Hain tyttäreni kanssa TE toimiston järjestämään yritys koulutukseen, koska olen halunnut perustaa yrityksen jo monta vuotta, mutta koulutuksia ei ole ollut.
Mielestäni yritys ideani on hyvä. Olisin halunnut päästä kurssille, koska sieltä olisi saanut paljon apua yrityksen perustamiseen, mutta nyt en tiedä mitä tehdä?
En halua luovuttaa, vaan näyttää TE toimistolle, että ilman heidän apua pärjää. En halua odottaa taas 5 vuotta, että kurssi järjestetään Turussa. Ikävää, että kaksi haastattelijaa jonka luona kävimme, pystyivät 10 minutin haastattelun jälkeen päättämään ettemme kelpaa heidän kurssille, vaikka TE toimisto mainostaa parhaillaan yrityksen perustamisen kannattavuudesta. Olisiko kellään ideoita tai neuvoja mitä nyt teemme?
Hylsy tuli TE toimiston Ideasta yrittäjyyteen
24
1883
Vastaukset
- LisääDraivia
Ei ne kurssit autuaaksi tee eli tee itse aloite ja ala etsia tietoa netistä ja pääset samalla tuntemaan mitä on yrittäjän arki. Ei kukaan tuo sinulle tarjottimella mitään. Lisäksi jos olet vuosikausia jahkaillut asian kanssa, et todennäköisesti ole edes oikea henkilö yrittäjäksi, jos oma-aloitteisuusi on tätä tasoa.
Kiitos vastauksesta, olen käsittänyt, että yrittäjä kurssilta saa todella paljon apua firman perustamiseen. Haluaisin perustaa firman varmalta pohjalta, koska kaikkia vastauksia ei löydy netistä, vaikka olen paljon sieltä lukenut.
Koska kurssille en päässyt olen selvitellyt muita tapoja ja syy miksi laitoin tämän kirjoituksen tänne oli, että saisin lisää neuvoja asioihin joita en ole löytänyt tai osannut ottaa huomioon.- HyväAjatus
HollyDolly kirjoitti:
Kiitos vastauksesta, olen käsittänyt, että yrittäjä kurssilta saa todella paljon apua firman perustamiseen. Haluaisin perustaa firman varmalta pohjalta, koska kaikkia vastauksia ei löydy netistä, vaikka olen paljon sieltä lukenut.
Koska kurssille en päässyt olen selvitellyt muita tapoja ja syy miksi laitoin tämän kirjoituksen tänne oli, että saisin lisää neuvoja asioihin joita en ole löytänyt tai osannut ottaa huomioon.Hei! Itse suoritan parhaillaan samankaltaista kurssia, ja ehdottomasti kannattaa hakeutua sellaiseen. Verkosta ja kirjoista löytyy kyllä rajattomasti tietoa, mutta ikä kerkeää painaa päälle ennen kuin löytää sen olennaisen tiedon juuri omaan liikeideaan. Te-toimiston yrittäjyyskurssien asiantuntijat palkataan vastaamaan juuri sinun liikeidean kysymyksiin, joten kun sinne paikkasi lunastat niin häikäilemättömästi otat kaiken irti!
- Lista-puutteista
Minulla on sellainen yleiskuva ja käsitys, että yrittäjäkoulutusta olisi tarjolla sekä verkossa, että paikan päällä pulpetissa istuen vaikka kuinka paljon.
http://tinyurl.com/y87rm537
En nyt jaksa tutkia onko nuo maksullisia, ja saako rahaa jonkin TE-keskuksen kautta takaisin, mutta ainakin tarjontaa on olemassa.
Sitä omaa bisnesideaasi, asiakashankintaa, liiketilan vuokraamista yms. ei osaa kukaan kouluttaja sinulle opettaa. Sellainen täytyy olla nyt jo päässäsi, jos kerta yrittämistä olet noin kauan suunnitellut.
Laita nyt vaikka listalle niitä asioita joita luulet että et tunne tai osaa riittävän hyvin. Mene sen listasi kanssa jonkin tilitoimiston juttusille, niin ne tarjoutuvat heti tekemään suuren osan paperipuolen asioista, jos se puoli sinulla kiikastaa.
Mikäli se oma osaamispuolesi on kunnossa, ja saat tavaraasi/palveluasi myytyä, niin ihan kaikki muu hoituu kyllä helposti. Työtunteja kun jaksat paiskia ekat 2..3 vuotta 12...14 tuntia joka arkipäivä, niin onnistut varmana.Kiitos paljon vastauksestasi, tästä on hyvä jatkaa. Teen listan ja yritystoiminta suunnitelma on parhaillaan teon alla.
- Muista_hinnoittelu
HollyDolly kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksestasi, tästä on hyvä jatkaa. Teen listan ja yritystoiminta suunnitelma on parhaillaan teon alla.
Kun pyörittelet niitä asioita paperilla niin pyörittele myös lukuja.
Laske kustannukset, myös eläkettä varten tarvitsemasi rahat (ihan sama onko se iso yel, pörssisijoittaminen tai asunto- tai jokin muu sijoitus).
Moni lähtee isolla tohinalla yrittäjäksi ja unohtaa että työstä/myynnistä pitää saada riittävä korvaus jolla pärjää itse sekä maksaa kaikki toiminnasta aiheutuneet kulut, tämän lisäksi tulee jäädä vähän ylimääräistä sijoituksiin yms.
Vinkkinä vielä, laskennoissa käytetään verottomia hintoja ja lopussa lisätään alv.
- Mh50
ET kyllä tarvitse mitään yrityskursseja ainoastaan hyvän idean ,paljon intoa sekä hyvän tilitoimiston .
- kriikkeli
Et todellakaan tarvitse mitään tilitoimistoa. Neuvova kirjanpitäjä riittää. Noita yllä mainittuja laskelmia kutsutaan liiketoimintasuunnitelmaksi ja ilmaisia, valmiita pohjia löytyy webistä googlettamalla pilvin pimein. Tsemppiä!
- jgiesueohopjpoa
Aloitin yrittäjänä noin 30 vuotta sitten, ja opin katsomalla oman isäni virheitä, sen miten ei pidä toimia.
Suomessa on ehdottomasti oltava helvetin hyvä tilitoimisto (tai muu oma kirjanpitäjä) sekä helvetin hyvä asianajaja, jolta voi ja saa kysyä pikaisestikin neuvoa puhelimitse, ilman että joka "päivää" -sanominen maksaa 500 euroa.
Edesmennyt isäni väänsi itse kirjanpidon, ja se johti moniin vaikeuksiin (mm omaa vapaa aikaa ei ollut enää ollenkaan), ja lopuksi koko toiminnan pakolliseen lopettamiseen (verovirasto jaksaa vaihtaa miehiä tykittämään kokoaikaisilla selvityspyynnöillä jne. Oli valitusta ja perustevalitusta ja jos jotakin. Verovirasto jaksaa kyllä käydä sotaa yhtä miestä vastaan kymmenien miehien henkilökuntansa kanssa loputtomiin asti.
Siksi ei missään nimessä tule itse tehdä kirjanpitoaan.
Kun lähdin näistä lähtökohdista, että kirjanpitäjä ja asianajaja, niin oma toimintani on nyt 30 vuotta ikäinen, ja jatkuu edelleen. - samaamieltäkans
Juuri näin ! Olen täysin samaa mieltä.
Yrittäjänä reilu 10 vuotta ja tein itse kaikki paperityöt ensimmäiset 3 vuotta ja tämän jälkeen kun hommasin tilitoimiston, niin sitä en ole katunut.
Se että maksaa kiinteän 90e/kk näistä tilitoimiston palveluista, niin helpottaa yöunia ja ei tarvitse työpäivän jälkeen täytellä lippu/lappuja.
Kyllä siinä on laskemista yms näpläämistä laskea alv-ilmoituksia, tilinpäätöslukuja, veroilmoituksen täyttämisiä, poistojen yms...laskemisia, kun tilitoimistolta tulee kuukausittainen laskelma tuloista/menoista/alv-maksuista niin se helpottaa heti näkemään mihin suuntaan yrityksen toiminta menee.
Tilitoimistoon siirtymisen jälkeen ei ole tullut verottajalta mitään selvityspyyntökyselyitä. Ei niitäkään ole kiva jälkikäteen tehdä ja kun ne verottajan selvitysjutut pitäis vielä aika nopee tehdä.
- Airiii
https://valmennusmajakka.fi/verkkokoulutukset/yrittajakoulutus-verkossa/
Tälläisen löysin
Ja Tamk:ssa pitäisi alkaa taas verkkokurssi yrittäjyydestä (uudet kurssit ilmestyvät 1.11.2017) - Toimintasuunnitelma-2017
Nuo erilaisilla yrityskursseilla läpi käytävät "Liiketoimintasuunnitelman teko" tyyppiset harjoitukset ovat aikamoisen teoreettista ja paperinmakuista hommaa. Kovasti kurssin vetäjät kuitenkin länkyttävät, että juuri Hyvä Liiketoimintasuunnitelma on se keskeinen avain alkuun lähtöön ja sen jälkeiseen menestykseen.
Tällainen liiketoimintasuunnitelman lomake pullahti hakukoneella haettuna eteen:
http://tinyurl.com/yb7gm2cy
Ajatellaan että hankkeena olisi avata vaikkapa oma parturikampaamoliike, ja sitten alkaa tuollaista liiketoimintalomaketta täyttämään.
-Mitä ainutlaatuisia ja erinomaisia kilpailuetuja minulla on?
-Miten ostopäätökset liikkeesi asiakkailla syntyvät ?
-Naapuruston kilpailevien parturi-kampaamoliikkeiden nimet ja sijainti
-Mitä ainutlaatuisia ja erinomaisia kilpailuetuja kilpailijoillasi on?
-Mitä heikkouksia heillä mahdollisesti on?
-.etc
Jos meinaa lomakkeesta edes puolet saada täytettyä, niin pitää omasta mielikuvituksesta repiä ja keksiä ne muiden hiusten katkojien ja kähertäjien heikkoudet ja vahvuudet. Ja koettaaa selvittää että millaisella ajatuskuviolla miesten päässä ylipäätään syntyy päätöksenteko, ajatus, että nyt mun täytyis mennä parturiin jne.
Siis erilaisia laskelmia on hyvä tehdä, suunnitella parturituolin ja kemikaaleiden hankkimiset ym.
Mutta että tuollainen kaavamainen, lomakkeen mukainen Liiketoimintasuunnitelma olisi jotenkin keskeinen tekijä yrityksen aloittamisessa, ja takaamassa sen menestystä jatkossa. Ei se oikeasti ole sellainen.
Mutta jotakinhan noiden Yrityskurssien vetäjien pitää rahansa eteen tehdä. Ja siksi ne teettävät mm. Liitetoimintasuunnitelman kaikilla oppilaillaan.Miten pankit reagoivat jos hakee lainaa ilman liiketoimintasuunnitelmaa? Vai riittääkö heille laskelmat yrityksen kannattavuudesta ja tarpeellisuudesta?
- ertyuiogfdsasdfg
HollyDolly kirjoitti:
Miten pankit reagoivat jos hakee lainaa ilman liiketoimintasuunnitelmaa? Vai riittääkö heille laskelmat yrityksen kannattavuudesta ja tarpeellisuudesta?
Sinulla pitää olla vakuudet lainaa varten, tietysti jonkinlainen suunnitelmakin, nuo TE-keskuksen versiot on aika lapsellisia, hyvä runoilija saa näyttämään kaiken hyvältä. Lähinnä starttirahaa varten niitä tehdään.
Aika heikolla pohjalla on, jos ei omat rahat riitä aloittamiseen. Pitää varautua siihenkin, että ne rahat häviää, se onkin pahempi asia, jos jää vielä velat yrittäjyyskokeilujen jälkeen. Tulevaisuus on helposti tuhottu, jos on vielä henkilökohtaisia vanhoja velkojakin lisänä.
On syytä varautua siihen, että aluksi ei asiakkaita ole riittävästi, palkkaa ei todennäköisesti itselleen saa ensimmäisenä vuotena. Eli oma talous pitää olla hyvässä kunnossa alussa.
Se, että onko yrityksen perustaminen järkevää, riippuu monesta asiasta. Ensinnäkin, kun uusi yritys tulee markkinoille, se joutuu yleensä viemään asiakkaat joltakin toiselta yritykseltä ja asiakkaat ovat monesti uskollisia kantiksia, ellet vanhaa firmaa osta asiakassuhteineen. Joten on oltava realismia siitä, että sinulla on jotakin paljon parempaa tarjota, mitä jo alalla toimivilla.
- Kuka-ne-lukee
>> Miten pankit reagoivat jos hakee lainaa ilman liiketoimintasuunnitelmaa?
Silloin aikoinaan, vanhaan markka-aikaan ja viime vuosituhannen puolella kun itte aloitin, niin hain 50.000 mk lainan omalta Nordea-pankilta. Mitään pantteja tai kiinteistökiinnityksiä tai muita ei vaadittu, kun henkilöasiakkaana lainan otin. En muista edes tarvittiinko vaimonkaan nimeä minnekään, vaan oma nimeni riitti.
Sanoin että yrityksen perustamiseen tulee laina, mutta jonkinlaisena kulutusluottona se ilmeisesti myönnettiin.
Paperikonetta ja sellutehdasta en meinannut perustaa, vaan IT-alalla toimivan firman. Siksi mitään liiketoimintasuunnitelmia ei edes kyselty. Eikä pankissa ollut ketään ihmisiä ketä olisi halunnut alkaa sitä liiketoimintasuunnitelmaa arvioimaankaan.
On silloin pikkuisen eri tyyppiset lainat kyseessä silloin, jos pankki alkaa tosiaan lukea 0-tilanteesta alkavan peeloyrittäjhän liiketoimintasuunnitelmaa läpi. Ja arvioi sitten, että onko tämä niin hyvä ja kannattava idea, että lainaamme tuolle tätä paperia vastaan vaikka 90.000€ (540.000 mk) rahaa.
Kyllä minun käsitykseni on että perustettava firma ei saa muuta kuin vakuuksia vastaan tai parin henkilötakaajan nimiä vastaan sitä lainaa. Ei *pankit* ole enää vuosikymmeniin mitään aloittamislainoja OMALLA riskillään myöntäneet. Niin että pankille lankeaa riski siitä, että alkaako perustettava firma tuottaa vai ei, ja saadaanko lainattu raha takaisin.
Finverat ja Tekesit ym. ehkä lukee jotain liiketoimintasuunnitelmia, jos lukee nekään noita harjoitustyörääpäleitä kovinkaan kiinnostuneena.
Mutta pankin tiskillä sellaisia ei ainakaan lueskella. - KurssinKäynyt
Yrittäjä- tutkinnon suorittaminen antaa kuvan mahdollisuuksista onnistua, toivoa? Sinulla on liikeidea, liiketoimintasuunnitelma ja hyvä olla jonkinlainen kassavirtalaskelma, jolla perustelet miten raha tulee yritykseen, palvelua tai hyödykkeitä. Lainan antajakin täytyy vakuuttaa, että toiminta on kannattava, eikä lainatut rahat mene kankkulan kaivoon. TEKES- rahoittaa alkavia yrittäjiä. TE- palveluista hyvä selvittää asioita?
Googlaa - yrittäjäksi ryhtyminen. Sieltä löytyy paljon matskua, yrittäjäksi ryhtyvän tarpeisiin.
Hyvä linkki alla:
https://www.yrittajat.fi/yrittajan-abc-316123- Pankkilaina-nykyaikana
" Lainan antajakin täytyy vakuuttaa, että toiminta on kannattava, eikä lainatut rahat mene kankkulan kaivoon."
Jos tuttavilta ja sukulaisilta ei lainaa irtoa, niin arvioisin että 97%:ssa tapauksia lainaa haetaan silloin omasta pankista.
Niitä ei siellä mitkään liiketoimintasuunnitelmat ja kannattavuuslaskelmat kiinnosta. Ne pankissa tarvitsevat aloittajalta *aina* reaalivakuuksia kuten asuntosi osakekirjat. Tai sitten pari luotettavaksi tiedettyä takaajaa velkapaperiin.
- Tanjaliisa
Yrittäjäkursseja kyllä löytyy verkostakin.
Uusyrityskeskuksesta saat hyviä ja ilmaisia neuvoja.- Oma-panos-keskeisin
Joo, kyllä tuonnekin voi mennä niiden omien suunnittelupepereidensa ja laskelmiensa kanssa, jos uskoo saavansa ulkopuolisesta arvioitsijasta jotain apua.
https://www.uusyrityskeskus.fi/
Tärkeintä on kuitenkin että osaa itse laittaa yrityksensä toimintaan. Tietää minne alkaa soittelemaan, mistä ottaa toiminnalle tilat, kelle alkaa myymään ja mitä tuotteita.
Tällaisessa toiminnan käyntiin laittamisessa, viikkoja ja kuukausia kestävässä vääntämisessä ja eteenpäin hapuilussa, siinä kurssit ja yrityskeskukset ei osaa auttaa.
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista!
- Lykkyä-tykö-kuitenniin
>> Te-toimiston yrittäjyyskurssien asiantuntijat palkataan vastaamaan juuri sinun liikeidean kysymyksiin, joten kun sinne paikkasi lunastat niin häikäilemättömästi otat kaiken irti! >>
Sitten kun oikeasti alat yrittämään, ja on vaikeata ja hiljaista, asiakkaista ja tilauksista huutavaa pulaa. Silloin vaikka kuinka kyselisit noilta neuvoja, niin eihän niillä ole mitään annettavaa.
Sellaisia viraston teoreetikkoja ne kuitenkin ovat. Kellään ei ole esim. 5 vuoden mittaista omaa yrittäjyystaustaa itsellään.
Mutta kyllä ne tosiaan siellä puheillaan ja "asiantuntemuksellaan" pystyvät tekemään vaikutuksen alkavaan yrittäjään. Sellaiseen jolla itselläänkään ei ole vielä mitään kokemusta yrittäjän arjesta. - YxYrittäjä
Aikoinaan TE-keskuksen yrittäjäkurssi vaadittiin pohjalle jotta sai starttirahan.
Tuolla edellä mainittiin mm. "Tarvitset hyvän tilitoimiston, lakimiehen jne."
Se vähän riippuu siitäkin millä volyymilla yritys portkaistaan käyntiin ja millä alalla toimii.
Toiminimiyrittäjän on helpointa liittyä Yrittäjiin. Sieltä saa jäsenmaksua vastaan mm. vero, laki ym. neuvontaa. Rutiini-Ilmoitukset verottajalle ja viranomaisille on helppo tehdä ja tosiaan Yrittäjistä saa apua. Jonkinlainen laskutusohjelma on käyttökelpoinen vaikka itse teen edelleen Excelillä, ja pankin kanssa asiat kuntoon. Tällöin tilitoimistoksi riittä aluksi sellainen joka hoitaa tilinpäätöksen, sitä en itsekään ole hoitanut itse. Tällaisen sopparin kun tekee paikallisen pikkutilitoimiston kanssa, sieltäkin voi alkuunsa kysellä apuja muihinkin hommin vaikka sitten niistä jotain laskuttaisivatkin. Ja sitten vakuutukset kuntoon mm. vastuuvakuutus. "Nainen ei voi lakata seuraamasta miestä", siinähän on yritystä ja "Muista pyhittää lepopäivä".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117181Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista594777- 954731
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493899- 513838
- 2173807
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san263383- 512741
- 382721
- 392317