin kyseisen kaistan saisi ottaa kun ensimmäinen opaste minne kaista vie on ohitettu ja on kyseisesta liittymästä poistumassa. Mutta järjellä ja laillahan ei tunnetusti ole mitään yhtiestä.

      • EU_kansalainenxxx

        Laki saattaa olla aivan järkevä, mutta sen tulkinta voi olla aivan järjetön. Moni hyväkin laki on pilattu viranomaisen tulkinnalla. Tulee ensinnä nyt mieleen vaikka tuontiautojen verotus tai alkoholin matkatuonti ja etäosto.


      • pimpula.pampula

        Mutta kun tuolla ajokaistalla ei aja kuin bussit.

        Niin ei ole mitään tarvetta oikeasti ajaa siellä edes muuta kuin vasta sitten kun liikennemerkki osoittaa että bussikaista päättyy. Koko jono voi siirtyä liittymään myös bussikaista päättyy liikennemerkin jälkeenkin.

        TOTUUDEN nimissä tuolla ei oikeasti ole tarvetta edes bussikaistalle, kolmaskaista on hyvä mutta sen ei tarvitse olla bussikaista. Tässä näkee senkin että kuka näitä suunnittelee niin ei liikenneasioista ajantasalla tuon taivaallista, eikä se ole mitenkään harvinaista. Jos näitä asioita suunnitteleva tuntisi oikeasti sen miten tuolla liikenne sujuu niin bussikaistalle ei olisi tarvetta, kolmaskaista on hyvä liikennemäärien suhteen mutta bussi mahtuu sinne muiden sekaan oikein hyvin.

        Näillä eväillä mennään, muuta kun ei voi..
        Se miksi koko aihe on aloitettu, ylipäätään on se että miksi ihmisten pitää toimia niin monissa asioissa päinvastoin kuin pitäisi, joskus moinen vituttaa. Mitä jos mä teen jotain lain rikkomusta jossain asioissa niin voi olla sitä ei ymmärrtä yhtään, laki on laki ja lain rikkomine on lain rikkomista, jos mä nakkaan kaupan kassajonossa niska perse otteella edellä olevan asikkaan huiten v....n ihan vaan huvikseen niin asia ei ehkä jää siihen. Liikenteessä taas saat perseillä "koko rahan edestä".. Siellä pieni mummelikin corsallaan näyttää keskaria ja öykkäröi.


    • liikenne.sherlock

      Kun bussikaista alkaa niin alkaa henkilöautojen kaista.
      Näin moni asiaa tulkitsee ja tekee niin kuin muut ja itseluottamus puuttuu toimia oikein.

      Monien liikenteessä ilmenevien onkelmien perussyy, itseluottamuksen puute, otetaan muista mallia ja opeista viis. Sitten tulee ongelmia kun on oikein ja väärin toimivat..

      Näitä ratkaistaan sitten poliisin valvonnalla, eihän ne muuta valvo kuin ylinopeuksia ja muut asiat saa kansa setviä keskenään.

      Joskus tulee mieleen vaan että tuonnekkin voisi viedä oman kyltin tienvarteen missä lukee että:
      TÄSSÄ IHAN OIKEASTI ON BUSSIKAISTA PUUPÄÄT, EI SIIS HENKILÖAUTOILLE SHERLOKIT :)

      Ja vastaavasti moniin muihin paikkoihin saisi viedä tarkoituksen mukaisia muita kylttejä, kun ei pää pelaa yhtään niin säännöt on hyvä lukea paikan päällä. Myös kevyelleliikenteelle, pelastaisi joskus terveydenkin joillakin kun tietäisivät edes säännöt, jos se oma terveys ei kiinnosta mutta edes säännöt, mennään auton eteen vaikka se ei vou pysähtyä niin kyllä siinä on hoidon tarpeessa oli kuka hyvänsä oikeassa.

    • piparoisenmatkat

      Veikkaan että tätä liikennemerkkiä ei tunneta.
      Mutta niin se hyvin monissa muissakin liikennetilanteissa että asioita tulkitaan miten kukin tykkää.
      Tuossakaan aiheen mukaisessa paikassa mikään ei kerro mistään risteyksestä yhtään mikään, silti moni vaan menee ajamaan bussikaistalle, koska tietää että sieltä tulee se seuraava risteyskin.

      Tuo on hyvä paikka muuten, nähdä että keillä on sitä munaa/kanttia noudattaa sääntöä.
      Onko kanttia ajaa normaalisti keskimmäistä kaistaa ja vaihtaa vasta bussikaista loppuu liikennemerkin jälkeen oikeanpuoleisimmalle ajokaistalle poistuakseen erkanemisliittymään.
      Vaikka bussikaistaa tulee jo muita ja jopa ohikin että sääntöä noudattavan kaistanvaihto estetään.

      Toki tuossa on sekin puoli että jos missasit sen bussikaista merkin niin mistäs sen sitten tietää että siinä on bussikaista, sakkolapusta ainakin :) No en usko että poliisi kovin kärkkäästi tuota paikkaa aikoo valvoa, isompiakin rikoksia toivotaan olevan, ihan turhahahn tuo bussikaista on pelkkää joukkoliikennettä varten kuten jo joku kirjoittikin, busseja siellä menee se yksi päivässä mitä itse näkee mutta enhän siellä nyt joka tunti ajakkaan, ei siis mitään isoa määrää bussiliikennettä.

    • Anonyymi

      Samanlainen paikka on tuusulanväylällä lyhyen matkaa helsingin suuntaan tultaessa, vähän ennen kehä I. Tuossakin kun ottaa (bussina) bussikaistan niin edellä olevilla tulee kauhee hätä ja kiire että nyt maailma loppuu, huomista ei tule, tie päättyy, ei kerkiä enää ikinä mihinkään ja joutuu kadotukseen jos ei aja myös bussikaistalle henkilö- tai pakettiautollaan etc.

      Tuo länsiväylän bussikaista on sikäli ihan turha, jos tiedätte että miksi se tehtiin.
      Se tehtiin ihan vain siksi että busseilla oli tarkoitus syöttää isompaa matkustaja määrää matinkylän metroasemalle. Ehkä näin onkin mutta eipä tuolla busseja näe kovinkaan usein ja ajan työmatkaa tuosta joka arkipäivä kun töistä tulen, eikä aamuisinkaan. Tänään näin siellä' kaksi bussia, joiden eteen meni sen 50 autoa ajamaan bussikaistaa, ei tuosta mitään haittaa silti aiheutunut vielä kun nopeus säilyi edelleen 80km/h tuntumassa. Ei tuo paikka ole ruuhkaantunut kertaakaan. Bussikaistan liikennemerkin voisi ihan hyvin poistaa, ei sille ole mitään oikeaa tarvetta, pitänee kai olla taas se ainokainen 1kpl espoolainen joka tekee jotain kehityksen eteen.

      Ihmettelen kyllä samaa, että kuinka tuon liikennemerkin voi tulkita mitenkään väärin :) Eri asia että pimeessä voi ihan oikeasti sen liikennemerkin kyllä missatakkin mutta ei kai sentään 10 000 autoilijaa. Ei vaan se on se just se tapa, otetaan mallia miten muut ajaa, ei omaa tietämystä eikä itseluottamusta ajaa itse oikein. Ihan sama miten tuossa ajaa mutta periaatteena pitäisi ajaa oikein, se että osaa noudattaa sääntöjä ja osa ei niin aiheuttaa ongelmia aina liikenteessä. Tähän kohtaan voi vaikuttaa myös sillä miten liikennejärjestelyitä suunnitelmia toteutetaan että liikenne olisi mahdollisimman turvallista ja sujuvaa.

    • Anonyymi

      Jos tässä nyt tarkoitetaan bussipysäkkiä, niin se ei tosiaan ole mikään kiihdys- tai kääntymiskaista. Monilla on jäänyt ilmeisesti autokoulu kesken niin yleistä tuo on.

      • Anonyymi

        Bussikaista alkaa, bussikaista päättyy, ei ole mitään pysäkkejä eikä sellaisista kirjoitettu.

        Bussikaista alkaa https://goo.gl/maps/29JGaNccVWP8yPyq6
        Bussikaista päättyy https://goo.gl/maps/w8i1f1D2vHSPFEqN8

        Tälläiset on myös länsiväylällä mutta googlemapsi ei ole päivittäynyt näitä uusimpia liikennejärjestelyitä mutta samanlainen kuin tuo lahdenväylän bussikaista.


      • Jeps, bussipysäkki ei liity asiaan mitenkään. Bussipysäkki voi olla kääntymiskaistalla (harvemmin kai kiihdytyskaistalla), tai se voi olla omassa "syvennyksessään", tai se voi olla melkein missä tahansa.

        Ainut vaikutus pysäkillä on sen kohdalla pysähtymiseen ja bussien väistämiseen kun ne siitä lähtevät. Ajamiseen se ei vaikuta millään tavalla.


    • Anonyymi

      Aamulehti kirjoittaa aiheesta.
      https://www.aamulehti.fi/a/e409f345-65cc-4744-a0b4-3fd0a7731637

      Tieliikenneasetuksessa lukee että: "Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot."

      Tuossa kohtaa nimenomaan käännytään (oikealle). Toki siinä on myös toinenkin kaista jolta voi kääntyä, mutta asetuksen teksti ei ota kantaa minkälaisessa tilanteessa ei saisi käyttää, kunhan kyseessä on ryhmittäytyminen kääntymistä varten.

      Mitä mieltä arvon raati on? Saako tuossa käyttää linja-autokaistaa vai ei?

      • Anonyymi

        Jos siellä on risteys niin saa ajaa bussikaistaakin pitkin, tuohon uutiseen viitaten


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siellä on risteys niin saa ajaa bussikaistaakin pitkin, tuohon uutiseen viitaten

        Aamulehden "asiantuntijat" ovat sitä mieltä, ettei saa kun on myös toinen samaan suuntaan kääntyvä kaista.

        "Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot." ei ota kantaa kaistojen määrään, joten komppaan sua. Jos kääntyy, niin saa käyttää.


      • Anonyymi

        Ei ole ensimmäinen kerta kun jonkun lehden "asiantuntija" on väärässä, eikä takuulla myöskään viimeinen. Komppaan muita. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot, eli kääntymiseen saa käyttää kyseistä kaistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ensimmäinen kerta kun jonkun lehden "asiantuntija" on väärässä, eikä takuulla myöskään viimeinen. Komppaan muita. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot, eli kääntymiseen saa käyttää kyseistä kaistaa.

        Niinpä, ja laki myös määrää ryhmittymään ajoradan oikeaan reunaan, joten ei sieltä uloimmalta kaistalta edes saa kääntyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, ja laki myös määrää ryhmittymään ajoradan oikeaan reunaan, joten ei sieltä uloimmalta kaistalta edes saa kääntyä.

        Voi olla useampi kääntyvien kaista, joten riippuu täysin tilanteest,a saako siltä toiselta (ulommalta) kaisalta kääntyä vai ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      69
      2291
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1762
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1440
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1437
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      242
      1383
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      83
      1232
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1205
    8. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      370
      1185
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1175
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      338
      1137
    Aihe