Läs med andakt

Vi vet att SFP alltid har flaggat för finsk sjöfart och att partiet har gjort sitt yttersta för att en finsk handelsflotta skall finnas och vara funktionsduglig.
Vissa andra har gått hårt åt finsk sjöfart och resultaten går lätt att se med egna ögon. Finsk media har aldrig riktigt begripit vad det är frågan om och via sin lättja har den väckt onödig avund bland pöbeln.

Äntligen kommer något uttömmande om saken. Dagens TS skriver:

Varustamoille palautetaan vuosittain noin sata miljoonaa euroa merihenkilöstön veroja ja sosiaaliturvamaksuja. Suomessa toimii noin 25 varustamoa. Suurimmat palautusten saajat ovat matkustaja-autolauttoja liikennöivät varustamot eli Viking Line, Rederi Ab Eckerö ja Tallink-Silja Oy.
Valtion budjetissa palautuksia nimitetään kauppa-alustueksi. Varustamot ovat harmistuneita siitä, että maksujen palautusjärjestelmää kutsutaan yritystueksi. Suomen Varustamojen varatoimitusjohtaja Hans Ahlström toivoo, että Suomi voisi monien muiden EU-maiden tapaan siirtyä nettopalkkajärjestelmään. Näin tehdään Ruotsissa, Tanskassa, Belgiassa, Isossa-Britanniassa, Espanjassa, Italiassa, Kyproksella, Maltalla ja Portugalissa.
Nettopalkkajärjestelmässä ei synny mitään palautettavaa eikä tukikeskustelua, kun varustamot maksavat henkilöstölleen nettopalkkoja. EU:n sopimus merenkulun tuista sallii sekä nettopalkat että palautusjärjestelmän.
Merenkulun miehistötuen on ottanut hampaisiinsa erityisesti matkailu- ja ravintolapalveluja edustava Mara ry. Järjestön mukaan miehistötuki vääristää laivojen ja maissa toimivan matkailu- ja ravintola-alan kilpailua. Ravintola-ala saa puolueista tukea Perussuomalaisilta. Pirkanmaalainen kansanedustaja Sami Savio (ps) esittää jättämässään lakialoitteessa, että matkustaja-aluksilla työskentelevän henkilöstön miehistötuki pitäisi puolittaa.
Myös Teknologiateollisuus, johon laivoja Suomessa valmistavat meriteollisuuden yritykset kuuluvat, haluaisi poistaa Suomesta kauppa-alustuen.
Varustamojen ja Suomen Merimiesunionin mukaan laivat siirtyisivät nopeasti pois Suomen lipun alta, mikäli miehistötukea leikattaisiin.
Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses sanoo, että varustamon palkkakustannukset nousisivat noin 20 prosenttia, jos palautuksista luovutaan. Se on Hansesin mukaan mahdotonta ja vaihtoehdoksi jäisi liputtaa laivat Ruotsiin tai lopettaa toiminta. Käytännössä siis laivat siirrettäisiin Ruotsin lipun alle.
SuomenMerimiesunionin puheenjohtajan Simo Zittingin mukaan Suomella ei ole muuta mahdollisuutta kuin jatkaa miehistötukea, jos maassa halutaan pitää kauppalaivasto. Zitting sanoo, että tukien leikkaamisesta puhujat eivät nyt ymmärrä mistä he puhuvat.
Parlamentaarisessa ryhmässä mukana oleva entinen työministeri Lauri Ihalainen (sd) kannattaa miehistötukea. Ihalainen tähdentää, että kaikissa EU:n merenkulkumaissa on miehistötuki ja tuhansia työpaikkoja vähenisi Suomesta, mikäli työpaikat matkustajalautoilla katoaisivat.

Konstatera fakta och välj, skall Finland ha en handelsflotta eller inte, men gör det utgående från fakta och inte ogrundad avund.

12

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • surarönnbär

      Men när nu så många finlandssvenska sjöman får sin utkomst på sjön så går det förstås inte an ?

      • Mig gläder det, att någon media äntligen, efter alla dessa år, slår fram den simpla sanningen i en form som alla torde begripa.
        Nästa steg är samma insikt ifråga om Ålands "stöd" och faktumet, att en nettobetalare inte åtnjuter stöd. Bägge initiativen är något som är SFP nära men väldigt främmande för Finlands etablerade press tillsvidare.


      • avundsjuka
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Mig gläder det, att någon media äntligen, efter alla dessa år, slår fram den simpla sanningen i en form som alla torde begripa.
        Nästa steg är samma insikt ifråga om Ålands "stöd" och faktumet, att en nettobetalare inte åtnjuter stöd. Bägge initiativen är något som är SFP nära men väldigt främmande för Finlands etablerade press tillsvidare.

        Våra nätfennor vet oftast ingenting om de här "stöden", de bara vill att enbart finskspråkiga skall erhålla stöd.


      • avundsjuka kirjoitti:

        Våra nätfennor vet oftast ingenting om de här "stöden", de bara vill att enbart finskspråkiga skall erhålla stöd.

        Och då är det alltid frågan om hård valuta som bärs rakt till soffbordet mellan chipsen och dippsåsen.


    • vaasaboo

      Myös Merenkurkun liikenteeseen pitäisi satsata enemmän, molempien maiden, ja Eu:lta kunnon tukea tärkeään yhteyteen.

      • Det borde vara helt möjligt att få rutten att löna sig utan extra stöd. Samma stöd som kollektivtrafiken får i största allmänhet borde räcka.
        Kan problemet vara det att havsfrakt är billigare än gummihjul och därmed borde trafiken löpa från Vasa direkt till t.ex. Travemünde?


    • Lisää fyrk åååålandialaisille

    • Per-kel

      Som gammal f.d. sjöman ser man med vemod hur den finska sjöfarten körts i botten efter 70-talet då jag själv vart aktiv.- På den tiden hade man en handelsflotta world wide, i dag e det väl ett fåtal fartyg som går utanför Europa?

      • Kateus vie kalatkin vedestä ja on kiimaa suurempi.
        Så säger fennona som har sett till att det skiter sig på alla fronter.
        Nöteborg. Det är lösningen.


    • pengar.inte

      Tuet pois kaikilta, seilatkoot omillaan, ei meidän veromarkoilla

      • mietisitä-

        Kaikki valtiot tukevat omiaan, yksipuolinen tukien poisto olisi huono päätös.


      • 1) Et maksa veromarkkoja, tuskin mitään muutakaan.
        2) Jos luit aloituksen, tietäisit, että "seilaajat" eivät saa rahaa Suomelta.
        Kysymys: miksi tämä(kin) on sinulle aivan ylivoimaista ymmärtää?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      26
      2466
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2096
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      122
      1759
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      45
      1577
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1507
    6. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1075
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      124
      1059
    8. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      985
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      967
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      959
    Aihe