Miten kiihdytetään prätkällä maksimaalisesti?

TehoaTiehenTurvallisesti

Olen nyt prätkäillyt 2 kesää (yhteensä 4500km, kahdella eri pyörällä). Eka pyöräni oli 600cc Yamaha FZ6 ja nykyinen 1400cc Suzuki retronakupyörä vm. 2004.

Ekassa pyörässä oli 98hv ja toisessa yli sata. Yamahakin kiihtyi papereiden mukaan alle 4sek 0-100km/h (3,6) ja Suzu reiluun 3 sekuntiin. Harmittaa kun en osaa "lähettää" pyörää maksimaalisesti. Nyt tuntuu, että mokaan seuraavat asiat:

-en uskalla vapauttaa kytkintä tarpeeksi nopeasti, vaan liu`utan sitä kun pelkään, että stumppaa tai etupyörä nousee taivaalle
-en uskalla antaa kaasua tarpeeksi kun kiekkamittari kipuaa puoleen väliin matkalla punarajalle, pelkään, että etupyörä nousee ilmaan ja lennän ympäri. Siksi en väännä kaasua pohjaan vaan himmaillen..

Näistä syistä en saa pyörää kiihtymään maksimisti, veikkaan, että nyt kiihtyy kuivalla säällä jonnekin 5sek pintaan. Toki autot jää tuollakin, mutta olisi kiva oppia luottamaan kykyyn kiihdyttää paremmin. Joku päivä tulee sekin hetki kun joku 450cc kuski nauraa partaansa kun minä miltei 1000cc isommalla koneella en pysy em.syistä perässä viivalta.

Miten voisin kehittyä paremmaksi lähettäjäksi?

21

429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KivaKeuliiKunOsaa

      Himmailija ei ole lähettäjä.

      Suosittelen pysymistä himmailijana....... pidempi elämä.

    • jarrutus_tärkeämpää

      Tonninelisatku ei nosta etupäätä kiihdytettäessä millään, joten reilusti vaan kytkin ylös ja kaasu pohjaan. Kierroksia koneeseen sen verran, ettei stumppaa lähtöviivalle.
      Mutta mutta... opettele ensin jarruttamaan.
      https://www.youtube.com/watch?v=kbbtJUNsV_o
      Alkuun on ihan hyvä, jos et ole kymmentä metriä auton etupuolella. Siitä on sitten hyvä jatkaa tuohon videon tilanteeseen.

    • Jutustelija1

      Kiihdyttäminen nopeasti ja sujuvasti toimii kilokyykyllä niin että kierroksia sopivasti koneeseen, sitten kytkintä liuuttaen ylös kunne kytkin on ylhäällä ja sitten vain niin nopeasti lisää kierroksia lisää kuin suinkin voi ilman että keulii ympäri. Tuo nyt ei varmaan samalla lailla keuli ympäsi tuo GSX 1400 joten lähinnä kytkimen luistatettuasi annat hanaa ja vaihdat isompaa kun pääset punarajalle.

      Jos on voimaa avain tekijät ovat olla keulimatta ympäri ja olla sutimatta liikaa, silloin kiihdytys on nopein mahdollinen.

      • rafalaelinenkeli

        No tuo sinun ohjeistus pätee kylläkin vain ja ainoastaan jäätikkäällä kiihdyttämiseen,johon sinulla lienee ainoana Suomessa täysi pätevyys ja myös kokemus..


      • EnkeliäSulle
        rafalaelinenkeli kirjoitti:

        No tuo sinun ohjeistus pätee kylläkin vain ja ainoastaan jäätikkäällä kiihdyttämiseen,johon sinulla lienee ainoana Suomessa täysi pätevyys ja myös kokemus..

        Voit sinä Kurko olla ihan oma itsesi, ei tarvitse olla Rafael, vaikka sinulla onkin Suomessa ainoa ja täysi pätevyys talviseisonnasta kesällä.


      • Jutustelija1
        rafalaelinenkeli kirjoitti:

        No tuo sinun ohjeistus pätee kylläkin vain ja ainoastaan jäätikkäällä kiihdyttämiseen,johon sinulla lienee ainoana Suomessa täysi pätevyys ja myös kokemus..

        Niin no jäällä eli talvella erona olisi se että pitää laskea kytki jo tyhjäkäynnillä ylös ja vasta sitten kun veto on jo päällä antaa varovasti kaasua. Näin kun tekee niin säilyy pito myös niillä katurenkailla joilla talvella ajamisesta olen usein täällä puhunut ja jonka olet fiksusti lukenut.

        Asfaltilla voi sen sijaan sen ollessa jäätön antaa hieman kaasuakin jos siltä tuntuu.


    • AlkuperäinenKysyyNyt

      Netissä näkee videoita, joissa nostetaan eka kierrokset korkealle ja sitten liu`utetaan kytkimellä kovaan vauhtiin. Eikö tämä tuhoa nopeasti kytkimen? Osa taas laittaa sutimaan heti alussa jo (pitävät jalat sivuilla ja ottavat kyytiin jalat vasta kun vauhtia joku satanen lasissa).

      Onko jompikumpi nopeampi/parempi tapa? Haluan opetella maksimikiihdytyksen, että voi sitten pudotella itseään liikaa luulevia autoja viivalta. Niin ja tuntuu, että toi 1400cc lähtisi keulimaan vielä 2.vaihteellakin jos antaisi kaasua vaan, siksi en oikein uskalla sille antaa kaasua täysiä edes vauhdissa.

      • JalatKorviin

        No mites jalat sivuilla vaikuttaa asiaan?


      • rafalaelinenkeli

        Älä opettele edes,,tuollaiset touhut ovat vain murrosikäisten puuhia,,sehän on selvää jos ISI ostaa renkaita,ketjupaketteja ja maksaa korjaamokäynnit niin silloinhan sillä ei ole niin väliä.
        Muutenkin kirjoituksestasi voi kyllä päätellä että olet itsellesi ajotaitoihin ja kokemukseen nähden selkeästi liian ison pyörän "sarvissa".Joskus aikoinaan aloitettiin näin:Mopo-satapiikki-250-350-500 yms.joka olikin sopiva ja luonnollinen tapa oppia lisääntyneiden voimavarojen tuomat asiat.
        Kaikenlainen "hurjastelu" niin hauskaa kuin se onkin on sitäpaitsi tuomittavaa ja vaarallista ainakin muun liikenteen seassa.


      • Jutustelija1

        Kyllä kytkin juu kuluu kun sitä luistattaa, se on fakta.

        Tuossa katteettomassa 1400 Suzukissa on tosiaan niin lyhyet välit sattuneesta syystä että voi tosiaan olla kevyt keula. Kilokyykky kun menee jo ykkösellä aika kovaa kun välit riittää 300 ( ) asti toisin kuin tuossa GSX 1400 joka on välitetty sinne 200 hujakoille.


      • Onkosullavaraa

        Kyllä noissa täysillä vedoissa prätkä saa melko selkäsaunan:

        Kytkin, vaihdelaatikko, ketjut ja rattaat, renkaat...kaikki kuluvat rajusti.
        Ei oikein meikäläisen talous kestäisi tuollaista ajotapaa, kun en osaa itse vaikkapa vaihdelaatikkoa korjata. Korjaamokäynnit ja niistä johtuvat laskut vievät nopeasti kiihdyttelyhalut.


      • PitääOllaVaraa
        Onkosullavaraa kirjoitti:

        Kyllä noissa täysillä vedoissa prätkä saa melko selkäsaunan:

        Kytkin, vaihdelaatikko, ketjut ja rattaat, renkaat...kaikki kuluvat rajusti.
        Ei oikein meikäläisen talous kestäisi tuollaista ajotapaa, kun en osaa itse vaikkapa vaihdelaatikkoa korjata. Korjaamokäynnit ja niistä johtuvat laskut vievät nopeasti kiihdyttelyhalut.

        Mikäli sulla pyörä jonka kytkin, vaihdelaatikko ym. ei kestä ja olet huolissasi rattaista renkaisiin asti, niin laita Kurkon tavoin talviseisontaan ympärivuotisesti, tai hanki pyörä joka kestää omat voimansa silloin tällöin sen tehoja käytettäessä.


      • Jutustelija1
        PitääOllaVaraa kirjoitti:

        Mikäli sulla pyörä jonka kytkin, vaihdelaatikko ym. ei kestä ja olet huolissasi rattaista renkaisiin asti, niin laita Kurkon tavoin talviseisontaan ympärivuotisesti, tai hanki pyörä joka kestää omat voimansa silloin tällöin sen tehoja käytettäessä.

        Tuo on kyllä niin hienoa kun talviseisottaa ahkerasti. Silloin tavallaan osallistuu motoristien suureen kolehtiin parempien pyörien puolesta ostaessaan uusia vaikka ei itse liikoja ajelisikaan.

        Ei siitäkään mitään tulisi jos vain ahkerimmat kyykyttelijät ostelisivat kilokyykkyjään, ei niillä rahoilla mitään uusia innovatiivioita kehitellä.

        Toisekseen käytettyjen markkinoilta on mukavaa poimia lähes uudenveroisia pyöriä kohtuu hintaan.


      • LaatuRotuTalviSeisokki
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Tuo on kyllä niin hienoa kun talviseisottaa ahkerasti. Silloin tavallaan osallistuu motoristien suureen kolehtiin parempien pyörien puolesta ostaessaan uusia vaikka ei itse liikoja ajelisikaan.

        Ei siitäkään mitään tulisi jos vain ahkerimmat kyykyttelijät ostelisivat kilokyykkyjään, ei niillä rahoilla mitään uusia innovatiivioita kehitellä.

        Toisekseen käytettyjen markkinoilta on mukavaa poimia lähes uudenveroisia pyöriä kohtuu hintaan.

        Talviseisottaa kesällä = nou mopo = Kurko.

        Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena, koska tämä on motoristien palsta, eikä Sotkamolaisten mielisairaalatasoisten oksennuksien oireilukanava, jotka näkee Larusta kauppatorille banaanikatseella.


      • rafalaelinenkeli
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Tuo on kyllä niin hienoa kun talviseisottaa ahkerasti. Silloin tavallaan osallistuu motoristien suureen kolehtiin parempien pyörien puolesta ostaessaan uusia vaikka ei itse liikoja ajelisikaan.

        Ei siitäkään mitään tulisi jos vain ahkerimmat kyykyttelijät ostelisivat kilokyykkyjään, ei niillä rahoilla mitään uusia innovatiivioita kehitellä.

        Toisekseen käytettyjen markkinoilta on mukavaa poimia lähes uudenveroisia pyöriä kohtuu hintaan.

        Äläs kehu ennenaikojaan! Veikkaisin,että nk.ajokorttiuudistus (prätkän) tullee muuttamaan tilannetta jo joidenkin vuosien perästä,koska aivan liian työlääksi käynyttä isomman pärrän ajo-oikeutta ei enää viitsi monikaan hankkia,,helpompi on vaan siihen autokyytiin päätyä. Tilannetta seurailleena huomioinut, että naiskuskit yleistyneet huimasti,ja nimenomaan ikäluokkaa jolla autokortti oikeuttaa ajamaan prätkää. Nuorempia ei isommasti näy.Eli johtopäätös: Tapetaan vaan moottoripyöräily,et enää poimi uudenkarheita kyykkyjä edullisesti,koska kukaan ei niitä edes ole ostanut enää. (Tämä skenaario siis muutaman vuoden perästä)


      • Jutustelija1
        rafalaelinenkeli kirjoitti:

        Äläs kehu ennenaikojaan! Veikkaisin,että nk.ajokorttiuudistus (prätkän) tullee muuttamaan tilannetta jo joidenkin vuosien perästä,koska aivan liian työlääksi käynyttä isomman pärrän ajo-oikeutta ei enää viitsi monikaan hankkia,,helpompi on vaan siihen autokyytiin päätyä. Tilannetta seurailleena huomioinut, että naiskuskit yleistyneet huimasti,ja nimenomaan ikäluokkaa jolla autokortti oikeuttaa ajamaan prätkää. Nuorempia ei isommasti näy.Eli johtopäätös: Tapetaan vaan moottoripyöräily,et enää poimi uudenkarheita kyykkyjä edullisesti,koska kukaan ei niitä edes ole ostanut enää. (Tämä skenaario siis muutaman vuoden perästä)

        Joo kyllä se on murhaa motonisteille kun kortti ei anna 18v täysiä valikoimia ajaa, saisi olla niin kuin ennen että kilokyykky alle kun 18v lasahtaa mittariin.


      • AutokorttiMotoristi
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Joo kyllä se on murhaa motonisteille kun kortti ei anna 18v täysiä valikoimia ajaa, saisi olla niin kuin ennen että kilokyykky alle kun 18v lasahtaa mittariin.

        Onkos muuten jotain tilastoa tehty aiheesta / onnettomuuksista ennen ja jälkeen ajokorttiuudistuksen?


      • rafalaelinenkeli
        AutokorttiMotoristi kirjoitti:

        Onkos muuten jotain tilastoa tehty aiheesta / onnettomuuksista ennen ja jälkeen ajokorttiuudistuksen?

        No sen tilaston otanta ja tulos on takuuvarmasti plusmerkkinen ajokorttiuudistuksen jälkeen,,,KOSKA:Nuoret vähentyneet mp-harrastuksen parista! Onnettomuustilastot "kaunistuvat" silmissä...


      • Jutustelija1
        rafalaelinenkeli kirjoitti:

        No sen tilaston otanta ja tulos on takuuvarmasti plusmerkkinen ajokorttiuudistuksen jälkeen,,,KOSKA:Nuoret vähentyneet mp-harrastuksen parista! Onnettomuustilastot "kaunistuvat" silmissä...

        Joo se on aina hyvästä kun onnettomuudet lakkaa, harmi toki että niin loppui harrastuskin monella ja siinä syy onnettomuuksien lopahtamiseen.


      • 32AstettaJaSadekausi
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Joo se on aina hyvästä kun onnettomuudet lakkaa, harmi toki että niin loppui harrastuskin monella ja siinä syy onnettomuuksien lopahtamiseen.

        Kun siihen lisää ympärivuotisen talviseisonnan Kurkon tavoin on lopputulos mitä parhain.


      • rafalaelinenkeli
        32AstettaJaSadekausi kirjoitti:

        Kun siihen lisää ympärivuotisen talviseisonnan Kurkon tavoin on lopputulos mitä parhain.

        Tämä on kyllä tosiasia..vielä tuohon lisäisin melkoisen rahallisen säästön,,jos pitää vaan seisontavakuutuksessa pyöräänsä ympärivuoden.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe