Hei,
Ensiksi kiitos avusta kun keväällä kysyin Maxi Magici:n sarjanumeron paikkaa. Löytyi helposti vastaajien kertomasta paikasta (eli peräpeilin sisäpuolelta).
Nyt on uusi ongelma. Nostin veneen viime perjantaina ennen aamukasia, räntäsateessa ja pimeässä. Kaikki meni muuten hyvin (vaikka köydet olivat jäätyneet kiinni knaapeihin yms pienien haasteiden merkeissä), mutta purkaessani mastoa säilytyskuntoon huomasin tyyrpuurin saalingin murtuneen. Itse kustannukset asiasta eivät ole ongelma, menevät sitten joko nostofirman tai oman vakuutuksen piikkiin. Mutta mistä saan tilattua uuden saalingin 34 vuotta vanhaan veneeseen?
Asiallisia neuvoja nöyrästi odottele jälleen kerran :)
Mistä uusi saalinki 34 v vanhaan veneeseen??
14
612
Vastaukset
Kysele mastosi valmistajalta tai jostain rikipajalta.
- timppa01
Vene Bremer Helsinki
- kokemusta.on
Jos vakuutus on perinteisestä kotimaisesta vakuutusyhtiöstä niin et saa latiakaan korvausta ikävähennysten jälkeen. Tai jonkun muun syyn.
- Vakuutuskriittinen
Ihan hyvä se vaan että ei saa korvausta vakuutuksesta. Vakuutukset aiheuttavat juuri tällaista asennetta että "ei väliä, vakuutus maksaa". Jotkut jopa toivovat vahinkoja jotka saavat vehkeitään uusittua. Vakuutuspetokset sitten vielä asia erikseen. En nyt tarkoita missään nimessä aloittajaa.
- Jurristikko
Mikä lie vakuutuksen omavastuu - minulla ainakin nuo muutaman satasen max "vahingot" menevät omaan piikkiin. Vakuutus on sellaisia vahinkoja varten jossa kustannus kirpaisee enemmän kuin karkkirahojen verran. Mutta tuo on jokaisen omassa harkinnassa, jos suosiolla maksaa isoja vakuutusmaksuja niin kait sitä sitten on oikeutettu korvauksiin pikkuhavereissakin.
Äskettäin laskeskelin että omavastuu 300 vs 800 (tai jotain sinnepäin) vakuutuksen hintaerolla pitää käydä vahinko kerran 5-6 vuodessa, jotta kannattaa maksaa pienemmän omavastuun suurempaa vakuutusmaksua.
Eri juttu tietysti jos tässä tapauksessa nostofirman moka tuo saalingin rikkoutuminen... - Jurristikko
Nii, ja kysymykseen vielä yksi vastaus: RigMan eli Baltic Rigging eli Ari Toroi on yksi vaihtoehto. Tuntee rikit ja osaa asiat.
- Joakim1
Jurristikko kirjoitti:
Nii, ja kysymykseen vielä yksi vastaus: RigMan eli Baltic Rigging eli Ari Toroi on yksi vaihtoehto. Tuntee rikit ja osaa asiat.
Ari oli kyllä muutama vuosi sitten 1-2 v töissä jo pari vuotta sitten toimintansa lopettaneessa Baltic Rigginissä, mutta muuten noilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Apua saa varmasti Arilta tai sitten nykyään Vestekissä työskentelevältä Baltic Riggingin entiseltä vetäjältä Elmarilta. Sekä tietysti aiemmin mainitulta Vene Bremeriltä.
Sen verran yleinen vene ja saalinki saattaa hyvin olla sama kuin sisarmalli Maxi Fenixissä, että saattaisi löytyä Ruotsista hyllytavarana.
- hitsausHelpoin
Jollei löydy valmiina, niin rosteri putkesta, voisi alumiini profiilikin käydä, hitsaat laipan oikeaan kulmaan mastoon kiinnitettäväksi ja sopiva läpivienti toiseen päähän tai pelkät reiät...
Tai kiikutat murtuneen alumiini hitsarille korjattavaksi- hinkuvinku5555
Hitsaaminen on ihan homma kun antaa vielä ehyen saalingin malliksi mukaan. Edellyttää tietysti, ettei ole ihan säpäleinä.
- yhteen_
Rosteriputkesta, alumiiniprofiilinkin. alumiinihitsarille. Alumiinista se kannattaa tehdä, mastokin on alumiinia.
- 407
Kannattaa ensin etsiä varaosaa (niinkuin neuvottiin)ja vasta sitten kakkosvaihtoehtona hitsarin pakeille. Kivenlahdessa esim Espoon erikoishitsaus korjasi meidän saalingit. Elmerin löytää Vestekin tiloista suomenojalta espoosta. Veikko Pilvi (venebremer)taas toimii lauttasaaressa. En ehkä sen kolmannen puoleen kääntyisi...
- seppomartti
Luulen olevani "kokenut" saalinkien murtamisessa purjehtimalla. 4 saalinkia parissa vuodessa. Ensin ohjeet aloittajalle. Luultavasti uusi löytyy hyllystä. On halvempi ja turvallisempi ratkaisu kuin hitsailut ja omat viritykset. Edellä mainitut ammattilaiset löytävät ja hankkivat vaihto- osan.
Sitten muutama kokemusvinkki. Saalingin tyven hiusmurtuman olen pysäyttänyt akkuporakoneella tehdyllä 5mm reiällä. Hiusmurtumat ovat pysyneet kurissa kymmeniä tuhansia maileja. Varasaalingit tosin ovat mukana ja odottavat vaihtotilaisuutta. Pitkäksi levinnyt murtuma irroitti palan saalingin tyvestä. Saaĺingin vaihto onnistui satamassa masto pystyssä kun fallit olivat kiinni partaassa vanttien irroituksen ajan.- Tunari1
Mielestäni mustuman pysäyttäminen poraamalla on hätäkonsti eli juuri mainitsemasi oma viritys, mutta toki toimiva ja varmaan usein ainoa mahdollinen reissun päällä. Hitsaamalla vahvistuksen kohtaan josta murtumat pyrkivät alkamaan , on ihan kelpo korjauskonsti. Eikä siihen mitään erikoishitsaria tarvita ellei halua maksaa jotain erikoishintaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722766
- 632674
- 681792
- 241627
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219